דוח מבקר המדינה: בדיקה נערכה בעיריית אשדוד בנושא מניעת הונאות ומעילות בשלטון המקומי

עיקרי המלצות הביקורת לעיריית אשדוד:ביצוע סקר סיכונים על ידי מבקרי הרשויות והנהלות הרשויות- על מבקר עיריית אשדוד להשלים את סקר הסיכונים החלקי שערך לסקר מלא

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בחודשים אפריל 2021 עד ינואר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות למניעת מעילות והונאות ב-21 הרשויות המקומיות שמנהלות את התקציבים הגדולים ביותר, ביניהן עיריית אשדוד:

עיקרי המלצות הביקורת לעיריית אשדוד:ביצוע סקר סיכונים על ידי מבקרי הרשויות והנהלות הרשויות- על מבקר עיריית אשדוד להשלים את סקר הסיכונים החלקי שערך לסקר מלא.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן: "הדוח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2022 עוסק במגוון נושאים העומדים בליבת העשייה של הרשויות המקומיות. לשלטון המקומי תפקיד מהותי בעיצוב חיי התושבים ובאספקת שירותים ממלכתיים ושירותים נוספים. הרשות המקומית משמשת נאמן הציבור בכל פעולותיה, וככזאת היא מחויבת להפעיל את סמכותה בהתאם להוראות החוק. בהתאם לחזון אנו פועלים למצֵב את ביקורת המדינה כביקורת המניעה לפעולה, ביקורת חדשנית, רלוונטית ואפקטיבית, העוסקת בתחומי הליבה של הגוף המבוקר ומתמקדת הן בנושאים בעלי אופי חברתי ובשירות לאזרח והן בסיכונים המהותיים המשפיעים על פעילות המבוקרים. זאת לצד נושאים הנוגעים למינהל תקין ולטוהר המידות. פרקי הדוח מעלים על סדר היום הציבורי ממצאי ביקורת חשובים הנוגעים למגוון תחומים".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום, ה- 4 ליולי 2022, את דו"ח הביקורת על השלטון המקומי לשנת 2021. בין הנושאים בהם עוסק הדו"ח: הסדרת השימוש באופניים ובכלים דו-גלגליים חשמליים, מניעת מעילות והונאות, רווחת הפרט, מערכות מידע, התקשרויות ותקציבים, מבנים מסוכנים, תיירות, פינוי פסולת והטמנתה, סמים ואלכוהול, נשירת תלמידים מוסדות חינוך, פטור ממכרז ועוד.

בישראל יש 257 רשויות מקומיות המנהלות תקציבים בהיקף של כ-71 מיליארד ש"ח ומעסיקות כ-165 אלף עובדים. הרשויות מנהלות תהליכים כספיים רבים למשל בתהליכי רכש, גבייה של מסי ארנונה ותשלומי שכר וכן מנהלות נכסים וציוד. כנאמנות של הציבור, הרשויות המקומיות מחויבות לנהל את ענייניהן הכספיים ואת נכסיהן בזהירות ולפעול לשמירה על שלמות הנכסים ועל כספי הציבור. מניעת מעילות והונאות היא ביטוי לחובה זו, ויש בה כדי להבטיח את המנהל התקין ואת טוהר מידות. בעשורים האחרונים התפתח הידע המקצועי בתחום זה ובמקומות שונים בעולם נקבעו תקנים וכללים בנושא. מסקר בין-לאומי מ-2020 על כ-2,500 מקרי מעילות שנחשפו בעולם עלה כי ההפסד בגינן נאמד בכ-3.6 מיליארד דולר וכי ארגונים בעולם מאבדים כ-5% מהכנסותיהם מדי שנה עקב הונאות, מעילות ואי-סדרים כספיים.

המלצה כללית לרשויות-בנוגע היערכות כלל-ארגונית למניעת מעילות והונאות- משרד מבקר המדינה ממליץ לכלל הרשויות למנות גורם אחראי לנושא, כתיבת נוהל ייעודי לעיגון מדיניות בנושא, גיבוש תכנית הדרכה כלל-ארגונית וייעודית בנושא, הפעלת אמצעי לדיווח אנונימי (קו חם) להנהלת הרשות על חשדות למעילות והונאות ויידוע העובדים על כך, יישום, ככל הניתן של מנגנוני רוטציה בתפקידים שליבת עיסוקם היא ניהול כספים, משאבים ונכסים של הרשות וביצוע ביקורות פתע בנושאים מהותיים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן