האם רשות החברות חוזרת בה מהפרטת נמל אשדוד?

בעוד המו״מ על הרפורמה בנמל אשדוד תקוע ומנגד הפרטת נמל חיפה מתקדמת, מסתמן שרשות החברות נסוגה מהכוונה להפריט את נמל אשדוד

הפרטת נמל אשדוד? עדיין לא ברור. צילום: שבתאי טל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

רשות החברות הממשלתיות מקדמת מהלך שיבטל את הפרטת נמל אשדוד ומכירתו למשקיע זר. כך עולה מחשיפה של העיתונאי ליאור גוטמן מ״כלכליסט״.

מהכתבה עולה כי רשות החברות הממשלתית החלה לאחרונה במהלך לבטל את הפרטת הנמל לאור המו״מ התקוע עם העובדים בנוגע לרפורמה. כידוע, המו״מ על הרפורמה בנמל אשדוד מתנהל בלא התקדמות, כבר כשנה וחצי. ולאור הסחבת במו״מ והתכתשויות מול ועדי העובדים נכון לעתה, לא נראה שהחתימה על הרפורמה תגיע לידי סיום.

 גורם נוסף שגרם לרשות לבחון המשך הפרטת הנמל באשדוד הוא ההתקדמות של הליך הפרטת נמל חיפה באופן משביע רצון, כך שמסתמן כי במידה ולא ישתנה משהו בשנה הבאה יפעלו 3 נמלים פרטיים: הנמל שנמכר בחיפה לצד הנמל הפרטי שנבנה, ויפעל לצדו על ידי חברה ממשלתית מסין והנמל החדש שנבנה באשדוד שיופעל על ידי חברה הולנדית- שווצרית.

 גורם נוסף שברשות מתלבטים לגבי ההפרטה ומעדיפים להשאיר את נמל אשדוד ללא תחרות מבית, חברת נמלי ישראל קיבלה הוראה להוציא את הפעילות משני הרציפים שלה  למכרז שלא יהיה בתחום הספנות או הסחר הימי. הכוונה לרציפים 24 ו- 25  שנמצאים בתוך נמל אשדוד אך מנוהלים על ידי חברת נמלי ישראל. עוד נודע כי הייתה כוונה למכור את פעילות שני הרציפים למפעיל חדש, כזה שיעמיד תחרות מבית לפעילות נמל אשדוד וגם מול הנמל החדש שנבנה שם. בפועל, שרת התחבורה, מירי רגב, החליטה שלא לקדם את המהלך, ולכן חברת נמלי ישראל נאלצה לפרסם מכרז להפעלת שני הרציפים, שבמסגרתו נקבע מראש שהוא מיועד לאחסון ציוד לתעשיית הגז ונפט. בכך הנמל הקיים ירוויח הכנסות, אבל יימנע מתחרות מבית, כלומר התחרות היחידה שתהיה לו היא מצד הנמל החדש״.

עוד עולה כי ברשות החברות הכינו תוכניות מגרה כמו השארת נמל אשדוד כגוף ממשלתי, וביצוע התייעלות, הסכמי פרישה מרצון והשקעות בציוד על מנת שיוכל להתחרות מול הנמל החדש באשדוד. נמל אשדוד כבר משקיע בציוד ותשתיות בסך של כ- 2‪.4 מיליארד שקלים. בנוסף מתקיים מו״מ של הנמל מול חברת ענק מהאמירויות, והדבר יגדיל את הכנסות נמל אשדוד.

עוד עולה כי טרם ברור אם הצעד של רשות החברות לסגת מהפרטת נמל אשדוד, יקבל תמיכה של שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב.     

כיתוב

הפרטת נמל אשדוד? עדיין לא ברור (צילום: שבתאי טל)

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן