המדריך המלא להרמת סינוס: כל מה שחשוב לדעת

צילום: מרפאת שיניים באשדוד - מג'יק טאץ
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הרמת סינוס זוהי פרוצדורה כירורגית המבוצעת לרוב כהכנה לשתל דנטלי, ומטרתה ליצור עיבוי של העצם המצויה בסביבה האחוריות של השיניים הטוחנות ובחלקה האחורי של הלסת העליונה. תחום רפואת השיניים עבר תמורות רבות והמרכזית שבהן היא "מהפכת השתלים הדנטליים", שמאפשרים מראה אסתטי ויפה גם לאחר אובדן שן, מבלי כל צורך להשתמש בשיניים תותבות כמו בעבר. מהפכת השתלים הדנטליים מאפשרת כיום לכל אדם לזכות בחיוך רחב ואסתטי. 

הרמת סינוס נועדה למקרים בהם ישנן חששות שעצם הלסת הקיימת אינה מספיקה דיה לאחיזה טובה וחזקה לשתל הדנטלי לטווח הארוך. ולכן "מרימים את הסינוס"   על ידי ביצוע הגבהה של העצם באופן מלאכותי והחדרת תחליף עצם באזור של אותו שתל דנטלי עתידי. ייתכן וההליך נשמע לכם קצת מאיים, אך מדובר בהליך נפוץ ומוכר בקרב רבים. 

אם אתם נמנים בין האנשים שצריכים או בוחרים בהשתלת שיניים מבחינה אסתטית ורפואית, חשוב שתהיה לכם כמות מספקת של עצם בלסת העליונה, וזאת על מנת ליצור תשתית איתנה בעבור השתל הדנטלי ולספק לו אחיזה טובה. תופעת מחסור בעצם יכולה להיות מולדת או נרכשת כתוצאה מאובדן שיניים, דלקות או מחלות חניכיים

מהו הסינוס? 

הסינוס מהווה את החלל האנטומי של הפנים והוא ממוקם משני הצדדים של האף, מעל השורשים של השיניים ומעל הלסת העליונה – ובשמו המלא הוא נקרא סינוס מקסילרי. לעיתים קיימים מקרים בהם ישנו חוסר בעצם המצויה באזור הטוחנות והמלתעות ובאזור האחורי של הלסת העליונה. כשקיים חוסר בעצם, על מנת להחדיר שתל דנטלי ייתכן ונדרש בהשתלה של תחליף עצם בסינוס. עיבוי העצם בסינוס משמעותי במקרים שבהם העצם אינה מספקת, וזאת על מנת למנוע דלקות וזיהומים שעשויים להיווצר במצבים של השתלת שתל דנטלי בעצם שאינה חזקה ומספקת בכדי לאחוז בשתל. 

מה ההבדל בין הרמת סינוס פתוחה לסגורה ?

הרמת סינוס סגורה תתבצע אך ורק במצבים פחות חמורים,  מדובר בטיפול שאינו פולשני בהשוואה להרמת סינוס פתוחה. אופן הביצוע הוא על ידי ביצוע חתך קטן בלסת והחדרת תחליף עצם לתוך הלסת, שלאחריה מבוצעת החדרת השתל. היתרון הגדול בהרמת סינוס סגורה טמון בעובדה שאין צורך בהמתנה עד שיתבצע תהליך האיחוי של תחליף העצם.

לעומת זאת, הרמת סינוס פתוחה תתבצע במקרים שבהם המחסור בעצם הוא משמעותי וחמור יותר. בהליך זה הרופא יפתח פתח בחלל הפה, סוג של "חלון" וימלא אותו בתחליף מלאכותי של עצם. בהליך זה יש צורך להמתין להחלמה הדרגתית ולקליטת תחליף העצם, תהליך טבעי זה אורך כמה חודשים ספורים, לאחר שהעצם נקלטה תוכלו לבצע טיפול להחדרת השתלים הדנטליים. 

הרמת סינוס: מהן התופעות לוואי? 

  • כאבים טבעיים לאחר ניתוח כירורגי – לאחר ביצוע ההליך הכירורגי, תתפוגג ההרדמה המקומית באזור הניתוח, דבר שעלול באופן טבעי לגרום לכאבים באזור המנותח. תדאגו שהרופא שלכם יצייד אתכם במרשם למשככי כאבים בהתאם להמלצתו. 
  • שטפי דם ונפיחויות – לאחר הניתוח ייתכן והאזור המנותח יהיה מעט נפוח או שיהיו בו שטפי דם, מה שיכול מאוד לסייע לכם במקרה כזה הוא קרח, תצננו את האזור למשך כמה דקות, כמה פעמים ביום. 
  • בצקת – תופעת לוואי נוספת כתוצאה מהרמת סינוס היא בצקת, שעשויה להמשיך עד שבוע מיום הניתוח. 
  • נחיריים מדממות – אם אתם סובלים מדימום לאחר הניתוח, אל תלחצו זאת תופעת לוואי מוכרת. אם דבר כזה יקרה לכם – תשכבו על הגב, תניחו צמר גפן בעדינות על הדימום מהנחיר.  

מה אסור לכם לעשות לאחר הרמת סינוס?  

קחו בחשבון שבימים הראשונים שלאחר הניתוח חשוב שתימנעו ממזון חם או שתייה חמה, ושתאלצו לאכול רק מאכלים רכים, תאלצו לוותר על הצחצוח שיניים ביומיים הראשונים ואם תצליחו להימנע מהתעטשות או שיעול זה ייטיב עם החלמת האזור המנותח. בנוסף, אסור לכם לעשן או לשתות אלכוהול בימים הראשונים שלאחר הניתוח – לפחות במהלך ה-48 שעות שלאחר הרמת הסינוס. בשבועיים הראשונים יהיה עליכם לחדול מפעילות גופנית ולהימנע מלכופף את הראש למטה. אם אתם נגני נשיפה תצטרכו להמתין חודש מיום הניתוח בכדי לחזור לשגרת נגינה, זאת ועוד בחודש הראשון תימנעו מקינוח אף, מטיסות או צלילות במים או מניפוח בלונים. 

מהן ההכנות הדרושות לטיפול הרמת סינוס? 

תחליף העצם שמושתלת במסגרת הרמת סינוס יכולה להגיע ישירות מגופו של המטופל, אולם קיימות חלופות נוספות לתחליף עצם, כמו:  שימוש בחומרי עצם מתוך בנק תרומות איברים או עצמות של פרה. כמובן שכל העצמות עוברות סטריליזציה ומגיעות לטיפול כשהן מוכנות לביצוע ההשתלה. בנוסף ישנה אפשרות להשתלת הידרוקסאפאטיט חומר סינתטי אשר מדמה תחליף עצם. 

ברוב המקרים בהם משתמשים בעצם מגופו של המטופל, ניתן לקחת אותה מאזור אחר בחלל הפה או מהסנטר. הגוף עם הזמן יספוג את תחליף העצם ויחליף אותו באופן טבעי עם החומר של העצם המקורית בלסת שלנו. 

טרם ביצוע טיפול הרמת הסינוס, הרופא המטפל יבצע לכם צילומי רנטגן באזור הסינוס והלסת, וזאת על מנת להבין את האנטומיה בחלל הפה של המטופל, דבר שיוביל לביצוע טיפול מדויק ככל הניתן. בנוסף, הרופא יבצע לכם גם סריקת סי-טי שתסייע לו במדידה מדויקת של הרוחב והגובה של העצם המקורית ולהעריך את המצב הרפואי של הסינוס המצוי למעלה מחלל הפה. על פי רוב הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית בלבד אך ישנם מקרים חריגים בהם ניתן לבצע את הטיפול בהרדמה מלאה. 

תקופת החלמה 

כמו בכל הליך כירורגי אחר, זמן ההחלמה הינו אינדיווידואלי ועשוי להימשך בין שבוע לעשרה ימי החלמה, שלאחריהם תצטרכו להיפגש עם הרופא המטפל לביקורת שלאחר הניתוח. במסגרת הביקורת שלאחר הניתוח, הרופא יבדוק את החלמת האזור ואת קצב ההחלמה. 

מוזמנים לבקר באתר מג'יק טאץ – מרפאת שיניים באשדוד

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן