החברים לשעבר: ראש העיר לסרי ומוטי מלכא בקרב מוזיקלי רועש במיוחד וכפויית טובה

הבגידה של מלכא בחברו הטוב ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי עוברת כל גבול. מתחת לפני השטח מתנהל לו מאבק קשה מאוד בין ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, למקורב מאוד שלו, מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה, מוטי מלכא. הרקע: הקמת קבוצת פייטנים על ידי מלכא, "מטרוז" שמתחרה בפייטנים הוותיקים של עמותת פיוט ושירה, שהוא עצמו הקים ייסד וניהל במשך שנים רבות

לסרי ומלכא. החברות נגמרה?.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

המלחמה היא בין שתי הקבוצות היא על לב אוהבי הפיוטים, בעיקר בשלב זה, של תקופת החורף: שירת הבקשות. במשך כל תקופת החורף שמתחילה בסוף שבוע זה, ובעצם מהערב, חמישי, מתכנסים אוהבי הפיוט האנדלוסי מרוקאי מסורתי, כל שבת לפנות בוקר, כל שבת בבית כנסת אחר ובסוף החורף תחילת הקיץ הם מסיימים בערב ענק. לשבתות אלה מגיעים בעיקר יוצאי יהדות מרוקו ואלה שאוהבים את הפיוטים והשירה האנדלוסית.

מסורת זו נמשת מאז שנת 91' בהובלתו של מלכא, ד"ר יחיאל לסרי וסגן ראש העיר לשעבר, אלי בן חמו ז"ל. שלושת היו אלה שהקימו את המרכז לפיוט ושירה שהיה התשתית להקמת התזמורת האנדלוסית. את משכנם הראשון הם הקימו במתנ"ס תקוותנו שם ניהל מלכא את המתנ"ס והקים את המרכז לפיוט ושירה שבנוסף לשירת הבקשות, הם מכשירים פייטנים, ונגנים במוסיקת האנדלוסית ובהם גם ילדים ונוער. המרכז הפך לפופולרי מאוד בקרב תושבי העיר שאוהבים את הז'אנר.

תחילת הבקשות שמארגן מלכא בבית הכנסת שבנתה משפחת אבו

בשנה האחרונה התגלע ריב קשה מאוד בין מלכא לבין ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי. השניים לא מדברים בינהם.  צריך לומר שהם היו חברים טובים מאוד ועשו דרך ארוכה מאז היו שני נערים בשכונת משמר הירדן עד לניצחון של לסרי ב2008 בראשות העיר. מלכא היה צמוד אליו וסייע לו מאוד מאוד להיבחר. לסרי גמל לו ודאג לו למינוי מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה. מלכא ריכז כוח רב בידו ולסרי זרם איתו ושמר עליו למרות ביקורות וטענות קשות שהיו במשך השנים נגד מלכא.

הדמייה: רכטר אדריכלים

המחלוקת הקשה ביניהם נבעה סביב המרכז לפיוט ושירה ובפרט סביב סוגיית בניית מרכז חדיש למרכז פיוט ושירה והתזמורת האנדלוסית קרוב למשכן. פרוייקט דגל של מלכא שאותו הויבל ועליו חלם משנת 2000 . להקים מרכז שעלותו נאמדת בכ100 מיליון שקלים. לפרויקט אף הוקצאה קרקע מהעירייה, שעליה אמור היה להיבנות המרכז. לפני 4 חודשים על פי התכניות של מלכא היה צריך להתקיים ערב התרמה גדול של מיליונרים שיתרמו למרכז הזה.  מתברר שמשרדי ממשלה ועביקר משרד התרבות הודיע כי לא יוכל לתקצב כספים לבניית המכז מאחד ומדובר בעמותה. לסרי קיבל החלטה לבנות את המרכז מטעם העירייה ושהעמותה תנהל בהמשך. מלכא סירב וסביב זה קמה בינהם מהומה גדולה. הקרע בינתיים הוחזרה לעירייה והשניים הפכו ליריבים קשים.

השיא היה כשלסרי דרש ממלכא להתפטר מהעמותה ומינה תחתיו את טלי סהרוני ועוד כמה ממקורביו, שינהלו את המרכז ואת התזמורת האנדלוסית, אותה מנהל בפועל יעקב בן סימון.

מלכא שידוע כמי שלא יושב בשקט הגיב מייד ופנה לקרן גאון שהעניקה לו תקציב לפרויקט חדש שהגה בשם"מטרוז"  והערב, חמישי בבית כנסת אוהלי שם ברובע יז' הוא פתח באנסמבל פייטנים בראשותו של הפייטן אבי אדרי את עונת הבקשות. הוא אף התגאה ופרסם פוסט על זה בפייסבוק.

המעניין הוא שבית הכנסת הזה אוהלי שם נבנה ומנוהל על ידי משפחת אבו. היחסים בין המשפחה ובעיקר בין עוד צחי אבו לסרי מצויים בסכסוך גדול בימים אלה. זה בא לידי ביטוי לא אחת בפוסטים שהעלה צחי ועקץ את לסרי.

וכדי להבין את גודל הברדק נציין כי  כבר הוצאו פרסומים בנושא הבקשות על ידי העמותה הוותיקה, שממנה הודח מלכא, 'עמותת פיוט ושירה' וכבר פורסמו המועדים ומיקומי בתי הכסנת בהם יתקיימו הבקשות. מלכא במגמה להפריע ולבצע מהלך מתריס , פרסם מטעמו כבר שורה של מועדים של הבקשות ברחבי בתי הכנסת בעיר.

ההתרסה וקריאת התיגר של מלכא היא ישירות מול חברו הטוב לשעבר ראש העיר ד"ר לסרי, בעצם ההחלטה להקים קבוצת פייטונים מתחרה של עמותה בבעלות העירייה. נזכיר שלא נשכח מדובר בפקיד אמנם בכיר שיוצא ומתריס נגד העירייה והעומד בראשה.

ומתברר כי הקרע לא רק בין שני הנכבדים: לסרי ומלכא, אלא גם בקרב הפייטנים שנאלצו להחליט האם הם נשארים בעמותה או הולכים עם הבוס לשעבר. אז היו כאלה שנשארו וחלקם הלכו עם מלכא ובראשם הפייטן המוכשר דוד אדרי שמבחינתו עשה מהלך נכון. אחרי הל הוא עם מלכא במשך שנים רבות.

איך הסיפור הזה יסתיים? בינתיים זה בנעימות ופיוטים של אנדלוסית מרוקאית. בהמשך  נראה לאן תוביל המוזיקה הרועמת הזו.

נמשיך ונעקבו ונעדכן

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן