האמת מאחורי המחקר שקבע שאשדוד בתחתית הטבלה בחינוך ולמה העירייה פרסמה נתונים אחרים

הנתונים הנמוכים באשדוד במפת הבגרויות של סקר יסודי מחקרי של ynet הפתיע מאוד נוכח הפרסום של העירייה לפני חודש לפיו אשדוד במקום הראשון בזכאי בגרות ובמדדי החינוך. שרון מרק סגנית ראש העיר אשדוד לשעבר צללה לנתונים עשתה השוואות עם מומחה והמסקנה: עצובה מאוד. טור מיוחד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשבוע שעבר התעוררנו באשדוד למודעה עירונית צבעונית חוצה מדיות ושלטי חוצות, לפיה אשדוד מצטיינת במדד החינוך של האגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך. מקום ראשון? ועוד מול ערים כמו רמת גן, שזכתה בפרס החינוך הארצי של שרת החינוך השנה? תל אביב? באר שבע? ירושלים? ערים שכולן עולות אליהן לרגל כדי ללמוד ממערכות החינוך המובילות והחדשניות שלהן? משהו כאן לא מסתדר… במיוחד כשהדרך שבה מחשבים את המדד הזה, שבו אשדוד מובילה במקום הראשון כבר חמש שנים, לא שקופה לציבור.

לכן כשפרסמו אתמול את מפת הבגרויות ב-YNET, לא הופתענו לראות שאשדוד לא נמצאת שם במקום הראשון וגם לא בצמרת.. אבל… תמיד אפשר להגיד שמפת הבגרויות לא מייצגת את המדד המלא של אגף על יסודי, ושגם הדרך שבה מוצגים הנתונים של YNET שונה מזו של העירייה.

אז החלטתי לבדוק קצת יותר לעומק מה מסתתר בתוך הנתונים של מדד העירייה, וישבתי מול הנתונים עם מומחית למדידה והערכה בחינוך, שעזרה לי לחלץ כמה מהנתונים שהעירייה מזכירה בפרסומים שלה.

הסתכלנו עליהם בלי להכניס אותם בתוך מדד מורכב יותר. ככה, נטורל. כדי ליישר קו עם העירייה, הוצאנו מהחישוב כל מי שלא יהודי, את כל החרדים, ואת מוסדות החינוך שהעירייה "לא אחראית עליהם" (כלומר אלו ששייכים לגורמים אחרים, כמו רשתות חינוך מקצועיות סטייל אורט, עמל, אמי"ת, ועמותות למיניהן). עשינו את זה לגבי רמת גן , פתח תקווה, כפר סבא, חיפה, ירושלים, רמת גן, נתניה, באר שבע, ראשון לציון, תל אביב וחולון. אותן ערים שמופיעות בגרף שפרסמה העיריה. בדקנו את כל הרשויות האלו בהשוואה למדדים שמשרד החינוך מפרסם באתר "שקיפות בחינוך" לגבי: טוהר הבחינות בבגרות (אחוז המחברות הפסולות), זכאות ל-5 יח"ל במתמטיקה, זכאות ל-5 יח"ל באנגלית וזכאות לבגרות מצטיינת לפי משרד החינוך.

בכנות, זה די עצוב. מתברר שבכל המדדים האלו, אנחנו לא נראים טוב במיוחד:

  1. בטוהר הבחינות, שנמדד לפי כמה מחברות נפסלו בישוב, יצאנו מקום רביעי מהסוף. באר שבע היא במקום הגרוע ביותר במדד הזה.
  2. בזכאות לבחינת בגרות שמשרד החינוך קורא לה "מצטיינת", כלומר כזאת שבאמת פותחת דלתות להשכלה גבוהה, אנחנו במקום 9 מתוך 12. רק 9.1 אחוז, לעומת כמעט 25 אחוז מהתלמידים של מודיעין ו-16% מהתלמידים בכפר סבא וירושלים.
  3. בזכאות ל-5 יחידות במתמטיקה, אשדוד במקום השלישי מהסוף. רק 13.7 אחוז מהתלמידים בבתי הספר שבאחריות עיריית אשדוד מצליחים לעבור בהצלחה בגרות 5 יח"ל במתמטיקה. זה לעומת 28 אחוז מהתלמידים של כפ"ס ומודיעין.
  4. בזכאות ל-5 באנגלית, אשדוד מקום שלישי מהסוף עם 38% מהתלמידים. זה לעומת 69% במודיעין ובכפר סבא.

אפילו העלנו הכל על גרפים כדי לראות את התמונה כולה.

אחרי הבדיקות האלו, אני סבורה שלמינהל החינוך באשדוד ולעומדים בראשה יש מקום לקצת חשבון נפש ולא רק לשמחה גדולה. כלומר, אם בגרות היא משהו שעדין חשוב לאשדודים.

———
מקור הנתונים: אתר שקיפות בחינוך, נתוני שנת תש"ף, (2019) – משרד החינוך
עיבוד הנתונים: א.ב חינוך אחר

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן