האשדודי שירה בביבי מוציא ספר

בשבוע החולף יצא לאור ספרו הביוגרפי של מרקו אשכנזי – מרקו – האיש שירה בביבי. בספר מתוארים חייו של מרקו אשכנזי מימי נעוריו ועד לבגרותו במגוון תפקידים בטחוניים: מסיירת מטכ״ל ועד למבצע ׳סבנה׳, בו גרם לפציעתו של ביבי נתניהו.‬ מפיק הספר: ״הביוגרפיה שנכתבה במהלך כשנה וחצי, סוחפת סיפורי חיים מעוררי פליאה ומרגשים על מרקו ומשפחתו, בנקודות זמן שונות. לצד פעילותו הצבאית, הביטחונית והכלכלית״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מרקו אשכנזי פנה אלי לפני כשנה וחצי והסביר לי שנכדיו דחפו אותו להעלות על הכתב את סיפור חייו. בעקבות בקשתם, הוא חיפש כותב לספר ואיכשהו הגיע אלי. נפגשנו, שוחחנו ובאותה הפגישה הסברתי לו את תפישתי בנוגע לכתיבה ביוגרפית: היא מוצדקת לא רק כאשר היא מתארת סיפור מעניין, אלא ובעיקר כאשר סיפור החיים יכול ללמד משהו את הקורא. במקרה של מרקו, קריאת הספר מלמדת דברים לא מעטים ואף חשובים.
כתיבת הספר ארכה כשנה וחצי בהם נפגשתי תכופות עם מרקו. במהלכם, דליתי ממנו את כל המידע שהוא יכול היה לספק בהתחשב בעברו הביטחוני. התיאורים הדהימו אותי כל פעם מחדש. חשוב להבין שלא קל לדלות מידע מן האיש ששירת בסיירת מטכ"ל כחייל וכקצין ולאחר מכן ביצע תפקידים ביטחוניים בארץ ובעולם. אנשים כאלה הינם שתקנים מטבעם ומנדבים מידע די בקמצנות. ולמרות זאת, אט אט הלך הפאזל המורכב מפסיפסי חייו והחל להיווצר. לאור התקופה כולה רכשתי לי חבר חדש. מרקו הוא איש נפלא שכיף לשוחח אתו בכל נושא בעולם.


בספר מתוארת תקופת ילדותו ועלייתו ארצה. מרקו הגיע לאשדוד בשנת 1957 ומאז הוא תושב העיר. בנערותו ותוך מחאת הוריו, הוא החליט להגיע לקיבוץ "מעברות" שם הוא עשה את חוק לימודיו עד גיוסו לצה"ל. מרקו עבר טירונות יחיד, כמוה איש לא עשה מעולם. טירונות קשה וקשוחה מאוד המתוארת כבר בפרק הראשון של הספר. ממנה הוא הצטרף לסיירת מטכ"ל בה ביצע משימות שרובן אינן לפרסום אך בעטיין זכה להערכה ולשבחים רבים. מרקו זכה במהלך שירותו הצבאי בצל"ש הרמטכ"ל, בצל"ש נשיא המדינה ובעיטור מופת. אך לא רק בצבא הוא הצטיין. לאחר שחרורו הוא עבד בשב"כ כקב"ט שגרירות פריז, לאחר מכן כקב"ט אל-על שם ובכל תפקידיו הוא זכה לשבחים. בעיקר על תעוזתו במצבי קרב בהם חתר תמיד למגע בלתי אמצעי עם אויביו. לאחר עמידתו בקורס מאבטחי מטוסים ואולי גם בזכותו, הוא נקרא ביום בהיר אחד על ידי מפקד סיירת מטכ"ל דאז אהוד ברק להשתתף במבצע "סבנה" לשחרור נוסעי המטוס שנחטף על ידי פעילי ארגון "ספטמבר השחור" בדרכו ארצה מבריסל. באותם ימים פיקד מרקו על משטרת המכס בנמל אשדוד והיה נשוי עם שלושה ילדים. פעילותו של מרקו להצלחת המבצע תוארה בהרחבה בסרט הנושא את שמו של המבצע ואשר זכה לפרסום רב. כשנשאל בדיעבד אם לא פחד להשתתף במבצע הכל כך מסוכן בהיותו בעל משפחה, הוא ענה תמיד בכנותו האופיינית שאכן פחד אך כבוגר סיירת מטכ"ל הוא לא הכיר מעולם מצב אחר היכול להחליף רצון עז להשתתף, להסתער ולגבור על סכנות אורבות – בכל הקשור לביטחון המדינה. באותו המבצע נורתה אותה הירייה מאקדחו של מרקו אשר פצעה קלות את ביבי נתניהו ואשר מוזכרת בשם הספר.

אבל מרקו הצליח מאוד לא רק בשירותו הצבאי ובתפקידיו הביטחוניים המתוארים בין דפי הספר בהרחבה. הוא הצליח גם כאשר פרש מן השירות הציבורי לטובת פתיחת חברה משלו וניהולה ביד רמה וביושר רב. מרקו הוכיח לכל אורך הדרך ניהול אחראי וממוקד מטרה. הוא לא שש לצאת חוצץ כנגד שיטות ותופעות שלא נראו לו מספיק נכונות למתן שירות איכותי ומיטבי. הוא שינה מוסכמות ככל שהדבר נכון היה בעיניו על מנת לשפר ולשדרג מבלי הסכמה לעמידה במקום. כך עשה גם בתפקידו כממונה על האכלוס במחוז. תפקיד ממנו עזר לכמות אדירה של זוגות צעירים מאשדוד להשיג קורת גג למשפחתם למשל והדוגמאות עוד רבות.

ישר מדי לפוליטיקה

מרקו שוכנע על ידי אילן גילאון בשלהי שנת 1993 להצטרף אליו לרשימת "אומץ" המקומית אותה הוא הקים. כך הוא הצטרף לפוליטיקה המקומית באשדוד. בקדנציה הראשונה כממונה על מכרזי העירייה וכממונה על כוח האדם. בקדנציה השנייה שלו בפוליטיקה המקומית הוא מונה לסגן ראש העיר וכיהן גם כממונה על החברה העירונית לתרבות ופנאי. מרקו היה לדמות בלתי שגרתית בנוף הפוליטי המקומי. הוא המשיך ביושרו האישי כפי שעליו גדל והתחנך מאז ילדותו מבלי לסטות ממנו. הוא לא התחבר מעולם לאי קיום הבטחות או למעשים המקובלים בפוליטיקה, בכל מקום. הוא שירת את התושבים מנקודת ראות לא אינטרסנטית לעצמו. אבל שם הוא פגש צד אחר ממנו הוא סלד. בפוליטיקה הוא הבין דבר או שניים בנוגע למה שמוצג מול המתרחש מאחורי הקלעים. שם הוא פגש אי צדק ומעשים עימם מעולם לא השלים ואשר חלקם פגעו אף בבריאותו עד כדי הזדקקות לניתוח לב פתוח. שם גם הוא קיבל את ההחלטה שלא להתמודד על כהונה פוליטית נוספת מתוך הבנה שתיקון המצב שנראה בעיניו כמעוות, אינה מלאכה קלה ואינה אפשרית עבורו.

קריאת הביוגרפיה של מרקו אשכנזי מלמדת בצורה ברורה וקלה מאוד להבנה כי היושר משתלם. כדאי לקרוא את הספר כולו, העובר בתחנות חייו העיקריות והחשובות של האיש אשר ביושרו הרב ואולי בגללו הצליח לפלס לעצמו דרכים להצלחה בכל אשר פנה. שמו של מרקו הולך לפניו הן כקצין סיירת מטכ"ל, הן כבעל תפקידים ביטחוניים לא מעטים כאמור, הן כתושב מוותיקי העיר והן כאיש משפחה עם ייחודיות רבה. רוב נכדיו המשיכו בדרכו הצבאית ומתכנסים בביתו פעמיים בשבוע לשיחות נפש והתייעצויות בענייני דיומא. זה האיש. את הספר ניתן לרכוש במחיר השקה באתר "אצו ספרי מקור" באינטרנט.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן