בצל ניסיון חיסולו על ידי האיראנים: איציק משה, השגריר הלא רשמי הישראלי, בגיאורגיה ממשיך בפעילותו

בגיאורגיה סבורים שאיציק משה שגדל והתחנך באשדוד הוא השגריר הישראלי בשל פעילותו הנמרצת מזה שנים בהסברה, מאבק באנטישמיות, כנסים וראיונות רבים בתקשורת. השבוע הוא ארגן כנס הסברה גדול בגיאוריה תחת אבטחה כבדה. בראיון מיוחד אומר משה: "אני לא פוחד ממחבלים. המטרה היא לפעול למען טובת ישראל בעולם"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

איציק משה, שגדל והתחנך באשדוד, עושה עבודת קודש של הסברה ישראלית בגיאורגיה, משם הוא פועל תחת אירגון שהקים בשם "בית ישראל" וברחבי אירופה כולה.

עבודתו למען ישראל צדה את עיניהם של האיראנים, שמחפשים לבוא חשבון עם ישראל ולחסל בכיר ישראלי יהודי, ואיציק משה, עלה להם בכוונת.

וכך באחרונה הוא התפרסם בנסיבות מפחידות, לאחר שנחשף כי היה יעד של משמרות המהפכה האירניים, ששכרו חוליה לחסלו עם הוראות מדויקות איך לחסלו: בשיסוף גרונו על מדרגות 'בית ישראל' בטיביליסי שבגיאורגיה, שם נמצאים משרדיו. נחשף כי אותה חוליה גם ניסתה לחסל את היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ון בולטון.

מאובטח 24 שעות ביממה

מאז הוא מסתובב תחת אבטחה חריגה במושגים גיאורגיים.  12 מאבטחים ביממה צמודים אליו והמשטרה וכוחות הבטחון הגיאורגיים בקשר צמוד איתו.

משה וצוות האבטחה סביבו

כך קרה שהכנס השנה, שנערך בשבוע שעבר היה בהשתתפות 100 אנשי עסקים ואירגונים מישראל, אנשי תקשורת אנשי ממשל גיאורגיים ואנשי עסקים, היה תחת אבטחה חריגה מאוד. העיתונאים וחברי המשלחת התבקשו, שלא לחרוג מהעלאת תכנים תמונות ומיקומים ברשתות במהלך ימי הכנס. זאת על פי הוראות ביטחוניות.

אורח הכבוד של המשלחת הישראלית היה ח"כ דוד ביטן שישמש כיו"ר ועדת הכלכלה של הממשלה הנכנסת. ביטן מתברר בבורד של הוועדה המייעצת של ארגון 'בית ישראל', שמטרתו כאמור לחזק את ההסברה , חינוך יהודי וקשרים ישירים למען ישראל. בנאומו של ח"כ ביטן בכנס בהשתתפות מקבילו יו"ר ועדת הכלכלה הגיאורגי סיכמו השניים על הגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות .

מטעם מי פועל משה?

רגע, איציק משה הרי לא נושא בשום תפקיד רשמי ישראלי, לא מטעם משרד החוץ, ולא מטעם הסוכנות ולא מטעם שום ארגון מוכר רשמי מישראל. אז מה קורה כאן?. תחקיר קצר העלה כי משרד החוץ, שלעתים נוח לו באמצעות השגרירויות בעולם לעבוד על פי הספרים.

משה, איש פעלתן, נמרץ וחרוץ פיתח מודל הסברה ששום גורם ישראלי לא נגע בו מאלף סיבות. לסדק הזה חדר משה עם אותו מודל של קשרים עסקיים כלכליים בין שתי המדינות. במשך 10 שנה הוא הצליח לייצר מאות שיתופי פעולה שהמרכיב המרכזי הוא לייצר דו שיח מכבד וקשרים שיובילו להפחתת האנטישמיות ולסיוע משמעותי בהסברה הישראלית באירופה כלפי מדינת ישראל.

ולא רק סיוע בתחום הכלכלי עסקי. גם נושאים כמו ויזות עבודה של גיאורגים לישראל ללא תשלום, מתברר שהיו גובים מהם 15 אלף דולר שהיו מרוששים אות אותם עובדים, וכן סיוע לישראלים שנתקלים בבעיות בתחום טיפולי פוריות ופונדקאות.

מטפל בכל דבר

הוא נוגע  ומטפל ומסייע כמעט בהכל.  הגיע לכדי כך, שנשיא אלבניה באחרונה הבטיח למשה להצביע בעד ישראל באו"ם בהצבעות. בעניין זה משה סיכם עם הנשיא האלבני לפתוח בית ידידות דומה לזה שבגיאורגיה במדינת אלבניה. אגב, גם בקוסובו ובספרד מתכנן משה להקים סניפים וזה יקרה בקרוב. 

יצויין כי לאורך השנים משרד החוץ  הישראלי שלא ראה בעין יפה את העשייה והפעילות של איציק משה אף הזהיר באתר הרשמי של המשרד מקשרים עם "בית ישראל".

זאת בשל אותם ריבים על אגו, מעמד, כבוד ועשייה שהתפחתו בעיקר בשל איבה עם שני השגרירים האחרונים שבתאי צור ורן גידור, כנגד פעילותו של משה. המלחמות ביניהם  בתקופתם הגיעו לשיאים.

באחרונה נכנסה לתפקיד, שגרירה חדשה, הדס מיצד, שבאה עם רצון טוב ונכונות להסדיר את היחסים בין השגרירות לארגון "בית ישראל". אחרי הכל, איציק משה בעיני התקשורת הגיאורגית, הממשל והעם הגיאורגי הוא הפנים של מדינת ישראל, ויש בכלל החושבים אותו, בטעות כמובן, כשגריר הרשמי של ישראל.

בכנס האחרון, בתיווכו של ח"כ דוד ביטן נפגשו השניים, השגירה ומשה, ולראשונה היא הגיעה גם לכנס, שערך בסוף השבוע האחרון. מדובר במהפך ביחסים בין שני הצדדים הניצים, וככל הניראה זו  תחילתה של ידידות מופלאה.

איך זה יבוא לידי ביטוי?. ימים יגידו. "מבחינתי" אומר לנו משה "אני לא מביט לאחור, ואני מברך על פתיחת דף חדש עם משרד החוץ. יש לנו עבודה רבה ונשמח לפעול יחד בראשות שליחי המדינה"

וללא קשר למתיחות הריבים הכנס עצמו היה מדהים דרכו ניתן להביט על מערך ההסברה של איש אחד שעושה זאת מכספו מזמנו ומחזונו. הכנס סוקר על ידי מספר רב של ערוצי תקשורת, טלוויזיה עיתונות ואתרי חדשות שהציבו מיקרופונים ומצלמות לעברו של האיש שהם הכי מכירים, איציק משה.

אנשי ממשל, שרים ואנשי עסקים התחככו אלה באלה הישראליים שדנו בקבוצות ובמפגשים שהמטרה הגדולה, כאמור, לייצר שיתופי פעולה כלכליים פוליטיים ועוד.

במשלחת שמנתה 100 משתתפים היו  נשים מובילות מישראל, שהתעניינו גם בשיתופי פעולה וגם בעסקים ובתרבות. הן אגב נפגשו בפרלמנט הגיאורגי עם השרה לשוויון מגדרי ואנשי משרדה, וסיכמו על שיתוף פעולה עם נשות ישראל. והיה גם מוסיקאי מחונן, גידי מאיר, הנכד של ראש ממשלת ישראל לשעבר, גולדה מאיר.

גידי סיפר על סבתו, גולדה, וזכה להתעניינות גדולה בתקשורת המקומית. הוא ביצע ניגון קלאסי בפתיחה, וגם הזמרת דפנה ארמוני הייתה במשלחת והמלחין מתן קליין, לצד זמרת מקומית מדהימה קריסטי ג'פרידזה, ששרה בעברית רהוטה כהזדהות עם ישראל.

ללא ספק זה היה מופע ושירה בעברית, כפי שמתאים ל'שבוע ישראל' עם תכנים הסברתיים וציוניים  בתחום הכלכלי, הגיעו חברות כגון, קבוצת 'קרסו', 'ראדקו' ראשי 'בלומברג', נציגי חברות הי טק, אנשי נדל"ן, תעשיית תיירות ואנשי עסקים מכובדים מירושלים ואשדוד.

במהלך השבוע  הזה התקיימו 20 פגישות כלכליות, קבלת פנים לנשים בפרלמנט הגאורגי והקמת הסניף בגאורגיה וכנס מסכם באמפי לכנסים, בהשתתפות ראש ממשלת אדג'רה, ראשי אגודות בפרלמנט הגאורגי, ראש הוועדה הכלכלית וראשי המשק המקומי, וכמובן משלחות הכנה להקמת "בתי ישראל" מאלבניה, קוסובו, תורכיה והנציג האשדודי ג'אק ברגיל, שחזר עם הישגים מספרד.

משה פתח את הכנס לאחר ביצוע השיר "ירושלים של זהב" והתייחס לניסיון חיסולו כדי להרתיע : "אנחנו כאן, אנחנו חיים, ואין לנו לבני עמים קטנים מותרות, להפסיק, לדחות ובטח לא לפחד מטרור ולא לבטל כנסים שתכננו. יש לנו מסורת ארוכה לעם היהודי.  2100 שנה בגלות, ו 3000 שנה בישראל, ועל העולם לזכור שהיא הייתה בירת ממלכת ישראל לפני רומא ו-3000 שנה לפני שהוקם האו"ם, המטיל ספק בזיקתנו למקומות הקדושים בירושלים. גאורגיה היא המדינה היחידה במזרח אירופה, שבה התקשורת לא אומרת שתל אביב בירת ישראל, אלא מציינת את ירושלים כבירת ישראל".

לאחר הפתיחה הרשמית, התקיים טקס הדלקת נר ראשון של חנוכה על ידי איציק משה, וראשי אגודות הידידות מהכנסת והפרלמנט הגאורגי. ובין השירים העבריים, הפטריוטיים והנאומים של חברי הפרלמנט מישראל וגאורגיה שדיברו על חשיבות פעילותו  של איציק משה, כגשר מרכזי בקשרים, הוא לא שכח להציג פרויקטים חשובים של הישראלים על מנת שגאורגיה תאהב את ישראל. 

ולקראת סיומו של "שבוע ישראל" ישבנו עם איציק משה, על מנת לברר עימו כמה סוגיות שעלו מן השבוע הסוער והחשוב הזה, שהביא ללא ספק עוד נדבך בהעמקת היחסים בין שתי המדינות, מערכת שמשפיעה על עוד מדינות באירופה, על אותו בסיס מודל שפיתח משה.

אבל השאלה הראשונה החשובה איך הוא שכמעט חוסל על ידי האיראנים, אלמלא, פעילות נמרצת של כוחות הביטחון הגיאורגים, שסיכלו את המזימה , הוא ממשיך הלאה. 

אתה לא פוחד? אני שואל אותו. "מי שמאמין אינו פוחד. אינני פעיל בתחום ההסברה כפקיד המקבל שכר, ומיישם ג'וב וגם לא כאדם הרואה בפעילות זו מקפצה פוליטית. כידוע לך, אינני רוצה תפקיד, ג'וב, שכר, ובטח לא ריצה לכנסת – אלא ליישם פעילות חשובה והכרחית למען מדינת ישראל. ניסיון הרצח והמרדף שהחל אחר הישראלים, מעמיד אותנו, מיליון ישראלים בתפוצות בחזית שדה הקרב ואסור לנו לפחד ולהפסיד במערכה. האנטישמיות גדלה מעל 50% בשנה, וישראל של המאה 21 חזקה ועליה לפעול לצידנו, דבר שלא יכולנו לעשות במאה 20 בשואה ובמאה 15 בגירוש ספרד".

ש.מה מקור המתיחות בין הארגון שהנך עומד בראש "בית ישראל" למשרד החוץ הישראלי?

