תרשו לי לנחש, שאין מישהו בעירנו היפה שטרם שמע את שמה או הכיר את ברטה. אישה יפה, מעצבת מוכשרת, צנועה ומצליחה. איכשהו תמיד היה נדמה שאשדוד קצת קטנה עליה והיא תפרוץ רחוק, אך לא ידענו כמה רחוק.
בשבוע שעבר נפתחה חנות הדגל השנייה של ברטה בלוס אנג'לס, אחרי אחותה הגדולה החנות בניו יורק. זה מצטרף למיליוני עוקבים ועוקבות ולאינספור לקוחות מכל העולם, רבות מהן סלבריטאיות, אשר לובשות את עיצוביה ומפארות את שמה וכמובן ללקוחות הנאמנות מישראל ומאשדוד. אגב, אל תחששו, כי נכון לעכשיו, ונדמה לי שלתמיד, הבסיס לכל העיצובים נשאר באשדוד, כאן ממוקמת גם המשפחה היפה של ברטה, שהיא, לדעתי, סוד ההצלחה האדיר שלה.
ברטה בלילטי אמנם חגגה לאחרונה שישים שנות חיים, אך היא נראית אישה צעירה הרבה יותר, יפה, מיוחדת ומטופחת. האהבה שלה לעיצובים ולאופנה החלה כאשר הייתה ילדה קטנה ויצירתית. וכמו ברטה בעצמה, אשר פורצת גבולות ומפתיעה בכל פעם מחדש, גם העיצובים מצליחים בכל פעם לפרוץ גבולות חדשים בעולם הקולקציות ולהפתיע.
מספרים עליה שהיא עובדת סביב השעון למרות גילה, חייבת להיות בשליטה בכל יצירה ויצירה, הכל חייב לעבור דרכה ולכן לא שקלה בכלל אפשרות של ייצור במזרח. ומה סוד ההצלחה של העיצובים? יהיו שיגידו שאלו חומרי הגלם האיכותיים, התפירה, שילובי הבדים, הרקמות והשיבוצים, יהיו שיתלו זאת דווקא בשוני שבין דגם אחד למשנהו, מה שמצביע על מגוון היצירות, זאת עם טביעת אצבע ייחודית ואחידה של עיצוב בגזרות מחמיאות.
היא החלה דרכה בשנת 1995 לאחר שלמדה ב"שנקר", ופתחה סלון ראשון לשמלות כלה עם שותפה. בשנת 2004 יצאה לדרך עצמאית ופתחה את הסלון שלה באשדוד וכבר אז החלו לנהור אליה לכאן לקוחות מכל רחבי הארץ.
המהפך הגדול חל בשנת 2011, בעקבות חתונתה של הבת הילה. הילה נישאה לניר מוסקוביץ' בחתונה מפוארת, שכללה שבע מאות אורחים ולא פחות משלוש שמלות מושקעות, כולן בעיצוב ברטה כמובן, את האירוע צילם בני סהר, צלם ידוע בקהילה היהודית בארצות הברית. הצילומים הגיעו לעיניה של עורכת מגזין כלולות עולמי וכך נפרצה הדרך אל ההצלחה המטאורית.
בשנת 2012 כבר הייתה חלק בלתי נפרד מהשוק הבינלאומי ולקוחות מעבר לים החלו להזמין את עיצוביה. ברטה שיווקה אז את השמלות בבוטיקים בערי בירה ברחבי העולם, בשלושים מדינות לפחות, ובוטיק בניו יורק כבר נשא את שמה. מגזין האופנה ELLE בחר בה כאחת מחמש מעצבות הכלה המשפיעות בעולם, והיא כיכבה בשבוע האופנה היוקרתי בניו יורק. בהתאם לכך, ברור שסלבריטאיות רבות נהנות להתעטף בעיצוביה והם מככבים בריאליטיס ובאירועי מלכות יופי.
ברטה היא גם תופעה משמעותית ברשתות החברתיות, ויש לה יותר מארבעה מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות, כל זה כאמור מאשדוד עירנו היפה, שהיא השורש להצלחה ובה פועל המרכז הלוגיסטי והעיצובי. ברטה סיפרה לא פעם, עד כמה חשוב לה להישאר באשדוד, כבסיס עיצובי וכבית ממנו היא מעורבת מאוד בגידול ילדיה.
הסוד של ברטה אולי בכך שהמותג המצליח בעולם למעשה הוא עסק משפחתי בלבד. בעלה סימון הוא המנהל האדמיניסטרטיבי, הבנות ליבר והילה היו דוגמניות הבית וכיום חלק משמעותי בעסק והחתן ניר מוסקוביץ' כאמור, בעלה של הילה, הוא מנהל הפעילות הבינלאומית, מי שבנה את כל האופרציה העולמית המורכבת במו ידיו..
החתן והחמות נוסעים יחד לחופשות בחו"ל וחולמים על התפתחות העסק
ניר מוסקוביץ', החתן שהוא גם המנהל הבינלאומי וגם חבר קרוב של ברטה, הינו בוגר תואר ראשון במשפטים, יזם בנשמה. הוא אחראי לשני סטארטפים, מומחה בלמידה מהירה, עמידה בלחצים והסתגלות לשינויים, מה שללא ספק סייע לו באתגרים הרבים שהגיעו לפתחו בהקמת המערך לברטה. ניר הוא זה שחלש על כל העבודה הקשה בהקמת המערך הבינלאומי, שכיום מונה מעל 150 חנויות ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם.

בכל הזדמנות הוא מודה על האמון המלא והבלתי מעורער שנתנה בו ברטה, להוביל את כל האופרציה הבינלאומית. הוא מספר שהדרך הייתה ארוכה ומפרכת, לרבות עבודת הכנה יסודית ומדוקדקת של שוק אופנת הכלות הבינלאומי, השתתפות בשבועות אופנה וביקור בחנויות שמלות כלה יוקרתיות ברחבי העולם ובניית קשרים ברחבי העולם. במקביל, הקים את מערך השיווק הדיגיטלי, אשר כיום מונה למעלה מ-5.5 מיליון עוקבים ברשתות השונות.
הוא מנהל לו"ז שאין בו רגע דל, בעיקר כאשר יש הפקות ותצוגות אופנה, חי על הקו ישראל- ניו יורק ומפקח על צוותים אדירים בישראל ובארצות הברית. ניר הצליח להכניס כמות עוקבים חסרת תקדים לאורך השנים, עד כדי כך שבארצות הברית המציאו את Sacks 5th Ave , כינוי לכמות הלקוחות שמגיעות בחיפוש אחר השמלות של "ברטה"- The BERTA Phenomenon.
ניר הסכים לפנות מעט מזמנו הצפוף ולהשיב לנו על כמה שאלות מסקרנות.
ניר ברכות חמות. לברטה יש כעת סניפים גם בניו יורק וגם בלוס אנג'לס
"תודה, אכן. יש לברטה שני סניפים בבעלותה בארצות הברית ובנוסף, השמלות שלה נמכרות בקרוב ל-200 חנויות".
למה החנויות נפתחו דווקא שם?
"הבנו שאלו שווקים מאוד גדולים, עם ביקוש מאוד רציני לשמלות שלנו, ולכן החלטנו לפתוח חנויות דגל ולספק בהן חוויית לקוח יוקרתית".
לא ניתן להתעלם מהעובדה שאנחנו עדיין בימי מלחמה. היכן הייתם בשבעה באוקטובר?
"אני הייתי בניו יורק עם אשתי והילדים, וכששמענו על מה שקרה משם, היה נראה שישראל קורסת. אלו היו ימים מאוד מתוחים ומפחידים, מכל הצדדים, משפחתי, ביטחוני, אידאולוגי, עסקי."
ובכל זאת, לא מובן מאליו להצליח דווקא בתקופה כזו.
"לא מובן מאליו אכן, ובהתחלה כן היינו מושבתים בפן העסקי, אך לאורך זמן המתח התאדה, ההשפעה הייתה מינורית בלבד והמשכנו להתמקד רק באופנה ובעסק ואכן הכל הצליח כמצופה."
לא נתקלתם במקרים של שיימינג על רקע אנטישמי?
"היו מספר כלות בודדות בלבד שלא רכשו מאיתנו על רקע אנטישמי, הרוב התייחסו אך ורק לאופנה ולעיצובים".
מנקודת המבט שלך, כחתן, כמנהל, כחבר קרוב. מה הסוד להצלחה המסחררת של ברטה מתחילת הדרך ועד עכשיו? הרי יש שפע מעצבות מוכשרות שלא זכו להגיע למקומות האלו..
"מעבר למובן מאליו, שזה הכישרון הבלתי נדלה של ברטה, אני יכול להעיד שברטה היא אשת מקצוע מאוד חרוצה, גם לאחר הצלחות גדולות היא לא נחה על זרי דפנה. פועם בה יצר היצירה עצמה, לחדש, לשנות כיוון, לדייק לפי הדור."

הדורות השתנו ואיתם העיצובים?
"בוודאי. ברטה מלבישה היום כלות שהיא הלבישה את ההורים שלהן. ולכן כל הזמן היא מתחדשת ונפתחת לכיווני מחשבה רבים. לדעתי, זהו שילוב של כישרון ועבודה קשה עם דרייב פנימי להתפתחות כאמנית, עד שמתקבל המוצר המושלם".
כמעט נדמה שאין לאן לשאוף לאור ההצלחה המטאורית של ברטה ובכל זאת אשאל, יש עוד חלומות עתידיים? חשבתם כבר על הדבר הבא?
"תמיד יש את הדבר הבא! חנויות בבעלות המותג טומנות הרבה הזדמנויות, ויש עוד הרבה כיוונים בתוך עולם האופנה, אותם אנחנו בוחנים כל הזמן".
למה הכוונה? תגלה עוד קצת, אנחנו סקרנים…
"יש לא מעט כלות שמגיעות למותג ורוצים כיוונים נוספים. ברטה בעבר השתעשעה בעיצוב קולקציות ערב שהצליחה מאוד ולבשו אותה סלבריטאיות כמו אריאנה גרנדה, שרון סטון, מייגן טרנו ועוד. אך היא השאירה אותן בצד בגלל ההתפתחות של העיצובים לכלות. אולי זה עוד יגיע והיא תחזור גם לשמלות הערב בתוך החנויות האלו שלנו.."
מותר לשאול איך הקשר האישי ביניכם כחתן וחמות?
"מדהים. יש בינינו קשר הדוק, אנחנו אפילו נוסעים יחד לחו"ל, באמת קשר מדהים וקרוב. ברטה היא אישה מאוד צנועה וכיף לעבוד איתה".
ויש לה גם משאלה אישית בתוך כל המשאלות העסקיות?
"תראי, ברטה אומרת שתמיד היא חלמה להלביש את הבת הבכורה שלה בשמלות כלה וכך היה, אחר כך חלמה להלביש את ליבר בשמלות כלה שלה וכך היה, ואחר כך הלבישה גם את הכלה שלה בשמלות שעיצבה. לכן מבחינתה היא הלבישה את השלוש הכי חשובות ומרכזיות בחייה.. אולי עכשיו היא יכולה להתחיל לחלום להלביש את שתי הנכדות ונשותיהם של שני הנכדים."
ואיך אפשר בלי לברך את כלל העוסקים במלאכת המפעל האדיר והמרשים הזה מDAY ONE. אם יש משהי שמגיע לה, בצניעות, בחסד ובאהבה זוהי ברטה. יישר כח עלו והצליחו בכל.
’’אדם ניכר בלבושו ’’- אני חושבת שהגיע זמן להכניס אופנה יפה ומכבדת את לובשיה,כלה לא אמורה להגיע לחופה חצי ערומה. !!!