בג״ץ אישר את הקמת רובע פארק לכיש

בית המשפט העליון אישר בפסק דין את הפשרה שהושגה בין עיריית אשדוד והתאחדות התעשיינים ובכך נסללה הדרך להקמת רובע פארק לכיש. ד״ר לסרי: ״בשורה משמחת לכל תושבי אשדוד ובמיוחד עבור צעירי אשדוד״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

 בשורה לצעירי אשדוד. בית המשפט העליון אישר את הקמת תוכנית פרויקט הדיור לצעירים וקריית הספורט ברובע פארק לכיש. שלושת שופטי העליון: עוזי פוגלמן, מני מזוז ויעל וילנר נתנו תוקף פסק הדין להסכם הפשרה שהושג בין עיריית אשדוד ובין התאחדות התעשיינים.

כזכור, התוכנית שקודמה עוד בשנת 2016, מהווה חלק מהסכם הגג שחתמה העירייה עם הממשלה ולפיו יוקמו כ-30 אלף יחידות דיור. בין היתר הוחלט על הקמת  רובע חדש בצפון העיר – רובע פארק לכיש, בסמוך לפארק נחל לכיש. בפרויקט מתוכננות להיבנות 3,000 יחידות דיור, כולן במסגרת דיור בר השגה לזכאים. התוכנית  משתרעת על פני כ- 617 דונם. על פי התוכנית יוקמו בשכונה כ- 3.000 דירות רובם בבניינים בני 8-10 קומות וחלקם על מגדלים בני 18-30 קומות ותכלול גם שטחי משרדים, קריית ספורט ואיצטדיון כדורגל, מסוף אוטובוסים פארק ומבני ציבור.שר האוצר דאז משה כחלון אף הגיע לטקס הנחת אבן הפינה.

 אולם התוכנית עוררה התנגדות והגיעה לפתחו של בית המשפט בשלוש עתירות מטעם התאחדות התעשיינים, חברת נמלי ישראל וחברת נמל אשדוד, אשר טענו בין היתר כי הקמת השכונה עלולה להפריע התפתחות עתידית של הנמל. כן נטען כי נמל ושכונה לא יכולים להיות בסמיכות.

בפסק דין מדצמבר 2018 קיבל שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע גד גדעון את העתירה באופן חלקי, ופסק כי על התוכנית לשוב לדיון בותמ״ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים ) לבחינה מחדש את עמידת התוכנית בקרטריונים הרלוונטיים לענייני חומרים מסוכנים ואיכות הסביבה. התוכנית חזרה לותמ״ל וביום 10‪.4‪.2019 אישרה בשנית את התוכנית מבלי לשנותה, ״הוועדה מדגישה כי התוכנית קודמה בתיאום עם אגף חומרים מסוכנים למשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיותיו״ נכתב בנימוק להחלטה.

בעקבות ההחלטה, הגישו התאחדות התעשיינים עתירה נוספת לבית המשפט באמצעות עורכי הדין רון צין ושלי לה שרמן. בעתירה הנוכחית נטען בין היתר על ידי התאחדות התעשיינים כי הותמ"ל הורה על החלטתה הקודמת, אף על פי שבית המשפט פסל אותה בשל חריגה ממתחם הסבירות, וההחלטה החדשה של הותמ"ל סותרת באופן חזותי ומפורש את פסק הדין הקודם.

מנגד טענו הותמ"ל  ורשות מקרקעי ישראל מחוז דרום באמצעות עורכי הדין יפית ברקוביץ׳ ושלומי ירדן- במד"א כי החלטת הותמ"ל הייתה סבירה וקיימה במלואו את פסק הדין‫, וכי במסגרת הדיון הנוסף הוצגה לחברי הוועדה התשתית המלאה הנדרשת לצורך קבלת ההחלט, שחלקה לא נדון בעת קבלת ההחלטה הראשונה בכלל זה נסקרה מדיניות המשרד להגנת הסביבה , לעניין מרחקי ההפרדה.

עיריית אשדוד והוועדה המקומית לתכנון ובנייה באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע טענו גם כי ההליך שהתקיים בותמ"ל הוא הליך תקין, שאין בו סתירה לפסק הדין הקודם וכי בכל מקרה, ההחלטה היא  ״סבירה וראויה שאין מקום להתערב בה״‫. אך בנובמבר אשתקד קיבל השופט גדעון את העתירה וביטל את התוכנית‫. השופט גדעון קבע בהחלטתו כי יש לקבל את העתירה  מאחר ולטעמו מרחקי ההפרדה בין שכונת המגורים המתוכננת לבין מוקדי חומרים מסוכנים ושימושים תעשייתיים אינם סבירים‫. כן פסק השופט גדעון כי החלטת הותמ"ל מיום 10.4.19 מבוטלת "זאת, משהחלטת הותמ"ל עומדת בניגוד ברור לפסק הדין הקודם, שהינו פסק דין חלוט. פסק הדין קובע, כאמור, כי בחינת התוכנית על פי הקריטריונים המקלים של מרחקי ההפרדה, המתייחסים למצב הקיים, אינה סבירה. כמו כן הוא קובע, כי אין לדחות את הבחינה לשלב הבקשה להיתר" כותב השופט גדעון בפסק הדין, ומוסיף:  "לא מצאתי מקום להוסיף ולהורות על הפקדת התוכנית מחדש, והמדינה תנהג בהתאם לשיקוליה ״‫.

על החלטה זו ערערה העירייה וכאמור השבוע הושגה פשרה שסוללת את הדרך לבניית הרובע‫. 

ד״ר לסרי: ״הוסרו החסמים לבניית 2,700 יחידות דיור לצעירים״

״חלום שמתגשם ויום חג לאשדוד״ הגיב ראש העירייה ד״ר יחיאל לסרי להחלטת בית המשפט והוסיף כי ״זהו פרויקט הדגל של הסכם הגג בפארק לכיש, עליו חלמנו יחד עם צעירי העיר, יוצא לדרך אחרי פעילות אינטנסיבית ומאבק עיקש שהובלתי בשנים האחרונות. הבוקר התבשרנו כי בית המשפט העליון  קיבל את הצעת הסכם הפשרה בין עיריית אשדוד והתאחדות התעשיינים, בתמיכת רמ״י ומשרד הבינוי והשיכון, שנועד להבטיח את הקמתו של רובע פארק לכיש – ולמעשה הוסרו החסמים לבניית 2,700 יחידות דיור לצעירים, וקריית הספורט עם אצטדיון כדורגל בן 20,000 מושבים, היכל כדורסל עם 5,000 מושבים ובריכה אולימפית. זוהי בשורה משמחת לכל תושבי העיר ובמיוחד עבור צעירי אשדוד, בשורה שתשפיע מהותית על עתידה של העיר. נעשה ונצליח ״.

״התאחדות התעשיינים: ״מברכים שהעירייה אימצה את הצעתנוו״

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "ההתאחדות מברכת את עיריית אשדוד על אימוץ הצעת ההתאחדות, לפיה התוכנית להקמת שכונת מגורים בקרבת הנמל לא תכלול שיווק של בנייני מגורים אשר נמצאים בסמיכות לשטח הנמל. הסכמות אלו, שקיבלו תוקף של החלטת בית משפט, מנעו המשך התדיינויות משפטיות ועיכובים מיותרים בפיתוח התוכנית, וגם יביאו להקטנת החיכוך העתידי בין הנמל לבין השכונה שתוקם – הישג ראוי הן לטובת התושבים והן לטובת המשתמשים בנמל. לדברי ד״ר אלי אברמוב יו״ר איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים, הסכמה זו מהווה הוכחה לכך שקיימת חשיבות לקיום הליכי הידברות, למניעת מחלוקות מסוג זה בעתיד״.

הפורום הציבורי: ״הפשרה מאפשרת להבטיח את ההגנה במגרשים הפגיעים״

״הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד תומך בפשרה שהושגה השבוע ביום ראשון 29/11/2020, במסגרת ישיבתו של בית המשפט העליון כבית משפט לערעורים מינהליים בנוגע לתוכנית שבכותרת.

הפשרה מאפשרת להבטיח את ההגנה במגרשים הפגיעים ביותר לאזורי הסיכון, הקרובים יותר לנמל אשדוד. בנוסף, העובדה שעל פי הפשרה יימנע מנהל מקרקעי ישראל משיווק ארבעה מגרשים באזור הפרויקט, תקטין את הצפיפות ברובע המתוכנן. הפשרה תמנע גם את התארכותם של דיונים במהלך שנים ועל ידי כך ניתן יהיה לפתח את השטח לטובת עתידה של אשדוד. מסיבות אלו תומך הפורום בהצעת הפשרה״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן