ההורים מאשדוד, שבנם עבר התעללות במעון החוסים: "נרדמנו בשמירה חשים כאב גדול"

פרשת ההתעללות במעון החוסים "בני ציון" בראש העין: בין הקורבנות גם 3 חוסים מאשדוד. ילנה, אמו של אחד החוסים שעבר התעללות: "מהרגע הראשון היה ברור לי שהדברים שם לא תקינים". לדברי נורית טופז, מובילת מטה צמ"א – צרכים מיוחדים אשדודים, המלווה את המשפחות:"הפתרון הקמת בית לחיים, כפר הוליסטי באשדוד".

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשבוע שעבר הגישה פרקליטות מרכז כתבי אישום נגד החשוד המרכזי בפרשה לאית סלאמה (23), תושב קלנסואה וכן כנגד מרח נבריסי, אדם קשקוש ועאתיאן קשקוש גם כן מקלנסווה. ארבעתם עבדו בתקופות שונות כמטפלים במעון "בני ציון" בראש העין, ונמנו על צוות שהופקד על טיפול בכ-15 דיירים בגילאי 50-20, עם צרכים מיוחדים המאופיינים בין היתר מאוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, אפילפסיה ועוד. 

מעובדות כתב האישום עולה כי השלושה נאשמים לכאורה, כי במסגרת עבודתם כמטפלים במעון, נהגו להתעלל בחוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, תקפו אותם ונמנעו מלדווח על תקיפות להן היו עדים, שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר. הפרשה נחשפה לאחר שעובדת סוציאלית במקום, הגישה תלונה במשטרה בעקבות פנייה של משפחה של חוסה במקום, שתיארה סימנים כחולים על גופו של החוסה. הפרשה שהגיעה אל בית המשפט, גרמה לסערת רגשות בקרב המשפחות ובקרב הציבור כולו.

ילנה: ״מהרגע הראשון היה ברור לי שהדברים שם לא תקינים"

בין החוסים שעברו מסכת התעללות, גם 3 חוסים מאשדוד. לדברי ילנה, אם לבוגר ב'בני ציון', "הדברים יותר קשים הרבה יותר ממה שמראים". בנה שוהה שנתיים במקום והוא נמצא באחת משתי הדירות שבמצלמות מתעדות את ההתעללות. "מדובר בדירות צמודות שבהם נמצאים אותם מטפלים. מה שהמשטרה ראתה זה קצה הקרחון. בדקו רק מסביב לזמן שנחשף, אפשר לחשוב רק בחלום בלהות מה המשטרה לא ראתה, והילדים שלנו לא יכולים לספר רובם לא מדברים, רובם לא יכולים להתלונן" לדבריה כבר מההתחלה שבנה הגיע למקום הייתה לה תחושה לא טובה: " חייבת להגיד לך מהרגע הראשון בכיתי ממש כשהוא נמצא שם, מהרגע הראשון היה ברור לי שהדברים שם לא תקינים".

מה, תחושה של אמא?

"לא תחושה, אלא קודם כל ההזנחה מהמקום. אין שום יחס אישי. אנחנו מדברים על 2 מטפלים ו-17 דיירים בדירה של אריאל ואחד בלילה. יש מטפל בלילה שנמצא על 2 קומות, אין תוכנית אישית, אין שום התייחסות אישית למי שנמצא שם. אין משהו שיקדם אותו. אנחנו מדברים עם המון הורים וגם על הבן שלי. הילדים שלנו מתנוונים שם הם מדרדרים. יש כאלה שנפגעים מבחינה בריאותית, אין טיפול שיניים שם, אי אפשר לדבר עם פסיכיאטרית, דברים בסיסיים, זכויות בסיסיות, כל אדם "רגיל" יכול ללכת לביקור רפואי. פה אצלנו אין, זה לא קורה. כל ההתנהלות של המקום היא ברמה נמוכה, כשאני באה ואומרת, ׳איך יכול להיות שני מטפלים על 17 חוסים׳, אז מסתכלים עליי כאילו מה את בכלל מדברת. את לא מרוצה מהטיפול שלהם אז תיקחי את הילד שלך, לכי".

לדבריה, בנה הוא ספורטאי ולכן התפלאה שהוא חזר עם סימן כחול: "אני לוקחת את בני כל שבוע הביתה, ולפעמים גם באמצע השבוע לטיפולים, אני נמצאת המון במעון, נמצאת שם כל הזמן. חזר הביתה ערב אחד עם שטף דם מאוד גדול על הגב, אני ניסיתי לקבל תשובות, אני ניסיתי לקבל הסברים, לקבל דיווח, אבל שום דבר, כלום, עד היום. סימנים כחולים בכתף, מישהו אמר לי משהו, מישהו הסביר לי משהו? הבן שלי במקרה הוא ספורטאי הוא רץ, מתאמן, אי אפשר להגיד במקרה שלנו שהוא נפל או שיש לו לחץ בגב במיטה, הוא שוכב במיטה, זה לא מקרה שלנו ואם כל זה, השתיקו אותנו, מרחו את כל הדברים, לא בדקו שום דבר, לא היה פיקוח”.

אין פיקוח של משרד הרווחה או משרד הבריאות?

"הוא בפיקוח משרד הרווחה, אבל הייתה בעיה חמורה בפיקוח, הרי החוק הקיים הוא לא מאפשר לראות במצלמות וכשההנהלה לא משתפת פעולה ומשתיקה את ההורים בכל דרך, אז אין דרך לראות את המצלמות"

והמשטרה?

"עד שבעצם התחילו להתגלגל העניינים, כמו שעכשיו אנחנו יודעים לא כמו המידע שהיה באותו זמן, 'אלאור' היה על הכוונת הרבה זמן, כבר לפני שנה בעצם היה להם שימוע, הם היו אמורים להגיש תוכנית שיפור ואז התפוצצה הפרשה הזו, שבעצם אמא אחת הגישה תלונה ואז הרווחה פנתה למשטרה ודרשה בדיקה ממש מקיפה של המצלמות בכל הדירות, ככה זה התגלגל".

ילנה: "יש את תחושת האשם של ההורים״

איך הרגשת כשנחשפה הפרשה והבנת שזה חמור הרבה יותר משחשבת?

"מעבר לכעס שיש לנו על כל מי שפגע, על כל מי שהשתיק, כל מי ששיתף פעולה, כל מי שלא ראה לנכון לדווח ולבדוק מעבר לזה, יש את תחושת האשם של ההורים. הרי אנחנו בסופו של דבר הפה, העיניים של הילדים שלנו ונרדמנו בשמירה. לצורך הדוגמא, אני לוקחת את התחושה של אשה מוכה, שאחרי שהיא עוברת מה שהיא עוברת,  היא מתפרקת מבפנים והיא מאבדת אפשרות להתלונן. אותו דבר קרה להורים, במיוחד לאלה שעוד פעם ועוד פעם ביקשו ולא התייחסו אליהם, כי פשוט לא היה שום  מענה. העובד היה לגמרי לבד עם החוסים, ותוסיפי לזה את הפחד. הרי אין מסגרות אחרות לילדים שלנו, אין לנו ברירה. זה לא שהורה יכול לבוא ולקחת את הילד ולהעביר אותו מסגרת, זה לא המקרה שלנו. אנחנו מדברים על מעון לאנשים עם תמיכות מרובות, עם התנהגויות מאתגרות, וגם יש מקרים סיעודיים לצורך העניין ורובם לא מדברים. ההנהלה הרבה פעמים הייתה באה ואומרת ׳אם אתה לא מרוצים, בואו וקחו את הילד שלכם, והשאלה לאן? אחרי שהורה שומע דבר כזה מההנהלה, הוא מפחד לאבד את המסגרת הזו. מה זה אומר עלינו? וכאן המועקה שלנו כואבת, כי לא עמדנו מספיק להגנת הילדים".

המקום עדיין נשאר פתוח, הילדים נשארו שם עם צוות אחר? מה קורה איתם עכשיו?

"מה שקורה בעצם כרגע, באופן תקדימי הודח המפעיל והמנהל. המקום עבר לניהול ישיר של הרווחה. כרגע המקום עדיין במצב חירום, כי אין מטפלים חלק התפטרו, חלק פיטרו, חלק עצורים, חלק במעצר, וחלק הורחקו מהמעון. כרגע המעמד זה בעצם לגייס ולהכשיר מטפלים, אבל המרפאה לא ממש מתפקדת כמו שצריך וחבל.

 ילנה והורים נוספים מגיעים לבית המשפט לדיוני הארכת המעצר ואף מתוכננת הפגנת מחאה. לדבריה: "אנחנו במאבק על הזכויות של הילדים שלנו, התעוררנו, זה כאילו נפל לנו בבת אחת מחסום מהעיניים לא נוותר יותר, לא יקרה".

נורית טופז: "הפתרון הקמת כפר הוליסטי באשדוד״

נורית טופז, פעילה חברתית ומובילת מטה צמ"א- צרכים מיוחדים אשדודים ורפרנטית הצרכים המיוחדים בתנועת "אשדודים" ואמא של אמילי, נערה מקסימה עם צרכים מיוחדים מלווה בימים אלה את המשפחות: ״הדאגה העיקרית של כל הורה לילד עם צרכים מיוחדים, היא שמישהו ינצל את חוסר היכולת של ילדנו להתגונן, או לזעוק כשאנחנו לא לצידם”, ממשיכה טופז וכותבת כי: "משפחות דיירי מרכז בני ציון עוברות ימים ללא שינה, מתוכן כ-3 משפחות אשדודיות שפגשתי שעוברות תופת כבר לא מעט זמן. הדמעות והזעזוע שראיתי על פניהם – אף מילה לא תצליח לתאר ולהמחיש את המצב הלא פשוט הזה שהם מצויים בו.אלימות יומיומית, פיזית, נפשית ומילולית. אין סוף מקרים מזעזעים שהפכו שגרה של אנשים שכל מה שמשפחותיהם רצו בעבורם זה מקום מכבד ומקדם. מקום של אהבה וחום. במקביל להצפת ותיקון המחדלים, אנחנו מובילים את הקמת 'בית לחיים', כפר הוליסטי באשדוד. אנחנו יחד במסע הזה, עם מאות הורים להקמת בית חם ומחבק. שייתן מענה תמיד לתמיד".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן