אחרי 30 שנה, הפרשה המסתורית נחשפת: החטיפה, ההיעלמות והרצח

פרשת מעצרם של חסידים מ׳שובו בנים׳ הקשורה לרב ברלנד בחשד למעורבות ברצח אבי אדרי והיעלמות תלמיד הישיבה ניסים שטרית לפני למעלה מ-30 שנה, מעלה כי חודשים ספורים לפני שניסים שטרית נעלם בינואר 1986, הוא נחטף מישיבה בה למד בעיר אשדוד על ידי אנשים שזוהו כאנשי משמרות הצניעות שהיכו אותו ואיימו עליו. אחיו של ניסים, מאיר שטרית בריאיון לאשדוד10: "עדיין לא ישבתי שבעה, לא קרעתי קריעה, לא אמרתי קדיש"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

השבוע עצרה המשטרה חשודים במעורבות לכאורה של רצח והיעלמות של נער, לפני למעלה מ- 30 שנה. העצורים השתייכו ל"שובו בנים" של הרב ברלנד. צו איסור פרסום הוטל על החקירה ועל פרטי החשודים. ההתפתחות בחקירת שתי הפרשיות שהסעירו בזמנו את המדינה, הם בעקבות התחקיר המצוין ב׳כאן דוקו׳ של ערוץ כאן 11 "רב הנסתר – סיפורה של קהילת שובו בנים  עם היוצרת והבימאית שני חזיזה ששודר בפברואר 2020.

על פי החשד, העצורים מעורבים בפרשת היעלמותו של הנער בן ה-17, ניסים שטרית שהתגורר בירושלים בשכונת סנהדריה‫,  שנעלם בינואר 1986 ולא נמצא עד היום . בנוסף הם חשודים לכאורה במעורבות בפרשת רצח מנהל הישיבה אבי אדרי בשנת 1990. אדרי היה מנהל ישיבה בירושלים וגופתו נמצאה מוטלת ביער רמות בשנת 1990‫

ניסים נחטף מהישיבה באשדוד

החשד שהשניים נפגעו לכאורה ע"י אנשי משמרת הצניעות‫, בשל חשד של קשרים עם נשים. אדרי ז"ל בן 40 נחשד ברומן עם אשה חרדית. ניסים הוזהר בשל קשר כביכול עם נערות בעירו. מהתחקיר עלה כי הפניה למשמרת הצניעות היה של מנהלת בית עולות שסיפרה כי אברכים נפגשים עם הנערות‫. 

ניסים ״ילד טוב ירושלים״ בן למשפחה חרדית גדל בשכונת סנהדריה‫, שהייתה באותם ימים שכונה בה התגוררו חרדים לצד חובשי כיפה סרוגה וחילוניים. הוא היה נער טוב. למד בישיבה‫, שמר שבת ובא מבית טוב‫. אך לדברי חברו הטוב‫, מאיר ונונו‫, הוא גם היה אדם שהיום מכנים ׳שבבניק׳‫, שקצת רצה לראות סרט בקולנוע, לשמוע מוסיקה או התעניין בבנות. דבר שהיה חמור בעיני אנשי משמרות הצניעות‫.

כמה חודשים לפני שנעלם הוא נחטף מישיבת ״עטרת צבי״ בה למד באשדוד בידי אנשים‫, שזוהו כנראה כאנשי משמרות הצניעות. ככל הנראה הוא נלקח לחולות אשדוד שם איימו עליו שירחק מנערות, הוא הוכה מכות קשות. אושפז פצוע במשך מספר שבועות.  כעבור כמה זמן פגש ניסים את אחד מתוקפיו בירושלים והגיש תלונה במשטרה והחשוד נעצר. שטרית ומשפחתו החלו לקבל איומים, כשהדרישה הייתה שיבטל את תלונתו, אך הוא לא הסכים. לאחר זמן מה, כשעבד בכנסת, קיבל שיחת טלפון ויצא מהמשכן. באותו ערב הוא נצפה בפעם האחרונה במרכז ירושלים ומאז לא נודעו עקבותיו.כשבוע לפני שנעלם הוא נפגש עם אדם בשם מייק. אדם ממוצא אירי ומבוגר מניסים והשניים נפגשו הרבה ובילו יחד . אחד מכיווני החקירה לאחר ההיעלמות היה כי אותו מייק שעבד באילת והיה מקושר לכאורה לסמים . הוא עבר להולנד והכחיש כשתושאל ע"י המשטרה שהכיר אותו. אולם בתחקיר, הוצג אפשרות כי מייק שהיה עם ניסים קשור לכאורה ל"שובו בנים". ניסים נעלם ב- 23.1.68. הוא נראה בפעם האחרונה בקריית יערים- טלז סטון. על פי מידע שהגיע בתחקיר על פי עדות אחד מחסידי הרב ברלנד, שהיה מאנשי משמרת הצניעות, סיפר כי אנשי משמרת הצניעות בראשותו של צביקה צוקר חותנו של הרב ברלנד, רצחו את ניסים שטרית, וטמנו את חלקי גופתו ביער אשתאול‫.  

חולות אשדוד

האח מאיר שטרית‫:  ״המעגל יסגר כשיהיה קבר לאחי״

ניסים היה צריך להיות כיום כבן ‫חמישים. ״אולי היה אבא וסבא״ אומר אחיו הגדול מאיר שטרית‫ שכבר 36 שנה לא מפסיק לחפש את אחיו ניסים ולסגור את המעגל‫. ולמצוא את ניסים‫. על הרגשתו בעקבות הפריצה בחקירת המשטרה הוא אומר כי   ״סגירת המעגל לא תלויה במעצרים או אפילו  הבאת האנשים לדין אלא שיהיה קבר‫.  כשאני אקבל רגב אדמה, שהדם של ניסים ספוג בו, והוכחה של די.אן.איי שזה אכן הדם של ניסים, ואת זה אני אוכל לקבור. אני עדיין לא ישבתי שבעה, לא קרעתי קריעה, עדיין לא אמרתי קדיש. אני לא יכול להשאיר את הסיפור הזה פתוח״‫. כן ציין כי הוא מקווה שעכשיו המשטרה תחקור יותר טוב מאשר לאחר ההיעלמות של אחיו‫. לדבריו ההורים רנה ומרדכי ז״ל נשברו לאחר המקרה האב מרדכי נפטר מצער כשנה לאחר ההיעלמות של ניסים והאם רנה עד יום מותה הגיעה מידי יום לכותל וקראה תהילים למציאת בנה ‫.  

איזה אדם הוא היה‫?
״ניסים בא מבית חרדי‫, נער טוב אבל היה קצת שובב‫. אני לא יודע על בחורות שהיו בסיפור‫. חברים מאוד קרובים לא ידעו להצביע על כך‫. למשל הלך ללמוד קארטה‫. איזה סיפורים יכלו להיות לו בגיל 16 וכמה חודשים כאילו איזה קאזנובה‫. הוא עבר אמנם כמה ישיבות‫, או שהעיפו אותו או שלא מצא את עצמו‫. כולם אומרים הוא היה בחור מאוד מוכשר שלמד ולא עשה שטויות‫. הוא החליט לקחת את עצמו בידיים‫, ובחר להתרחק מהחברים שלו והלך ללמוד בישיבת׳ עטרת צבי׳ באשדוד. הוא התנתק מכל הסביבה ומכל החברים שלו ועלה על דרך המלך‫, שם למד וישב ברצינות‫. הוא כבר לא התפרפר.״   

לפני ההיעלמות הוא נחטף מהישיבה באשדוד‫. יודע לספר מה קרה‫?
״הוא קיבל טלפון ששמעו שהוא מצטיין בלימודים ורוצים לתת לו פרס‫, ושרבנים מירושלים שמעו עליו וכשיגיעו לאשדוד‫, הם רוצים שהוא יגיע לקבל את הפרס‫. הוא ירד לקבל את הפרס הזה מתחת לישיבה‫. אמרו לו שיכנס למכונית כי לוקחים אותו לרב‫. אז הוא נסע איתם בתמימות של ילד‫, וזה היה אמבוש‫. לקחו אותו לשפת הים באשדוד, שם השכיבו אותו במכות רצח וכיבו עליו סיגריות‫. חנקו אותו עם חול בפה, ואמרו לו ראה הוזהרת. אל תתקרב לבחורות,  הוא הצליח לנקות את עצמו לסדר את עצמו וחזר לישיבה, אסף את החפצים ובא הביתה״‫.  

לא מצאו אותו ביער רמות‫?
״זה היה בפעם השניה הוא החליט לחפש את עצמו‫. זה לפני שהתחיל לעבוד במשכן הכנסת‫, ואז בפעם השנייה קראה לו נערת הפיתוי‫, שהזמינה אותו ותפסה אותו וביקשה שיביא עוד חברים‫. הוא צלצל לחברים והגיע חבר אחד‫, ושניהם חטפו מכות‫. את החבר שחררו ואת ניסים אחרי שפוצצו במכות‫, זרקו ביער רמות‫, כנראה חשבו שהוא מת‫, כי ניסים הערים עליהם ועשה את שהוא איבד את ההכרה ועומד למות‫.  כשהם חשבו שהוא מעולף‫, הם הסירו את המסכות‫ ודיברו ביניהם‫. הוא ראה את הפנים שלהם‫. הוא גם שמע אותם מדברים‫. בהמשך הם השאירו אותו ביער‫, כמו שעשו גם לאדרי ז״ל‫. בנאדם לא יוצא משם ומת אחרי יממה‫. אין עכבות‫, שום דבר‫. פשוט שיירקב שם‫. אבל ניסים כנראה הצליח להתעורר‫, זחל ויצא מהיער‫. הוא והגיע הביתה איכשהו‫. ״ניסים היה פצוע ואושפז בבית חולים‫. לדברי מאיר‫, הוא הלך למשטרה והתלונן נגדם‫. ״אצלו במשפחה אנחנו אנשים ישרים והגונים‫. מי שמנסה לקחת לנו את החרות, מקבל מלחמה חזרה, לא מתכופפים מחזירים  מלחמה‫. הוא פתח תיק במשטרה והתגייס למשמר אזרחי‫. היה לו רובה שהוא הסתובב אתו באזור העיר העתיקההיכן שנמצאת ישיבת ׳שובו בנים׳‫. פעם אחת ראה את אחד התוקפים ברחוב הלל‫, ניגש למשטרה ודיווח‫. באו שני שוטרים עצרו אותו‫. ההוא שמר על זכות השתיקה ובסוף שוחרר‫. ואז באיזה יום הוא ראה את אחד מהם באוטו‫, והתחיל לרדוף אחריו וצעק לו שיעצור אם לא ‫- הוא יורה‫. אבל אותו אדם הצליח לחמוק מניסים״

האח מאיר

מאיר מעריך שכשאותם אנשים ראו שניסים לא מוותר להם‫, הם החליטו לעשות מעשה‫. ״אחרי התלונה‫, הוריי קיבלו איומים לבטל את התלונה‫, אבל ניסים לא הסכים‫. הם הבינו שהוא מזהה אותם ופנו לרב ברלנד‫. ״שכנראה פסק שמסלקים אותו מהחיים שלא יפריע להם‫״.  לדבריו‫, הביאו אדם אירי מחו״ל בשם מייק‫. ״הם בנו סיפור מטעה שנחשוב שזה אותו המייק מאילת‫, ולא נקשר והצליחו להטעות אפילו את המשטרה ואותנו‫. אותו מייק שנפגש אתו שבוע לפני שאחי נעלם‫, התחבר אליו והצליח להביא אותו לדירת המפגש עם אותה נערת פיתוי‫, שם תפסו אותו״‫.  מאיר טוען כי שם לכאורה חיסלו את אחיו והגופה נמצאת ככל הנראה ביער אשתאול‫.  

מאירֿ‫, שממשיך כבר עשרות בשנים לחפש ולחקור מה עלה בגורלו של ניסים מבקש רק קבר לאחיו‫. ״ה׳ שואל את קין אי הבל אחיך וקין משיב שהוא לא יודע וה׳ אומר לו ׳מה עשית קול דמי אחיך זועקים אלי מן האדמה׳ ‫. דמו של אח שלי צועק אלי כבר 36 שנה כמעט אומר לי ׳תגאל אותי׳‫. כל יום אני חי עם המחשבה הזו שהדם של אח שלי‫, הנפש שלו קבורה כמו חמור‫. הם קברו אותו כמו שקוברים חמור״‫.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן