הזיג זג של כצנלסון: הצביע בעד הקמת ישיבה ברובע יג', התחרט ומנסה להתחמק בתרגילים שקריים

סגן ראש העיר שמעון סניה כצנלסון, שהוביל לפני כשנה את מתן ההיתר לבניית ישיבה, כולל ובית כנסת ברובע יג' על קרקע שהקצתה העירייה לעמותה חרדית, שינה דעתו . בישיבת ועדת בניין ערים השבוע החליט להצביע בעד ביטול ההיתר שהוא חתום עליו רק לפני שנה. אז מה קרה לכצנלסון ומי עזר לו לצאת מההסתבכות? ולמה הוא מוטרד מציבור בוחריו מהמגזר הרוסי שכועסים עליו. גלבר, שמובילה את המאבק לביטול ההיתר: "מצפה שכצנלסון שכל כך להוט לבטל ההיתר אז שיבוא לישיבה במליאת ועדת בניין ערים שזימנתי ויצביע בעד הביטול".עו"ד אלי נכט שהצביע בעד הביטול מציע לכצנלסון: "הדרך היום היא להודות בטעות ולמנוע את המהלך באופן אמיתי". כצנלסון: "אין אפשרות להביא הדיון למליאת בניין ערים". תחקיר

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זה סיפור תמוה ומוזר שמתרחש בין כותלי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית אשדוד, שמשלב הצגה טובה, הרבה פוליטיקה , והצבעות מוזרות חסרות עניין לציבור של חברי מועצה. במרכז הסיפור הזה שלא נגמר, עומדת הקמת בית כנסת, כולל ישיבה ומרכז רוחני בלב שכונה חילונית ברובע יג' בעיר, שמרגיז מאוד את התושבים החילוניים, שרובם מהמגזר הרוסי.

בעת כהונתו של מי שמייצג את המגזר החילוני רוסי, כיו"ר הוועדה  לתכנון ובנייה, סגן ראש העיר, שמעון סניה כצנלסון, שבינתיים התפטר מתפקיד זה, הוא הוביל בנחרצות את מתן ההיתר לבניית כולל, בית כנסת ומרכז רוחני לעמותה חרדית והצביע בעד. זה הרגיז מאוד את התושבים, שרובם מצביעי כצנלסון וניהלו נגדו מאבק אז וממשיכים גם היום

ראה תחקיר באשדוד10 לפני כשנה:

ההיתר ניתן לבנייה ולאור ההתנגדויות של התושבים ולאור טענותיה של חברת מועצת העיר אשדוד, עו"ד הלן גלבר, שמלווה את התושבים הוצא למקום צו הפסקת עבודה, בשל ליקויים במתן ההיתר. עו"ד גלבר טענה כי ההיתר דינו להתבטל כי ניתן שלא כדין. אחת הטענות הייתה, שההיתר הוצא לאחר תום תוקף ההסכם של ההקצאה של השטח מטעם העירייה לעמותה וכמו גם שההיתר ניתן שלא בהתאמה להקצאה שעליה מועצת העיר החליטה.

בינתיים, כצנלסון שהוביל את מתן ההיתר והצביע בעד, הבין שהוא בבעיה פוליטית והחל בחודשים האחרונים ל"דבר אחרת". הוא טען כי  שהעמותה הטעתה אותו ומשכך גם את אנשי המקצוע בהנדסה, כולל מנדנס העיר. ען כי הטעו אותו וכי לא ידע שמדובר בהקמת כולל, ישיבה. טענה זו נבדקה אז על ידי מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, שקבע כי איש לא הטעה את כצנלסון ולא הציג לו מצג כוזב וכי נאמר לו בבירור שמדובר בהקמת בית כנסת. (גם אילוז וגם המהנדס טענו שלא היתה כל הטעיה והכל היה תקין).

השבוע התקיים דיון סוער בנושא הקמת הישיבה, בית הכנסת ברובע יג', שהוגדר תחת מהות הבקשה בסדר היום : "לפי דרישת יו"ר הוועדה".  הדיון היה  יצרי, שבמרכזו, כאמור, השאלה בדבר עתיד בית הכנסת/ישיבה ברובע יג', אגב, מבלי שבמהות הבקשה הוגדר הנושא לדיון. ההבנה היא שהיה כאן אולי ניסיון להקל עם כצנלסון ולנסות לסייע לו לצאת מהסבך  הפוליטי עם ציבור בוחריו אליו נקלע בצורה טובה. כלומר, אחרי שהוביל והצביע בעד בית כנסת הוא טוען כעת כי הוטעה ומנסה לסדר לעצמו "אליבי" בקרב בוחריו.

בדיון, חזר כצנלסון על טענתו המביכה כי הוטעה על ידי הדרג המקצועי במינהל ההנדסה. זה הקפיץ את מהנדס העיר, דורון חזן שאמר  לכצנלסון: ״הכל היה ידוע לך, ואף אחד מהמחלקה שלי לא הטעה אותך, הזהרתי בדיון מפני בית כנסת בן 3 קומות, למה עוד יכול לשמש מבנה של בית כנסת כזה״. כצנלסון בזעם לדורון השיב : ״אתה כפקיד, התפקיד שלך להמליץ, אתה לא תקבע לי״.

יש לציין כי המהנדס ציין באותה ישיבה בפני כצנלסון  כי מדובר בבנייה של בית כנסת בן 3 קומות ומרתף באמצע רובע יג'.  לפי התמלולים שבידינו עולה כי דורון חזן  התריע על ההשלכות המשמעותיות להחלטה כזו, אם תתקבל.  לכן מה חשב מר כצנלסון? היה עליו לדעת כי כאשר מקבלים החלטה על בית כנסת בן 4 קומות כולל מרתף, שמדובר בכולל ישיבה ואת זה היה צריך לדעת אחרי כל כך הרבה שנים בפוליטיקה והוא כאמור בעל  ניסיון רב בוועדת בניין ערים וגם נזכיר שלכצנלסון יש תואר של מהנדס, על הוא מתהדר מעת לעת כאשר הוא מסביר עד כמה יש לו ידע בתכנון ובנייה.  

אברג'יל. הציל את הקואליציה בהצבעתו

יצויין כי במהלך הדיון, ביום שני השבוע, הוצגו מספר עמדות וניסיונות פשרה. ההצעה של עו"ד הלן גלבר הייתה לביטול ההיתר לבניית בית כנסת לחלוטין. למרבה ההפתעה, סגן ראש העיר עו"ד אלי נכט  הצטרף להצעתה של עו"ד גלבר והבציע בעד ביטול ההיתר. הצעה, כאמור,  נפלה, על חודו של קול אחד מעניין ומפתיע, של חבר המועצה, מאיר אברג'ל (מסיעת 'אשדודים', שמחזיקים באג'נדה של "מרצ" "והעבודה"). יו"ר הוועדה עו"ד כנפו, השתמש בקול הנוסף שלו כיו״ר ועדה וכך  נפלה ההחלטה, לבטל ההיתר והוא נותר על כנו. כלומר כולל ובית כנסת ברובע יג' ייבנה.

 ואם שאלתם איך הצביע כצנלסון? הוא הצביע, אמנם, בעד ביטול ההיתר. מבולבלים? הרי הוא ה שהוביל והצביע בעד לפני כשנה, על הקמת בית הכנסת ברובע יג'. מה קרה עכשיו? . התשבה: קצת פוליטיקה, קצת ניסיון לחזור למוטב. ענייניות לא הייתה כאן.  מצד אחד, כצנלסון יכול כעת להתהדר כי הצביע בעד ביטול ההיתר. מצד שני ההיתר לא בוטל והכולל ובית הכנסת 4 קומות ייבנה.

ההתהפכות של כצנלסון.

וכצפוי, ההחלטה משמשת את כצנלסון ל"הלבנתו" בקרב בוחריו, שהתנגדו לבניית בית הכנסת בעניין ההצבעה הקודמת שלו בנושא, הצביע בעד בניית בית כנסת  ואף הוביל את המהלך,  למורת רוחם של ציבור החילוניים ברובע יג'.  למחרת הישיבה וכפי היה צפוי הוא  פרסם בפוסט אישי שלו בפייסבוק את הדברים הבאים: "…ועדת בניין ערים דנה אתמול בשאלת בניית כולל ללימוד תורה ברובע יג'. כמו שאמרתי בעבר, דעתי היא שהבנייה אמורה להיעצר במיידי ושאלת מתן ההיתר כולה אמורה לחזור לדיון עד לביטולו. נוסחת "חיה ותן לחיות" פועלת בשני הכיוונים – אין שום מקום לכולל ללימוד תורה ברובע חילוני מובהק, בדיוק כמו שאין מקום לחנות לא כשרה ברובע חרדי מובהק. אתמול השענו את אישור תחילת הבנייה בשטח עד לדיון מחודש בהיתר הבנייה שיתקיים בעוד שבועיים. סיעת "אשדוד ביחד" הצביעה בעד ביטול היתר הבנייה. אני מודה לחברי המועצה אלי לחמני והלן גלבר, ולסגן ראש העיר אלי נכט, שתמכו בהצעתי. אמשיך לעשות ככל שעולה בידי למנוע בנייה זו בלב רובע יג'.."

עו"ד גלבר. מובילה את המאבק. "נעתור לבית משפט אם יהיה צורך"

עו"ד אלי נכט ועו"ד הלן גלבר, גיחכו נוכח הדברים של כצנלסון. "ההצעה של כצנלסון לא מונעת את הקמת הכולל אלא רק דוחה אותו למועד מאוחר יותר, אם בכלל,אולי אחרי הבחירות. הדרך היחידה למנוע את המחדל הוא ביטול ההיתר או ההקצאה" אומר עו"ד נכט.

לדברי עו"ד נכט "לשאלתך, אינני חושב שמישהו ממחלקת ההנדסה הטעה את כצנלסון, כולנו טועים. הדרך היום היא להודות בטעות ולנסות למנוע את המהלך באופן אמיתי, ולא באמצעות פלסתר זמני אלא מהשורש".

עוד הוסיפה גלבר: "הצעתי היתה לבטל את ההיתר שניתן לבית כנסת 4 קומות כולל מרתף , וזאת כיוון שאינו תואם הקצאת הקרקע עליה החליטו חברי המועצה, תוקף ההסכם פג והעמותה לא עמדה בתנאיו. לדאבון הלב, בהצבעה היה שוויון, בזכות קולו של חבר המועצה מאיר אברג'ל שהציע בעד, כך שאיפשר לעו"ד כנפו להשתמש עם הקול הכפול.  לצערי, אילו כוונותיו של כצנלסון היו אמיתיות לבטל את ההיתר ולא לנסות לזרוע חול בעיניי התושבים היה עליו לדאוג שכל חברי סיעתו יגיעו לישיבה ויצביעו בעד הצעתי. די אם היה דואג להביא חבר סיעה נוסף היום היינו קמים לבוקר חדש בו ההיתר לבנית כולל באמצע רובע יג' היה מבוטל.

לדאבון הלב, הצעתו של כצנלסון לא ביקשה לבטל את ההיתר אלא לנסות לזרוע חול בעיניי התושבים כי ביטול תחילת עבודה דינו כביטול בנית בית הכנסת – ולא כך הוא.  אני והתושבים יחד  נמשיך במאבק עד לביטול ההקצאה וביטול ההיתר הלא חוקי."

ש. מה השלב הבא?

"הגשתי בקשה להעלות את הנושא מחדש למליאת בניין ערים. הבקשה היא לקיים הצבעה על ביטול ההיתר ושם כולי תקווה שכצנלסון ידאג להביא את כל נציגיו בסיעה להצביע בעד הביטול. במקביל מחתימים בימים אלה תצהירים לשם הגשת עתירה מינהלית לבית משפט על מנת לבטל את ההקצאה של הקרקע".

ש. את נגד בתי כנסת?

"ברובע יש 4 בתי כנסת. בכל רובע ורובע יש להתחשב בצרכי התושבים בהתאם לאופי התושבים המתגוררים באותו אזור. הרובע שהוא בעיקר רובע חילוני‫, סובל ממחסור חמור במוסדות ציבור כמו מתנ״ס, בריכת שחייה, מגרשי ספורט, גני משחקים ועוד‫. התושבים משוועים למתנ״ס עבורם ועבור ילדיהם ופנו בעבר לעירייה, התריעו על מחסור במתנ״ס והובטח להם שיבנה מתנ״ס אבל במבחן התוצאה קיבלו עוד בית כנסת. למרבה הצער, העירייה פעלה מתחת לראדר ומתחת לאפם מבלי לשתף וליידע אותם ולא איפשרה להם להתנגד לתוכנית. היה מצופה מהעיריה כי באזור חילוני בו נמצאים כבר מספר בתי כנסת שיבנה מתנ״ס לרווחת התושבים המתגוררים באזור״‫.

השתלשלות העניינים

ההיסטוריה של הסיפור המור הזה החלה בתחילת שנת 2021 .תושבי רחוב שלמה המלך ברובע יג' מתוסכלים. בוקר אחד השבוע, הם התעוררו והבחינו מול ביתם, בשטח ציבורי, שהוקצה על ידי העירייה לעמותה חרדית, עבודות חפירה. הם ירדו למטה והתברר להם כי במקום עתיד להיבנות כולל, בית כנסת, בלב שכונת המגורים, ברובע שבו 99 אחוז ממנו חילוניים, רובם מהמגזר הרוסי. הם היו בהלם כשגילו שלא הוצב שלט מקדים שמתריע מפני בנייה כלשהי ומציע, על פי חוק, למי שמעוניין, להגיש התנגדות. הם כבר בעשור האחרון רגילים שיש ניסיונות להקים שם מבנה כלשהו וכל הזמן הם מתנגדים. הפעם זה היה שונה. לא הוצב שום שלט שמתריע מפני בנייה‫.

הם גם גילו עוד דבר מדהים: שמי שאמור היה להגן על האינטרסים שלהם, סגן ראש העיר שמעון סניה כצנלסון, שנבחר ברוב קולות ברובע הזה וטען בפניהם כי ידאג להם, הצביע בעד הקמת בית הכנסת כיו"ר הוועדה לפני שנה וחצי, ביחד עם חברו לסיעה שגם הוא חבר בוועדה, גרשון פלדמן ועם נציגי ש"ס ואגודת ישראל. כלומר, המבנה קיבל היתר בנייה והפך למעשה עשוי. התושבים כאמור מתוסכלים. מתחת לאפם עבר ההיתר מבלי שירגישו.

הפגנת התושבים ברובע יג'. צילום: הפורום החילוני

התושבים  פנו ללשכת סניה כצנלסון, לאחר שהתברר כי העבודות החלו, כאמור,  בלי התראה מוקדמת, ובלי שתינתן להם הזכות להתנגד. הם ביקשו לדעת איך קרה שכצנלסון הוביל הצבעה בעד הקמת בית כנסת, בלי לשמוע התנגדות, ומשם נמסר להם כי כצנלסון הצביע בכלל נגד הקמת המבנה החרדי. אלא שהם עשו עבודת מחקר מקדימה והגיעו לפרוטוקול לפני שנה וחצי ושם מצוין שחור על גבי לבן כי הוא וחברו לסיעה והחרדים הצביעו בעד הקמת בית כנסת. ד"ר אלי לחמני היחיד שנמנע‫.

התושבים שלחו ללשכת כצנלסון את הפרוטוקול ואז הוא שינה גרסה, לפיה בית הכנסת הוא בכלל לטובת הקהילה הרוסית. בדיחה לא מוצלחת, בהתחשב בעובדה שהתושבים שם הם מאוד אינטלגנטיים. התושבים  זועמים וטוענים שהוא משקר והוא פועל נגד האינטרסים של המגזר שבחר בו בעיקר ברובע יג', שם, לדבריהם  אין אף מוסד פנאי תרבותי או של ספורט אלא רק מוסדות דת‫.

ויטלי צגנוב, תושב השכונה ברובע יג', שמוביל את המאבק סיפר אז בתחקיר אשדוד10 : ״בדקנו וגילינו שהמבנה קיבל כבר היתר בנייה והכי מרגיז שמי שחתם עליו ואישר והיה בעד זה שמעון סניה כצנלסון, שלא דואג לציבור שלו ועוד משקר שהוא הצביע נגד. רק אחרי שהראנו לו את הפרוטוקול שהוא חתום עליו כיו"ר והוא הצביע בעד הוא שינה לגרסה מגוחכת שזה בית כנסת לרוסים״‫.

לדברי ויטלי  מה שעוד מרגיז אות התושבים הוא שברובע יג' אין אף מבנה שהוא לא דתי. "אין מועדון תרבות, אין אולם ספורט,  אין מתנ"ס ולא משהו דומה לטובת תושבי הרובע. בתי כנסת יש כאן ויש מדרשה של תנועת חב"ד ויש מקווה. כלומר אם אני בתור תושב השכונה חילוני רוצה ללכת למקום ציבורי זה רק בית כנסת. צריך להבין שהרובע מאופיין דמוגרפית כרובע חילוני, שבו רוב של תושבים מהמגזר הרוסי. אין כאן איזון ואין התחשבות במאפיינים הדמוגרפיים של הרובע. אנחנו חשים מופלים לרעה״‫.

ויטלי‫, מוביל המאבק‫. זה מרגיז אתכם מין הסתם‫?

״בודאי שזה ממש מרגיז. ועוד יותר מרגיז, שכשפנינו אליו הוא בהתחלה בכלל אמר שהוא  מעולם לא הצביע בעד הקמת מוסדות דתיים חרדיים, ושהוא נלחם למען מוסדות חילוניים. שקר. הוא הוביל את  האישור כיו"ר וועדה״‫.

זה הסיפור שטרם הסתיים , שכן, הנושא לבקשת עו"ד גלבר יובא למליאת בניין ערים ולדבריה ההיתר דינו להתבטל שכן ניתן שלא כדון בשל מספר נימוקים. איך זה ייגמר. ימים יגידו

עיריית אשדוד‫: ״מדובר בהקמה והפעלת מרכז קהילתי ובית כנסת״

וכך הגיבה אז העירייה: ״עיריית אשדוד פועלת בהתאם להוראת החוק ובכל הקצאת קרקע היא דואגת לפרסם וליידע את הציבור‫. במקרה הנדון, מדובר בהקצאת קרקע למטרת הקמה והפעלת מרכז קהילתי ובית כנסת, אשר פורסם בעיתונות כנדרש בנוהל הקצאות קרקע‫. להליך זה אף הוגשו התנגדויות אשר נדונו בפני ועדת הקצאות מיום 29.7.10 ונדחו. בסיום ההליך נחתמו הסכמי רשות ופיתוח‫. חובה להבהיר כי העירייה פועלת בהתאם לצרכים שאמורים לבוא לידי ביטוי לטובת מגוון קהילות, לא בהכרח בחלוקה רובעית אם כי משתדלים שכך יהיה‫״.

כצנלסון: "מדובר במתנ"ס לכל דבר"

גם בתגובתו של כצנלסון לשאלות ששלחנו לו באמצעות דוברו, מארק (כצנלסון כבר לא מדבר עם עיתונאים. מעניין למה) הוא מנסה להתחכם וטוען כי בכלל מדובר במתנ"ס.   

ואלו השאלות שנשאל:  

1. מדוע אחרי שהובלת את ההצבעה בעד ההיתר לבניית 4 קומות של בית כנסת ישיבה וכולל בהיותו יו"ר ועדה שינית דעתך וכעת  את מבקש לבטל ההיתר?

2. האם אתה חושש מהציבור הרוסי שהוא ציבור בוחרים של, שזועמים עליך על שהצבעת בעד לפני כשנה ?

3. חברי המועצה, עו"ד הלן גלבר וסגן ראש העיר, עו"ד אלי נכט  דורשים להביא  לדיון למליאת בניין ערים של כלל חברי מועצת העיר דרישה לבטל ההיתר. איך אתה ושאר חבריך לסיעה תצביעו?

וזו תגובתו: " היתר הבנייה היה על הקמת מרכז קהילתי שהוא ברובע חילוני – מתנ"ס לכל דבר, וגם בית כנסת. אין שום כולל או ישיבה בהיתר. לא חושש משום דבר.  אין אפשרות להביא למליאת בניין ערים ביטול של הקצאת קרקע"

ש. הכוונה לביטול ההיתר.

"אתה כרגע מבקש מאיתנו להתייחס למשהו שהלן גלבר רוצה לעשות, לכן אני רק מוודא אם אתה בטוח שזה מה שהיא רוצה? כי אני מכיר שהיא רוצה לבטל את ההקצאה. שמעון הרי כתב בפייסבוק שלו – הדיון בהיתר חוזר לדיון בועדת המשנה.  איך היא יכולה להגיש את זה למליאה אם זה חוזר לועדה?"

ש. אני שואל אותך בפשטות. למה להתחכם. איך יצביעו סניה וחבריו לדרישה לביטול ההיתר

"זה צריך קודם כל לעבור ועדה, זה לא יכול לעבור מליאה לפני כן. אין צורך לבלבל את הקוראים שהנושא עולה למליאת בניין ערים שם נוכחים כל חברי המועצה לעומת זה שהנושא עולה לועדת בניין ערים, זו הטעיה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן