בן זקן נגד עיריית אשדוד: תובע 26 מיליון שקלים כפיצוי על נזקים

אחרי החסינות שקיבלה חברת מועצת העיר, עו"ד הלן גלבר וניצחונה בבית המשפט העליון מתביעת הענק של אנשי העסקים ג׳קי בן זקן ואברהם נניקוושילי, הם תובעים כעת את העירייה לקבלת פיצוי בגין טענתם על נזקים כלכליים במאות מיליונים שנגרמו על ידי עו"ד גלבר, בהתנהלותה, כשלוחת העירייה. בן זקן ונניקשווילי טוענים כי גלבר כחברת מועצת העיר פגעה להם במספר פרויקטים בניהם: מע"ר דרום, מתחם סגול: "בהתנהלותה הפסולה המקוממת, גרמה עו״ד גלבר לתובעים ל׳ מכה כלכלית אנושה, הנאמדת במאות מיליוני שקלים". הלן גלבר: "מדובר בתביעה מופכרת שנדחתה כבר וכל מטרתו של בן זקן וחבריו לקבל פיצוי שלא כדין מהעירייה. אני קוראת לראש העיר לא להיכנע ולא להגיע איתם לפשרה כספית, כי לא מגיע להם כלום". העירייה בתגובה: ״התביעה התקבלה. נלמד אותה ונגיב״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

סאגת תביעת המיליונים נמשכת. לאחר שבית המשפט העניק חסינות לחברת המועצה עו״ד הלן גלבר, מתוקף תפקידה כחברת מועצה וקבע שהתביעה שהגישו אנשי העסקים ג׳קי בן זקן ואברהם נניקשוילי וחברותיהם כנגד עו״ד גלבר, אמורה להיות מוגשת נגד העירייה, הגיש השבוע בן זקן תביעה מתוקנת נגד העירייה בסך 26 מיליון שקלים כפיצויים בגין ״עוולות נזיקיות חמורות שבוצעו כלפי התובעים״. ואכן ביום שלישי השבוע נחתה תביעת הענק בלשכה המשפטית בעיריית אשדוד בהפתעה גדולה, שכן בן זקן נחשב לחברו הטוב של ראש העיר ד״ר לסרי ומיודד עם רוב צמרת העירייה.

כתב התביעה  המתוקן הוגש על ידי ב״כ של משרד עורכי הדין נבות תל-צור, אלרן דולב אחי תל צור ושות׳, ושם נטען בין היתר כי  בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי בתיק זה מיום 29.8.19 (שהעניק חסינות לעו״ד גלבר ומחק אותה מהתביעה- ע.ב.) התובעים מגישים כתב תביעה מתוקן נגד עיריית אשדוד. ״כתב התביעה מתייחס לנזקים שנגרמו לתובעים בגין מעשה עוולה שונים שבוצעו כלפיהם ע״י חברת מועצת העיר וחברת הועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו״ד הלן גלבר, במהלך כהונתה ובמסגרת תפקידיה הציבורים בעירייה״. עוד עולה מכתב התביעה המתוקן כי הוא ״אינו מתייחס לתביעת לשון הרע, העומדת לתובעים כנגד עו״ד גלבר באופן אישי, בגין פרסומים שונים על ידה שלא במסגרת תפקידיה הציבוריים, והתובעים שומרים על זכותם להגיש בעניין זה תביעה נפרדת נגד עו״ד גלבר, בבית המשפט המוסמך לכך״.

כאמור התביעה נגד העירייה היא כספית: ״פיצויים בגין עוולות נזיקיות חמורות שבוצעו כלפי התובעים… בהתנהלותה הפסולה המקוממת, גרמה עו״ד גלבר לתובעים ל ׳מכה כלכלית אנושה׳ הנאמדת במאות מיליוני שקלים״.

השופט יעקב דנינו: ״לא היה מקום להגשת תביעה אישית נגד הגב׳ הלן גלבר״

כתב התביעה המתוקן הוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע וידון בפני השופט יעקב דנינו, אשר דן בתביעה המקורית נגד עו״ד גלבר, ופסק ב- 29.8.19 על הענקת חסינות לגלבר ודחיית התביעה, למעט לשון הרע, שבן זקן ונניקוושילי אומרים כי בכוונתם להגיש נגדה בהמשך. השופט דנינו בדיון על החסינות התייחס בהמשך לשאלת מתן ההוצאות לעו״ד גלבר ע״י התובעים. בין היתר כותב השופט דנינו כי הלכה היא שבעל דין שזכה, זכאי לקבל הוצאותיו שייצא שכרו בהפסדו. ״לעניין אמות המידה המנחות בנדון- ובכלל זאת, הצידוק שבהגשת ההליך נגד גב׳ גלבר מלכתחילה, האם התביעה נגדה הגשימה את מטרתה, מהו הסעד אותו קיבלו התובעים במישור היחסים מול, והאם התביעה הסבה לה נזקים- סבורני כי יישומן של אמות המידה במקרה דנא, מניח מסד להגיון חיוב התובעים בהוצאותיה״.

מוסיף השופט דנינו וכותב ״כפי שפרסמתי הנזכרת מלכתחילה לא היה מקום להגשת תביעה אישית נגד הגב׳ הלן גלבר, בשים לעילות הנטענות על רקע הטענות העובדתיות. התובעים יכולים היו להניח כי הגשת תביעה, בוודאי בסכום של 26 מיליון שקלים, תחייב את הגב׳ גלבר לשאת בעלויות הכרוכות בניהול ההליך המשפטי, לרבות על דרך של הגשת כתבי טענות והופעה לדיונים. חרף זאת, התובעים התעקשו לעמוד על המשך ניהול התביעה, חרף סימני השאלה שביהמ״ש עורר בפניהם במועד הדיון, והגם שתוצרי דיון ההוכחות לימדו, כי אין יסוד לטענותיהם הפרסונליות נגדה. נוכח זאת, מאחר שגב׳ גלבר ׳נגררה׳ להליך, במסגרתו נדרשה להוצאות לא מבוטלות, זכותה לקבל הוצאותיה. בכך עוד טרם נתתי דעתו לזמנו היקר של ביהמ״ש, אשר היה יכול להיחסך בנסיבות העניין. על התובעים לידע כי זמנו של ביהמ״ש אינו כלי שרת לעשות בו כטוב בעיניהם, מתוך סברה כי מוטעית כי ככל שהתביעה נגד נתבע מסוים תידחה, לא יפגעו כלל ועיקר״, כתב השופט דנינו ופסק על 40,000 שקלים הוצאות.

תביעת המיליונים, השתלשלות העניינים

ביוני 2018 הגישו בן זקן, נניקשוילי וחברותיהם תביעה נגד עו״ד גלבר. בכתב התביעה המקורי טענו בן זקן והתובעים הנוספים כי גלבר בפעולותיה כחברת מועצה גרמה להם לנזקים כלכליים גדולים בעסקיו באשדוד. עורכי הדין אילן סופר ויונתן דורי ממשרד אילן סופר ושות' שהגישו את התביעה הגדולה, דרשו מגלבר 26 מיליון שקלים. עו"ד גלבר קיבלה חסינות והעירייה נכנסה בנעליה. בן זקן החליט לתבוע את העירייה.עוד נטען כי עו״ד גלבר היא מתנגדת סדרתית לכל פרויקט שהוא יוזם. לטענתו, התנגדותה הנחרצת והעקבית של גלבר אינה נובעת ממניעים ענייניים לטובת תושבי העיר, אלא מתוך מאבק פוליטי שהיא מנהלת נגד ראש עיריית אשדוד המכהן, יחיאל לסרי. בתביעה  תיארו התובעים בן זקן ונניקשווילי את שנים הרבות שבהן לטענתם עיכבה גלבר תכניות בנייה לאלפי יחידות דיור ובית מלון במרינה, שקידמו על קרקע בבעלות בן-זקן בוועדות התכנון ובבתי משפט, וזאת ממניעים פסולים.

שופט העליון: ״זו תביעת הפחדה נגד גלבר״

אחד הפרויקטים המתוארים מצוי במע"ר דרום בעיר, שבו עתודת קרקע של יזמים רבים, לרבות רשות מקרקעי ישראל וחברת מנור שבבעלות בן-זקן. בתביעה נטען כי בשנת 2010 המליצה הוועדה המקומית על הפקדת תוכנית להקמת 3,800 יחידות דיור על כל חטיבת הקרקע. לאחר הליכי תכנון שארכו מספר שנים, הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום את התוכנית, תוך שהיא מציינת כי מדובר בתוכנית ראויה. גלבר, מתנגדת עקבית להגדלת הבנייה במע"ר, פנתה לבית המשפט ועצרה את קידום התוכנית, אך בתחילת 2018 הגישה רשות מקרקעי ישראל תוכנית חדשה שמוסיפה לתוכנית עוד יחידות דיור, כך שחטיבת הקרקע כולה תכלול 4,280 יחידות דיור. כלומר, גלבר, שעצרה את התוכנית, הביאה לבסוף לכאורה להגדלת מספר יחידות דיור מתוכננות. כן הם טענו כי  בהתנהלות שהם כאמור מכנים "פסולה", גרמה להם גלבר לנזקי-עתק בסך מאות מיליוני שקלים, בין היתר בשל עיכובים משמעותיים בהקמת פרויקטים של אלפי יחידות דיור.

בעקבות התביעה אותה כינתה עו״ד גלבר ״תביעת השתקה״ בספטמבר 2018  ביקשה עו״ד גלבר שהעירייה תעניק לה חסינות מתוקף היותה חברת מועצה ושבית המשפט יכיר בה. זאת במסגרת התביעה הענקית על סך 26 מיליון שקלים שהגיש נגדה איש העסקים ג’קי בן זקן. בינואר 2019 הודיעה העירייה לבית המשפט המחוזי כי היא מתנגדת להעניק לעו״ד גלבר חסינות. בעקבות כך עתרה עו״ד גלבר לבית המשפט שיורה לעירייה להעניק לה חסינות. בתום דיון מעמיק בבית משפט המחוזי קבע השופט דנינו כי יש להעניק לעו"ד גלבר חסינות מאחר והיא פעלה כחוק במסגרת תפקידה כחברת מועצה ביקורתית. בית המשפט אף הביע מורת רוחו מההתנהלות של התובעים נגד עו"ד גלבר.בתום דיון מעמיק בבית משפט המחוזי קבע השופט דנינו כי יש להעניק לעו"ד גלבר חסינות מאחר והיא פעלה כחוק במסגרת תפקידה כחברת מועצה ביקורתית. בית המשפט אף הביע מורת רוחו מההתנהלות של התובעים נגד עו"ד גלבר.

בית המשפט המחוזי כאמור העניק חסינות לעו״ד גלבר והוציא אותה מהתביעה. על כך הוגש ערעור לבית המשפט העליון. באוגוסט 2021 דחה בית המשפט העליון את הערעורים בנושא.  בית משפט העליון כינה את התביעה ״תביעת הפחדה״. השופט עמית: ״זו לא תביעת השתקה, זו תביעת הפחדה. עם סכומים כאלה אדם לא ישן בלילה״

המשמעות של מתן חסינות היא שהעירייה תכנס במקומה במידה והתובעים יחליטו להגיש כתב תביעה מתוקן. ובמידה ובן זקן יזכה בתביעה נגד העירייה, הוא יקבל למעשה כסף מכספי הציבור. לאור היחסים הטובים השוררים בין בן זקן וראש העיר ד״ר יחיאל לסרי לא היה ברור אם בן זקן יתבע את העירייה. השבוע קיבלנו את התשובה בן זקן תובע בתביעת ענק את עיריית אשדוד.

עיריית אשדוד: ״נלמד ונגיב״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: ״התביעה נתקבלה רק היום לפיכך לא נוכל להגיב בטרם פרטיה ילמדו על ידי הלשכה המשפטית״.

גלבר: "איאבק בכל נסיון פשרה כספית לבן זקן"

עו"ד גלבר ששה מוזכר לאורך כל התביעה המתוקנת כמי שגרמה נזק לעסקיו של בן זקן טוענת כי מטרת התביעה היא להשיג פיצוי כספי, למרות שבתי המשפט: המחוזי והעליון קבעו שהיא התנהלה כדין. "אני קוראת לראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי וליועץ המשפטי לעירייה לנהל משפט הוכחות, ולא חלילה להגיע לפשרה כלשהי על חשבון הציבור כי הצדק עימנו”, אומרת גלבר.

"מדובר בתביעה שכל כולה לקבל כספי ציבור שלא כדין, מאחר והעירייה לא הזיקה לעסקיו של ג׳קי בן זקן. ההיפך. כל פשרה היא נזק לקופה הציבורית.

 תביעה כזו מופרכת כנגד העירייה החלה לאחר שאני נתבעתי, ובשתי הערכאות נקבע כי התנהלתי כדין וביצעתי את שליחותי ותפקידי הציבורי כראוי והעניק לי חסינות.

נזכיר כי בן זקן ושותפיו  יחד עם העירייה ערערו לבית המשפט העליון שדחה את שני העירעורים וכינה את התביעה המופרכת  הזו כתביעת הפחדה  והכל במטרה להניא אותי מלבצע את שליחותי ותפקידי הציבורי ומטרתי העליונה: ולהרחיק מהעיר את נגע השחיתות.  בשתי הערכאות בית המשפט קבע הוצאות לטובתי בסכום כולל של עשרות אלפי שקלים.

כעת על אף כל ההפסדים והאמירות של בתי המשפט לאחר שקיבלתי חסינות, לבן זקן לא נותרה ברירה, והוא פונה בתביעה ישירה לעירית אשדוד בראשות חברו הטוב לסרי. המשמעות שהוא רוצה פיצוי מהקופה הציבורית ועל כך אני אאבק. אני מבטיחה להמשיך לעמוד על המשמר עם היד על הדופק ולהגן על האינטרסים של תושבי אשדוד ועל כספם".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן