החוף הדתי מותר לחרדים הספרדים, לאשכנזים החרדים אסור

מחלוקת בין הציבור החרדי ספרדי לציבור האשכנזי החרדי על הכשר החוף הנפרד בשל ענייני צניעות. הרבנים האשכנזיים טרם נתנו הכשר והרב יחיאל ויינגרטן, נציג אגודת ישראל: "יש כמה בעיות שהרבנים שלנו עוד לא בדקו ויש את סכנת הקורונה". ואילו אבי אמסלם, מ"מ ראש העיר שמייצג את הזרם הספרדי אומר: "הוצאנו הודעת הכשר לחוף הנפרד וכל מי שמתאים לו יכול לבוא"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

שנה בדיוק חלפה מאז המחלוקת הקשה שהייתה בעניין החוף הנפרד באשדוד, כאשר הרבנים הספרדים המליצו להגיע לחוף הנפרד רק בשעות הבוקר המוקדמות, כשאין מתרחצים בחופים הסמוכים ובכל אופן הקימו קו חם, על מנת להודיע למתרחצים החרדים אם להגיע או לאו. השנה, התהפכו היוצרות. עונת הרחצה הכללית כבר נפתחה ועמדות המצילים מאויישות, אך מבחינת הציבור החרדי עדיין לא התקבל היתר גורף לרחצה ושהייה בחוף.


השבוע פירסמו הרבנים החרדיים בעיר, בראשות מ"מ ראש העיר ויו"ר סיעת ש"ס בעיריית אשדוד, הרב אבי אמסלם, הודעת הכשר בעקבות ביקור בחוף ותיקון ליקויי הצניעות. על מנת למנוע את המראות האסורים יושלמו המחיצות מיריעות פלסטיק אטומות ועמידות, אשר יוצבו בעומק המים עד כשלושים מטרים מהחוף.
הכניסה תהיה מהכביש הראשי, חד סיטרית בלבד, היציאה תהיה בצד ימין של הכביש לכיוון צפון ולא מהצד החילוני כפי שהיה אשתקד. הרבנים קבעו עוד כי יש להעדיף צוות עובדים בחוף מותאם למיגזר, נשים בשעות הנשים וגברים בשעות הגברים, שערי הביטחון יינעלו בשעות הרחצה על מנת לא לאפשר מעבר רוחצים בלבוש לא הולם. עוד המליצו הרבנים לבנות מחיצות קבועות מבטון, כמו בחוף הנפרד בעיר חיפה, על מנת שלא לדון בסוגיית הצניעות בכל שנה מחדש, לאסור השמעת מוזיקה קולנית ולשמור על "טוהר המחנה". בהודעה לא מוזכרים עניין הקורונה והצפיפות הרבה בשל הרוחצים מחוץ לעיר.

אבי אמסלם: ״אנחנו לא עסוקים בלחשוב במה עסוקים אחרים״

למעשה הכשרתם את החוף לספרדים בלבד?
“אנחנו הוצאנו הודעת הכשר לחוף הנפרד וכל מי שמתאים לו יכול לבוא".
אך החתומים הם רק רבנים מיהדות ספרד. מדוע ההודעה נפרדת מהרבנים האשכנזים?
"רבני יהדות ספרד בעיר אשדוד החליטו על תיקון הליקויים ומתן הכשר לחוף הנפרד והציבור כולו מוזמן. זה לא סוד, שמאז שנכנסתי לתפקיד, אני משכתי את המושכות אלי ויצרנו הנהגה רוחנית ולכן זו השנה השנייה שהחוף נפתח במועדו עם כשרות מלאה של הרבנים הספרדים. אנחנו לא עסוקים בלחשוב במה עסוקים אחרים".


יש לא מעט טרוניות על כך שיום שישי ניתן במלואו לגברים ולנשים אין אפשרות להגיע.
"בעבר, חלק מהבעיה העיקרית בחוף הנפרד היה שהוא היה מפוצל לשניים, בבוקר נשים ובערב גברים ובגלל המסה של האנשים, לא היו מצליחים ליהנות. לכן ניסינו פיילוט שקיים בכל הארץ והגיע לאשדוד באיחור, של יום לגברים ויום לנשים וזה עובד מצוין. אז ביום שישי הנשים לא יכולות אך ביום ראשון הגברים לא יכולים. יום שלם גורם לכך שהמעמסה בחוף יורדת ונהנים יותר".
אפרופו מעמסה, ישנן גם תלונות על כך שמאות רוחצים מגיעים מחוץ לעיר ולכן החוף עמוס.. מה לגבי תשלום למי שאינם תושבי העיר?
"לא יקרה. אסור בתכלית האיסור לגבות תשלום עבור חוף רחצה. שר הפנים אריה דרעי ביטל את כל החופים המוכרזים בתשלום כבר שלוש שנים. זה לא חוף פרטי, זה חוף עירוני. ברור, שאם בירוחם, בבאר שבע, במצפה רמון, אין ים, אז באים לאשדוד וזה חלק מהתרבות שהחופים מפוצצים, ולא רק בחוף הדתי אלא גם החופים הכלליים עמוסים בתושבים מכל הארץ. אני מציע, שאל יאמר אדם צר לי המקום אלא יארח את שכניו בכבוד!"

הרב יחיאל ויינגרטן: ״מבחיתנו עדיין לא יצא הכשר״

ומה אומרים ביהדות החרדית האשכנזית? לפי הרב יחיאל ויינגרטן, חבר המועצה העומד בראש אגודת ישראל: "מבחינתנו אכן עדיין לא יצא הכשר. אנחנו עדין לא יודעים מה מצב הקורונה בעיר ויש עומס בחופים וזה מאוד מסוכן".

צילום: אשדוד היום


אבל הציבור החרדי האשכנזי מבולבל. כל החופים כבר פתוחים.
"שכל אחד יבחר לעצמו את הרבנים שלו, יש כמה בעיות שהרבנים שלנו עוד לא בדקו ויש את סכנת הקורונה".
האם מדובר שוב בבעיות צניעות?
"לא ידוע לי כרגע על בעיות צניעות, מבחינתי זה נראה לא רע, אך יבואו הרבנים לסיור בחוף, נעשה הכשר ויעמדו על כל הנקודות העיקריות. אני לא יכול להמליץ לציבור להגיע. יש סכנה מאוד גדולה של צפיפות והרבנים שלנו יחליטו".
אז הציבור החרדי האשכנזי לא יסתמך על ההכשר הספרדי ולא יגיע?
"כרגע כאמור רק הרבנים הספרדים הוציאו הכשר ומי שמסתמך עליהם, שיגיע לים, לא אגיד לאדם על מי להסתמך. מטעמי, הרבנים המכובדים עלי, עדיין לא הוציאו כשרות לחוף הנפרד באשדוד".

שאלנו את הרב שיינין, הרב האשכנזי הראשי של אשדוד, האם ידוע לו שהרבנים האשכנזיים בעיר טרם נתנו הכשר להגיע לחוף הנפרד? והוא העדיף לא להיכנס למחלוקת: "אף שנה אני לא מעורב בזה, יש ועדה של רבנים ואני סומך עליהם. אני לא יכול להביע שום דעה בעניין כי אני לא מעורב".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן