הרב עותניאל מנצור, ראש חטיבת הביניים ׳בני עקיבא׳ חץ: ״אנו דוגלים בשיטת הרמב"ם שתורה ומדע צריכים ללכת ביחד יד ביד״

הרב עותניאל מנצור הוא מנהל חטיבת הביניים של ישיבת ׳בני עקיבא׳ חץ נווה הרצוג לאחרונה קיבל מנצור פרס הצטיינות מרשת ׳בני עקיבא׳, על היותו מנהל מצטיין שנבחר מבין עשרות המנהלים של הרשת ברחבי הארץ. ריאיון שנערך עימו הוא מספר על פעילות הישיבה גם בימי הקורונה, על הערכים שהתלמידים מקבלים ועל שיטת הלימוד הנהוגה בבית הספר

שיתוף ב facebook
שיתוף בפייסבוק
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
שיתוף במייל

עותניאל, ספר קצת על הרקע המקצועי שלך.

לפני 8 שנים התחלתי את עבודתי בישיבת ׳בני עקיבא׳ חץ ׳נווה הרצוג׳ שבניר גלים. התחלתי כמחנך פנימייה, המשכתי כמחנך כיתה ובארבע השנים האחרונות אני מנהל את חטיבת הביניים בישיבה. אני מרגיש סיפוק גדול בתפקיד ובשליחות החינוכית, אני לא רואה את עצמי עושה שום דבר אחר. לפני מספר שבועות קיבלת את פרס מנהל חטיבה מצטיין של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא״.

מה הוביל לקבלת הפרס?

״קודם כל, זה המקום להודות למנכ"ל הרשת אלחנן גלט וכלל אנשי ההנהלה שבברכת ראש הישיבה הרב מאיר אדרי הראו את הערכתם ונתנו לי את הפרס. הפרס הזה בעייני הוא לא רק שלי, הוא שייך לכל צוות החטיבה. הפרס הוא בעיקר על שנה שעברה שהייתה שנת קורונה מלאה, גם בתקופות הכי קשות של המגפה, עשינו שיעורי תורה ופעילויות חברתיות בזום ודאגנו לשמור על קשר אישי עם כל תלמיד כמו למשל חלוקת תעודות המחצית שדאגנו להביא אל כל התלמידים הביתה למרות הסגר. המורים שוחחו עם התלמידים באופן קבוע גם מעבר לשיעורים בזום ולמרות המרחק נשארנו קרובים״.

גם בזמני שגרה יש הרבה פעילויות ושיחות?

״בוודאי. רבה של קריית אונו הרב ד"ר רצון ערוסי, סיוון רהב מאיר, הרב יוני לביא הם רק חלק קטן מהאנשים ומהרבנים שהתלמידים שמעו שיחות שלהם. אין חג ומועד שאנו לא עושים עבורו כמה פעילויות שמעשירות את התלמידים. חשוב לי להדגיש שגם הקשר האישי קיים בזמני שגרה, לפני שבועות אחדים משפחה של תלמיד דיווחה לנו שהוא נעדר ועשרות אנשי צוות בישיבה התגייסו למבצע החיפושים וברוך ה' התלמיד אותר לאחר שעות בודדות״.

אתם ישיבה שיש בה אפשרות לפנימייה, מה החשיבות של הפנימייה בעיניך?

״קודם כל חשוב להדגיש שהאפשרות לפנימייה היא מכיתה י' ויש הכנה אליה של יום בשבוע כבר בכיתה ט'. הפנימייה מאפשרת לנו לתת לתלמיד מעטפת מלאה הן מבחינה חינוכית והן מבחינה ערכית. כך התלמיד יכול להתמקד בלימודים בראש שקט ובלי טרטור הנסיעות והפקקים. ברוך ה' יש הפנימייה הולכת ומתרחבת משנה לשנה״.

ומהיכן באזור מגיעים עיקר התלמידים לישיבה?

״זה מאוד מגוון. כמובן שיש קבוצה מכובדת מאשדוד אבל ממש לא רק. גם מהיישובים ניצן, גבעתי, גן יבנה, ינון, ק. מלאכי, שפיר, גדרה יבנה ועוד. הגיוון הזה גם חשוב להדגיש, תורם מאוד לתלמידים ומפגיש אותם עם אוכלוסיות שהם לא פוגשים בשכונה או ביישוב שלהם שמצד אחד הם עם אותם ערכים וזהות ציונית דתית ומאידך סגנון אנשים שונה״.

מה לדעתך אמורה להיות ישיבה בשביל התלמידים?

״לימודים בישיבה הם בערך חצי יממה, לכן קודם כל חשוב שהישיבה תהיה בית על כל המשתמע מכך. חשוב כמובן שהנערים הצעירים יקבלו ערכים וידע, אבל קודם כל אני רוצה שהתלמידים פשוט ירגישו בנוח, שידעו שאנחנו כתובת לכל שאלה או בעיה, לא רק במה שנוגע ללימודים בישיבה, אלא גם על החיים האישיים שלהם. שתלמיד מרגיש בנוח זה הבסיס להכול, תקופת ההתבגרות היא תקופה מורכבת ואם הוא מרגיש שיש לו את מי לשתף במחשבות וההתלבטויות שלו זה מה שיאפשר לו להיות אדם ערכי יותר וגם להתקדם פדגוגית.

ואיך אתם יוצרים את האווירה הזאת בישיבה?

״קודם כל אין ספק שהגודל משחק תפקיד. אין לנו יותר משתי כיתות באף שכבה בישיבה ואנחנו לא ממהרים לגדול ליותר מזה למרות הביקוש ויש. אבל הדבר הכי חשוב הוא שהמחנכים שלנו יוזמים שיחות אישיות ולא מחכים שהתלמידים יגיעו אליהם, אני לא מכריח אף תלמיד לדבר איתי, אבל אני נותן לו את המקום וההזדמנות לכך. כל תלמיד בישיבה יודע שהמחנך הוא אוזן קשבת עבורו״.

וחוץ מזה יש דברים נוספים שמייחדים את הישיבה שלכם?

״קודם כל יש לנו תוכנית ייחודית לדיינים צעירים, זוהי תוכנית יחידה מסוגה בארץ במסגרתה כבר בגילאי החטיבה לומדים התלמידים סוגיות תורניות ונדרשים להכריע בהם בדומה לדיין בבתי דין תורניים. זאת תוכנית שפועלת כבר 3 שנים והתלמידים משתתפים בכנסים ארציים ומציגים בהם משפטים מבוימים כדי לתרגל את החומר הנלמד. היתרון בתוכנית שהתלמיד לומד לחשוב בדומה לדיין, העניין כאן הוא לא שינון חומר אלא צורה החשיבה. היום כל אחד יכול להיכנס לגוגל ולמצוא איך כל רב פוסק בנושא מסוים, אבל אנחנו שואפים שהתלמידים שלנו יידעו לחשוב ולהעמיק בתורה ולא רק לשנן אותה״.

גם בתחום המדעי יש לכם תוכנית ייחודית כזאת?

בהחלט. ימי שיא במדעים, לימודי כימיה ומדעים ברמה גבוהה, ובנוסף, קיימת אצלינו תוכנית מדעית מיוחדת עם מכון ויצמן ותלמידים נחשפים למיטב החוקרים של המכון, הן באמצעות ביקורים במכון והן בשיעורים בתוך מתחם הישיבה. אנו דוגלים בשיטת הרמב"ם שתורה ומדע צריכים ללכת ביחד יד ביד כדי לגדל תלמידי חכמים במלוא מובן המילה״.

כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

הורדה לאייפון:

דילוג לתוכן