כזכור, בישיבת מועצת העירייה שהתקיימה באוגוסט ודנה בהעלאת הארנונה לשנת 2025 ,מעבר למה שחייב משרד הפנים, אמר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, להצדקת ההעלאה : "אנחנו בסכנה לאבד את המעמד של רשות איתנה…צריכים לחשוב מחדש על דרכים להגדיל את הכנסות העירייה". ובכן, לאור דבריו של לסרי העירייה משלימה בימים אלה, בנוסף להשלמת ההכנסות לקופת העירייה הצפויות בינואר מהארנונה, גם הכנסה מהחניה. זאת באמצעות אגף פיקוח חניה, שסמכותו לאכוף חניה בתשלום (במקומות שצבועים בכחול-לבן), על מדרכה, בחניית נכים, במעבר חציה, בתחנת אוטובוס, וכמו כן נגד: חניה כפולה, חסימת ציר תנועה, חניה באדום לבן, כנגד משאיות ואוטובוסים ועוד.
המטרה מקדשת את האמצעים: פקחי אגף פיקוח חניה מחלקים בשבועות האחרונים דו"חות חניה בסיטונאות, בכל רחבי העיר, תוך התעלמות ממצוקת החניה האובייקטיבית הקיימת. זאת בזמן שתושבים ברשויות מקומיות אחרות, בהן רעננה וחולון, לא משלמים עבור חניה. זאת ועוד. באשדוד הגדילו לעשות, לא רק שמשלמים בה עבור החניה, אלא שגם מי שמשלמים וחונים כחוק, מקבלים דו"חות.
גם י.מ.(שמו שמור במערכת) נכה, שהחנה את רכבו שרשום כרכב נכה, בחנית נכים, קיבל דו"ח על סך אלף שקלים. לדבריו הוא חזר למכוניתו בעת שהפקח היה בעיצומו של רישום הדו"ח, ואמר לפקח שהדו"ח אינו מוצדק כי הוא נכה והרכב הוא רכב נכה. "הפקח אמר לי שלא היה לי תו נכה על המכונית והוא לא יכול היה לבדוק אם הרכב שלי הוא של נכה, משום שהיתה לו בעיה עם הטלפון והאפליקציה לא עבדה. הוא אמר לי ללכת למשרד הפיקוח על החניה ברובע ב', שיבטלו לי את הקנס, אבל שם אמרו לי שאי אפשר לבטל לי את הקנס", אומר י.מ. בכעס.
דו"חות לאוטובוסים
נהגי אוטובוסים חוטפים דו"חות על כך שאינם חונים במקום מוסדר. לטענתם אין באשדוד מקום מוסדר לחניית אוטובוסים. לדברי ס.מ. (שמו שמור במערכת) הוא החנה את האוטובוס במקום שהחניה בו אינה עבירה על החוק. "קיבלתי דו"ח של מאה שקלים, על כך שאיני חונה במקום מוסדר. כמה שעות אחר, בעוד שהדו"ח מונח על השמשה הקדמית מתחת לווישר, השאיר שם פקח אחר דו"ח נוסף על 250 שקלים. לא רק שזו התעללות ותנכלות לשמה, אלא שדובר באכיפה בררנית. אוטובוס אחר שחנה בצמוד אחריי, לא קיבל אף דו"ח. אני מתכוון להישפט שייראו את פרצופה של עיריית אשדוד. מקום מוסדר הוא טענת סרק, תירוץ מצוץ מהאצבע, שמטרתה להכניס כסף לקופת העירייה, ותו לא, כי אין מקום כזה באשדוד", אומר ס.מ.
חניה בביה"ח אסותא, יוק! (בטורקית: אינה בנמצא)
מאז שהחלה בנייתו של מגדל האשפוז החדש בבית החולים אסותא, שבעקבותיה בוטלה חלק מהחניה הפנימית, צומצמו משמעותית מקומות החניה וגברה עוד יותר מצוקת החניה בתחום ביה"ח ומסביבו, שהיתה קיימת גם קודם. לכן, מאות המגיעים אליו, נאלצים לחנות שלא כחוק על כל פיסת קרקע או פיסת כביש פנויה. פקחי החניה של העירייה, שנמצאים שם באופן קבוע, מתעלמים מהמצוקה האובייקטיבית ומחלקים עשרות, אם לא מאות, דו"חות ביום.
אחד ממקבלי הדוחות הוא שמעון לוי, שהגיע לביה"ח לבדיקה "במשך כעשרים דקות לא מצאתי חניה, לא בתוך ביה"ח ולא מחוצה לו, ונאלצתי לחנות על המדרכה, אחרת הייתי מפספס את הבדיקה שחיכיתי לה מספר שבועות. קיבלתי דו"ח של 500 שקל. זה לא סוד שיש שם מצוקת חניה והפקחים שאורבים שם במשך כל היום מנצלים את המצב וזה מרגיז ומקומם".
מצוקת חניה קשה גם לבאי תחנת הרכבת
כמו בסביבת ביה"ח אסותא נמצאים גם פקחי החניה בסביבות תחנת הרכבת, שגם שם יש מצוקת חניה קשה, ומחלקים דו"חות. לדברי יו"ר האופוזיציה עו"ד הלן גלבר, שמעלה את נושא מצוקת החניה לבאי תחנת הרכבת לסדר יום המועצה, מצוקת החניה בתחנת הרכבת שקיימת כבר זמן רב, החריפה עוד יותר בעקבות ביטול החניה בביג, עם הפיכתו של החניון העילי לחניון טעינה לאוטובוסים. "תושבים רבים נאלצים לכתת רגליהם ממקומות מרוחקים מתחנת הרכבת לאחר שחנו במרחק רב מהתחנה, לבזבז זמן יקר, במציאת מקום חניה ומפספסים לא פעם את הרכבת…חובה עלינו להכשיר מקומות חניה על מנת לאפשר לתושבים להשתמש בשירותי הרכבת באופן נורמלי.
עו"ד גלבר :"מצב בלתי נסבל"
כיום המצב הוא בלתי נסבל!!!", אומרת גלבר.
מאות מקומות חניה מוסבים לחניה בתשלום
בנובמבר 2021 עוגנה בחוק ההסדרים ההחלטה לאסור על רשויות מקומיות בהן למעלה מ-40 אלף תושבים להעניק לתושביהן חניה חינם בכחול-לבן. לפי ההחלטה עיריות יכולות לבחור: או להעניק חניה בחינם לכולם, או להגביל את התושבים לאזורי חניה מוסדרים ליד מקום מגוריהם. מרכז השלטון המקומי התנגד ליוזמה וראשי הרשויות לחצו לדחות את יישומה, שאמור היה להיכנס לתוקפו באחד בינואר 2025. לכן, בספטמבר האחרון נדחה היישום בשנתיים. בעוד שערים עם יותר מ-40 אלף תושבים יכולות להמשיך להעניק לתושביהן חניה בחינם בכחול לבן במהלך השנתיים הקרובות, באשדוד מסבה העירייה, בזה אחר זה בשיטת הסלמי, את החניות החופשיות לחניות בתשלום הצבועות בכחול-לבן. כך, בין היתר, ליד מרכזים מסחריים, בהם ברובעים ו' ו-ב' וליד מוסדות חינוך בהם מקיף ז' בסיטי.
תגובת עיריית אשדוד
"מדיניות החניה של העירייה נקבעה כבר בינואר 2020, ע"י ועדה מיוחדת, שבדקה מכלול טענות של תושבי העיר וגיבשה מדיניות חניה בכל העיר וברצועת החוף. המדיניות נקבעה אז, לאור כמה הנחות יסוד, שחייבו הסדרה של כל מערך החניות והאכיפה בהם מיעוט מקומות חניה מוסדרים במרכזים מסחריים ומוסדות ציבור.
באותו דיון הוצעו פתרונות בשני אפיקים מקבילים: הגדלת כמות החניה המוסדרת בתשלום ויצירת מקומות חניה בסימון כחול לבן. בדרך זו השימוש בחנייה ייעשה בצורה מושכלת ומתחשבת, תתבצע תחלופה תכופה שתמנע "התנחלות" בחניה לאורך כל היום ותעודד צמיחה כלכלית של העסקים.
מדיניות האכיפה שנקבעה אז, מבוצעת על פי העקרונות הבאים:
אכיפה הוגנת, שוויונית, אחידה ולא בררנית, המבוססת על שיקולים ענייניים ותממש את עיקרון השוויון בפני החוק; אכיפה יזומה המבוססת על מדיניות, עקרונות וסדרי עדיפויות, תוך מתן מענה לתלונות אזרחים במקרים המצדיקים זאת; אכיפה יעילה, מושכלת ואפקטיבית ככל שניתן ובמסגרת המשאבים הקיימים.
אכיפה בהתאם לאופי האזור: בשכונות מגורים – מדיניות הכלה תוך
עמידה על עברות חוצפה. במרכזים מסחריים – הגברת התנועתיות במרכזים ומדיניות שעה ראשונה חינם ושעה שנייה 50% הנחה לתושבי העיר. באזורי תעשיה – השבת המרחב הציבורי לחניות רכבים וסילוק מפגעים מהדרכים. בחופי רחצה ומתחמי בילוי – חניה חינם לתושבי העיר והסדרת החניה במרחב הציבורי.
אכיפה בהתאם לחומרת העבירה, לרמת הסכנה לשלום הציבור, רמת הפגיעה באיכות החיים והסביבה ופוטנציאל הפגיעה בתשתיות ציבוריות. מאז קביעת המדיניות, חולקה העיר לאזורי חניה, נקבעו תעריפי החניה וזמני חניה המחויבים בתשלום בכל חלקי העיר לצד הטבות לתושבי העיר הנרשמים במאגר. במקביל נקבעו דרכי האכיפה והיחס לסוגי העבירות, נקבעו כללי גרירה לעבירות חוצפה הפוגעות בעקרונות הנ"ל וברעיון המסדר ולעבירות חמורות המסכנות חיים. לאחרונה התווספה אכיפה סביב בית החולים אסותא נוכח ההפרעה מסכנת החיים לתנועת אמבולנסים ולציבור הנוסעים בתחבורה ציבורית.
כמו כן העירייה פועלת להרחבת החניונים בדגש לאזורי ההתחדשות העירונית ופרויקטים של תמ"א בתוספת שנים עשר חניונים משותפים ברחבי העיר (חניון הלפרין וחניון הסיטי כבר יצאו לדרך).
ככלל, עיריית אשדוד ויחידת החנייה העירונית, פועלות ליישום מדיניות האכיפה שלא השתנתה מאז, במטרה להסדיר את תחום החנייה בעיר ולעצב את המרחב הציבורי באופן המעניק מענה הולם לצורכי כלל התושבים: אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, הולכי רגל ובעלי רכב. המדיניות הנ"ל מתכתבת היטב עם מדיניות התחבורה ואיכות הסביבה העירונית, המעודדת שימוש בתחבורה ציבורית ובתחבורה ירוקה והפחתת זיהום האוויר.
ככל שקיימות תלונות ספציפיות על דו"חות או תלונות בנושא החניה, ניתן להפנותן לאגף פיקוח החנייה לבירור ולהחלטה. אנו יכולים להבטיח טיפול הוגן שקוף ושוויוני".