"מדובר על מכלול של דברים המושפעים בעיקר מהמלחמה בן 2 אידאולוגיות, שאליה נגרר משרד החוץ בשוגג, בשל חוסר הבנת השטח. ואני כאן פותח סוגריים ואומר שאני בטוח  ומקווה מאוד שהדברים יסתדרו בשל כניסתה לתפקיד של השגרירה החדשה המקצועית, הדס מיצד שהיא תבין את הנושא ונפתח דף חדש"

ש. נפתח דף חדש בהחלט אחרי הכל לראשונה מזה שנים ששגרירה של ישראל מגיעה לכנס שאתה מקיים..מהפך של ממש

"אני משבח אותה ומודה לה שהגיעה. ללא ספק, הדס מיצד שברה את הקרח לא מעט בזכות, ח"כ דוד ביטן שרצה מאוד להגיע להרמוניה בפעילות למען ישראל, בשל היותו ראש אגודת הידידות עם גאורגיה בכנסת . אני אדם אופטימי, מביט ליום המחר, לפנינו עבודה רבה ולא הייתי רוצה להקדיש זמן למשקעי העבר. העבר מאחורינו. מביט קדימה"

ש. מעריך את האחריות והדאגה לתדמית ישראל, שלא להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה.  אבל אתה שעושה עבודת קודש להסברה לישראל, מוציא מכיסו מאות אלפי דולרים , עמדת להירצח בשל הפעילות למען המדינה וגשאתה קורא באתר הרשמי של משרד החוץ שמהלכים שלך עשויים להזיק לישראל ולמערכת היחסים שלה עם גיאורגיה והשמצות ומכתבים רשמיים נגדך, בהם מציינים שהנך חורג מסמכויות וכו' וכו' לא מייאש אותך?

"מי שמדבר על חריגה מנותק ממה שקורה בעולם היהודי. לשמחתנו, 90% מהיקפי הפעילות היהודית, ועשייה למען ישראל נעשית על ידי אלפי אירגונים מהמגזר השלישי ועמותות ברחבי העולם, ביניהם איפא"ק, וארגונים אירופאים, שבחלקם אני משמש חבר בורד, ואף סגן נשיא באחד הארגונים הפרו-ישראליים באירופה. על כן, ההסבר של החריגה הינו חלש מדי. להזכירך, לא מזמן פורסם שהסכמים בין ישראל למספר מדינות ערביות נעשו על ידי גורמים הפעילים בעמותות ברחבי העולם. בטוחני שמעולם לא שמעת טענות של גורמים רשמיים על פועלם לטובת המדינה".

ש.  אמרת קודם  "המלחמה בין האידאולוגיות" מה פירוש?

"אחדד את הנושא בבעיה הקיימת בכל מדינות פוסט-סובייטיות. כבר מיום השליחות הראשונה שלי, מטעם הסוכנות היהודית כשליח ראשון בבריה"מ, קמה זעקה פרדוקסאלית בקרב עסקנים בישראל, שאין להוציא אותי לשליחות, בשל היותי ציוני מדי ואינני גיאורגי מספיק. לפנינו שתי אידאולוגיות מנוגדות. אידאולוגיה ישראלית, המכילה ייצוג תרבות ישראלית וקשרים בין גאורגיה לישראל כולה; ואידאולוגיה גלותית מוזרה, המדבר על קשרים בין גאורגיה ויהדות גאורגיה בלבד".

משה אומר שמהיום הראשון בשטח הבין שהוא נכנס למלחמה אידאולוגית קשה, כאשר מצד אחד ישנם אינטרסנטים באספקטים שונים, המעוניינים בשמירה על הגלותיות בישראל ובקשר של גאורגיה עם יהודי גאורגיה בלבד, והבין שעליו לעשות הכל בכדי להוביל את הקשר של גאורגיה, אחת מידידותיה החשובות של ישראל, לקשר עם כלל הישראלים וישראל כולה. "הבעיה איננה בעסקנים במישרין וגם לא במוסדות – הבעיה במפגש אינטרסים נמוכים המתחזקים בערוצים מפלגתיים ואף גוררים את הגורמים הרשמיים, ויחד יוצרים, דה-פקטו, חזית מוזרה נגד פעילות ישראלית".

ש. למה הנושא כל כך משמעותי?

"כי זה עלול להוביל לאיראניזציה של הקשרים בקרב מדינות רבות. לדוגמה, הפניה הרשמית של נשיא אוקרטינה זלנסקי לישראל, שהכעיסה ישראלים רבים, היא נגזרה והושפעה מחוסר הידע על ישראל הריאלית ומהאילוזיות של האידאולוגיה השנייה שהתנפצה במבחן אמת. דרך אגב, גם איראן אוהבת את יהדות איראן ואינה סולידרית לישראל. אני נלחם בנושא מעל 30 שנה, כי פורמט זה כנראה משרת אינטרסים רבים העטופים באידאולוגיה אמוציונלית, כאמצעי לאינטרסים חומריים וקיומיים, שלא משרתים כלל את שתי המדינות", אומר משה ומוסיף, שבפועל, נכון וטבעי שהדאגה העיקרית היא לישראל, אך היא משרתת בפועל גם את גאורגיה כי בשל האופוריה שהיא נמצאת בגלל הפורמט הריקני, אינה מצליחה לדעת לעומק את מדינת ישראל לצורך קידום האינטרסים שלה.

ש.אתה יכול להבין את מי שטוען שהדעות שלך כ לא פופולריות?

"יכול להיות ואין לי  פחד שדיעותי אינן פופולריות ואני אף משלם מחיר יקר על כך. אבל, אני לא נגרר ולא אגרר אחר החגיגה השקרית העטופה בטרמינולוגיה זולה, ואני מבטיח להמשיך לשכנע ולנסות להביא  את שני הצדדים לעלות על המסלול האידאלי, לטובת כולנו"

ש. כל זה כנראה מחוץ למדינה, ומה לדעתך ההשלכות בישראל?

"בוא ניזכר במלחמה בין אזרבייג'ן לארמניה. אלו שעלו מארמניה תמכו בה וכך עשו העולים מאזרבייג'ן. כנ"ל, ההתייחסות בקרב העליות האחרות. מדובר במכלול הספקטרום הגלותי והיהודים בעצם ממשיכים את החיים הגלותיים גם לאחר העלייה, שבגינה הפרטיקולריזם והפילוג העדתי גובר, והאינטרס הישראלי מטושטש ואיננו גורם בשיקולי הדעת של האזרחים הישראלים שעלו מאותן המדינות. לכן, להמשך הגלותיות יש השלכות מסוכנות גם בתוך החברה הישראלית.:

ש. ואיך משרד החוץ מעורב?

"ראשית, קטונתי מלדעת טוב יותר מפקידות בכירה בישראל, אך נראה שמשרד החוץ הישראלי איננו ניזון ממידע נכון, ייתכן גם, שאינו מתעמק בהבנת הניואנסים בשטח, ובפועל תומך בפעילות סקטוריאלית לעומת פעילות ישראלית בשטח. יתרה מזאת, בשוגג היא נגררת, מפריעה ואף מתנגדת לפעילות ההסברה, חינוך לזכר השואה, דרך חיבורים עם חסידי האידאולוגיה הגלותית, שמקורה והמוטיבציה טרם ידועים. ושנית, אינני מעוניין להקדיש את הזמן והמשאבים בחקירת הנושא, אני בוחן את העובדות שברשותך לא ארחיב, ומצפה לגלות אחריות הן על ידי הגורמים הבוחשים בעניין בשל אינטרסים צרים והן על ידי פקידות גבוה לפתיחת דף חדש ונרמול הקשרים, מכיוון שהמדינה איננה שייכת בטאבו לפקידים או לפוליטיקאים – היא שייכת לכולנו ואנחנו חייבים לפעול למענה יחד"

 ש. תסביר בבקשה, איך אמירתך בכנס "שאין לך נוסטלגיה לגיאורגיה" כיליד גיאורגיה מתקבלת באופן פרדוקסאלי בהבנה, בקרב הגיאורגים?

"ראשית, דעתה של גאורגיה או דעתה של כל מדינה אחרת איננה מעניינת, כאשר מדובר על זהותי היהודית והישראלית. שנית, אינני מאמין בשתי אימהות ושתי אזרחויות, ועל כן מחזיק רק באזרחות ישראלית, אשר מבטיח את מעמדך מחוץ לישראל. שלישית, עובדה היא, דווקא זהותי הישראלית הברורה, היציבה וחוסר נוסטלגיה לעברי הגלותי, היא זו שמאפשרת לי לראות את גאורגיה באופן לא אמוציונלי ולהבין שהיא אכן מדינה ידידה, בהשוואה למדינות אחרות שאני מכיר – וכמדינה ידידה, כפי שראית בכנס, אני עושה רבות למענה, בהשוואה לאלה שיש להם נוסטלגיה, בעיה בזהות ומגדירים עצמם חצי גאורגים, חצי יהודים, זהותם מטושטשת ומתנהגים כגלות גאורגית הן בעת ביקורם והן בדרך חייהם בישראל. והדבר האחרון הוא, העם הגאורג איכותי, משכיל ואינטלקטואלי, אינו מעורב בחגיגה זולה, ומבין הבדל בין אידאולוגיה ריקנית לבין פורמט פעילות אדקווטי אותו אנו מייצגים – ועובדה היא, שייזמנו כ-80% מהיקף הקשרים הקיימים בין המדינות".

ש. אז נראה שאתה מותקף מכל החזיתות? לא מטריד אותך?

"כל אדם שרוצה לעשות שינויים, להביא לרפורמות מרחיקות לכת, חייב לדעת שהוא עשוי לעמוד מול התקפות על ידי גורמים בינוניים ואף, במקרה שלי, מאיומים על הרצח מארגונים אנטי-ישראלים, שדרך אגב, בפועל "הכירו" (לפחות הם… בגיחוך) בתוכן ועומק פעילותי למען ישראל."

ש. לא נראה לך שהבעיה קיימת גם בקצב, בסגנון ודרך פעילותך?

"אני ממליץ לקרוא את הספר "ציונות נגד הזרם" המספר על ההישגים בפעילותי הציונית במשך 33 שנה, ובו ניתן להבין שהבעיה איננה בדרך פעילותי, הבעיה הינה באיכות אהבת ישראל ובחוסר פעילות אצל האחרים, המשאיר להם זמן לפעול נגד פעילות ענפה בכדי להיראות ולשרוד בשטח. התחרות בעשייה למען המדינה הינה תחרות בריאה, ויש להמשיך לפעול למענה. האתגרים ממלאים אותנו באנרגיות, אני ממוקד בדאגה לישראל, לעם היהודי וממשיך בפעילותי, ללא קשר לתנאי הסביבה. בשנה הבאה, 75 שנה לישראל נשמח לעדכן בפעילויות בינ"ל הן ברחבי אירופה והן בישראל.

איש המשימות המיוחדות ברגיל

ז'אק ברגיל מאשדוד , לשעבר מבקר העירייה, הוא האיש שרוקם את הקשרים ברחבי אירופה עם אנשי ממשל בספרד, קוסובו ואלבניה, בשליחותו של  איציק משה. "אני עושה הכל למען מדינת ישראל עם איציק משה, איש נדיר מקצוען ומיוני גדול".

ראש ממשלת גיאורגיה: "אתם אחים שלי חנוכה שמח"

ובשולי הכנס הגיע ראש ממשלת גיאורגיה, אירקלי גריבשווילי, להדלקת נר ראשון של חנוכה בבית הכנסת העתיק בעיר העתיקה בטיביליסי. בית כנסת שנבנה בשנת 1904 ושימש את כ70 אלך בני הקהילה היהודית גיאורגית עד תחילת שנות ה70 עת עלו לישראל. לטקס הדלת הנר הראשון הגיעו לצד ראש הממשלה הגיאורגי,  השגרירה, הדס מיצד, הרב הראשי של גיאורגיה, הרב מאשדוד יצחק גאגולה, שבתאי צור, שגריר ישראל בגיאורגיה לשעבר, ח"ד דוד ביטן, בני הקהילה ויהודים שעדיין מתגוררים בטיביליסי. על פי הידוע יש מאות בודדות של יהודים שעדיין חיים שם.

בנאומו אמר בעברית ראש הממשלה "אחים שלי אתם. חג חנוכה שמח" ועבר לדבר בשפה הגיאורגית ובירך את העם היהודי ואת בני הקהילה והעמיד על נס את מערכת היחסים הטובה בין ישראל לגיאורגיה וביקש מח"כ ביטן להעביר ברכתו מממשלת ישראל ולכל העם בישראל והביטח להעמיק את הקשרים בין המדינות.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן