הלילות המסויטים של תושבי הסיטי
החוק למניעת מפגעים אוסר את הקמתם של "רעש חזק" או "רעש בלתי סביר" ( בהתייחס למקום, לזמן ביצועו ולמשכו) והעובר על החוק צפוי לעונשי מאסר ו/או קנסות כבדים. מכאן שהמאיצים בכיכר הסיטי ובמנהרה שמתחתיה מידי אישון לילה את אופנועיהם, טרקטורוניהם ומכוניות הספורט שלהם, עוברים על החוק בעליל, ומייצרים סביבת חיים מלחיצה ואי שקט בקרב התושבים שגרים שם.
בעקבות המפגע המדובר פנו התושבים במהלך חצי השנה האחרונה פעמים רבות למוקד העירוני והתלוננו על מפגע הרעש. לדבריהם, "שלחו מהעירייה מידי פעם ניידת של השיטור העירוני, אבל עד שזו הגיעה המאיצים נעלמו מהשטח וגם הניידת עזבה את המקום תוך זמן קצר. הרי העירייה מתגאה ב"מוקד רואה" אליו מחוברות מאות מצלמות, אז איך זה שלא תופסים אף אחד מאלה שהפכו את לילותינו לסיוט אחד גדול", שואלים התושבים בכעס. "זאת חוצפה שבעירייה מתעלמים מהבעיה הזאת ולא עושים מספיק כדי למגר אותה. אנחנו משלמים ארנונה עבור 24 שעות ביממה וכך גם אמור להיות השירות של העירייה, במקרים כמו מפגעי הרעש הללו. העירייה מפקירה את איכות החיים שלנו לפורעים חסרי התחשבות", אומרים התושבים.
הרעש פוגע בבריאות
על פי האיחוד האירופי, מבין המפגעים הסביבתיים, מפגעי רעש הם המפגע השני במעלה בהשפעתו השלילית על בריאות הציבור, לאחר זיהום האוויר. על פי ארגון הבריאות העולמי לחשיפה לרעש יש מגוון רחב של השפעות על גופו ועל נפשו של האדם, שגורמות לפגיעה בבריאותו הפיזית והנפשית. הנזק מחשיפה זו הוא נזק מצטבר ותוצאותיו אינן מיידיות. הוא גורם, בין היתר, למתח עז, לעלייה בלחץ הדם, לשיבוש קצב הלב, לחרדה, לשינוי במצבי הרוח, להפרעות שינה, מעיק על העצבים, מגביר את צריכת האנרגיה של הגוף, מעייף ופוגע בכושר הריכוז. מכאן שלמפגע הרעש הלילי, שנגרם לתושבים שגרים בסביבת כיכר הסיטי, יש משמעות מכרעת על איכות חייהם ובריאותם.
רק אחד מ-10 הנמענים ענה
התושב נ.ט. (שמו שמור במערכת) שלח מייל המתאר את מפגע הרעש הבלתי נסבל ל-10 בעלי תפקידים בעירייה שנוגעים בנושא, בהם : ראש העיר, מנכ"ל העירייה, מנהל השיטור העירוני וראש מינהלת הסיטי. בפסקה המיועדת לראש העיר הוא כתב: "אני מזמין אותך לקפה ועוגה בביתי הפרטי בין השעות 22:00 ל- 0:30 , בכל יום שתבחר, עפ"י זמינותך. אני מאמין שלאחר ביקור אחד לצורכי הדגמה, אתה תבין את חומרת המצב ועוגמת הנפש שנגרמת לכלל התושבים באזור כולו. מן הראוי ואפילו מתבקש להקדיש ערב אחד לתושבים בייחוד בזמן מלחמה, כשכל רעש חזק מלחיץ את הילדים , את האוכלוסייה המבוגרת, וכמו כן את כל שאר חתכי הגילאים". התושב קיבל תשובה אחת בלבד, מראש מינהלת הסיטי והמע"ר, יעקב ביטון, שכתב: "תחילה, הערכתי הרבה על פנייתך אלינו. אכן פנייה חשובה ולצערי מוכרת היטב. אישית נכחתי לא אחת באותן שעות לילה מאוחרות, בעיקר של אופנועים שמאיצים ומרעישים מאוד. אישית, העליתי את הנושא לא אחת מול משטרת אשדוד, בפרט דרך השוטר הקהילתי של רובע הסיטי , מר אבי פלאק, היקר. אכן טיפלו לא אחת אך לצערי התופעה עדיין קיימת. אעלה זאת מחדש מולם. אבקש ברשותך במקביל לפנייה לרשות, שתפתח פנייה למוקד 100, כי זהו תפקידם בעיקר".
לעירייה יש כלים לטפל בבעיה
הגורמים האחראים להתמודדות עם מפגעי רעש הם: המשרד להגנת הסביבה (שמגדיר רעש כ"קול לא רצוי והפרעה סביבתית"), משטרת ישראל והרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות יכולות לפעול למניעת מפגעי רעש ולטיפול בהם בתחום שיפוטן באמצעות מגוון גורמים וכלים העומדים לרשותן, בין היתר, על ידי היחידה הסביבתית, חקיקת חוקי עזר עירוניים ומערך האכיפה העירוני. עיריית אשדוד הקימה ב-2010 את "היחידה לאכיפה סביבתית", זאת במסגרת חזון ראש העיר "אשדוד-עיר חכמה ומקיימת", שרואה במשאבי הטבע העירוניים ובשמירה על איכות הסביבה לטובת התושבים והסביבה, ערך עליון. פקחי היחידה מוסמכים לנקוט הליכי אכיפה פליליים ולהטיל קנסות בסכומים משמעותיים בגין עבירות סביבתיות, בהן יצירת מפגע רעש. זאת ועוד. המשמעות האופרטיבית למדיניות "התושב במרכז" של חזון ראש העיר, לקידום והטמעת ערכי הקיימות והבריאות, היא, בין היתר, התחשבות בסביבה ומניעת רעשים הפוגעים בבריאות. באתר האינטרנט של עיריית אשדוד נכתב בהקשר לזה כי "חוקים ותקנות, כמו גם חוקי העזר העירוניים ומנגנוני האכיפה באים להסדיר כמובן את נושאי הרעש, אך בלי עזרת הציבור אי אפשר יהיה למגר את תופעת הרעשים". בפרסום זה קראה העירייה לציבור מחד, "לנהוג באחריות במרחב הציבורי, להימנע ככל שניתן מיצירת רעש מיותר הפוגע באיכות החיים ובבריאות הציבור". מאידך, היא קראה לתושבים "לדווח למוקד העירוני על מפגעי רעש קיצוניים בסביבת מגוריהם", וכך אומנם עשו התושבים המתגוררים בקרבת כיכר הסיטי לא פעם. זאת ועוד. באשדוד קיים "השיטור העירוני", שהחזון שלו, כפי שהוא מופיע באתר העירייה הוא "יצירת סביבת חיים מוגנת ואיכותית התורמת ליצירת רמה גבוהה של ביטחון אישי וקהילתי במרחב העירוני"…להוות מערך אכיפה ייעודי, הפועל בשיתוף פעולה עם המשטרה… למניעה ולטיפול באירועים בתחומי איכות החיים". מטרות המערך הן, בין השאר, "מניעה וטיפול באירועי איכות חיים…רעש…ובעבירות בתחום בריונות בתנועה".
דוח מבקר המדינה על "הטיפול במפגעי רעש במרחב העירוני"
לאחרונה פורסם דוח מבקר המדינה על "הטיפול במפגעי רעש במרחב העירוני", בו נכתב בסיכום: "מומלץ כי הרשויות המקומיות יפעלו להעלאת המודעות של התושבים לנזק שעלול להיגרם להם ממפגעי הרעש בתחום שיפוטן וכן לחשיבות הטיפול במפגעים אלה: וכי הרשויות יפעלו, תוך מיצוי הכלים העומדים לרשותן ותוך שיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה והמשטרה, להפחתה ואף למניעה של מפגע רחב זה, לרבות מיפוי וניתוח של פניות התושבים למוקד העירוני לצורך איתור דפוסים של מפגעי רעש".
ברמת גן נקטו בצעדים
מועצת עיריית רמת גן נקטה בפעילות נרחבת נגד מפגעי הרעש מרכב מנועי, ובמקביל תיקנה את חוק העזר העירוני. בישיבתה האחרונה של המועצה,ב-30 לספטמבר, הוחלט על שינוי חוק העזר העירוני העוסק במפגעי ומטרדי רעש. בהחלטת המועצה נכתב כי התיקון נועד " על מנת למגר ולצמצם את הרעש בעיר, בין היתר, רעש מרכבים ואופנועים… וכן להעלות את גובה הקנסות לצורך האכיפה וההרתעה…" עד ל- 475 שקל. מעיריית רמת גן נמסר ש"לאחר אישור החוק והצו במועצה, הוא הועבר לאישור משרדי הממשלה והשרים במשרד להגנת הסביבה והפנים. תיקון צו הקנסות הועבר לאישור משרדי המשפטים והפנים, ול"ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת". עוד נמסר כי "על מנת לאפשר את האכיפה נבחנות טכנולוגיות לניטור רעש ומיפוי מוקדי רעש עירוניים על גבי ממ"ג (מערכת מידע גיאוגרפית), שישולבו בכלי האכיפה הקיימים כיום בעיר, וכמו כן נבחנת הצבה של גלאי רעש ואכיפה אלקטרונית בצמתים ובמרחב הציבורי".
תגובת עיריית אשדוד
דובר עיריית אשדוד, אדי בן חמו, מסר כי התופעה עליה מתלוננים תושבי הסיטי מוכרת וטופלה בעבר על ידי מינהלת הרובע ואגף הביטחון העירוני. "ראש מינהלת הרובע אף ערך סיורים בשעות הקטנות של הלילה, בעיקר כדי לראות את תופעת האופנועים שמאיצים ומרעישים מאוד. הנושא עלה לא אחת אל מול משטרת אשדוד, דרך השוטר הקהילתי והשיטור העירוני, וטופל כאמור. בשל הישנות התופעה, הנושא יועלה שוב בפני גורמי המשטרה".