אשדוד 2020: הצפות, חילוצים ומחדלים

לאחר סתיו יבש נפתחו ארובות השמיים ואשדוד כולה הוצפה, מבול שירד על העיר גרם לנזקים רבים: כבישים הוצפו ונחסמו, אנשים חולצו ממכוניות שנתקעו בשלוליות, אדם שסובל מהיפותרמיה ונכים שנתקעו בביתם. צוותי כיבוי והצלה פועלים לחילוץ חסרי בית בעקבות הצפה במרתף בנין שנמצא בשלבי תמ"א. גם הפסקות החשמל הגיעו. השאלה אם אי אפשר היה להתכונן יותר טוב? העירייה: "צוותי עיריית אשדוד נמצאים במקום ומטפלים בהורדת מפלס המים"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

השבוע, לאחר סתיו יבש וימים חמים, הגיע סוף סוף גנרל חורף. זה התחיל טיפין בתחילת השבוע ונמשך במבול גדול ביום רביעי בבוקר. למן השעה שמונה בבוקר נפתחו ארובות השמיים וגשם עז ירד במשך שעתיים ללא הפסקה. עשרות מ״מ של גשם כבד ירד ולפי התחזית הגשם והסופות יישארו לאורך היום בהפוגות ויימשכו לתוך חמישי ושישי.

עיריית אשדוד אמנם הוציאה הודעה על שהיא ערוכה לחורף, אבל אז הגיע המבול והעיר כולה תקועה. עומסי תנועה, הצפות, כבישים חסומים, חילוצים אנשים שנתקעו בשלוליות ענק, נזקים לכלי רכב ובתים. הגשם הציף רובעים מזרחיים וגם במרכז העיר

בין היתר הצפות נרשמו במספר מקומות בעיר: בקרית אברמסקי שברובע ג', רחוב מיכקשוילי ברובע ו' ובשד' יצחק הנשיא ליד רובע ז' אלתא, באזור התעשייה וברחוב המעפילים שלוליות ענק. צוותי מד״א חילצו אישה וגבר, כבני 50, שרכבם נתקע בשלולית ענקית, והם סובלים מהיפותרמיה קלה והם טופלו במקום. "המים היו בגובה של יותר ממטר", סיפר מאור בן זקן ממד"א שחילץ אותם.

ברחוב מורדי הגטאות נמצא אדם בן 47 כשהוא מעורפל הכרה, לאחר שככל הנראה שהה במים הקרים. הוא פונה בידי צוות מד"א לבית החולים ׳אסותא׳ כשהוא עם סימני היפותרמיה. צוות מד״א גם העניקו טיפול וחילצו פועל בן 35 שמעד בתוך שלולית ונפצע בגפיו ואילו בשעת כתיבת הכתבה נמסר מדוברות ׳כבאות והצלה׳ כי צוותי כיבוי וחילוץ מתחנות אשדוד ואשקלון פועלים כרגע בחשש לחיי אדם באירוע הצפה במרתף של בניין שנמצא בשלבי תמ״א ברחוב המעפילים. על פי דיווחים של אזרחים, לנים שם לפעמים אנשים מחוסרי דיור. לאחר הערכת מצב גובה פני המים של כ-3 מטר, הוזעקו למקום גם יחידת הצוללים של להבה מכבאות והצלה. במקום נמצאים גם צוות יל״מ לחילוצים מיוחדים של תחנת אשקלון ויחד פועלים. כן הגיעה ביובית של עיריית אשדוד והמים שעוסקים בשאיבת המים.

נכה חולץ מדירה מוצפת ביחד עם הוריו

ברחוב המעפילים 15 ברובע ב׳ הוצף ביתו של רומן, נכה על כסא גלגלים. רומן חי עם הוריו המבוגרים. גם אביו על כסא גלגלים. ״התחיל מבול והבית שלנו הוצף מים וחדרו מי ביוב. זה היה נורא. הבית הוצף כולו״ מספר רומן. למקום הגיע צוות שנחלץ לעזרת המשפחה. בין היתר עובד מינהלת רובע ב׳, אבי פלדמן שחילץ את רומן. ״אני מודה לאבי״ אומר רומן ״חברים באו לעזור ועכשיו הם גורפים מים החוצה״  מעיריית אשדוד נמסר כי ״ בבוקר עובדים סוציאלים היו אצלם ומלווים אותם. הם יפונו למלון ׳מי עמי׳, והמינהל לשירותים חברתיים ימשיך וילווה אותם״.

 גם בקניון ׳לב אשדוד׳ היה שטפון גדול. המראות הקשים משנים קודמות של אנשים שנאלצים להיחלף באמצעות סירה, נראו ברובע ג׳ והעירייה חסמה מספר כבישים ופתחה אותם כשהגשם נרגע.

גם הפסקות חשמל

למן הטיפה הראשונה החלו הפסקות חשמל במספר רובעים בעיר בשל נפילת מתח. ביום ראשון בערב גם נפל כבל ורובע ב׳ וחלקים מרובע ה׳ נותרו בעלטה במשך שעות. למן שעות הלילה ועד למחרת בצהרים היום. כשהחל המבול נלחץ תושב הרובע ״רק שלא יהיה הפסקת חשמל נוספת. גם להירטב מהגשם וגם אם לא יהיה חשמל, לא אוכל להדליק תנור חימום״.

גם הרשתות החברתיות געשו. כך למשל בקבוצת הפייסבוק ׳כל מה שמפריע לי באשדוד׳ כתבה גולשת: ״שם ראשון הכל מוצף, רמזורים לא עובדים, הפסקות חשמל. ואני שואלת למה דברים לא מטופלים?״ היא קיבלה עשרות תגובות. כך למשל הגיבה אחת הגולשות: ״ פעם בשנה ונציה! רק שידאגו לגונדולות״ תגובה נוספת: ״כי זה נורא מפתיע, גשם, בחורף ותמיד הצפות חוזרות באותם המקומות. אכן, בלתי צפוי לחלוטין״ תגובה נוספת: ״מיסים של שוויץ תשתית של עזה״. רבים קבלו נגד ראש העירייה ד״ר לסרי ועיריית אשדוד כך למשל נכתב:״ מה שמצחיק שלפני מספר ימים העירייה הודיעה או נציג שלהם שפינו את כל פתחי הניקוז בעיר והוסיפו פתחי ניקוז נוספים. מצטער זה לא נראה כך עם כל ההצפות של היורה״.

עיריית אשדוד: ״צוותי עיריית אשדוד נמצאים במקום ומטפלים״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי ״צוותי עיריית אשדוד נמצאים במקום ומטפלים בהורדת מפלס המים״ כן נמסר מעיריית אשדוד כי צפויה להיכנס מערכת משקעים כבדה נוספת וצוותי העירייה נמצאים בכוננות 3. העירייה פונה לתושבים לא להחנות במקומות נמוכים כמו חניונים תת קרקעים מחשש להצפות.  ביטחון התושב הינו בראש ובראשונה, לכן אנו מבקשים לפעול על פי ההוראות. מוקד 106 ימשיך לפעול במתכונת מורחבת תוך מתן מענה לכל פניה״.

 ד"ר אלי לחמני: ״׳העיר מוכנה לחורף' נשמע כמו בדיחה עצובה על חשבוננו״

יו"ר האופוזיציה, ד"ר אלי לחמני, התייחס להצפות באשדוד, מהבוקר. "העיר מוכנה לחורף" כך הכריז ראש העיר לפני מספר ימים. היום ראינו מה קרה בעיר עם הגשם הראשון.

שוב המראות של ונציה באשדוד חוזרים, כמעט כמו בכל שנה שיש בה גשם משמעותי. ד"ר לסרי – כשנבחר – הבטיח לטפל במצוקת השכונות הוותיקות ובכל בעיות ההצפה בעיר והנה חלפו להם 12 שנות שלטון שלו ואין כל שינוי. ההפך, רק החרפה.

'העיר מוכנה לחורף' נשמע כמו בדיחה עצובה על חשבוננו התושבים. מזל שיש לנו כוחות רפואה והצלה שמגיעים לזירות האירועים במהירות. מכאן אני מחזק את עובדי ומתנדבי מד"א, כיבוי אש, איחוד הצלה, ידידים וכל הארגונים שמסייעים לציבור לצאת מהמצב הזה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן