הזיג זג של חברי המועצה: הסכימו לתכנית בנייה של אלפי יחידות דיור לאחר שהתנגדו לה

איך הגענו למצב שעל שטח של 350 דונם מבקשים לבנות 4280 יחידות דיור‫, שבהערכה גסה מדובר בלפחות 10 אלף תושבים. בלי פתרונות הולמים לחניות, מוסדות ציבור‫, שטחי ציבור‫, פארקים ועוד. הקטסטרופה בפתח והתושבים חסרי אונים. ואיך זה שחברי מועצה אישרו אתמול להסכים לתכנית כזו לאחר שהתנגדו לה בפה מלא בישיבה קודמת.‫ התושבים: "נלחם בכל הכלים העומדים לרשותינו למנוע את רוע הגזירה". תחקיר

צילום: בועז רענן
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

סאגת הבנייה במע"ר דרום נמשכת במלוא עוזה ומציפה שוב את המעורבות או חוסר מעורבות של נבחרי הציבור שמצביעים לעתים בלי שידעו על מה. ביום רביעי שעבר, בישיבת מועצת העיר הונחה הצעת החלטה מוזרה לאישור: מסמך שנכתב על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה בעירייה, בעקבות התנגדותם של כל חברי המועצה לבניית 4,280 יחידות דיור. מסמך שבעצם מתמרן במקצועיות ובמילים תכנוניות גבוהות מאוד, שספק אם כל חברי המועצה מבינים אותם. מסמך שבעצם בא כדי לרכך את התנגדות חברי המועצה שהחליטו כבר ביוני 20 להתנגד לתכנית הבנייה של אלפי יחידות דיור במע"ר דרום שהוא שטח קטן ביותר, לשנות דעתם, אולי מבלי שהם יבינו שהם משנים דעתם 180 מעלות‫.

ובמה דברים אמורים: על מע"ר דרום תכנית בנייה שהיתה עוד לפני עשרות שנים‫, והיה אמור לקום בה רק מרכז עסקים ראשי‫, כשמו כן הוא מע״ר ‫(מרכז עסקים ראשי‫), שכולל משרדים‫, משרדי ממשלה ואח״כ הוסיפו עוד 700 יחידות‫, עוד מתקופת ראש העיר הקודם, צבי צילקר שבשיטת סלמי הוגדלה מפעם לפעם. התכנית האחרונה המאושרת הינה על בניית 1670 יחידות, במקום שבכלל היה כאמור‫, צריך להיות מרכז עסקים מסחרי ראשי של העיר‫.

לחמני וגלבר מנהלים מאבק נגד התוכנית

כרישי נדל"ן באשדוד ששמו עין על המקום במקצועיות, רכשו קרקעות והחלו לעבד תכניות נוספות על מנת להגדיל את הבנייה למספר שיא של 4280 יחידות. פי שניים ויותר ממה שמאושר כעת בתכניות העירייה על השטח הקטן. התכנית רצה בין הוועדה המחוזית למקומית ובמעורבות מינהל מקרקעי ישראל ומעורבות של מאעכרים ובעלי עניין רב, שהרי מדובר על רווחים דמיוניים של מיליארדי שקלים‫. הם עשו ועדיין עושים מאמצים להגדיל את מספר יחידות הדיור. הבעיה הקטנה: שכחו את האיכות חיים של תושבי הרובע‫, ועל הצפיפות הנוראה שתהיה שם בכלל לא מדברים, בטח לא על פתרונות ראויים‫.

בעקבות כך הוקם מטה מאבק של תושבי המע"ר במעורבות פעילה של חברת המועצה, עו"ד הלן גלבר‫, שהצליחה להוביל את מועצת העיר לדון בתכנית. זאת לאחר שהתכנית הובאה על ידי היזמים ישירות לוועדה מחוזית בבאר שבע. עו"ד גלבר נימקה זאת משפטית בכך שאישור התכנית נזקקת להסכמת בעלי הקרקע שהיא העירייה. לא ייתכן טענה עו"ד גלבר שהתכנית תידון מחוץ למועצת העיר  וללא אישור בעלים, דהיינו עיריית אשדוד. זאת כפי שמחייב החוק. מאבקה צלח והתכנית הובאה אחר כבוד לדיון במועצת העיר‫.

חבר המועצה יניב קקון‫: ״הצביע נגד האיטנרס הציבורי של תושבי העיר״

ביוני 20 החליטו חברי מועצת העיר, כנציגי בעלי הקרקע ונציגי הציבור, להתנגד לתכנית פה אחד. בעירייה כנראה לא אהבו את ההחלטה ובאוקטובר 20 הוקמה בעירייה ועדה עירונית מיוחדת‫, שהמליצה למועצת העיר לאשר את התכנית שנדחתה 3 חודשים קודם. הוועדה הוציאה מסמך שקובע שהעירייה כבעלי הקרקע, מסכימה להתנגדות למחסור בשטחי ציבור‫, אבל כן מסכימים לחלוקה של השטחים כבעלי הקרקע. החלטה סותרת שמטרתה לדברי עו"ד גלבר: "המנכ״ל והיועץ המשפטי יצרו ועדה לא חוקית וללא סמכות. היועץ המשפטי התפתל בכיסאו והתפלפל  להסביר לחברי מועצה על מה בעצם הם מצביעים. לצערי, חברי המועצה  שמוטלת עליהן האחריות לבדוק לבחון כל החלטה לא עשו שיעורי בית, לא שאלו האם התוכנית כוללת 4280 יחידות, לא שאלו האם התוכנית נותנת מענה למוסדות ציבור, האם יש מענה לשטחים ירוקים ברובע”‫.

 היועץ המשפטי שהציג את המסמך לוועדת בניין ערים בפירוט רב ובסבלנות רבה טען נגד לדבריה של עו״ד גלבר‫, וטען כי למנכ"ל העירייה הסמכות המלאה למנות הוועדה שחיברה את המסמך. לשאלת חבר המועצה, עו"ד אופיר לסרי‫, איך זה שעולה מן המסמך, שמצד אחד העירייה מאשרת כהסכמת בעלים לבנות ובאותה נשימה טוענת להתנגדות בתכנית השיב עו"ד אילוז אמר שזהו הליך מקובל בהליכי תכנון ובנייה ואין סתירה. היועץ המשפטי עמד על התנאים שאמורים לחייב היזמים והקבלנים בכל הליכי הבנייה‫, לרבות ובעיקר לאותן תועלות לציבור כגון הוספת שטחי ציבור, מוסדות חניות וכדומה‫.

על חברי האופוזיציה זה לא עשה רושם ולטענתם, המסמך בעצם נועד לבטל החלטה קודמת של חברי המועצה להתנגד שלושה חודשים קודם‫, וכעת בדלת אחורית הם מאשרים לכאורה שהעירייה כבעלים מסכימה לחלוקה ובעצם מסכימים להגדלת מספר יחידות הדיור מ‫-1772 ל4,280 יחידות דיור על פני שטח של 350 דונם. עו"ד גלבר טוענת כי היה כאן תרגיל ובניית קונסטרוקציה משפטית סבוכה שלא מובנת לכל חברי המועצה שבעצם הצביעו נגד עצמם מישיבה קודמת בנושא. "אין כאן שום מקום למשחקים" אומרת עו"ד גלבר. "זה או אתה מסכים כבעלים או שלא. אנחנו נציגי הציבור בעלים על הקרקע בשם תושבי העיר צריכים לשמור על הקרקע ולקבל החלטות טובות לציבור. אין קשר לתנאים חדשים או ישנים או כל דיבר אחר של כאילו אנחנו בעירייה יוצאים בסדר. המטרה כאן הייתה ברורה: להכשיר את מה שרצו: הסכמת בעלים. התנאים שהוצגו לחברי המועצה לא רלוונטיים”‫.

״עו״ד נכט לא שאל השאלות הנכונות״

אבל שני חברי מועצה נכט וקקון שאלו שאלות

״אולי‫, כשהם שראו תושבים אולי נזכרו לשאול שאלות. גם השאלות שלהם מראות שאין קשר לנושא האמיתי שמסתתר מאחורי ההחלטה והוא בניית אלפי יחידות דיור. על זה הם היו צריכים לשאול. האם יש מספיק מקומות חניה, והאם יש תחבורה למקום, האם יש שטחים ירוקים? אלה שאלות שנציגי ציבור צריכים לשאול. בתכנית הזו יש בה מחסור חמור של מוסדות ציבור, מחסור בשטחי חניה, שלא לדבר על שטחים ירוקים. בתכנית הם מסתמכים על הפארק הגדול שנמצא מחוץ לרובע בפארק אשדוד ים.  חברי הקואליציה, הצביעו בניגוד להצבעתם בחודש יוני 2020 שבה דחו את התוכנית. חברי המועצה, שהבטיחו מעל כל עץ רענן לפני שנבחרו כי ידאגו לרווחת התושבים לא הסכימו להצבעה שמית‫, אני מניחה כי הם מתביישים שהציבור יחשוף את פניהם האמיתיות. התוכנית המשמעותית והגדולה בהיקפה תפגע קשות ברווחת תושבי הרובע בפרט וברובעים הסמוכים בכלל”‫.

תושבי המע״ר זועמים‫: ״נמשיך במאבק״

אז מה השלב הבא‫?

״אני יחד עם התושבים נמשיך להאבק כנגד התוכנית בכל הדרכים החוקיות העומדים לרשותנו . כמו שהצלחנו לבטל את תוכנית  המע״ר בשנת 2016 בבית משפט , נעשה הכל ונצליח לבטל גם תוכנית הפוגענית הזו. חברי המועצה צריכים לדעת כי אם  חלילה תתקבל ההחלטה לאשר את התוכנית זה יהיה על ראשם ועל אחריותם שהרי וזו תהיה בכיה לדורות. חברי המועצה יכלו על ידי התנגדות לתוכנית לעצור את הפגיעה ברווחת התושבים ובחרו שלא לעשות זאת מטעמים זרים ומוזרים״‫.

חבר מועצה אחר, עו"ד אלי לחמני טען כי מדובר בהמשך לתורת הקומבינות והסתכלות על האינטרסים הקבלנים. "תושבי רובע המע״ר מקבלים שכונת סלאמס עם 4260 דירות ( במקום התכנון שתחילה היה 900 יחידות), ברובע שיהפוך לרובע הצפוף בעיר, כאשר לכאורה, העיריה מצד אחד מגישה התנגדות רפה להוספת כול היחידות‫, ומצד שני מעניקה מתנה במאות מיליוני שקלים לקבלנים המקורבים‫, בדרך של איחוד וחלוקה‫, תוך שהם מאיימים ומפחידים שאם המועצה לא תסכים‫, אזי יחליטו ללא הסכמת הרשות. אני לא מכיר שקבלן יכול לבנות בעיר ללא הסכמת ואישור ועדת בניין ערים ומועצת העיר. אבל לצורך ההכשרה הכול מותר. עצוב לראות את אלה שנבחרו על מנת להביא לשינוי השליטה של הקבלנים בעיר ולמען תושבי העיר הצטרפו והצביעו נגד האינטרס של התושבים כמו תנועת ׳אשדודים׳, אלי נכט ונוספים. עצוב מאוד‫. זו בכיה לדורות. תושבים רכשו במיטב כספם וחיים יהפכו לבלתי נסבלים״‫.

כצנלסון‫: ״נתנגד בוועדה לתכנית אבל אני 1 מתוך 16״

ממלא מקום ראש העיר, שמעון סניה כצנלסון ,יו"ר ועדת בניין ערים שהוביל את ההצבעה לאחר שראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי וסגנו עו"ד גבי כנפו יצאו מהדיון בשל ניגוד עניינים לא מתרגש ולא מבין על מה המהומה. הוא בכלל טוען כי העירייה ממשיכה להתנגד כולל הוא בעצמו לתכנית. "יש לנו ניסיון עם המלחמה שהייתה לנו עם רמ"י רשות מינהל מקרקעי ישראל ברובע טו'. שם הם דרשו ורצו לבנות  750 יחידות דיור והתנגדנו ובסופו של דבר אושרו רק 250 יחידות דיור" אומר כצנלסון‫.

מה אתה אומר שתוביל התנגדות במע"ר דרום להוריד דרמטית את יחידות הדיור? לחצי‫?

"אנחנו נוריד. אני לא יודע כמה. צריך לזכור שאנחנו עושים רק דברים חוקיים, וגם ההתנגדות שלנו חוקית אני אהיה שם  בוועדה המחוזית, ואשמיע את ההתנגדות שלנו”‫.

מה היה טיבו של המסמך של אותה ועדה שהגשתם לחברי המועצה‫. זה היה תרגיל שיצביעו על הסמכת בעלים לא‫?

״בדיון בסך הכל דיברנו בתור הבעלים בשטחי המע"ר כמה מהשטח ברובע יגיע לעירייה. הדיון היה על נושאים כספיים ולא תכנוניים. אני מודיע שבוועדה המחוזית נתנגד. אני כבר הבעתי עמדתי שאני לא מרוצה וגם המהנדס״‫.

אז אתה מבטיח לא להעלות יחידות דיור במע"ר מעל 1672 שאושרו‫?

"אני אומר שנתנגד. לא יכול להבטיח. אני חבר אחד מתוך 16  בוועדה המחוזית. אנחנו הרי דורשים לא מעט תועלות לציבור: תחבורה, בתי ספר גני ילדים. זו הדרישה שלנו ואנחנו מתעקשים עליהם. הרי כבר לקחנו כהפקעה  40 אחוז מהשטחים במע"ר. אנחנו  מבקשים בנוסף עוד, בגלל שהוספו יחידות ועל זה דיברנו ועצת זה היה הדיון במועצת העיר ודאגנו לאשר לחייב קבלנים שם שיוותרו שטחים ויעבירו לנו השטחים ,והצבענו על החלטה שמחייב את הקבלנים לבנות זאת על חשבונם"

הצפיפות במע"ר דרום תגדל גם מצפון לרובע. ועל גן העיר אתם מבקשים לאשר בשבוע הבא ליזם צחי אבו עוד יחידות דיור. 17 קומות במקום מסחר‫?

"ממש לא. לא יוקמו מעל גן העיר יחידות דיור. מעל גן העיר ייבנה בית מלון לאנשי עסקים. לא יהיו דירות מגורים. אני מבין שיש ליזמים אישור לכך  ממשרד התיירות. אם היזם לא יביא אישור כזה לא נאשר. דירות לא נאשר שם. חד משמעית. יש מספיק דירות במע"ר דרום״‫.

חבר מועצת העיר אשדוד יניב קקון הגיב לטענות נגדו: כי רצונם של חברי המועצה מן האופוזיציה להצטייר ככאלה שמעניין רק אותם האינטרס הציבורי, רחוק מהמציאות.

״שאלות החשובות שהצבנו בלב הדיון הן קו הגנה כפול על האינטרס הציבורי של כולנו״‫.

לשאלתנו הראשונה מה המעמד המשפטי של כתב ההתחייבות עליו חתמו היזמים קיבלנו תשובה כי כתב ההתחייבות מגן על תושבי אשדוד ומחייב משפטית את היזמים. כל נסיגה מההתחייבויות של היזמים מול תושבי אשדוד תגרור ביטול התוכנית במלואה. בין ההתחייבות; שהשטח המועבר חזרה לתושבים במסגרת התוכנית גדול מהשטח הניתן וירשם על שם העירייה ללא תמורה, שהיזמים יבנו מבני הציבור לטובת התושבים על חשבונם במסגרת התוכנית ועוד‫. מעבר לכך שאלנו מה קורה במידה ומתחלף יזם‫, כאן התשובה שקיבלנו היא שכל חילוף מחייב לחתום מחדש על ההסכם המחייב ולא ניתן להחליף יזם ובכך למסמס את ההתחייבויות החשובות‫. השאלה המסכמת והחשובה ביותר היתה האם ההצבעה על כתב ההתחייבות וחילוף השטח מבטל את התנגדותנו שהוגשה כמועצה מקומית לצד התושבים לגבי מספר היחידות והסוגיה התכנונית‫? התשובה לפרוטוקול היתה היא חד משמעית, התנגדות המועצה עומדת. לכן, מדובר על קו הגנה נוסף על האינטרס הציבורי במידה וההתנגדות שלנו לא תתקבל גם בועדה המחוזית וגם בערכאות המשפטיות‫. ״הכי ברור שיש. ההתנגדות שלנו לתוכנית יציבה ובמידה ולא תצלח יצרנו אתמול קו הגנה נוסף לטובת האינטרס הציבורי״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן