אשדוד נפרדת מהאמן יונה פישר

יונה פישר חתן פרס ישראל, האיש שייסד, ביסס והוביל את מוזיאון אשדוד להצלחה, נפטר בגיל 89. "יונה היה אדם פורץ דרך, הייתה לנו הזכות הגדולה לעבוד במחיצתו", אמר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי

צילום: פבל, ODREY
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עצב בעולם התרבות והאומנות באשדוד. יונה פישר, מי ששימש כאוצר ראשי וכיועץ אמנותי של מוזיאון אשדוד לאמנות, כמעט מיום הקמתו, נפטר בגיל 89. ללא ספק פישר, חתן פרס ישראל הטביע את חותמו על האומנות בעיר והצעיד את מוזיאון אשדוד אל מפת האומנות הישראלית. הוא הקים, את מוזיאון אשדוד והפך אותו לסיפור הצלחה הוא שימש כאוצר הראשי והיועץ האמנותי של המוזאון בין השנים 2004 ל-2011, וליווה את העשייה בו עד לאחרונה.

ד״ר לסרי: "אדם פורץ דרך״

בעירייה מדגישים כי לפישר הייתה תרומה מכרעת בעיצוב תחום האמנות בעיר, והוא פעל לייחד את המוזיאון ולבסס אותו כאחד מן המוזיאונים המובילים בארץ ולהובילו להכרה על פי חוק המוזיאונים. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ספד לו: "יונה פישר היה שם נרדף לחדשנות, אדם פורץ דרך שתמיד חשב איך לקדם את התחום שכה אהב ואיך לשים את אשדוד על מפת האמנות הארצית והעולמית. הוא היה שגריר אמיתי של אשדוד. רוחו ומורשתו ימשיכו ללוות ולהנחות את דרכו של מוזיאון אשדוד לאמנות".

פישר נחשב לבכיר האוצרים הישראלים, ולמי שהגדיר במידה רבה את תחום האוצרוּת בארץ. הוא רשם לזכותו עשייה תרבותית ענפה ודחוסה בארץ ובעולם, המתפרשׂת על פני כשבעה עשורים. עד לפרישתו, הנהיג פישר במוזיאון אשדוד לאמנות, שבו פעל כאוצר ראשי וכיועץ אמנותי בין השנים 2004-2011, פעילות אוצרותית רציפה של עשרות תערוכות וקידם את התקבלותו במרחב התרבות הישראלי.

 באופן מקרי אבל כל כך סמלי חנכה העירייה בזמן מותו, יום חמישי שעבר, את כיכר האמנות ע"ש האמן "אבשלום" שיונה פישר יזם וקידם את חניכתה. "יונה הניח את היסודות והוביל את ביסוסו של עולם האמנות באשדוד, והיה גאה בכך", סיפרו במוזיאון. "העיר אשדוד סיקרנה אותו מבחינה תרבותית בשל האמנים הרבים והחשובים שצמחו בה לאורך השנים. בזכותו, אשדוד נמנית על מפת האמנות המקומית והיא מהווה יעד לאמנים, ליוצרים ולאנשי התרבות הגדולים בישראל, שהגיעו לעיר בזכותו".

חתן פרס ישראל

יונה נולד בנובמבר 1932 בתל אביב. במלחמת העולם השנייה הצטרף עם אחיו לאביו בצידון ומשם לבירות שם למד ׳אליאנס׳. בשנת 1947 עברו לצרפת בפאריז, שם שימש אביו כמזכיר המדיני של  הסוכנות היהודית. בנעוריו שמע הרצאות על אמנות שהתקיימו במוזיאון הלובר. באותה תקופה הכיר את הצייר אביגדור אריכא, עמו יצר קשרי חברות ארוכת שנים. הוא חזר ארצה לשרת בצבא. בסיומו החלה הקריירה רבת השנים שלו  בגינה זכה בשנת 1977 בפרס ישראל. פישר נמנה עם מייסדי מוזיאון ישראל ושימש אוצר לאמנות ישראלית מראשית ימיו של המוזיאון, ובהמשך כיהן גם כאוצר ראשי במוזיאון תל אביב לאמנות (1991-1993)

 באשדוד הוא הקים גם את אוסף האמנות של המוזיאון ודאג לחשוף אותו לקהל בתצוגות מתחלפות. הוא אימץ את המודל המוזיאלי הרגיונלי הנהוג בערי מחוז בצרפת, והטמיע אותו במוזיאון – מודל המבחין בין מוזיאונים מרכזיים לבין מוזיאונים אזוריים בערי שדה, הממקדים את פעילותם סביב התרבות וההיסטוריה המקומית. מודל זה סייע לייחד את מוזיאון אשדוד לאמנות מול מוזיאונים פריפריאליים אחרים בארץ, באמצעות פעילות בעלת גוון מקומי שאינה מסתפקת בהשלמה או בהדהוד של מהלכי המרכז.

 בשנת 2013 במלאת לפישר שמונים שנה ולציון עשור למוזיאון, הוקם "האוסף על שם יונה פישר במוזיאון אשדוד לאמנות", המורכב ברובו מעבודות של אמנים שעבדו עם פישר במשך השנים ואף הציגו במוזיאון. המהלך מציין את חשיבותו של פישר כדמות מובילה בניסוחו של קאנון האמנות הישראלי, במעשה של מחווה והוקרה למי שתרם רבות כל כך להקמת המוזיאון ולביסוס מעמדו על מפת האמנות הישראלית.

 בחודש מאי 2019 חנך ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, את הגשר ע"ש יונה פישר המוביל למוזיאון אשדוד לאמנות, כשאורח הכבוד היה פישר עצמו. עם היוודע מותו נמסר בעירייה ובמוזיאון אשדוד : "אנו כואבים ומצרים על לכתו של איש גדול זה שעשה כל כך הרבה למען העיר" .

שר התרבות: "היה דוגמה ומופת לאוצר"

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו: "התבשרתי בעצב על לכתו של האוצר הנודע יונה פישר. עם הקמת מוזיאון ישראל עבד כאוצר אמנות, בשנת 1977 זכה בפרס ישראל על תרומתו לאמנות בישראל והיה למייסד מוזיאון אשדוד לאמנות. היה דוגמה ומופת לאוצר, אוטודידקט, והוא יחסר מאוד בשדה התרבות בישראל. יהי זכרו ברוך".

במעמד מרגש במוזיאון ת"א לאמנות, שבו הוצב ארונו של יונה פישר ז"ל, שעל פניו עברו רבים מזירת האמנות בישראל כדי לחלוק לו כבוד, סיפרה בת זוגו נחמה קפלן על הקשר המיוחד של יונה כמנטור של אמנים צעירים והזכירה בהתרגשות את אוצרי מוזאון אשדוד לאמנות יובל ביטון ורוני כהן בנימיני, שאותם ראה יונה כבני טיפוחיו. יהי זכרו ברוך!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן