מדו״ח מבקר העירייה שפורסם באחרונה, עולה כי ב-2022 היו באשדוד 141 מוסדות חינוך מאובטחים: 137 מתוכם מימנו במשותף העירייה והמשטרה ו-4 מומנו רק ע"י העירייה. זאת ועוד. רק 117 מתוך 131 בתיה"ס (כולל במגזר החרדי ובחינוך המיוחד) ורק 24 מתוך 493 גני הילדים, היו מאובטחים.
אחריות ומימון משותפים
האחריות לאבטחת מוסדות חינוך משותפת לעירייה ולמשטרה, ומתבססת על הנחיות חטיבת האבטחה במשטרת ישראל והנחיות אגף הביטחון במשרד החינוך. מערך האבטחה כולל הצבת מאבטחים, קיום סיורים ממונעים, התקנת אמצעי מיגון למניעת פח"ע (פעילות חבלנית עוינת), שמירה על הסדר הציבורי ומניעת מעשי אלימות. אגף הביטחון בעירייה אחראי על הפעלת מערך האבטחה באמצעות רכישת שירותים מחברות אבטחה, שממומנים במשותף ע"י המשרד לביטחון פנים (בשיעור של 64%) והעירייה. מאבטח מוצב בבי"ס שמוכר ע"י משרד החינוך ובעל סמל מוסד רשמי, שעומד בדרישות מרכיבי המיגון למוסד חינוכי, ושיש בו מעל ל-100 תלמידים בני 18-6. גני ילדים מאובטחים ב"אשכולות" ושירותי אבטחה נוספים( כמו למשל בשעות פעילות צהרונים) עפ"י החלטת העירייה ובמימונה המלא.
הפסדים כספיים משמעותיים
מהדוח עולה כי בשנה"ל תשפ"ג העירייה לא קיבלה תשלום בגין 13,337 שעות, עליהן דיווחה למשטרה ובנוסף לא ניצלה 9,332 שעות אבטחה שהיתה זכאית להן. זאת, בין היתר, גם מסיבות מוצדקות כמו: חוסר במאבטחים בגלל איחורים והיעדרויות, או במקרים בהם המוסדות לא היו פעילים בכל שעות הזכאות, שאושרו להם. הביקורת העירה כי ניתן היה לנצל את השעות הבלתי מנוצלות לפיזור תלמידי החינוך המיוחד, שנמשך מעבר לשעה 16:00. עוד נמצא כי המוסדות שהעירייה מימנה את אבטחתם באופן מלא והמוסדות בהם הגדילה את שעות האבטחה במימונה, לא נבדקו ולא אושרו מידי שנה ולא נבחן בהם מחדש הצורך במימון המדובר. כמו כן לא הוגשה בקשה לחשבת מינהל החינוך, לאישור תקציב נוסף לאבטחות המדוברות. בתגובה מסר ראש מינהל החינוך כי קיימים שיקולים שונים לפיהם מתקבלת ההחלטה לגבי אבטחת מוסדות חינוך מסוימים במימון העירייה בלבד. על כך העירה הביקורת כי לא נמצא תיעוד לשיקולים אלה וכמו כן לא הובהר לה, לביקורת, למשל מאיזו סיבה מקבל בי"ס "עמל" מימון מהעירייה לאבטחתו. בעקבות ההערה מסר ראש מינהל החינוך כי יפנה להנהלת "עמל" ויבקש ממנה להשיב לעירייה את הכספים ששולמו בגין אבטחת המוסד. כמו כן נמצא כי במקום שהעירייה תנצל את כל שעות האבטחה שאושרו לחברה העירונית ותקבל עבורן את מימון המשטרה, העירייה מימנה את אבטחתה וגם שילמה לה תקורה. הביקורת העירה לאגף הביטחון על הצורך לבדוק את כמות השעות המועברת לתשלום, בהשוואה לשעות האבטחה שאושרו ע"י המשטרה, ולדרוש את השתתפותה במימון האבטחה עבור כל בתיה"ס שאושרו. הביקורת גם מצאה כי מידי חודש מקבלת החשבות הודעת תשלום מהמשטרה , בה מצוין הסכום שהועבר לחשבון הבנק של העירייה, ללא כל פירוט. ולא רק זאת, אלא שלא מתקיימת בדיקה כדי לוודא שהעירייה קיבלה את מלוא התשלומים שהיתה זכאית להם, למול הדיווחים על שעות האבטחה שבוצעו. בתגובה הודיע גזבר העירייה כי הנחה את מנהל מחלקת בקרה וכלכלה, לקיים באופן שוטף בקרה אחר קבלת התגמולים מהמשרד לביטחון פנים ואת התאמתם לשעות האבטחה שבוצעו. עוד נמצא בביקורת שהעירייה אינה בודקת את הדיווח על שעות האבטחה שבוצעו בפועל, למול מכסות השעות המאושרות לכל מוסד חינוכי, ושלא היה קיים בחשבות מסמך המפרט את השעות שמאבטח אמור לעבוד בכל מוסד, ולכן לא ניתן היה לבדוק את שעות האבטחה שהקבלנים דיווחו עליהן בחשבוניות המוגשות לתשלום.
לא הוטלו קנסות על חברות אבטחה שלא עמדו בהסכם
מהדוח עולה כי "אגף ביטחון וחירום" בעירייה, הטיל על חברות האבטחה במהלך שתי שנות לימודים (מספטמבר 2021 ועד לספטמבר 2023),רק 25 קנסות בגין פיצויים מוסכמים ו-2 אזהרות בגין הפרות ההסכם. זאת למרות שאירעו מקרים רבים של הפרות כגון: איחורים, היעדרויות והפרת זכויות עובדים. עוד נמצא כי לא ניתן היה לעקוב אחר ההפרות המדוברות, משום שלא היה קיים דוח עליהן. הוסבר לביקורת כי מדיניות האגף הינה מתן קנסות במקרים חריגים בלבד, בגלל החשש שחברת האבטחה תגלגל את תשלום הקנס על העובד, מה שיקשה על שימור העובדים ויגרום לקושי בגיוס מאבטחים חדשים. הביקורת העירה כי במקרה של אירועים חוזרים של הפרות חוזה, על העירייה לנקוט בסנקציות כלפי חברות האבטחה, בהתאם לחוזה ההתקשרות. זאת ועוד. מאחר והחוק קובע כי חובת המעסיק (קבלן/ חברת אבטחה) כלפי עובדיו, תחול גם על מזמין האבטחה (העירייה), מוטלות במקרה של הפרת דיני עבודה, סנקציות אזרחיות ופליליות על שני הצדדים. אי לכך חלה על העירייה החובה לערוך ביקורות יזומות, כדי להבטיח את זכויותיהם ושכרם של עובדי הקבלן במערך האבטחה. לצורך כך מינתה העירייה ב-2021 את מנהלת אגף התקציבים כאחראית על הפיקוח והבקרה, על שמירת זכויות עובדי קבלן, ובנוסף שכרה את שירותי חברה מנהלת, שתערוך בדיקות תקופתיות בנושא. מדוח החברה שנשכרה עלה כי בשנים 2019-2022 אירעו כ-1800 הפרות זכויות עובדים, מרביתן ע"י חברת אבטחה אחת, שכללו: הלנת שכר, אי צבירה נאותה של ימי חופשה, אי תשלום קרן השתלמות, אי תשלום דמי הבראה ועוד. הביקורת ראתה בחומרה את העובדה, שלמרות שחברת אבטחה זו ביצעה לאורך שנים הפרות רבות של זכויות עובדים, לא נבחן המשך ההתקשרות איתה ולא הוטלו עליה קנסות, כנדרש בהסכם ההתקשרות. לאחר הביקורת נמסר כי לחברת האבטחה המדוברת התקיים שימוע בלשכת הגזבר והוחלט על סיום ההתקשרות עימה. זאת ועוד. בבדיקת מדגם שכרם של 10% מהעובדים נמצאו הפרות זכויות, שתוקנו בעקבותיה, אולם מאחר ולא נמצא תיעוד לכך שההפרות תוקנו גם אצל כלל עובדי האבטחה, המליצה הביקורת לבדוק את ההפרות אצל כלל העובדים ולתקנן.
דרושה הכנת נוהל עירוני מקיף
בסיור שערכה הביקורת לבדיקת האבטחה, נמצא כי במספר מוסדות חינוך, לא היה אוגדן בעמדת המפקח, מה שהקשה על קיום בקרה, מכיוון שלא היה קיים מידע על כניסת מבקרים למוסדות, על סריקות שביצעו המאבטחים ועל הגעת מפקחי חברות האבטחה לפיקוח ובקרה כנדרש. בעקבות כך נמסר כי 2 חברות אבטחה הוזמנו לשימוע והליקוי תוקן מיידית. עוד ציינה הביקורת כי מאחר וההנחיות שנכללו בנהלים, לא הסדירו את כלל תהליכי העבודה ואת אמצעי הפיקוח והבקרה הנדרשים יש צורך בהכנת נוהל עירייה, שמקיף את כלל הפעילויות המבוצעות באגף.
תגובת ראש העיר לדוח:
ראש העיר הנחה את מנהל אגף הביטחון לנצל את מלוא הזכאות להשתתפות המשטרה במימון שעות האבטחה ואת גזבר העירייה לקיים באופן שוטף בקרה אחר קבלת התקבולים מהמשרד לביטחון פנים וכן להכין נוהל עירוני מקיף לאבטחת מוסדות חינוך.