פרויקט התחבורה הציבורית באשדוד, שהחל בשאיפות גבוהות והוכרז כמודל לפיתוח תחבורתי בר קיימא, מתמודד עם שאלות נוקבות בעקבות חריגה תקציבית של 71 מיליון שקלים. עו"ד הלן גלבר, יו"ר האופוזיציה באשדוד, שיגרה מכתב לראש העירייה, ד"ר יחיאל לסרי, ובו היא דורשת הבהרות על מקורות המימון לכיסוי הגירעון בפרויקט.
הפרויקט, שהושק בשנת 2011, זכה למימון ראשוני של 220 מיליון שקלים, ממשרד התחבורה אך עד 2018 תפח תקציבו לכ-291 מיליון שקלים, חריגה של עשרות מיליוני שקלים. דוח מבקר המדינה משנת 2018 חשף ליקויים משמעותיים בתכנון וביישום התוכנית, כולל הסרת מרכיבים מרכזיים שהובטחו מראש.
ב-2021 פרסם אתר "שקוף" כי משרד האוצר בלם העברת 71 מיליון שקלים לכיסוי הגירעון, ובעקבות זאת גם שרת התחבורה דאז התנגדה למימון נוסף לפרויקט. בשנת 2022 הכריזה השרה על מעבר ליישום מודל תחבורתי חדש בעיר נתניה, כשהיא מציינת את כישלון הפרויקט באשדוד כדוגמה לניהול לקוי.
במכתבה, גלבר דורשת לדעת: מי מימן את חריגת התקציב? האם הכספים לכיסוי הגירעון הגיעו מכספי עיריית אשדוד או משרד התחבורה?
אם המימון הגיע ממשרד התחבורה, מתי הושלם התקציב ומה הסכום שהועבר בפועל? האם התקציב כלל את השינויים בכיכר רמון?
כישלון או הזדמנות ללמוד?
תושבים באשדוד מביעים אכזבה מהתנהלות הפרויקט. "מדובר בכספי ציבור, ואנחנו צריכים לדעת מה נעשה איתם ולמה זה נכשל," אמר אחד התושבים. אחרים מביעים תקווה כי לקחים יילמדו ויובילו לשיפור תחבורתי עתידי בעיר.
פרויקט התחבורה הציבורית, שכוונתו הייתה להוות מודל בר קיימא, הפך לכתם בניהולה של העירייה, והציבור ממתין לתשובות ברורות על השאלות שהעלתה האופוזיציה.