איך כותבים ׳אחד קפה הפוך׳ בכתב ברייל?

יוזמה מבורכת של תלמידי כיתה ז' 5 במקיף ו', אשר במסגרת פרויקט "יוצרים שינוי" הם בחרו להנגיש את תפריט בית הקפה "ליון" לכתב ברייל למען ציבור לקויי הראייה. "מדובר בתכנית חינוכית העולה בקנה אחד עם הקו החינוכי שמוביל בית ספר עם פנים לקהילה”, אומרת מנהלת בית הספר רונית טאוב

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

 יוזמה חינוכית ברוכה במקיף ו'. תלמידי כיתה ז'5 הפכו תפריט בבית הקפה לכתב ברייל, על מנת לאפשר לאנשים לקויי ראייה לקרוא מבלי שיזדקקו לסיוע. מדובר ביוזמה ברוכה, אחת מתוך 24 פרויקטים חינוכיים בבית הספר. במסגרת תכנית היזמות הגדולה "יוצרים שינוי", אשר הושקה השנה בבית הספר מקיף ו', התבקשו תלמידי חטיבת הביניים לגבש תכנית שתחולל שינוי חיובי בקהילה. את התוכנית יזמה מנהלת חטיבת הביניים ריקי משה, ובסופה עלו במהלך שנת הפעילות לא פחות מ-24 יוזמות ורעיונות, כולם פרי דמיונם ויצירתם של תלמידי בית הספר. "מדובר בתוכנית חינוכית העולה בקנה אחד עם הקו החינוכי שמוביל בית ספר עם פנים לקהילה" אומרת מנהלת בית הספר רונית טאוב, ומשבחת את הפעילות שנעשתה בקרב התלמידים ואת הרעיונות והיוזמות שהם העלו במהלך הפעילות. עבודת התלמידים התנהלה במסגרת תהליך בן 4 שלבים: בשלב הראשון להרגיש מה אנחנו רוצים לשנות בשלב שני לדמיין איך אנחנו נוכל ליצור את השינוי בשלב הבא לעשות – מה תכלול תוכנית העבודה? והשלב הרביעי והאחרון לשתף- כיצד ליצור אהדה לתוכנית.

"בשלב הראשון היה על התלמידים לבצע עבודת חקר ולהחליט איזה שינוי, הם מבקשים לחולל. לאחר מכן לבחור את הכלים או האמצעים כיצד להטמיע את השינוי, ומה הדרך הכי יעילה לתהליך השינוי. בשלב הבא היה עליהם לגבש את תכנית העבודה, תוך ציון לוח הזמנים ויעדי השינוי ולבסוף ליצור סביבה אוהדת לתכנית ע"י שיתוף מירבי של אנשים וקהילות" מסבירה המנהלת.

עיניים ולב אחד

כך לדוגמה, המיזם "עיניים ולב אחד" נולד מסיעור מוחות שערכו התלמידים בכיתה והציעו פתרון פרקטי לטובת אוכלוסיית כבדי הראיה. הם פעלו על פי כל ארבעת השלבים והציעו מיזם פרקטי, יעיל, רלוונטי ועושה צדק עם אוכלוסיית העיוורים. על היוזמה המיוחדת חתומים: אלאה מולון, שני מורל, נטע יורוביץ, ליאה גיגי, סבינה גוט, מוריה פרנקו, נועה שריקי, שי הלל, תומר רביבו ויגל אושני. "במהלך סיעור המוחות עלה הצורך הקבוצתי לעזור לנכים ולאחר דיון וחשיבה מיוחדת הוחלט להתמקד באוכלוסיית העיוורים וליקויי הראייה" אומר עידן הרוש, מחנך הכיתה, ומורה למדעים,  ומשבח את רצינות התלמידים לאורך כל הדרך.

מחנך הכיתה וכמורה שמלווה את תלמידיו בפרויקט, הרוש מסביר את השינוי שהתחולל תחילה בקרב תלמידיו. "במהלך גיבוש התכנית הם הבינו את תהליך השינוי שהם רוצים להוביל, במטרה להנגיש לציבור העיוורים וכבדי הראיה את התפריט של מסעדה/ בית קפה". שלב זה היה התובנה הראשונה בתהליך מרתק שגרר אחריו עבודת חקר ולימוד הצרכים, קשר עם בתי עסק מרכזיים בעיר, בירור רמת הנגישות לעיוורים והתקשרות עם קפה ליון כעסק המתאים ליישום המיזם.

המיזם "עיניים ולב אחד" מציע תפריט בכתב ברייל עבור אוכלוסיית העיוורים. "קפה ליון", בנדיבות רבה,  הסכים לשתף פעולה עם התלמידים וגילה נכונות ליצירת שינוי בתרבות העסקית שלו. מכאן הדרך הייתה פתוחה לאתר בית דפוס שיעצב וידפיס תפריט חדש בכתב ברייל. "בית הספר והתלמידים שמחים לחולל שינוי אמיתי ולתרום לחברה מכילה ומאפשרת נגישות שווה גם בדברים הפשוטים" אומר המחנך הרוש ומביע תקווה כי יוזמה זו, ראשונה מסוגה באשדוד, תלך ותורחב לבתי עסק נוספים בעיר. הוא עצמו היה שותף לשלושה פרויקטים: "בית הספר עשה 24 פרויקטים  אני הובלתי 3 פרויקטים. פרויקט נוסף זה ספסל חברות בבית הספר  מקרב בין תלמידים ומשמש עמדת שיחה, ופרויקט ניקיון השירותים בשכבה ז' בבית הספר כל קבוצה הייתה אחראית יום לניקיון והבינו את החשיבות של ניקיון השירותים לבית הספר. כל פרויקט והשינוי שחל בעקבותיו, בבית הספר ומחוץ לבית הספר, אני כמורה למדעים  כמובן בשיעורי מדעים הקדשנו לפרויקט זמן והרבה שיעורים התבטלו למען המטרה הטובה הזאת. היו פרויקטים שקשורים למדעים היו שקשורים למתמטיקה. חיברנו את העולמות הלימודיים עם העשייה למען האחר."

במהלך הפרויקט נפגשו התלמידים עם ליקויי ראייה בבית מרש”ל, בעיר ושמעו מהם על החוויות שלהם כעיוורים בבילוי בבתי קפה ועל הקשיים שלהם. לדברי הרוש,  נציגת בית הקפה "סיפרה לי שכבר הגיע התפריט בבריל לבית הקפה  והגיע לקוח עם לקות ראייה, והוא רגיל שתמיד מקריאים לו את התפריט וכשאמרו לו שיש תפריט התאמה בבריל הוא  מאוד התרגש. צוות בית הקפה מאוד התחברו לפרויקט ומציעים את התפריט אפילו  לכל סועד שמגיע. זה מאוד מחמם”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן