המחיר הכבד שמשלם עובד הנמל שחשף שחיתויות

בשנת 2002 התחיל יובל כהן לעבוד בנמל אשדוד. בשנת 2006 הוא חשף שחיתויות שנעשו לכאורה ומאז הוא סובל לטענתו מהתנכלויות מחבריו ומהנהלת הנמל וקידומו כחובל גוררת מעוכב. כהן, שזכה באות אביר השלטון מנהל מאבק נגד הנמל על כך שלטענתו מטים לכאורה את המכרז לתפקיד חובל גוררת ומונעים את קידומו. במקביל, לאחר הקמת הממשלה החדשה, פנתה התנועה למען איכות השלטון במכתב אל שרת התחבורה מירב מיכאלי, בו היא מתבקשת להיפגש עם כהן ונציגי התנועה כדי להפסיק את ההתנכלות נגד. ראיון על 15 שנים של מאבק על הזכויות שלו שנפגעו, על השחרת שמו והפיכתו מעובד ל"אוייב העם" ולא, הוא לא מתחרט על שעזר למבקר הנמל בחשיפת ליקויים ושחיתויות לכאורה. נמל אשדוד: ״החברה תמתין להכרעת בית הדין ותפעל בהתאם לה"

צילום: מוטי קדוש
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

יובל כהן עובד כמלח גוררת במחלקת ים בנמל אשדוד כבר כמעט 20 שנה. כהן הוכר כחושף שחיתויות, ומאז, הוא חווה לטענתו התנכלות מצד ההנהלה ועמיתיו וקידומו לתפקיד כחובל גוררת מעוכב כבר 15 שנה. הוא נפסל במספר מכרזים, לטענתו במכרזים מוטים. הוא פנה לבית הדין לעבודה שפסל פעמים את המכרז ובשנת 2016 כאשר זכה במשרה, בנמל טענו כי אין צורך בתפקיד. כבר 15 שנים שהוא נאבק, בעזרת עורכי הדין של ׳התנועה לאיכות השלטון׳ על זכויותיו שקופחו בבית הדין לעבודה, זוכה מתביעה של חברו לעבודה, לדבריו תביעה שמקורה בהיותו חושף שחיתויות. בימים אלה מתקיימים שתי תביעות שלו בבית הדין לעבודה שאוחדו לתיק אחד. הנושא הראשון הוא על מניעת המינוי שלו, הגם שעבר את המכרז, והשני הוא פיצויים שהוא תובע מהנמל על הפגיעה בזכויותיו. התנועה לאיכות השלטון, שמלווה את כהן במשך שנים, הן בייצוג בחינם על ידי עורכי הדין שלה, והן בעידוד וחיזוק, פנתה בעניינו של כהן בעבר לשרת התחבורה היוצאת מירי רגב, אך לא קיבלה תשובה. לאחר הקמת הממשלה החדשה, נשלח את שרת התחבורה מירב מיכאלי, בו היא מתבקשת להיפגש עם כהן ונציגי התנועה במטרה למצוא דרך להפסיק את ההתנכלות נגדו. במכתב עליו חתומים מנהלת מחלקת חושפי שחיתויות בתנועה לאיכות השלטון עו״ד  רחל אל-שי רוזנפלד ועורכי הדין רון דרור, קארין וינשטיין נכתב כי “אנו מתכבדים לפנות אליך בעניינו של יובל כהן, מלח גוררת בנמל אשדוד, אשר חשף ליקויים במקום עבודתו וסובל במשך שנים מהתנכלות כלפיו מצד הממונים עליו, תוך פגיעה בו ובתנאי העסקתו”. במכתב נטען כי התנועה לאיכות השלטון מנסה במשך שנים לתקן "עוול נורא שנעשה" לכהן, "שסייע לפני מספר שנים למבקר הנמל לחשוף ליקויים שונים בנמל, ומאז הוא נרדף וסובל מהתנכלות חמורה”. כן נטען במכתב כי כהן הנו הקצין הימי היחיד שעדיין לא מונה לתפקיד חובל גוררת. "עקב אותן התנכלויות, על אף שבמבחנים חיצוניים קיבל את הציון הגבוה ביותר מכל יתר המתמודדים לאורך השנים. מאז שבהגינותו וביושרו שיתף פעולה עם מבקר הפנים בנמל, בחשיפת מחדלים וליקויים ולפיכך הוא נרדף עד צווארו, ע"י אחד מאלה שחשף את מחדליהם שאתרע מזלו והוא גם בכיר באיגוד המייצג את החובלים, וגם חבר קרוב של נושאי תפקידים שונים בנמל ובהם מר בלומנטל, שנשא בתפקידים שונים בנמל, מהיותו איש כוח אדם דרך מנכ"ל הנמל, שסיים את תפקידו בנמל ואף מונה לאחרונה כמנכ"ל חברת נמלי ישראל".

צילום: מוטי קדוש

 בהמשך נטען כי במהלך השנים כהן זכה בהליכים משפטיים בבתי הדין לעבודה, ״שביטלו מכרזים שהוטו נגדו, אך זה לא מנע מהנמל להכשיל מחדש את מינויו. כך, כשכבר זכה במכרז לתפקיד בשנת 2016 , הודיע הנמל לפתע שכבר אינו זקוק חובלים”. במכתב נאמר כי בית הדין ידון במכרז ולאחר פסק הדין יתנהל ערעור וההליך ימשך זמן רב, אך שניתן לפתור את המצב, מחוץ לכותלי בית הדין ובעידודם, וזאת בעזרת התערבות השרה מיכאלי, וכי "נוצרה הזדמנות פז לפתור לפחות את נושא קידומו של כהן, שכן חובלי נמל אשדוד עברו מאחריות חברת נמל אשדוד לאחריות חברת נמלי ישראל”. כמו כן, הם מבקשים משרת התחבורה שתיפגש עם כהן ונציגי התנועה למצוא דרך למצוא פשרה. במכתב מצוטטים דבריו של השופט בדימוס מישאל חשין, בעת שהעניק לכהן את אות אביר השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון, והנימוקים להעניק לו אות הוקרה מטעם תנועת אומ"ץ. במכתב לשרת התחבורה נטען עוד כי "כך, במשך 15 שנים מתעמרים הנמל והאיגוד בעובד אחד הגון שהעז שלא 'לישר קו' עם התנהלות לא תקינה, עובד שאינו 'מעושי דברם' של הגורמים המחליטים בנמל אשדוד, אשר פעל על פי ערכיו למען מינהל תקין, סייע במידע  ושיתף את מבקר הפנים בנמל, וכל זאת על מנת לעשות את הדבר הנכון, ועל מנת למנוע פגיעה בחיי אדם".

לדברי מנהלת מחלקת חושפי שחיתויות בתנועה לאיכות השלטון עו״ד רחל אל-שי רוזנפלד, מהרגע שנודע שיובל כהן שיתף פעולה עם מבקר הפנים, שהיה בזמנו בנמל אשדוד חשף כל מיני דברים לא תקינים בנמל, הוא התחיל לחוות התנכלות מאוד מאוד גדולה מצד כל מיני גורמים בנמל גם מהוועד וגם מההנהלה עצמה. כי היו שם גורמים שבעצם מקושרים בין הוועד להנהלה. היום, הסיפור העיקרי בפרשה הם הדברים מסביב כמו ההתמקדות שלו היום היא בזה, שהם מונעים ממנו באופן מכוון את הקידום שלו ממלח גוררת לחובל גוררת. בכל פעם באמתלות אחרות ובסיפורים אחרים. לאורך השנים הם ניסו ככה לחבל במכרזים שהיו ומינו אנשים לאותם מכרזים שהם מקורבים לוועד. הוא עתר לבית הדין לעבודה ובית הדין אמר שזה לא תקין, וכל פעם ביטל את ההחלטה של ועדת המכרזים עד שבסוף בשנת 2016 הוא זכה סוף סוף במכרז להיות חובל גוררת, אבל פתאום בנמל ׳נזכרו׳ ואמרו שבעצם אין תקן. זה עוד אחד ממסכת ההתנכלויות שלהם. ושוב הם מנסים לטרפד את המינוי שלו והקידום שלו. וזה ממש התנכלות פר-אקסלנס".

עו"ד רחל אל-שי רוזנפלד

הפניה לשרת התחבורה מירב מיכאלי

עו״ד רחל, האם לדעתך הסיבה כי חשף שחיתויות, או שהוא פשוט לא מתאים לתפקיד חובל גוררת?

״יובל עובד טוב, ויש לנו גם חוות דעת מאנשים שהיו בכירים בנמל שאמרו שהוא עובד טוב. עצם זה שהוא זכה במכרז זה גושפנקא לזה שהוא עובד טוב. כי לעבור מכרז זה לא פשוט. יש ועדה, יש מבחנים, יש חוות דעת חיצוניות הוא עבר את המכרז״. לדבריה, התנועה מלווה את כהן הן בייצוג בבית הדין והן בסיוע ועידוד. "במקביל, פנינו לשרת התחבורה. בעבר היו פניות לשרה מירי רגב ולא קיבלנו כל התייחסות ממנה. אז פנינו לשרה החדשה מירב מיכאלי. אני גם יודעת שהשרה מיכאלי הניחה על שולחן הכנסת לא מזמן איזושהי הצעת חוק לתיקון חוק הגנה על העובדים. זה חוק שמתעסק בחושפי שחיתות בו היא ביקשה להגדיל את סכום הפיצויים שמגיע להם אני מקווה שהיא תענה בקרוב ותוכל לעזור."

אתם מטפלים בעוד חושפי שחיתויות מאשדוד?
״למיטב זיכרוני כרגע לא".

לדברי עו"ד רוזנפלד: "בדרך כלל הפרופיל של חושפי שחיתויות שהם נחשבים לעובדים הטובים ביותר ביותר, עובדים איכפתיים שרוצים לתרום למערכת. בדרך כלל עובדים שנמצאים במקום כמה שנים, פתאום נחשפו למשהו לא תקין ורבים מהם קיבלו תעודת הצטיינות באותה שנה של החשיפה, ופתאום אחרי שהם חושפים אז מנסים לנפח להם את התיק האישי או למדר אותם מישיבות, ופתאום אומרים שאותו עובד בכלל לא עובד טוב. מנסים לנפח את התיק האישי, כדי שיהיה להם ׳בשר׳ בשימוע לפני פיטורין, ואז המפלה היא חזקה תחושת נבגדות, כי הוא נתן כל השנים את כל כולו למערכת. הפחד שהם נמצאים בו זה כמעט תמיד מחלחל למשפחה כמו עם יובל. אף אחד לא דיבר אתו, הוא ספג איומים והתנכלויות מקולגות ומבכירים יותר. הרבה פעמים מנחים את העובדים לעשות חרם על אותו עובד חושף. אז התחושה של הבדידות מאוד מאוד קשה. הוא בסטרס מה יהיה עם העתיד המקצועי שלו ? איך הוא ימשיך לפרנס את המשפחה?  ולכן אנחנו מלווים אותם גם מבחינה משפטית, פרוצדורלי ונפשית, כי הם עוברים הרבה התנכלויות. זה התעמרות בעבודה על רקע חשיפת שחיתות. זה מעבר להתעמרות רגילה בעבודה. העובד חש בגידה. הוא מסר את המקרה בשביל טובת האירגון/ העירייה או המדינה ובמקום שהמערכת תוקיר לו תודה פתאום הוא מקבל איזה סכין בגב”.

איזה עצה יש לכם לתת לעובד  שגילה ליקויים או שחיתות בעבודתו?

"קודם כל שיבוא אלינו ואולי אנחנו נוכל לחשוף בשבילו . חשוב לציין שאנחנו מלווים אותם בכל התהליך. יש חושפי שחיתות שבאים אלינו שלב אחד לפני החשיפה ואנחנו חושפים בשבילם. ויש שבאים אלינו כבר אחרי החשיפה. חשוב לתעד הכל מותר להקליט . מותר לתעד מיילים. וחשוב שיהיה לך את הכל מגובה. לשים לב מה נכנס לתיק האישי, לשים לב ללוחות הזמנים, מתי התרעתי על השחיתות? מתי התחילו להתנכל לי? לשים לב לשינוי התנהגותי אליך. במקרים שיש איזה פגיעה בזכויות גם בתנאי העסקה זה לא תקין וצריך ללכת ולמצות את הזכויות שלך. אם זה בבית הדין או מול מבקר המדינה. בשביל זה אנחנו- התנועה לאיכות השיטון- פה! אנחנו מלווים חושפים בדיוק בשביל זה".

יובל כהן: "לא מתחרט. עשיתי מה שמצופה מכל עובד"
לא קל לו ליובל כהן, שחשף ליקויים ושחיתויות על מנת לתקן את הדרוש ומצא עצמו בלב הסערה. כשהוא מוקצה ומנודה ומתנכלים כלפיו, והוא בסך הכל פעל לטובת המערכת. כאמור, כהן הוא החל לעבוד בנמל בשנת 2002, וכעבור כמה שנים בעקבות עזרתו למבקר הנמל וחשיפת שחיתויות, הוא לטענתו לא מפסיק לעבור רגעים קשים.

יובל, שתף אותנו מתי הכל התחיל?
"כידוע עד שנת 2005 הנמל היה חלק מרשות הנמלים והרכבות, ואז הוא הפך לחברה ממשלתית. בהמשך הגיע לנמל מבקר פנים, הוא פנה אלי ושאל אם אני יכול לעזור לו בכמה דברים. השתדלתי לעזור לו, שיתפתי אותו ולימדתי אותו למעשה ימאות. ואז התחילה מלחמת לבנון השנייה, ונמל חיפה נסגר כי החיזבאללה הפגיז אותו, וכל האוניות שנכנסו לישראל נאלצו לעגון בנמל אשדוד. כמעט ולא הגיעו סחורות במטוסים. קבוצה קטנה של עובדים עשו מעין 'שביתה איטלקית'. זה היה זמן מלחמה ולא יכלו לשבות, אז עשו שביתה איטלקית, ובחוץ עמדו הרבה אוניות עם מטען. גיליתי שאחת מהן עם מטען של פצצות מיוחדות, שהיו רק לצבא האמריקאי ונזקקנו להן במלחמה. האוניה המתינה בחוץ ולא נתנו לה להיכנס”. לדברי כהן, הוא פנה למבקר ושיתף אותו במידע. תחילה הוא היסס ושאל אותו אם זה בטוח. בסופו של דבר המבקר הלך עם זה להנהלה. "הדירקטוריון השתכנע קרא לאותה חבורה, ושאל מה הם רוצים, והם השיבו רכב צמוד וקיבלו ואז השביתה האיטלקית הפסיקה". לדברי כהן היו עוד דברים שהוא חשף בפני המבקר.

מתי התחילו ההתנכלויות?
"ברגע שגילו שהיה לי קשר עם המבק, פתאום תוך חודשיים זימנו אותי ל- 6 בירורי משמעת. מאז היותי חייל ובהמשך תמיד הייתי עם תיק אישי נקי, ללא טענות ופתאום התחילו התלונות. אז צריך להיות, איך אומרים, טיפש גדול כדי לא להבין את הקשר. באחד הבירורים, הבורר כתב ׳על פי העדויות אי אפשר להרשיע את יובל, אבל אני מרשיע אותו, וגזר עלי עונש. ואחר כך במכרז לתפקיד חובל גוררת בפעם הראשונה פסלו כי הייתי מועמד יחיד. אבל גם במכרזים האחרים הייתי טוב יותר ממועמדים אחרים, השתתפתי במספר מכרזים וכל פעם נפסלה מועמדותי מטעמים כאלו ואחרים, ונבחרו אנשים שהייתי טוב מהם ומוכשר יותר לתפקיד"

 בחלק מהמכרזים הוא עתר כאמור בעזרת ׳התנועה לאיכות השלטון׳ לבית הדין לעבודה, שלדבריו קבע שהמכרז מוטה ושיש לערוך מכרז נוסף.

אבל בשנת 2016 זכית במכרז לא? אז למה אתה לו חובל גוררת?
"נכון זכיתי. זה היה למעשה מכרז חוזר לוועדת המכרז שהתקיימה בשנת 2012, ואשר בית הדין קבע שהיו בה פגמים שמחייבים הקמת וועדת מכרז חדשה. קיבלתי את הציון הכי גבוה אי פעם מכל הוועדות שהיו מ-2005, מכל המועמדים מ-2005 ועד 2012 קיבלתי ציון הכי גבוהה אי פעם, ואז הם אמרו עכשיו אנחנו לא צריכים, כי אין תקן למרות שהם הציעו לא פעם ולא פעמיים לבית המשפט שי להם 3 תקנים, ואפילו שעל פי הסכם עבודה יש להם אפילו 4 תקנים, ולמרות שחסר להם אנשים״.

אות אביר איכות השלטון

 כאמור בימים אלו מתנהל הדיון בבית הדין, בנוגע לאותו מכרז בו זכה כהן ואשר לטענת הנמל הזכיה היא רק לשנתיים ופג תוקף המכרז והנושא נמצא בפתחו של בית הדין. בשנת 2017 זוכה כהן בבית המשפט השלום באשקלון מפני תביעה נגדו שהוגשה על ידי יו"ר ועד קציני ים בנמל, אפרים וינר, ושני עובדים נוספים – איגור גולובנבסקי ויצחק שגב. בטענה שכהן השמיע איומים כלפי שני עובדים. הקובל גולובנבסקי ואלי דר, בשתי הזדמנויות שונות. כהן, שיוצג ע" י עו"ד תמר קידר, זוכה ע"י בית המשפט. מאז שהתגלה שהוא חשף שחיתויות, הוא נמצא בבתי דין לעבודה וקידומו, המגיע לו בזכות, מתעכב על אף העובדה שהוא זכה בשנת 2012 בתואר המכובד 'אות אביר איכות השלטון' מטעם התנועה לאיכות השלטון, וגם באות תנועת ׳אומץ׳ לחושפי שחיתויות. השופט בדימוס מישאל חשין, יו"ר הוועדה שבחרה בכהן כחושף שחיתויות הראוי לתואר "אביר איכות השלטון”, כתב בנימוקי ההחלטה על כהן : "כהן פעל לקידום נורמות של תקינות ובטיחות בנמל, נורמות של חיסכון ויעילות, נורמות של טוהר המידות. יובל כהן פנה למבקר החברה והתריע בפניו על ליקויים וסייע לעבודת הביקורת החיונית. כתוצאה מפועלו נאלץ יובל כהן, להתמודד עם התנכלויות מצד גורמים בנמל, מניעת קידומו והכתמת שמו האישי והמקצועי… במעשיו אלו לקח יובל על עצמו סיכון גדול וממשי ואנו כציבור חבים לו חוב גדול על מסירותו".

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

האם בדיעבד לאור מה שעברת אתה מתחרט שחשפת את השחיתויות?
כהן משיב בנחרצות כי הוא לא מצטער וכי לדעתו הוא “עשה בדיוק מה שמצופה מעובד שמגלה ליקויים ושחיתויות בעבודה". עוד מוסיף כהן ואומר כי אין כמעט בית בישראל שלא קשור לשכול ונפילת חייל. "אני איבדתי חבר בסוף מלחמת יום הכיפורים. נשארתי בקשר עם המשפחה וראיתי מה זה עשה להם. אני לא יודע כמה חיילים ניצלו בזכות זה שאני צרחתי על המבקר והכרחתי אותו לדבר עם הדירקטוריון. אין לי מושג. יכול להיות חייל אחד, יכול להיות 20 חיילים, ויכול להיות אף אחד, אז אני לא יכול להגיד שאני מצטער. אני רק מצטער שההנהלה של הנמל, שהיא הנהלה ממשלתית מתנהגת ככה". בסיום הוא מבקש להודות לתנועה לאיכות השלטון ובעיקר לעו"ד תמר קידר, שייצגה אותו במסירות בעבר ובעורכי הדין, רון דרור ועו"ד  קארין ויינשטיין שמייצגים אותי כיום".

נמל אשדוד: ״עניינו של כהן עומד בפני בית המשפט"

 מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "עניינו של יובל כהן תלוי ועומד בהליך משפטי וממתין להכרעת בית הדין לעבודה. החברה תמתין להכרעת בית הדין ותפעל בהתאם לה”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן