אשדוד נצבעה בכחול לבן, והתושבים ישלמו במזומן: הסיפור המלא שמרגיז את תושבי העיר

סוגיית התשלום על חניה באשדוד מעוררת סערה גדולה ותושבים מגיבים באופן קשה בעיקר ברשתות ובפייסבוק נגד העירייה, טררש העירייה בטענה שהיא עושקת אותם ועוד בימים של יוקר מחיה. בימים האחרונים התעוררו תושבי העיר וגילו כי העיר כולה נצבעה בכחול לבן, ומעתה התושבים ישלמו מס נוסף. העירייה, כדי להמתיק את הגלולה מיהרה להוציא הודעה לעיתונות וקראה לזה הטבה: ועם אלפי המטרים של כחול לבן וקנסות של 100 שקלים הרבה מאוד כסף ייכנס לעירייה, ומעניין מאוד למה הכסף הזה מיועד? אם הוא בא להקל על מצב הכספי של העירייה, איש לא יאמין בכך. עיריית אשדוד עשירה ואפילו מאוד, ודמי החנייה נחשבים לדמי כיס. אז למה בערים אחרות זה בחינם ואצלנו זה בתשלום? עו"ד גלבר: "כשאבחר לראשות העיר, אבטל את תשלום החניה"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

קצת היסטוריה: איפשהו בשנת 2017 החליטה העירייה להציב מדחנים במקומות מסחריים באשדוד, ולגבות כסף מתושבי העיר על כל שעת חניה. כ- 5 שקלים לשעה. בישיבת מועצת העיר מיום 5.2.20 הוחלט על מדיניות חניה עירונית חדשה. הוחלט באותה ישיבה לצבוע 6,654 מדרכות בכחול לבן לחניה בתשלום. בהחלטה נקבע כי התושבים ישלמו במקומות הנוספים שנצבעו בכחול לבן – תעריף של שעת חניה לתושבי העיר החל מהשנה השניה סך של  2.1 שקלים. תושב ותיק ישלם תעריף החל מהשעה השלישית סך של 2.1 שקלים. הפטור המלא לאזרח ותיק מתשלום חניה ברחבי העיר שהיה עד לאותה החלטה, בוטל.

מי שהתנגדה באותה ישיבה לאותה החלטה להטיל מס על התושבים, הייתה חברת המועצה, עו"ד הלן גלבר. היא הייתה היחידה שהתנגדה והצביעה נגד תוספת מטרים של כחול לבן ולהחלטה לחייב את התושבים. עו"ד גלבר נימקה זאת יפה: בהיעדר אלטרנטיבה, היא טענה, אין צורך להכביד במס נוסף על התושבים. האלטרנטיבה שהיא הציעה היא לבנות חניונים עירוניים, פתיחת חניונים פרטיים הצמודים למרכזים מסחריים, אגב, בהתאם להחלטת מועצת העיר בעניין.

עו"ד גלבר גם הלינה על כך כי ועדת התכנון לא מחייבת יזמים, שבונים בשכונות חדשות עם תקנים של חניות אלא מצמצמת להם תקני חניות. ראו מע"ר דרום ופרויקטים אחרים, ששם נבנו יותר בניינים פחות מקומות חניה. עו"ד גלבר ציינה כי בהיעדר אותם אלטרנטיבות זה לא הוגן ולא לעניין להטיל זאת על התושבים. מה גם שבערים אחרות כמו ראשון רמת גן ותל אביב הרשויות שם מפרגנות לתושבים, ומאפשרת להם לחנות חינם בכחול לבן.

עוד טענה עו"ד גלבר כי בעבר ניתן פטור מלא לאזרח ותיק מתשלום חניה וכיום מבקשים לחייבם מהשעה שלישית, ותהתה מדוע לבטל את הפטור לאזרחים וותיקים מתשלום חניה ברחבי העיר, כפי שהיה נהוג. "במדיניות החדשה" טוענת השבוע עו"ד גלבר. "תושבי העיר ישלמו חניה מהשעה השניה. ולדאבון הלב, קבעה מועצת העיר, כאשר אני היחידה שהתנגדה למדיניות כי גם האזרחים הוותיקים ישלמו חניה החל מהשעה השלישית. בדקתי בערים אחרות ומסתבר כי ערים כמו ראשון לציון שכנתה של אשדוד,  תושבי העיר פטורים מתשלום חניה בכחול לבן בכל רחבי העיר. גם רמת גן התושבים לא משלמים עבור חניה המוסדרת בכחול לבן, ואפילו בתל אביב. למה תושבי אשדוד לא יהנו גם? עיריית אשדוד עיר עשירה ואיתנה למה צריך להכביד עליהם במס נוסף. אם העירייה הייתה בונה חניונים ואוכפת פתיחת חניונים פרטיים אז זה סיפור אחר. בהיעדר אלטרנטיבה זה שוד לאור היום לתושבים”.

וזו ההודעה שהוציאה העירייה על רקע ההחלטה לחייב תושבי העיר  בתשלום כחול לבן:

"חוק העזר שאושר במועצת העיר אושר במשרד התחבורה ובמשרד הפנים ועתיד להיכנס לתוקף בימים הקרובים לאחר פרסומו ברשומות.  לפטור מאגרת חניה בחופי הרחצה, ממנו כבר נהנים עשרות אלפי תושבי העיר אשר נרשמו במאגר החניה, תצטרף בימים הקרובים הטבה משמעתית נוספת: 60 דקות מצטברות בחינם והחל מהשעה השנייה התעריף לתושבי אשדוד יופחת ב-50% ויעמוד על 2.10 ₪ במקום 4.20 היום. תושבי חוץ ימשיכו לשלם מחיר מלא, החל מהשעה הראשונה.

מטרת השעה הראשונה בחינם, נועדה לאפשר לתושבים לעשות את כל אותם סידורים קטנים לאורך היום (5 דק' לאסוף לחם וחלב, 20 דק' לרכישה בבית מרקחת וכך הלאה), עד למכסה של 60 דק' ברחבי העיר ולאורך כל היום. שירות זה מחייב להפעיל אפליקציית פנגו או סלופארק  אבל לא יהיה חיוב עד להשלמת 60 דקות ראשונות בכל יום.  

"תו הזהב" לגמלאים (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67) ימשיך להיות בתוקף ויקנה לגמלאי וגמלאיות אשדוד שנרשמו במאגר, פטור מלא מאגרת חניה לאורך כל היום."

עו"ד גלבר: אם אבחר לראשות העיר אבטל תשלום חניה"

"שעה אחת בחינם לא תפסיק לסיום הקניה ובטח לא לאזרח ותיק, אדם יוצא לקנות וכבר מקבל קנס" תוהה עו"ד גלבר."ומה לגבי בעלי העסקים המגיעים למשרד, לעובדיהם כלומר הם גם יצטרכו לשלם מרגע שהם נכנסים לעבודה? מי מבטיח שהסימון בכחול לבן בחופי הים ימשיך, עם הזמן, להיות ללא חיוב ? מי מבטיח שלא יחייבו בעוד מספר שנים? . העירייה עסוקה  בכותרות דרמטיות שכולן הולכת שולל אחת גדולה! צובעים אלפי חניות בעיר בכחול לבן כדי לגבות מהתושבים תשלום עבור חניה, ותוך כדי כך מצהירים מבלי להתבלבל שזאת "הטבה" לתושבים, כי רק אחרי השעה השניה הם יתחילו לשלם עוד מס לעירייה. תל אביב, רמת גן וראשון לציון  התושבים שם לא משלמים עבור חניה בכחול לבן ופטורים מתשלום ברחבי העיר. גם לאשדודים מגיע. הזלזול באינטליגנציה של התושבים הוא בלתי נתפס. ההתייחסות לתושב כאילו הוא חסר הבנה בסיסית ואפשר לקשקש לו סיפורים על הטבות ועל "בשורה ענקית", משול לזריית חול בעיניים. אלפי מקומות חניה בעיר היו בחינם ומעכשיו הם יהיו בתשלום (החל מהשעה השנייה), ולכן אין כאן "בשורה" אין כאן "הטבה" ואין כאן מתנות. יש כאן רק תרגיל חדש מבית היוצר של העירייה, להגדלת הקופה השמנה שלה. בעירייה שיש בה עודף תקציבי של עשרות מיליוני שקלים צריכים לחפש איך להחזיר כסף לתושבים ולא איך לקחת מהם עוד ועוד! הסיסמא "התושב במרכז" הופכת כל פעם מחדש ליותר ויותר מביכה, כי התושב כבר מבין שהעירייה לא סופרת אותו, אבל סופרת היטב את כל המסים וההיטלים שהיא מעמיסה עליו. אני מבטיחה כשאבחר לראשות העיר אבטל את התשלום על חניה בכחול לבן."

ואכן צודקת גלבר בטענה שעיריית אשדוד היא אחת העיריות הכי עשירות בארץ, ואינה זקוקה "לגרושים" של שני שקלים עבור חנייה. אלפים מתושבי אשדוד (לא מאות) הביעו את זעמם כבר בימים הראשונים כאשר גילו שהעירייה צובעת מדרכות בכחול לבן.  מעניין מאוד למה הכסף הזה מיועד? אם הוא בא להקל על מצב הכספי של העירייה, איש לא יאמין בכך. עיריית אשדוד  עשירה ואפילו מאוד. ודמי החנייה בשביל עיריית אשדוד הם נחשבים לדמי כיס, אם הוא נועד להוכיח שאשדוד גם היא "עיר גדולה" כמו "הערים הגדולות" אז פשוט שכחו שאשדוד עיר סוציואקונומי. אשדוד נחשבת העיר הענייה הרביעית בארץ ועוד גובים מהתושבים מס על חניה. בתל אביב לא גובים חנייה מתושבי העיר.

חברת המועצה שרון מרק: ״הרעיון נכון, הביצוע כושל״

ומה חושבת חברת מועצת העיר שרון מרק. לדבריה הרעיון נכון, הביצוע כושל. "אשדוד היא לא ניו יורק ולא תל אביב, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. היציאה למהלך כזה, אשר נקבע בחוק ההסדרים אגב, ראוי היה לקבל את הזמן הראוי ואופן ביצועו בהדרגה תוך ראייה רחבה בדיוק כמו שקורה בימים אלו בבאר שבע,  ר״ג, ראשלצ וגבעתיים – בודאי בעת הזו בה יוקר המחיה בנסיקה.  שוב עיריית אשדוד שוגה באופן הביצוע, בחוסר בתקשור המהלכים לציבור וממשיכה לדבוק בעקביות באפקט ה״הפתעה״ שאליו קמים התושבים בבקרים ללא כל הכנה: פעם זה ReWay, פעם פסי האטה ועכשיו מדרכות צבועות בכחול לבן. חוסר השקיפות צועק לשמיים וחוסר השיתוף מגדיל את משבר האמון של התושבות והתושבים בהנהגת העיר, ובצדק."

ד״ר לחמני: ״ראוי שהעירייה תפצה את התושבים שנדרשו לשלם״

חבר מועצת העיר, ד"ר לחמני "לדאבוני, ההחלטה במועצה היתה לפני זמן רב (למעלה משנה); רק בעקבות תביעה ייצוגית, הזדרזה העירייה לקדם את כניסתו של חוק העזר לתוקף. חושבני, כי ראוי שהעירייה תפצה את התושבים שנדרשו לשלם, למרות שפורסם, על ידי הרשות עצמה, על הפטור לשעה הראשונה וזאת מאז שהתקבלה ההחלטה במועצה".

ההודעה הזו עוררה עוד יותר את זעם התושבים, הנה העירייה מעניקה לנו הנחה של 2.10 (שני שקלים ועשר אגורות).  הנה התגובות היו קשות מאוד, אנו נפרסם כאן רק את חלקם.

מלי פז אחת מתושבות העיר אמר: ״מה עם אזרחים ותיקים? מה עם מבוגרים שמגיעים לקופות החולים? מה עם התושבים שעובדים 8 שעות ביום??? זו לא הטבה זו הרעה! החניות תמיד היו בחינם. ״תושבי העיר לא אמורים לשלם! זו החלטה שלכם  ושל העומד בראשה לקחת מכיסם של תושבי העיר.פוסט בושה!״.

אילנה אטדגי – "חוצפה חוצפה…כאילו שאנחנו לא משלמים מספיק בעיר, וכאן תושבי העיר צריכים לקום לזעוק ולהצביע ברגליים, אם אני יורדת לים, לקפה… אני צריכה לשלם, עליבות (האם לא דיי בהברחת המון תושבים מהעיר בגלל עלויות הדירות בהשכרה ומכירה, עד לאן החזירות)״.

 “נינט דנינו איפרגן: ״אם עד עכשיו החניה היתה בחינם… בשביל 2 שקלים שעה השניה או 4 שקלים לשעה השלישית אני אמורה לשלם בויזה סכום כזה  מגוחך??? צריך להנפיק תו חניה לכל תושב… ולקנוס את כל תושבי חוץ, מה עם כל החרדים שמגיע לחופי אשדוד מבני ברק, ירושלים, מודיעין… הם משלמים״?

– “יהודית אלאור: ״לא מאמינה לכמות ההודעות המתלוננות והכעוסות. בכל מקום בארץ בו קיימת מצוקת חנייה גובים על חנייה, רק פה, כולם רוצים בחינם. אין כסף?! אל תקנו מכוניות, תסעו בקורקינט, או תחבורה ציבורית או שתלכו ברגל לסופר. בכל מקום אנשים חונים באדום לבן, וזה כבר לא מעניין ומפריע לאף אחד לא משנה כמה זה מפריע לתנועה ומסוכן… פשוט לא להאמין. זה שעדיין תהיה פה חניה חינמית באיזורי מסחר רבים…. גם לא מעניין אף אחד, רק שהכל יהיה חינם. עובדי עירייה, תמשיכו בבקשה להתעלם מכל התושבים הזועמים ללא סיבה מוצדקת ולעשות מה שנכון לעיר ולסדר הציבורי. תודה”.

נוריאל כהן: "אם היה מישהו שמחוץ לעיר שמשתמש בחניה הזאת…רק התושבים משתמשים בחניות האלה! על מי אתם עובדים? מי בא מבחוץ לעיר הזאת? בכל עיר מסביב יש יותר חנויות, מסעדות, ריהוט ואטרקציות מאשדוד. מה אתם מקשקשים? איזה הטבה אתם נותנים? לכו לבאר שבע לאיזה שבוע ללמוד על ערך התושב…"

Dina royt – ואוו אתם פשוט בדיחה, למה תושבי עיר צריכים לשלם על חניה? צריכים לקבל תו תושב ומי שבא מחוץ לעיר שישלם יש לנו מספיק תשלומים לעירייה! ההרשמה לחניה חינם בים גם בדיחה, אין אופציה אפילו לשנות את המספר רכב בלי לעשות אלף טלפונים ולשלוח פניות בפקס, אז חס וחלילה אל תעיזו להחליף רכב”.

זיו בן שוע: ”וככה יוצרים אהדה אצל ציבור… עושים גזרה קשה, ואחרי שבוע של זעקות ציבור, מקלים חצי מהגרה ואומרים לציבור "עשינו הכל בשבילכם" נחשו מה? אם זה עבד 15 שנה לראש ממשלה, למה שזה לא יעבוד לראש העיר…"

מורן נפטון אדרי: ״ביזיון שאנחנו צריכים כתושבי העיר לשלם על חניה של כחול לבן! כאילו יוקר המחייה שהתווסף לחיינו בחצי שנה האחרונה לא מספיק, כאילו הארנונה שאני משלמת לעירייה לא מספיקה, אפילו לתל אביב (!!!) יש פטור מתשלום ברוב החניות של הכחול לבן לתושבי העיר! אין מילה אחרת לדבר הזה מלבד ביזיון. בואו ניקח אזורים מרכזיים שאנשים צריכים לחפש בהם חניה בנרות (גן העיר, מער, כיכר מג'יק וכו') נצבע את המדרכה בכחול לבן וניתן להם שעה מתנה וככה נשתיק אותם. לא השתקתם ולא בטיח – נתראה בבחירות הן לא רחוקות”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן