ברוך דגו חושף בספר שכתב את שיאי הקריירה והשפל

בימים אלה אמור לראות אור הספר על כוכב הכדורגל האשדודי האגדי, ברוך דגו. זה סיפור על הצלחות מסחררות לצד אכזבות מרות. זה סיפור עם רגעי שיא רבים, לצד רגעי שפל. מי שחיבר את הספר הוא העיתונאי והסופר אוריאל דסקל ("יש פה פוטנציאל לסדרה בנטפליקס")

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בימים אלה חשף עיתונאי הספורט המוערך אוריאל דסקל את הספר החדש שכתב על לא אחר מאשר, ברוך דגו שלנו. דסקל עוסק בתחום עיתונאות הספורט למעלה מ-20 שנה וכיום הוא עורך מדור עסקי ספורט בעיתון 'כלכליסט' ובעל ה'פודקאסט' המוכר "בכל יום נתון". הספר אמנם עדיין לא נמצא בחנויות, אך אמור לראות אור ברגע שיגויסו מספיק כספים דרך אתר 'הדס-סטארט', שפתוח לקהל הרחב ומציע מספר מבצעים למי שישתתף ביוזמה החשובה וירכוש את הספר. מחיר המינימום של הספר כיום הוא 80 שקלים וניתן לרכוש אותו דרך האתר (ספר דיגיטלי יעלה 45 שקלים), כאשר בחנויות הוא אמור לעלות יותר. מי שירצה להשקיע קצת יותר יוכל לקבל למשל את הספר, יחד עם מזכרת מברוך דגו ומהקריירה שלו, או לזכות בצפייה משותפת איתו במשחק ליגת האלופות.

דגו, שנחשב לאחד משחקני הכדורגל הגדולים בישראל בכל הזמנים ושפרש מכדורגל מקצועני לפני שנתיים, חושף בספר פרטים שלא ידענו על הקריירה שלו, כשהגילוי המרתק ביותר הוא התמודדותו עם בעיות נפשיות כגון דיכאון. עוד מתואר בספר על הרגעים המשמעותיים בקריירה של דגו, מנקודת מבט אחרת, אותה מביא המחבר דסקל בצורה ייחודית ומעניינת. דגו שמנהל היום את הצוות המקצועי של קבוצת האוהדים מכבי עירוני אשדוד מליגה א' דרום ועבר קריירה ארוכה ומטלטלת, היה שותף מלא לכתיבת הספר ולמעשה, זאת הייתה יוזמה שלו והוא זה שפנה לאוריאל דסקל לטובת ביצוע הפרויקט המשותף.

בשיחה מרתקת עם דסקל, הוא מספר לנו תחילה על איך נולד הקשר עם ברוך דגו: "זה הגיע מברוך בעצמו. לפני 4 שנים כתבתי משהו על כדורגלנים עם בעיות נפשיות, עם דיכאונות וחרדות. הוא פשוט יצר איתי קשר ואמר לי 'מה שכתבת, זה דברים שחוויתי בעצמי. בוא נשב. בוא נדבר'. והתחלנו לשבת אחד עם השני הרבה בשביל להפוך את השיחות האלה לספר על הקריירה שלו. זה ספר שברוך בעצמו רוצה שהוא יעשה תמרור אזהרה להרבה כדורגלנים צעירים. הסיפור שלו מאוד מורכב ועשיר בפרטים. זה סיפור שצריך לדעת."

מה נמצא בספר? יש ציטוטים של ברוך עצמו?

"הספר מבוסס על החוויות שלו. לא רציתי שזה יהיה ביוגרפיה שבה הוא מספר רק את הסיפור שלו. רציתי לתת קונטקסט רחב יותר בשביל שהסיפור יגע לא רק בברוך, אלא גם במה שעבר ועובר על הכדורגל הישראלי. זה סיפור שהרבה מאוד אנשים יכולים להזדהות איתו ולא רק כאלה שאוהבים כדורגל ורוצים להיזכר בדגו של תחילת שנות ה-2000. זה סיפור שלוקח את ברוך מהתקופה שהוא זוכר בתוך ילד באתיופיה ועד עצם הפרישה שלו".

"אשדוד היא סוג של גיבורה בסיפור של דגו"

ברוך דגו נולד בשנת 1982 באדיס אבבה שבאתיופיה ועלה עם משפחתו בתחילת שנות ה-90 לישראל, כאשר הם משתקעים בעיר אשדוד. את קריירת הכדורגל שלו התחיל דגו בקבוצת מכבי עירוני אשדוד, כאשר כבר מגיל צעיר סומן כאחד הכישרונות הבולטים בארץ. כל חובב כדורגל באשדוד ודאי זוכר את תחילת הקריירה המבטיחה של דגו, שהתחילה בסערה באשדוד והניחה את היסודות של קריירת כדורגל מופלאה ומרתקת. דסקל מתאר לנו את הקשר של דגו והקהילה האתיופית לאשדוד:  "יכול להגיד שאשדוד היא סוג של גיבורה בסיפור הזה. אני מקשר את הילדות שלו להצטיינות שלו בכדורגל ולמה שהוא הפך כאדם. הסיפור של העיר אשדוד והקבלה שם של הקהילה האתיופית ובכלל, אשדוד היא ממש אחת מהגיבורות בסיפור של דגו. גם יש השלמת מעגל די מדהימה, שדגו שגדל כנער בעירוני אשדוד, הופך למנהל הספורטיבי של המועדון. זה סיפור מדהים".

צילום: עמית שעל

ברוך קרא את הספר? מה הוא חושב על מה שיצא?

"בהחלט. לא הייתי מוציא את הספר בלי האישור שלו. הוא קרא את הספר ונתן את ההערות שלו והמשפחה שלו דיברה איתי והייתי בקשר איתם. הכל בשיתוף פעולה מלא איתו."

מה רגע השיא של הספר מבחינתכם?

" השיא והשפל בעצם היו באותם זמנים. הוא הגיע לשיא המקצועי שלו כשחקן העונה של מכבי ת"א, הוא הוביל אותה לאליפות ואז התחיל כל הבלאגן עם האוהדים של מכבי ת"א. גם אז הייתה לו פציעה מאוד מרכזית בקריירה שלו. ואחרי שהוא מתאושש מהפציעה, הוא מגיע לשיא נוסף בליגת האלופות. הוא עדיין הכובש הישראלי המוביל בקבוצה ישראלית אחת בליגת האלופות. ובעצם גם אז הנשמות הטובות בכדורגל הישראלי הפכו את השיא שלו לרגע מאוד כואב. אז אנחנו נעים בספר בין שיאים מטורפים."

מה הוא עבר מבחינה נפשית? 

"זה לא משהו שאני יכול בתור סופר להגיד. מין הסתם, הוא סבל מדיכאון והדיכאון נבע מכל מיני סיבות. אני כותב לאורך הספר ואני מראה איפה קרה מה שקרה שהוביל אותו למעין שפל כזה נפשי. הוא גם מאוד פתוח לגבי זה. מדבר על זה בצורה מאוד פתוחה. זאת בעיה שנוגעת בהרבה מאיתנו. זה חרדות, דיכאונות, מלנכוליה."

"יש הרבה דברים שאני בתור מי שסיקר את ברוך ככתב ועקב אחרי הקריירה שלו לא ידעתי. בגיל 16 התחלתי לעבוד בעיתונות הספורט כשברוך היה בן 16 ונחשב לילד הפלא מאשדוד, הייתי מביא תמונות שלו מארכיון התמונות של העיתון שעבדתי בו וזה הזיכרון שלי ממנו. בסופו של דבר זה סיפור על כדורגלן מאוד מיוחד ומאוד חשוב. חשוב גם שידעו את הסיפור שלו, במיוחד באשדוד"

"הוא יוצא אתיופיה הראשון שהפך למפורסם בישראל. זה משהו מאוד משמעותי לעדה. דבר שני, עד מאור בוזגלו, 15 שנה אחרי, לא היה שחקן ישראלי מתחת לגיל 20 ששווה כמו ברוך דגו. הוא היה אבטיפוס של ילד פלא, שנמכר בהרבה מאוד כסף. הייתה לזה השפעה מאוד גדולה על איך שקבוצות בישראל עושות את העסקים שלהן. חוץ מזה, הסיפור הכי גדול בהיסטוריה של מכבי ת"א זה לא ערן זהבי. אבי נמני זה המלך הבלתי מעורער של מכבי במשך 20 שנה. כשחקן. כמאמן. וברוך דגו, הקטן, מאשדוד, הוא זה שהפיל אותו מה שנקרא, מכס המלכות. הוא אפילו לא רצה את זה וזה מה שקרה. זה סיפור עצום בהיסטוריה של מכבי ת"א. אז יש את הזויות האלה שברוך דגו הוא חלק מרכזי בהם."

הוא מיצה את הפוטנציאל שלו בקריירה?

"אני לא חושב. אבל כסיפור, יש פה פוטנציאל לסדרה בנטפליקס עם 4 עונות. הוא הראשון שיגיד שהוא לא מיצה את הפוטנציאל שלו. כששוחחתי עם אנשים שהכירו אותו לאורך הקריירה, אמרו לי, 'זה שחקן שהיה לו פוטנציאל להגיע לליברפול'. הוא יכול היה להיות בין הכי גדולים וזה לא קרה. כדורגל זה הרבה עניין של מזל ולברוך דגו היה קצת מזל בתחילת הקריירה ומעט מאוד מזל לקראת סוף הקריירה."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן