בלוף הקאנטרי 20 שנה: מכרז בפעם השלישית, אותו זוכה ופתוח בשבתות

בשקט ובלי הרבה רעש זכתה השבוע, בפעם השלישית, חברת "הולמס פלייס" במכרז של חפ"א להפעלת הקאנטרי קלאב באשדוד, שהעירייה מנסה ללא הצלחה כבר כ-20 שנה להקימו. גם אחרי עשרות מיליוני שקלים והבטחות רבות מצד ראשי העיר: צבי צילקר ויחיאל לסרי, דומה שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. במכרז החדש יש סעיפים חדשים מעוררי מחלוקת ושאלות רבות: הוחלט כי הקאנטרי יפעל בשבתות וחגים, וכן נוסף סעיף של שטחי מסחר בקאנטרי. עו״ד גלבר:"מוזר ותמוה מה שקרה במכרז". עו״ד חנוך דרך: "הקאנטרי יוקם ויפעל בשבת". החרדים: הוא לא יפעל בשבת"

צילום: מוטי קדוש
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בפעם השלישית, באופן מפתיע ותמוה נבחרה חברת "הולמס פלייס" לנהל שוב את הקאנטרי קלאב באשדוד, שמזה 20 שנה מנסים להקימו, ללא הצלחה ועם השקעה מצטברת של 30 מיליון שקלים, כספי ציבור. בשבוע שעבר נפתחו מעטפות המכרז להפעלת הקאנטרי בפעם השלישית, לאחר שהמכרז הקודם בוטל, ושוב התברר כי 'הולמס פלייס' זכתה. מבירור של "אשדוד10" עולה כי היא הייתה החברה היחידה שהתמודדה על המכרז להפעלת הקאנטרי ובאופן מפתיע גם זכתה.

בדירקטוריון של החברה קמה צעקה גדולה, בעיקר מהאגף החרדי, על כך שבמכרז נקבע כי הקאנטרי יפעל בשבתות וחגים. נציג החרדים אפריים וובר, הזדעק וטען כי היו תקלות במכרז ואין אפשרות לחייב את המפעיל לפתוח את הקאנטרי בשבתות. "אעשה הכל" אמר וובר לאשדוד10. "שהקאנטרי לא יעבוד בשבת. בכל הדרכים החוקיות כמובן".

על פי המכרז החברה שזכתה להפעיל תחל עבודתה כשנתיים לאחר השלמתו ובנייתו של הקאנטרי. להזכיר, קיים שלד ישן שנבנה לפני שני עשורים ועליו אמור להיבנות הקאנטרי. בימים הקרובים חפ"א תוציא מכרז להקמה והשלמת הבנייה.

סעיף נוסף שנוסף במכרז החדש ומעלה לא מעט שאלות הוא עניין שטחי המסחר מסביב לקאנטרי. עניין שלא היה קיים קודם לכן במכרזים קודמים. נקבע כי לחפ"א תהיה הסמכות להקים בנוסף לקפיטריה בתוך הקאנטרי, שטחי מסחר נוספים. במכרז לא צוינו כמה מ"ר מסחר ואיזה סוג, אלא הותירו את העניין לשיקול וסמכות ועד מנהל, שיוקם על ידי הנהלת הקאנטרי וחפ"א וביחד יחליטו איזה מסחר מתי וכמה.

פנינו בשאלות ליו"ר דירקטוריון חפ"א, עו"ד חנוך דרך ארליך:

1. איך קרה שפעם שלישית זוכה חברת ״הולמס פלייס״ במכרז ההפעלה של הקאנטרי קלאב?

2. כמה חברות ניהול התמודדו? אם רק הולמס פלייס התמודדה לבד? אם כן האם זה תקין? האם לא היה מקום לפסול ולצאת מחדש?

3. האם הקאנטרי יפעל בשבתות וחגים בניגוד לעמדת חברי המועצה החרדים?

4 . במכרז נקבע כי מעבר להפעלה החברה הזוכה, באישור של חפ״א תוכל לבנות שטחי מסחר.

איזו בנייה מתוכננת? על איזה מסחר מדובר?

ולמה לא יוצא מכרז בנפרד לבנייה מסחרית?

עו"ד דרךארליך: "הקאנטרי יעבוד בשבת"

עו"ד דרך בחר לענות בתמציתיות: "איני יודע מדוע, אולם ״הולמס פלייס״ היא החברה היחידה שניגשה למכרז והצעתה אושרה בהתאם להוראות הדין. אני מאמין ומצפה שהקאנטרי יפעל בשבת, אולם עפ"י חוק לא ניתן לכפות פתיחה בשבת. ניסוח המכרז נעשה על ידי אנשי מקצוע, במטרה לכלול כל סוגיה עתידית ולכן, כל היתר, צוינו שטחי מסחר. הכל יעבוד בהתאם להוראות החוק. אנו בחפ"א מתמקדים בקידום המכרז להשלמת הבנייה של הקאנטרי, כדי שתושבי העיר יזכו סוף סוף ליהנות ממנו ובהקדם האפשרי".

אפריים וובר: "הקאנטרי לא יעבוד בשבת"

חבר מועצת העיר אשדוד, נציג החרדים, אגודת ישראל בחפ"א, אפריים וובר זעם מאוד לאחר שהתברר לו כי הקאנטרי יפעל בשבת על פי תנאי המכרז. לדבריו, הוא הצביע על כשלים וטעויות במכרז שיצא.: "זה לא היה בתיאום אתי כל הוצאת המכרז והסעיף שיפעל בשבת, ולכן אפעל בכל הדרכים החוקיים כדי לשנות ושלא יפעל בשבת. דעתי היא כי לא ניתן לחייב אף אחד לעבוד בשבת.

מה תעשו?

"אני אמרתי את דעתי בישיבה שזה לא היה נכון ואני מקווה שיתקנו את הסעיף. אני אומר לך שיש מספיק בעיות במכרז הזה. זה לא ילך חלק”.

מה לגבי המסחר על מה בדיוק מדובר?

"אני לא בניתי המכרז. לא יודע על זה כלום. גם לי יש שאלות גם בעניין הזה וגם בעניין של השבת. אני חושב שנעשו טעויות ואני מאמין שבסוף יתקנו והקאנטרי לא יעבוד בשבת. לא יעלה על הדעת שבארץ ישראל מחייבים אדם לעבוד בשבת. לא יעלה על הדעת”.

לא מבין אותך. מבחינת המפעיל בשבת זה הכי כלכלי להפעיל קאנטרי, אחרת לא כדאי לו

"בוודאי שזה ישתלם כלכלית אם לא יעבוד בשבת, ואני מאמין  שנצליח לתקן”.

משבר קואליציוני, זה עשוי להוביל לשם?

"אנחנו בסף הכל סיעה של 4 חברים. אבל כמו אמרתי נפעל בכל הדרכים החוקיות למנוע את זה”.

יו"ר ש"ס: "שאפו לכצנלסון שמקים את הקאנטרי"

ואילו הנציג החרדי השני בדירקטוריון חפ"א שאישרה את המכרז של הקאנטרי שיפעל בשבת, ממ"ק ראש העיר, אבי אמסלם יו"ר ש"ס באשדוד לא הצליח למנוע את רוע הגזירה מבחינת החרדים. בתגובה שמסר הוא אומר :"אנו מאמינים בדרך של 'חיה ותן לחיות' ופועלים כך, אולם יש נושאים משמעותיים מאד הנוגדים את השקפת עולמם של זרמים מסויימים מהאוכלוסייה המרכיבה את העיר אשדוד". הוא מתקשה לומר בפה מלא שהוא מתנגד להפעלתו בשבת.

ומה היא השקפת עולמכם בנוגע להפעלת הקאנטרי בשבת בחסות העירייה?

"הופתעתי לגלות שחלק מתנאי המכרז הינם הפעלת המקום בשבתות וחגי ישראל, וביקשתי מחברי הדירקטוריון – לכבד את יום השבת המוגדר כיום מנוחה ולא להפעיל את המקום ביום הקדוש, ובכך לסייע לכלל המגזרים להנות מהמקום. בענין הפעלת הקאנטרי קלאב אין ספק שהיה נכון וראוי לו אחת מהחברות העירוניות של עיריית אשדוד כגון חפ"א, חופית או רשות הספורט היו לוקחות על עצמן את הפעלת המקום כפי שמופעלות בריכות עירוניות ברחבי העיר, ולא מוציאים מכרז הפעלה של מתחם עירוני לחברה פרטית שזוכה 3 פעמים ברציפות. צעד כזה יכול היה לחסוך לתושבים עלויות רבות ולעיריה משאבים רבים".

לדברי אמסלם: "נשלחנו לשרת את הציבור במועצת העיר ואנו עושים זאת נאמנה במגוון רחב של נושאים. ועל כן מבחינתי אין משמעות לקואליציה או אופוזיציה, השקפת עולמנו סדורה ומבוססת ואנו פועלים ונמשיך לפעול על פיה”.

לא הבנתי אתה תוכל לחיות עם העובדה שהקאנטרי יפעל בשבת?

"אני רוצה להדגיש כי הקאנטרי לכשעצמו הינו פרויקט מבורך וחשוב ושאפו לסגן ראש העיר שמעון כצנלסון שעובד קשה להוציאו לפועל.  באופן אישי דוגל ב'חיה ותן לחיות' ויודע להכיל גם את חבריי הטובים שאינם שומרי שבת ולקיים איתם שיח תקין ויחסי חברות. חשוב לזכור שכשליש מתושבי העיר אשדוד היו שמחים שהמקום יכבד את השבת וכנציג ציבור מחובתי גם באופן אישי וגם ציבורית להשמיע את קולם ולפעול לכך שיום השבת ישמור על צביונו במסגרת הסטטוס קוו. כך פעלתי גם במקרה בפנייתי לחברי דירקטוריון חפ"א לסגור את המקום במשך מספר שעות ביום השבת. לצערי הצעתי נדחתה. אני אמשיך לפעול לכך שעד מועד הפתיחה הצעתי לשמירת השבת במתחם תתקבל."

גלבר: "חפ"א מצאה דרך מקורית לדחיית הקמת הקאנטרי"

חברת האופוזיציה ,עו"ד הלן גלבר לא מצליחה להבין מדוע היה צורך בפיצול המכרז: לבנייה מצד אחד ולהפעלה מצד שני. "תושבי אשדוד סובלים שנים רבות ממשחקי עיריית אשדוד והעומד בראשה ד"ר לסרי , שהבטיח בעבר ומבטיח בהווה תחת כל עץ רענן שהקאנטרי קום יקום", היא אומרת.

"לצערי הרב, כל הישובים סביבנו (גן יבנה, יבנה ועוד) נהנים מצורך כל כך בסיסי של קאנטרי קלאב ורק אנחנו תושבי אשדוד מתבוססים באוזלת היד של העירייה , חפ״א וכל הנוגעים בדבר.  וכעת שוב, עירית אשדוד וחפ"א מצאו לעצמם דרך מקורית לדחיית בניית הקאנטרי, והפעם הם בוחרים מפעיל לקאנטרי,  לפני שיצא המכרז על הבניה".

"איפה נשמע כדבר הזה ? מדוע לפצל את בנית הקאנטרי לשני מכרזים? כיצד יתכן שהמכרז למפעיל הקאנטרי קודם לבניית הקאנטרי? מה הסיבה לפיצול המוזר והמעוות? ומי היזם שיזכה בבניית הקאנטרי?”.

ומה לדעתך התשובה?

"ימים יגידו. הרי בעבר הולמס פלייס זכתה בשני מכרזים של העירייה  אך את שניהם העירייה ביטלה. השוני הפעם הוא, שהולמס פלייס, שוב, זוכה כמפעילה, אולם משיקולים לא מובנים,  העירייה בחרה לפצל את הבנייה למכרז נפרד. תמוה, מה עומד מאחורי הליכי הסרק בפתיחת הקאנטרי? האם יש לעירייה כוונות אמיתיות להקים קאנטרי? שהרי אילו היתה פועלת העירייה בהליך מסודר-  היה היום לתושבי אשדוד קאנטרי פעיל. נראה כי שוב עירית אשדוד וחפא מצאו דרך מקורית לדחיית הקאנטרי, לגרור רגליהם ולייצר מכרזים מעוותים שכל מטרתם היא להימנע  מלקדם את  הקאנטרי משיקולים פוליטיים. לצערי,  תושבי אשדוד לא נמצאים בסדר העדיפויות של העירייה והעומד בראשה אלא אינטרסים ושיקולים זרים.אני קוראת לראש העיר לסרי להפסיק במשחקים ולדאוג כי קום יוקם קאנטרי עוד בקדנציה הזו.    כולי תקווה שהעירייה וראש העירייה- לסרי, יתעשתו ויבינו כי בעיר בת 250 אלף תושבים חייב היה להפתח קאנטרי גדול ופעיל מזה שנים וחבל על כל דחייה נוספת על חשבון רווחת התושבים.אני הייתי עושה זאת אחרת”.

20 שנות סחבת לבניית הקאנטרי באשדוד

הסחבת בבניית קאנטרי קלאב ברובע י״ג נמשכת כבר 20 שנה. תושבי אשדוד משוועים כבר שנים לקאנטרי קלאב, אך נדמה שהם יאלצו להמתין עוד הרבה זמן ובינתיים ימשיכו לנסוע מחוץ לעיר כדי ליהנות משירותי קאנטרי קלאב. לפני כחודשיים הודיע יו״ר דירקטוריון חפ״א עו״ד חנוך דרך ארליך, כי בשל סחבת ביוקרטית באישור משרד הפנים להסכם בין עיריית אשדוד לחברת ״הולמס פלייס״ להשלמת בנייתו של הקאנטרי והפעלתו לפני שנה וחודשיים, הוחלט לבטל את ההסכם ולהטיל את בניית הקאנטרי על חפ״א. בינתיים רק מכרז על הפעלה יצא ובקרוב כך אומרים בח"פא יצא מכרז להקמת הקאנטרי.

התוכנית לבניית הקאנטרי קלאב ברובע י״ג החלה לפני כשני עשורים. עוד בתקופתו של צבי צילקר כראש העירייה. בחודש יולי 2001 פרסמה העירייה מכרז להקמת קאנטרי קלאב. במקום בו אמור הקאנטרי לקום ברובע י״ג הוצבו שלטים המבשרים על הקמת הקאנטרי וכן שהוא אמור להיפתח בשנת 2006. אלא מאי? העבודות התעכבו בשל מחלוקת בין חפ״א ובין הקבלן שזכה במכרז. לאור זאת הודיע יו״ר חפ״א דאז ולדימיר גרשוב כי בקיץ 2008 יפתח הקאנטרי. אבל גם אז לא נפתח הקאנטרי הודיע גרשוב על דחייה לשנת 2009 וכשגם המועד החדש לא התממש נקבע מועד חדש ששוב לא התממש. הפתיחה נדחתה שוב ושוב והתושבים המתינו ובינתיים בילו בשדות זרים בקאנטרי מחוץ לעיר כמו בגן יבנה.

בשנת 2012 אגב הודעה על יציאה במכרז חדש. בשנת 2013 מחליטים להעביר את תקציב מתנ"ס רובע ט"ו לטובת הקאנטרי קלאב. בחפ״א מכריזים על שנת 2014 כמועד פתיחת הקאנטרי. בחודש אפריל 2015 מודיע ראש העירייה ד״ר יחיאל לסרי על מועד פתיחת הקאנטרי למחצית הראשונה של 2016, אבל בנובמבר 2015 מודיע ד״ר לסרי על כישלון בהקמת הקאנטרי כעבור מספר חודשים יוצאת העירייה למכרז חדש אך איש לא ניגש אליו. עוד שני מכרזים הוציאה העירייה ב-18.5.17 וב-20.7.17  ולמרות שהעירייה משפרת את התנאים אף גורם לא ניגש למכרז. אי לכך, ביולי 2017 הוחלט להחזיר לעירייה את המנדט להקמת הקאנטרי. אבל ביוני 2019 מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, מודיע כי כשל ומבקש להחזיר שוב לחפ"א.

בדצמבר 2019 בוחרת חפ״א בחברת הולמס פלייס. ובינואר 2020 אישרה מועצת העיר את הולמייס פלייס, חברה המתמחה בהקמת והפעלת קאנטרי וחדרי כושר. על פי תנאי המכרז הולמס פלייס תהיה אחראית על המשך הקמת המועדון, שבנוי בחלקו, בתוך 18 חודשים, ותתחייב להפעיל ולנהל אותו למשך 25 שנה. אך המכרז בוטל. הולמס פלייס ניגשה למכרז החדש וזכתה שוב. ביוני 2020 שוב חוזרים ומאשרים את ההסכם עם חברת הולמס פלייס. השבוע זה קרה שוב ושוב הולמס פלייס זכתה לאחר שהמכרז האחרון בוטל.

נשאלת השאלה מדוע נוקט משרד הפנים בסחבת בנושא? האם לכאורה, מאחר והמקום יהיה פתוח בשבת , לא ממהרים במשרד הפנים לאשר את ההסכם? סגן ראש העיר שמעון כצנלסון שמוביל את בניית הקאנטרי מזה מספר שנים הודיע באמצעות חפ"א ויו"ר הדירטוריון מסיעתו, עו"ד חנוך דרך ארליך, לבנות את המבנה בעצמם, להוציא, מכרז לבנייה ומכרז להפעלת הקאנטרי. באופן כזה לא נדרשת חתימה ו / או אישור של משרד הפנים. מה שאומר עוד עיכוב של כמה שנים. אלא שכעת הזעקה על בניית הקאנטרי שיפעל בשבת באה מנציגי החרדים שמבטיחים לשנות את רוע הגזירה. האם יצליחו? ימים יגידו

התוכנית לבניית הקאנטרי קלאב ברובע י״ג החלה לפני כשני עשורים. עוד בתקופתו של צבי צילקר כראש העירייה. בחודש יולי 2001 פרסמה העירייה מכרז להקמת קאנטרי קלאב. במקום בו אמור הקאנטרי לקום ברובע י״ג הוצבו שלטים המבשרים על הקמת הקאנטרי וכן שהוא אמור להיפתח בשנת 2006. אלא מאי? העבודות התעכבו בשל מחלוקת בין חפ״א ובין הקבלן שזכה במכרז. לאור זאת הודיע יו״ר חפ״א דאז ולדימיר גרשוב כי בקיץ 2008 יפתח הקאנטרי. אבל גם אז לא נפתח הקאנטרי הודיע גרשוב על דחייה לשנת 2009 וכשגם המועד החדש לא התממש נקבע מועד חדש ששוב לא התממש. הפתיחה נדחתה שוב ושוב והתושבים המתינו ובינתיים בילו בשדות זרים בקאנטרי מחוץ לעיר כמו בגן יבנה

בחודש אפריל 2015 מודיע ראש העירייה ד״ר יחיאל לסרי על מועד פתיחת הקאנטרי למחצית הראשונה של 2016, אבל בנובמבר 2015 מודיע ד״ר לסרי על כישלון בהקמת הקאנטרי כעבור מספר חודשים יוצאת העירייה למכרז חדש אך איש לא ניגש אליו. עוד שני מכרזים הוציאה העירייה ב-18.5.17 וב-20.7.17  ולמרות שהעירייה משפרת את התנאים אף גורם לא ניגש למכרז. אי לכך, ביולי 2017 הוחלט להחזיר לעירייה את המנדט להקמת הקאנטרי. אבל ביוני 2019 מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, מודיע כי כשל ומבקש להחזיר שוב לחפ"א

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן