חשיפה מטלטלת: עיריית אשדוד האריכה חוזים עם קבלני ניקיון בלתי אמינים במוסדות החינוך וגם שולם להם תשלום עודף של מאות אלפי שקלים

מדוח מבקר עיריית אשדוד עולים ממצאים חמורים: קבלני הניקיון במוסדות החינוך נבחרו אך ורק לפי המחיר ■ בפועל שולם לקבלנים תשלום עודף בהיקף של מאות אלפי שקלים ■ הארכת חוזי הניקיון נעשתה למרות בעיות אמינות של קבלנים; לא הוטלו קנסות על קבלנים בגין אי ביצוע עבודות הניקיון ■ עובדי קבלן ניקיון דיווחו על נוכחות כפולה בשני מוסדות חינוך שונים באותן שעות ■ומי משלם את מחיר הרשלנות? אנחנו משלמים המיסים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

רמת ניקיון גבוהה שומרת על הבריאות
פתגם צ'כי אומר " הניקיון שווה חצי בריאות". וכדי לשמור על בריאותם ואיכות חייהם של התלמידים והסגל החינוכי, שנמצאים במוסדות החינוך שעות רבות במשך יום הלימודים, נדרשת בהם רמת ניקיון גבוהה שמעוגנת ב"מפרט המיוחד למוסדות החינוך".

עקב חשיבות הנושא ערך מבקר עיריית אשדוד, במהלך החודשים מאי עד אוגוסט 2023, ביקורת על שירותי הניקיון ב-76 בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בעיר, שעל הטיפול בניקיונם אחראי מינהל החינוך. הביקורת בדקה את שירותי הניקיון שמספקת העירייה למוסדות החינוך באמצעות קבלני הניקיון; את נאותות תהליכי העבודה והבקרה עליהם, תוך בחינת הנהלים העוסקים בנושא; את המכרז והחוזה שנחתם עם קבלני הניקיון ובדיקת עמידתם בתנאיהם; את היקף השטחים המיועדים לניקיון, שעות הניקיון המבוצעות בפועל והפיקוח אחר ביצוע עבודות הניקיון.

קבלני הניקיון נבחרים על פי המחיר בלבד

המכרז לאספקת שירותי ניקיון למוסדות החינוך נעשה בשיטת הפחתה: העירייה קבעה מחיר מקסימום לשעת עבודה והקבלנים הציעו אחוז הפחתה למחיר המדובר. מאחר שלא נלקחים בחשבון מרכיבי איכות העבודה, ייבחר הקבלן שיגיש את ההצעה הכספית הנמוכה ביותר, כשהתמורה בגין שירותי הניקיון תשולם לו לפי ביצוע שעות העבודה בפועל. הביקורת מצאה כי בניגוד להוראת המכרז, העירייה משלמת עבור עבודות הניקיון המבוצעות לאחר סיום הלימודים ב"שיטת קבלנות" ואינה מפקחת על השעות המבוצעות בפועל.

בתגובה מסר ראש מינהל החינוך הפורש אריה מימון כי הפיקוח מתבצע באמצעות טופס איכות הניקיון עליו חתומים מנהל המוסד או אב הבית וכי כמות שעות העבודה הנדרשות, שנקבעה במסמכי המכרז, נעשתה לצורך תמחור העלויות של הקבלן ושמינהל החינוך דווקא מייחס חשיבות לאיכות הניקיון.

הביקורת העירה כי לאחר שנקבע במכרז שהתמורה תהיה עבור שעות עבודה שבוצעו בפועל, אין לאפשר את התשלום בשיטה אחרת ושהיא רואה בחומרה את אופן התנהלות המינהל בניגוד להוראות המכרז. לנוכח הליקויים שנמצאו בפיקוח על עבודות קבלני הניקיון המליצה הביקורת על שיטת מכרז אחרת לפיה כל משתתף במכרז ינקוב מחיר בהתאם למפרט: שטח המוסד החינוכי, מספר כיתות הלימוד ותאי השירותים, מספר שעות הניקיון וכו' ושבחירת הקבלן הזוכה תכלול גם דרוג של מרכיבי איכות.


בבדיקת ההתאמה בין שעות הניקיון שנקבעו במכרז לשטח של כל מוסד חינוך, מצאה הביקורת כי במינהל החינוך לא קיימים נתונים מעודכנים של שטח מוסדות החינוך וחמור מכך, בעת שהוכן המכרז לא צוין בו שטחם של מוסדות החינוך, שמשמשים לקביעת מספר שעות עבודות הניקיון הנדרשות בהם. הביקורת גם מצאה מקרים בהם אושרה הגדלה של שעות העבודה ללא ביצוע של מדידות מעודכנות של שטח הניקיון, וששעות העבודה הוגדלו מבלי שניתן לכך אישור תקציבי.

בבדיקה מדגמית שהיא ערכה נמצא כי יש הפרשים משמעותיים בין נתוני השטחים לפי המכרז, לבין השטחים שעלו במדידה ב-"ג'יס" העירוני (מערכת ממוחשבת לניתוח, עיבוד ותצוגה של מידע, בזיקה גיאוגרפית ) או בתוכניות שבהיתר הבנייה. מאחר שכתוצאה מכך שולם לקבלנים תשלום עודף בסך מאות אלפי שקלים בשנה, המליצה הביקורת לבצע מדידות מעודכנות של שטחי כל מוסדות החינוך ולקבוע לפיהם את התשלום לקבלני הניקיון.

ההתקשרות עם קבלני הניקיון הוארכה למרות שלא עמדו בתנאים הנדרשים

בהתאם לחוזה, תקופת ההתקשרות עם קבלני הניקיון הינה למשך שנה אחת מיום חתימת הצדדים על החוזה. לעירייה יש אופציה חד צדדית להאריך את תוקפו של החוזה למשך ארבע שנים נוספות, כולן או חלק מהן בכל פעם, כך שתקופת ההסכם המקסימלית, לרבות ההארכות, לא תעלה על חמש שנים. הארכת ההתקשרות תמומש בכפוף לשיקול דעתה של העירייה וזאת רק לאחר שהקבלן ימציא לעירייה העתק רישיון "קבלן שירות" בתוקף, ממשרד הכלכלה (חובת קיומו נקבע ב-1996 ב"חוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם) ולאחר שמסר תצהיר בדבר קיום חובותיו בעניין שמירה על זכויות עובדים לפי דין.

הביקורת מצאה שמינהל החינוך האריך לשנה נוספת את ההתקשרות עם שלושה קבלנים, למרות שהללו לא מילאו את התנאים המדוברים ובנוסף לא נבדק לגביהם עניין ההרשעות או הקנסות של "מינהל ההסדרה והאכיפה" (גוף הפועל במסגרת משרד העבודה, שתפקידו לפקח על יישום הוראות חוקי העבודה בישראל), כנדרש בהוראות המכרז והחוזה. זאת ועוד. המפקחת, האחראית במינהל החינוך על קבלני הניקיון, ציינה באופן מפורש כי לקבלן אחד מתוך השלושה, היו בעיות אמינות רבות, לרבות דיווחי נוכחות לא הגיוניים, אי תשלום שעות נוספות ועוד. למרות זאת הוארך המכרז של הקבלן הזה בשנה נוספת. הביקורת העירה על כך לראש מינהל החינוך, שמסר בתגובה כי ההארכה אושרה לאחר שנערך לקבלן "בירור" ולאחר שהתחייב לשפר את תפקודו.

מאחר שגם בתקופת ההארכה היו בעיות רבות בהתנהלות הקבלן המדובר והייתה אי שביעות רצון מתפקודו, מסר ראש מינהל החינוך שנוכח התקלות החוזרות בכוונת העירייה לקיים שימוע לקבלן.
קבלני הניקיון לא העבירו לעירייה אישורי משטרה על היעדר הרשעות עובדיהם בעבירות מין
החוק למניעת העסקתם של עברייני מין, בין השאר במוסדות חינוך, קובע כי מעסיק לא יקבל בגיר לעבודה במוסד בטרם קיבל אישור ממשטרת ישראל, שאין מניעה להעסקתו. הביקורת מצאה כי קבלני הניקיון לא העבירו לעירייה אישורים על היעדר הרשעות של העובדים מטעמם בעבירות מין. עוד היא מצאה כי אין גורם בעירייה אשר מרכז את אישורי המשטרה של עובדי הקבלן לסוגיהם, בנוגע להיעדר עבירות מין, וכמו כן אין גורם בעירייה שמבצע בקרה על כך.

קבלני ניקיון העסיקו עובדי עירייה בניגוד לחוק

פקודת העיריות קובעת כי "פקיד או עובד של עירייה לא יהיה נוגע או מעוניין, במישרין או בעקיפין, על ידי עצמו או על ידי בן-זוגו או שותפו או סוכנו, בשום חוזה שנעשה עם העירייה ובשום עבודה המבוצעת למענה", ועובד עירייה לא יעסוק ולא ישתתף, במישרין או בעקיפין, בעבודת חוץ, מחוץ לשירות העיריה. הביקורת מצאה כי קבלני הניקיון העסיקו בניגוד לחוק ותוך ניגוד עניינים מובהק, 12 מעובדי העירייה במינהל החינוך, כש-5 מתוכם הועסקו באותו מוסד בו הם מועסקים על ידי העירייה, מה עוד שהעובדים המדוברים לא הגישו בקשה לעבודה נוספת. הביקורת ראתה זאת בחומרה רבה! ראש מינהל החינוך מסר כי האיסור המדובר נמסר לכל אבות הבית והמינהלנים במוסדות החינוך, וכי המקרים שהובאו לידיעתו טופלו באופן מידי והקבלן הפסיק את העסקת העובדים הללו.

מנהלי מוסדות החינוך, המנהלנים ואבות הבית אינם מודעים למפרט הניקיון ולרמות הביצוע, שהוגדרו במכרז

הביקורת מצאה כי תקציב עבודות הניקיון השנתי אינו מנוצל במלואו וכן מקרים שבהם חויב סעיף תקציבי המיועד לניקיון של מוסד מסוים, למרות שביצוע הניקיון היה במוסד אחר. זאת ועוד. בסיורים שהיא ערכה במוסדות החינוך נמצא ששירותי הניקיון לא מתבצעים באופן מלא בהתאם לסעיף ה"מפרט הטכני המיוחד למוסדות חינוך", שבמכרז, שכולל, בין היתר, את עבודות הניקיון הנדרשות בכל מוסד ורמות הביצוע בחלוקה לעבודות הניקיון היומיות, השבועיות והחודשיות. נמצא כי לא מבוצעים אחת לחודש: ניקוי מתגי החשמל, החלונות (פנים וחוץ) בכל גובה, מסגרות החלונות, החריצים והמסילות, התריסים, הדלתות והמשקופים; לא מבוצעים אחת לשבוע: ניקיון שירותים, אסלות וקרמיקה באמצעות קיטור; לא מבוצעים מדי יום: שטיפה יסודית של כל הרצפות והשטחים המרוצפים, פרוזדורים וחדרי מדרגות, חדרי שירותים ומקלטים דו תכליתיים. חמור מכך, בכל מוסדות החינוך בהם סיירה מסרו המנהלים או הנציגים מטעמם (מנהלנים ואבות הבית ) שאינם מודעים למפרט הניקיון המדובר ולרמות הביצוע, כפי שהוגדרו במכרז, וכי טופס איכות הניקיון שמנהלי המוסדות חותמים עליו כל חודש, אינו מפרט את כל פעולות הניקיון הנדרשות במפרט הניקיון שנקבע במכרז.

ראש מינהל החינוך מסר כי בטופס הבקרה שנחתם אחת לחודש על ידי מנהל בית הספר או אב הבית, רשומות עבודות הניקיון שעל הקבלן לבצע ושמנהלי בתי הספר ואבות הבית יעברו בכל שנה ריענון בנוגע למפרט הטכני של עבודות הניקיון.

דיווחי נוכחות בלתי אמינים

לפי החוזה, באחריות קבלן הניקיון לבצע רישום ומעקב אחר שעות העבודה של עובדיו, לאפשר לעירייה גישה לכרטיסי הנוכחות של העובדים, לוודא שעובדיו ידווחו על נוכחותם בתחילת יום העבודה ובסיומו, וחלה עליו האחריות המלאה לדיווח תקין של שעות העבודה, בכפוף לשעות העבודה בפועל ולשעות המאושרות על פי המפרט בימי השבוע. כתנאי לאישור כל חשבון שיועבר לעירייה, נדרש הקבלן להעביר עם הגשת החשבון החודשי, דוח נוכחות מפורט על השעות שביצע כל עובד בכל יום, כשהוא חתום על ידי העובד ועל ידי נציג המוסד שמקבל את השירות והקבלן. בהעדר חתימות אלה ייחשב הדבר כאילו העובד לא הוצב על ידי הקבלן לביצוע העבודה. הביקורת מצאה שבניגוד להוראות המכרז, דוחות הנוכחות של עובדי הניקיון המועברים לעירייה אינם חתומים על ידי המנהל או מי מטעמו, ובמקרים רבים גם לא על ידי העובד עצמו. היא גם מצאה שעובדי ניקיון דיווחו באופן קבוע ותמוה על נוכחות בכל יום באותן שעות עגולות, וחמור מכך, היו שדיווחו על נוכחות בשני מוסדות חינוך שונים באותן שעות, ואפילו דיווחו על נוכחות אצל שני קבלנים שונים, בשני מוסדות שונים, באותן שעות. זאת ועוד. למפקחת על שירותי הניקיון במינהל החינוך, לא היתה רשימה של עובדי הקבלן, ולא פירוט שעות העבודה של כל אחד מהעובדים והיא גם לא ביצעה מעקב אחר נוכחותם בכל אחד מבתי הספר. בעקבות הליקויים המדוברים קבעה הביקורת שעולה חשש כי דוחות הנוכחות המועברים לעירייה עם החשבון החודשי, לא שיקפו את שעות העבודה בפועל של עובדי הניקיון.

חמור מכך, הביקורת העלתה שידוע לכל הגורמים המאשרים את ביצוע העבודה כי שעות העבודה המבוצעות בפועל על ידי עובדי הניקיון, קטן מהשעות עליהן מדווחים עובדי הניקיון בדוחות הנוכחות. בעקבות כל הממצאים המדוברים העירה הביקורת העירה שמינהל החינוך לאשר לתשלום את חשבונות הקבלנים על בסיס דיווחי נוכחות אמינים, המשקפים נכונה את שעות העבודה בפועל. בעקבות ההערה מסר ראש מינהל החינוך שיוקפד כי עובדי הניקיון יחתמו על דוחות הנוכחות שלהם ושהמפקחת תקבל מידי חודש מקבלני הניקיון את רשימת העובדים ואת היקף שעות העבודה שבוצעו.

קבלני הניקיון סיפקו למוסדות החינוך תחליפים זולים לחומרי הניקוי שנקבעו

לפי הוראות המכרז על קבלן הניקיון במוסדות החינוך לספק עבורם את חומרי הניקיון. הביקורת שערכה סיורים במוסדות החינוך בדקה האם סוג חומרי הניקוי וכמויותיהם, המסופקים למוסדות החינוך, הינם בהתאם לקבוע במכרז. היא מצאה שאבות הבית והמנהלנים אינם מודעים לכמות החומרים שנדרש קבלן הניקיון לספק לבית הספר בהתאם למכרז ושהקבלנים אינם מספקים חומרי ניקוי בהתאם לכמויות שנקבעו במכרז. זאת ועוד. למרות שנקבע במכרז כי על הקבלן לספק את חומרי הניקיון באיכות שנקבעה במפרט הטכני, וכי הוא לא יהיה רשאי לעשות שימוש בחומרים אחרים ללא אישור בכתב של המנהל, מצאה הביקורת בסיורים חומרי ניקוי שלא אושרו והם תחליפים זולים לאלה שנקבעו במכרז. ראש מינהל החינוך מסר כי ינחה את אבות הבית והמנהלנים לאשר בחתימתם על תעודת המשלוח, כי החומרים שהתקבלו הינם בהתאם לכמות ולסוג שנקבע במכרז.

קבלני הניקיון לא סיפקו לעובדים את הציוד הדרוש

במכרז נקבע כי הקבלן יספק לכל עובדיו סטים של מדים אחידים לקיץ ולחורף, לרבות נעלי עבודה בטיחותיות. המדים שיישאו את שם החברה ואת המילים "בשירות עיריית אשדוד", ישמשו את העובדים בכל עת הימצאותם במוסד החינוך. הביקורת מצאה כי הקבלנים אומנם מספקים לעובדיהם חלוקים לבנים עם הכיתוב הנדרש , אולם אינם מספקים לעובדיהם נעלי עבודה בטיחותיות, כנדרש בתנאי המכרז. עוד נקבע במכרז כי הקבלן ירכוש על חשבונו וישתמש בכל כלי העבודה הנדרשים לביצוע העבודות המפורטות במכרז: ציוד מכני להברקת רצפות, ציוד לרחיצת חלונות, סולמות בגבהים שונים, שואבי אבק תעשייתיים שקטים במיוחד (כנדרש לעבודה במקביל לפעילות בבית הספר) עגלות מנירוסטה להובלת כלי עבודה וחומרים ועגלות סגורות לפינוי פסולת. בכל מוסדות החינוך בהם סיירה הביקורת נמצא כי קבלני הניקיון לא מספקים את כל כלי העבודה הנדרשים. לא נמצאו בהם שואבי אבק תעשייתיים, עגלות מנירוסטה להובלת כלי העבודה וציוד מכני להברקת רצפות. ראש מינהל החינוך מסר כי שימוש בכלי עבודה מכניים נעשה רק בניקיונות יסודיים, לפני פסח ובמהלך חופשת הקיץ.

ליקויים רבים בדיווחים

האחראית במינהל החינוך על עבודות הניקיון, אמורה לקבל כל חודש טופס בקרה מאושר בחתימה של מנהל המוסד על איכות עבודות הניקיון שבוצעו בבית הספר. הביקורת מצאה ליקויים רבים בדיווח שחתמו עליו מנהלי מוסדות החינוך. במקרים רבים לא היו סימני בדיקה על טופס ביקורת איכות הניקיון וכן נמצאו מקרים שבהם לא הייתה חתימה של מנהל המוסד על דוחות הנוכחות של עובדי הניקיון. בנוסף נמצאו מקרים בהם כלל לא הועבר לחשבות טופס בקרה בזמן הגשת החשבון החודשי, בניגוד להוראות ההסכם. זאת ועוד.

במכרז נקבע כי הקבלן יעסיק לפחות מפקח אחד מטעמו (שאמור לקבל ממנהל המוסד את טופס הבקרה החודשי) עם רכב צמוד, החל מהשעה 7:30 בבוקר ועד לגמר עבודות אחה"צ. המפקח יבקר מידי יום בלפחות 6 מהמוסדות שבאחריותו, ויהיה נוכח בכל עת ביצוע עבודות תקופתיות. מאחר ונמצאו דוחות בקרה חודשיים על איכות הניקיון, שהועברו על ידי הפקח למפקחת במינהל החינוך, שלא היו חתומים כנדרש ושלא שיקפו את מצב הניקיון בבית הספר, המליצה הביקורת למינהל החינוך לקבל את דוחות הבקרה ישירות ממנהלי המוסדות ולא דרך המפקח של הקבלן.

לא הוטלו קנסות על הקבלנים בגין אי ביצוע הניקיון בבתי הספר

במכרז נקבע כי בכל מקרה של אי ביצוע עבודות, אי הופעת עובדים, מחסור בכלי עבודה, חוסר תגובה נאותה להודעות על מפגעים ואי ביצוע עבודות במועד שנקבע, תהיה רשאית העירייה לדרוש מקבלן הניקיון פיצוי מוסכם וקבוע מראש, שיקוזז על ידה מחשבון הקבלן. למרות שהביקורת מצאה דיווחים רבים של מנהלי מוסדות חינוך על ליקויים בניקיון, נמצא רק מקרה אחד שבו הוטל קנס זניח בסך של 398 שקל. זאת ועוד. הביקורת מצאה כי בנוהל העירוני לפעולות תחזוקה במוסדות החינוך יש בקרות שאינן מיושמות ושמיושמים תהליכי עבודה אחרים מאלה שנקבעו בנוהל.

כך למשל נקבע בנוהל כי באחריות החברה למתנ"סים לנקות בצהרונים המופעלים בבתי הספר, את השירותים, הכיסאות, שאריות המזון מהרצפה ולאסוף את מיכלי ההזנה ואת הפסולת לפחים החיצוניים של בית הספר. אבות הבית בבתי ספר מסרו כי אין מבוצע ניקיון בצהרונים כלל.

תגובת ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי:

בתגובה לדוח מבקר העירייה על שירותי הניקיון במוסדות חינוך הינחה ראש העיר את ראש מינהל החינוך, בין היתר, לעדכן את פרק הניקיון בנוהל תחזוקת מוסדות חינוך; לבצע מדידות של שטחי הניקיון בכל מוסדות החינוך בעיר, ובהתאם לעדכן את נתוני השטחים שבהסכם; להקפיד לקבל מקבלני הניקיון לפני תחילת שנת הלימודים את אישורי המשטרה על היעדר הרשעה בעבירות מין לגבי כל עובדי הניקיון המועסקים במוסדות החינוך, וכן את אישור אגף הביטחון.

Subscribe
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
איציק
איציק
15 days ago

הדג מסריח מהראש, יאללה לכו כולם כבר הביתה, שחררו אותנו, נמאסתם !

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן