תחקיר: האם חברי מועצת העיר הוטעו בהצבעה על אישור תכנית מע"ר דרום?

תכנית בנייה מס' 603-0477232, או בשמה היותר מוכר, הבנייה במע"ר דרום, כוללת מספר שיא של דירות: 4280 יחידות דיור, כך גם מתייחסת הוועדה המחוזית בבאר שבע לאותה תכנית וגם מהנדס עיריית אשדוד שבירך על ההחלטה ל-4280 יחידות. מספר שיא של דירות על שטח מצומצם כ-350 דונם שיהפוך את הרובע לאחד הצפופים במזרח התיכון, ולבעיות קשות של מצוקת חניה ומחסור חמור במוסדות ציבור. התכנית עברה ברוב של חברי הקואליציה לאחר שבישיבה קודמת הם התנגדו ושינו הצבעתם. מתברר שחלק מחברי הקואליציה, יניב קקון ומאיר אברג'ל וסגן ראש העיר, עו"ד אלי נכט, הצביעו בעד התכנית, כשהם מודים כי היו בטוחים כי הם מתנגדים להגדלת היחידות ל -4280 יחידות. איך קרה שחברי המועצה בכל זאת הצביעו בעד משהו שהם מתנגדים? ואיך תחליט הוועדה המחוזית, לאחר ששמעה בשבוע שעבר את ההתנגדויות החריפות? תחקיר

צילום: בועז רענן
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בניית 4280 יחידות דיור על שטח קטן במע"ר דרום תביא לקטסטרופה תחבורתית וצפיפות נוראה, על כך יש על מה להסתמך בסקרי תנועה ותחבורה שנכתבו על מע"ר דרום. בנייה כזו תביא לצפיפות נוראה וחוסר במוסדות ציבור, צפיפות מטורפת החורגת מהוראות תמ"א 35, מבלי שניתן מענה לרווחת התושבים: קיים מחסור בשטחי ציבור (לפי חישוב 1.3 לנפש ליחי’), מחסור במקומות חניה בשכונה יוקרתית ואינם עומדים בהיקף החניות שיתאימו לאוכלוסייה ברובע (הקצאת מקום חניה אחד בלבד כל דירה). כל זה יהפוך את השכונה האיכותית לצפופה ופקוקה, ויהפוך את חיי התושבים לסיוט. כבר כעת הרובע סובל מבעיות התנועה, מחסור בשטחים פתוחים ירוקים. התוכנית מסתמכת על שירותים ציבוריים ברובעים הסמוכים, דבר לא סביר לאור העובדה כי מדובר ברובע יוקרתי, והתושבים השקיעו את מיטב כספם, על מנת לגור בשכונה איכותית הן מבחינה תכנונית הן מבחינה העומס התחבורתי, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינת רווחת איכות חייהם.

טענות אלה ואחרות נשמעו בעוצמה במסגרת דיוני הוועדה המחוזית, שהתכנסה בשבוע שעבר ושמעה התנגדויות של התושבים. הוועדה אמורה להוציא בזמן הקרוב את החלטתה בנוגע לבניית 4280 יחידות דיור. בפניה יעמדו מספר אופציות: לאשר את המספר הגבוה, או את המספר הנמוך של 3800 יחידות  דיור, או לפסול את התכנית ולהורות ליזמים להגישה מחדש. מי שהשמיע את ההתנגדות החריפה היו התושבים. גם קולם של הקבלנים ושל חלק מבעלי הקרקע ומינהל מקרקעי ישראל נשמע. התושבים טענו באמצעות עו"ד גליה בן שוהם, כי בנייה של כמות שיא  של דירות תביא לחוסר ומצוקה של חניה, ומוסדות ציבור. אז איך תחליט הוועדה? ימים יגידו. לתושבים אין ספק שאם ההחלטה שתתקבל תהיה לבניית 4280 יחידות דיור, הם יגישו ערעור למועצת הארצית ועתירה לבית משפט.

מתנגדת נוספת ובולטת, שהשמיעה טענות בוועדה המחוזית היא חברת המועצה, עו"ד הלן גלבר, באמצעות עו"ד איריס אדרי. עו"ד גלבר מלווה את המאבק, כאמור, מאז החלו לדון בתכניות, בשנת 2016 והביאה פעם אחת לפסילת החלטת הוועדה המחוזית, עוד כשהתכנית דיברה על בנייה של 3800 יחידות דיור. מאז התיאבון עוד גדל ותכנית הבנייה גדלה ל4280 יחידות דיור (בהתאם להסכם הגג).

עו"ד הלן גלבר: ״מדובר בתוכנית דורסנית״

חברת המועצה עו"ד הלן גלבר: "מדובר בתוכנית דורסנית הכוללת 4,280 יחידות דיור, משנה סדרי עולם, מבלי שניתן מענה לצרכי הציבור בתוך הרובע, צפיפות מטורפת, מחסור בשטחים ירוקים, מחסור בהקצאת חניה בשכונה יוקרתית, בעיות תנועה קשות – כבישים צרים בשכונה איכותית צפופה ופקוקה שתהפוך את חייה התושבים לסיוט מתמשך. כולי תקווה כי הועדה המחוזית, לאור ההתנהלות המנהלית וההתנהלות התכנונית הנוכחית וההיסטורית של תוספות יחידות הדיור ב"שיטת הסלמי", שהצגנו בוועדה המחוזית, תבטל את התוכנית, או שתפעל  להקטנת כמות יחידות ברובע המע”ר, וזאת בהתאם למדיניות שהובטחה לתושבים, בעת שקנו את דירתם, המאשרת ברובע המע"ר  2,732 יחידות דיור לכל היותר  כך שזה יאפשר גם מענה לצרכי הציבור בתוך הרובע ולטובת רווחת התושבים”.

אז שימו לב איך עבדה השיטה: ב2018 הובאה התכנית המוגדלת בהסכמת בעלים, לדיון בוועדה המחוזית לבניית 4280 יחידות במע"ר. מעל ראשה של הוועדה המקומית, דהיינו, מועצת העיר, דהיינו בעלת הקרקע ובעלי האינטרס הציבורי. כלומר, אם יש צורך בהסכמת בעלים, התכנית הייתה אמורה להגיע למועצת העיר בטרם הדיון בוועדה המחוזית. הרי לא ייתכן שידונו על קרקע של בעלים במקום אחר, וללא הסכמת הבעלים. "רק בינואר 2020, כשנתיים אחרי, הובא לידיעתי, באופן אקראי, כי התוכנית הופקדה בוועדה המחוזית מבלי שתגיע לדיון בוועדה המקומית, כלומר במועצת העיר, שהיא חלק מהבעלים של הקרקע" אומרת חברת האופוזיציה.

לדברי עו"ד גלבר, "יצא מצב שהתכנית הפוגענית הובאה ישירות לוועדה המחוזית מבלי שאנחנו, חברי המועצה ניתן דעתנו עליה ומבלי שאישרנו את התוכנית כבעלים, לפי סעיף 188.  מה שאומר שהיא הוגשה באופן מטעה. מדובר בתוכנית פוגענית ל-4280 יחידות דיור שלא נותנת מענה ופתרונות למוסדות ציבור, לפארקים חניות ועוד ועוד. זה יהיה קטסטרופה גדולה ברובע שיהיה צפוף.

ואיך הכל התחיל? ואיך עבדה כאן שיטת הסלמי? זה החל עוד בתקופתו של ראש העיר הקודם, צבי צילקר ז"ל שקידם את התכנית. זה  החל ב350 יחידות על הקרקע במע"ר, זה עלה ל-1670, ל-3400 , 3800 יחידות דיור,  עד שהגיעה התכנית למספר שיא של 4280 יחידות על הקרקע  הקטנה. כשזה נודע לעו"ד גלבר ממש באקראי היא החלה במאבק לשנות את רוע הגזירה. "גיליתי שהדיון על התוכנית בוועדה המחוזית התקיימה ביום 25.6.18, כאמור, אנחנו כחברי מועצה לא ידענו דבר הגשתה – יו"ר הועדה טוען כי הועדה המקומית החליטה לא להגיש – דבר שלא היה ולא נברא. יובהר, כי דורון חזן נכח בועדה ואף תמך בתוכנית. מיד עם היוודע כי התוכנית הופקדה כתבתי ביום 3.1.20 לראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי וליועץ המשפטי לעירייה, עו"ד רוני עמיר, שהוגשה תכנית ללא דיון מקדים בוועדה המקומית אצלנו במועצת העיר. במקביל פניתי ביום 16.1.20  ליו"ר הועדה המחוזית מר דוד לפלר, ועדכנתי אותי כי הנתונים שמסרו לו בוועדה אינם נכונים בלשון המעטה".

עו"ד טוענת עו"ד גלבר כי לאחר מספר ניסיונות התחמקות של היועץ המשפטי לוועדה והתחמקויות אקרובטיות, בה טען כי אין לעירייה יד בתוכנית וזאת בניגוד למצב בפועל, נזכיר כי מהנדס העיר דורון חזן נכח בועדה המחוזית בשנת 2018, אישר את התוכנית ואף אמר בוועדה שאין לו כוונה להגיש התנגדות.  רק אז הודה היועץ המשפטי עו"ד אייל אילוז, כי יש צורך באישור מועצה לאור השטחים שהם בבעלות העירייה, בעקבות זאת הודה גם עו"ד ניר שטרן כי יש צורך באישור מועצה לאור הגשת התוכנית בהסכמת בעלים".

 לאור הדברים החליט היועץ המשפטי לוועדה המחוזית, להורות לעיריית אשדוד לכנס את הוועדה המקומית לדון בתכנית ולקבל את הסכמתה כבעלי הקרקע על מע"ר דרום, כפי שמחייב חוק התכנון והבנייה, ולמעלה מכך, מדובר בתנאי סף להגשת התכנית.

ביום 3.6.20  התכנסה המועצה ועל שולחנה הונח התפוח אדמה הלוהט, בצורת תכנית מס 603-0477232, התכנית  לבניית 4280 יחידות דיור. חברי המועצה שהבינו שמדובר במספר דירות חסר תקדים, יגרום לצפיפות ולמורת רוחם של הדיירים והתושבים החליטו פה אחד, שלא להגיש את התוכנית שבנדון, למעט מספר חברי מועצה שלא השתתפו בהצבעה בשל ניגוד עניינים עם יזמים וקבלנים במע"ר דרום, בניהם: ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ממלא מקומו, עו"ד גבי כנפו, משה בוטרשווילי, אורית אלמוזנינו, עו"ד דרך ארליך.

לאור ההתנגדות המוחלטת של  חברי המועצה לתוכנית, כתב היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית מכתב ביום 20.8.20 לממונה על המחוז ובו כתב לאור איש הסכמת מועצת העיר לתכנית כתב: "על פני הדברים, לא ניתן יהיה לאשר את התוכנית כתוכנית איחוד וחלוקה בהסכמה". בהמשך, הועדה המחוזית בקשה לזמן דיון מקדמי ליום 14.9.20 על מנת לדון בהשלכות  לאור התנגדות חברי מועצת העיר. במילים אחרות, נוצר מבוי סתום, לפיה התכנית נפסלה על ידי מועצת העיר, אין הסכמת בעלים ואין אפשרות לאשרה.

לאחר מכתבו של היועץ המשפטי לוועדה המחוזית פנה מנכ"ל עיריית אשדוד, אילן בן עדי ליועץ המשפטי לממונה על המחוז ביום 31.8.20  וביקש  שהות קצרה שלא לקיים את הדיון כדי לכנס שוב את מועצת העיר בטענה כי "המועצה לא פירטה מהם החלקים בתוכנית שגרמו לדחייתה".

עו"ד גלבר: "מדובר היה בטענה הזויה, שכן, מדובר בתכנית בהגשת בעלים ואין תנאים לכך. באופן תמוה, החליט מנכ"ל העירייה להקים ועדה יש מאין, וגם לא ברור מכוח איזו סמכות – לדעתי, על מנת לגרום לחברי המועצה לשנות את החלטתם של חברי המועצה".

ביום 14.10.20 התקיימה ישיבה נוספת, שמטרתה לדון שוב בתכנית ולחברי המועצה הוגש נייר עמדה שנוצר על ידי ועדה עירונית שהקים המנכ"ל ובה הסבר פתלתל שבה טענה אחת סתרה את השנייה. מצד אחד, מאשרים התכנית ומנגד הם מתנגדים. דבר והיפוכו. וכך נכתב בין היתר בהחלטה התמוהה: "בשאלת איחוד חלוקה המוצע בתכנית 603-0477232 (להלן התכנית לבניית 4280 יחידות)…מסכימה העירייה לאיחוד וחלוקה המוצע בתכנית ונותנת הסכמתה לעשייה המוצעת במקרקעין על פי סעיף 188 לפקודת העיריות…"

במילים אחרות,  מובן וברור שההצבעה הינה על תכנית שמספרה מוצע וידועה כתכנית לבניית 4280 יחידות דיור במע"ר דרום. "באותה ישיבה גם התייחסתי לכמות יחידות הדיור, כמו גם אמרתי כי לא ניתן "אנחנו חייבים לקחת החלטה רק בהסכמת בעלים. כל הקונסטרוקציה שבנת הוועדה  והוצגה לחברי מועצה סותרת אחת את השנייה".

יודגש כי, חברי המועצה, קיבלו מכתב  מקדים ומתריע מעו"ד, בטרם ישיבת המועצה, שהתקיימה ביום 14.10.20, על העובדה כי מדובר במהלך לא תקין.  בפועל, חברי המועצה מהקואליציה הצביעו בעד: מאיר אברג’יל יניב קקון, ד"ר אפרת אוחיון, שמעון כצנלסון, עו"ד אלי נכט, חיים אמסילי, אפריים וובר, יחיאל וינגרטן, אבי אמסלם, אבי דרעי, אהרון כהן, דוד טויטו, שמואל שוק, סטלה וינשטיין,  למעט חברי האופוזיציה: עו"ד הלן גלבר, לחמני, עו"ד אופיר לסרי, ולדימיר בורודה.

 יום אחרי הישיבה המוזרה לאחר כינוס הישיבה השנייה, היועץ המשפטי לועדה המחוזית כי ההחלטה שהתקבלה אינה תקינה. "בהינתן שמדובר בתכנית איחוד וחלוקה בהסכמה, נדרשת הגשת טבלה מוסכמת חדשה החתומה על ידי כל הבעלים הרשומים…".  בעקבות הטענות הללו שהעלתה עו"ד גלבר כי לא ניתן לאשר את התוכנית בהסכמה עם תנאים, זימן יו"ר הועדה החדש, עודד פלוס, ישיבה ביום 13.1.21  ובה טען כי "דנים רק בעניין טענת חברת מועצת העיר הלן גלבר" מאחר ומדובר בנושא מהותי בעניין הסכמת הבעלים – הועדה המחוזית קיבלה את הטענה וביטלה את החלטת המועצה.

 ביום 28.1.21 קיבלה הועדה המחוזית את הטענות של עו"ד גלבר וביטלה את החלטת מועצת העיר מיום 14.10.20 – ואיפשרה ארכה לקבל החלטה חדשה במועצה בתוך 60 יום. במידה ולא תתקבל בזמן החלטה התוכנית תבוטל והתיק יסגר.

ביום 3.5.21 אילן בן עדי שוב מבקש ארכה לדיון בתוכנית לחודש יוני 2021. הועדה המחוזית אישרה את הארכה ובמידה ולא תאושר, התוכנית תבוטל והתיק יסגר. ישיבת מועצה בפעם השלישית בנושא התקיימה ביום 2.6.21 – שוב תוך שיש פגמים באישור התוכנית. כמובן שלפי סעיף 188 הסכמת בעלים מדובר בתוכנית שיש בה 4280 יחידות דיור – חברי מועצה הצביעו בעד התוכנית.

 אז האם חברי מועצת העיר הוטעו בהצבעתם? על מה הם חשבו שהם מצביעים ועל איזה מספר הם חשבו, הרי בישיבות קודמות הם התנגדו למספר של 4280 יחידות ובישיבה האחרונה הצביעו בעד תכנית הכוללת את המספר שיא הזה.  לדברי עו"ד גלבר "חברי המועצה הוטעו, חברי המועצה מצידם ובחרו שלא להקשיב לטענותיי כי מדובר בעצם בתכנית הכוללת 4280 יחידות ברובע, והצביעו בעד התכנית".

מאיר אברג׳יל: ״לא הצבענו בעד הגדלת יחידות הדיור״

מאיר אברג'ל,  מסיעת 'אשדודים' שהתלבט יחד עם חברו לסיעה יניב קקון אומר השבוע ביושר, שהוא לא הצביע בעד הגדלת יחידות דיור. השניים נזכיר, הצביעו בעד התכנית שמדברת על 4280 יחידות דיור. בשיחה איתו השבוע אומר אברג'ל  כי "לא הצבענו בעד הגדלת היחידות במע"ר. הצבענו בעד איחוד וחלוקה עם הישארות המספר הקיים של היחידות. בפירוש שאלנו את מהנדס העיר האם ההצבעה היא בעד ההגדלה אמר לנו בפירוש "לא" וכי התכנית לא מאשרת הגדלה”.

והיום, אתה יודע שהצבעת על 4280 יחידות?

"ממש לא. אני לא בעד שיגדילו את מספר הדירות כמו שהעירייה שלא רוצה".

אז בעד מה הצבעת?

״איחוד וחלוקה מחדש ושאנחנו מקבלים עוד שטחים. אני לא איש מקצוע. שאלתי ובעירייה אמרו שההצבעה היא לא בעד ההגדלה".

אגב דבריו אלה של אברג'ל עומדים בניגוד למה שכתב מהנדס העיר, דורון חזן בהתנגדות שלו לוועדה המחוזית בעניין התכנית וכך אמר בין היתר :"אנחנו מעוניינים מאוד בקידום התכנית ובאישורה, ורואים בברכה את תוספת יחידות הדיור  ואת האינטנסיביות הרבה שהתכנית מציעה.. התכנית בסף הכל 4280 יחידות דיור ברובע כולו״.

חברו לסיעה, יניב קקון, אף הוא  מודה כי התנגד להצבעה על הגדלת יחידות דיור וכך מסר בתגובה: "התנגדנו לתוספת יחידות הדיור כפי שהוצעה וההתנגדות של המועצה הועברה לוועדה המחוזית. במידה ולא תצלח מול המחוזית, יצרנו קו הגנה נוסף לטובת האינטרס הציבורי.".  לדבריו, הצבעתו נבעה ממהלך של: "קו הגנה כפול על האינטרס הציבורי של כולנו. השאלה החשובה ביותר ששאלנו לפני ההצבעה היתה האם ההצבעה על כתב ההתחייבות וחילוף השטח מבטל את ההתנגדות שהוגשה כמועצה מקומית? התשובה לפרוטוקול היתה חד משמעית, התנגדות המועצה עומדת. לכן, מדובר על קו הגנה נוסף על האינטרס הציבורי במידה וההתנגדות שלנו לא תתקבל גם בוועדה המחוזית וגם בערכאות המשפטיות".

סגן ראש העיר, אלי נכט: ״התנגדנו לתוכנית של 4,280 יח״ד״

סגן ראש העיר עו"ד אלי נכט: “לשאלתך בעניין התוכנית למע״ר דרום, לפי מיטב הבנתי המועצה ואני בתוכה התנגדנו לתוכנית של 4,280 יח״ד. בישיבת המועצה הבאה שדנה בנושא המע״ר, הוצגו לנו עניינים טכניים של איחוד וחלוקה וכן התחייבויות בעלי הקרקע לייעודים ציבוריים, אשר נחתמו בחוזים (ולא כפי שהיו כחלק מהיתר) מול העירייה. במענה לשאלתי, היועץ המשפטי ענה כי הצבעה זו אינה מורידה או פוגמת בהתנגדות שלנו לתוכנית כשלעצמה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן