איזו קטגוריית רכב שלטה ב-2022 ומהם הדגמים הכי נמכרים?

התעצמות סינית, דעיכה אירופית והפתעה בקטגוריית הפנאי: נתוני מסירות הרכב של 2022 משקפים טרנדים ומגמות חדשות ששווה להכיר 

מה עלה ומה ירד במכירות?. צילום: Shutterstock
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

שנת 2022 היתה מעניינת מאוד בשוק הרכב הישראלי: נמסרו בה 268,145 מכוניות חדשות לנהגים (מספר שהיה יכול להיות גבוה בהרבה) ורוב היצרנים לא הצליחו לעמוד בביקוש בשל משברי שרשרת הייצור. התוצאה: ירידה של 7.8% במסירות כלי רכב חדשים בהשוואה ל-2021. קראו על הטרנדים והמגמות העולים מנתוני מסירות רכב של 2022, בהתאם לנתוני משרד התחבורה. 

הטרנדים החמים: ג'יפים, מיני וסיניות

2022 היא השנה הראשונה בה נמכרו בישראל יותר מכוניות מיני מאשר סופרמיני, בעיקר בשל צמיחה במכירות הקיה פיקנטו. זוהי המכונית הכי נמכרת בארץ עם 12,971 מסירות, בעיקר בזכות יכולתה של היצרנית להעמיד מלאי גדול יחסית. לעומת זאת, נרשמה ירידה במכירות המשפחתיות – 5% פחות מאשר ב-2021, בה נרשמה ירידה של 1% בלבד ביחס ל-2020. ניכר גם כי יותר ישראלים בוחרים ברכבי פנאי גדולים, כשהמכירות בקטגוריית זו קפצו ב-5%, צמיחה שלא נרשמה מאז 2015. הנהג הישראלי מאוד אוהב רכבי פנאי למיניהם: קטגוריות הפנאי מייצגות 57% מהמסירות ב-2022, יותר מכל קטגוריה אחרת. 

בנוסף מגמה שבלטה מאוד השנה היתה כניסתם של הרבה מותגים סיניים שמתמחים ברכב חשמלי; הג'אומטרי C של ג'ילי אף הדיחה את טסלה מראש טבלת החשמליות. יש להניח שבשנה הקרובה נראה התעצמות של העולות מסין, בעיקר בשל מלאי זמין וההתייקרות המתמשכת בדלק ועלויות תחזוקה.

המספרים מדברים בעד עצמם

נתחיל בקטגוריית המיני: במקום השני אחרי הפיקנטו ניצבת היונדאי i10 עם 4,839 מסירות – צמיחה משמעותית עבורה ביחס ל-2021 – ואחריהן הספייס סטאר של מיצובישי (3,618). בקטגוריית הסופרמיני שלטה המאזדה 2 עם 6,941 מסירות, קפיצה של שלושה מקומות ביחס לשנה הקודמת, גם כאן בזכות זמינות שהשיג היבואן. במקום השני ניצבת יונדאי i20 עם 4,163 מסירות, והסיאט איביזה הפופולרית (1,943). טויוטה יאריס * הפופולרית שתמיד מככבת בראש הרשימה, סיימה השנה במקום הרביעי עם 1910 מסירות. שינוי שניתן לייחס בעיקר לבעיות מלאי שעימם התמודדו יבואני הרכב בשנה החולפת. 

בראש קטגוריית המשפחתיות המשיכה לעמוד טויוטה קורולה (10,751 מסירות), ואחריה יונדאי איוניק (5,747) ויונדאי אלנטרה (5,669). השנה לא הגיעו לעשיריה הראשונה של המשפחתיות שמות מוכרים כמו פולקסווגן גולף והונדה סיוויק – גם כאן בשל בעיות אספקה. 

קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים קיבלו גוון סיני חזק: במקום הראשון עדיין ניצב היונדאי טוסון עם 7,432 מסירות, אך מיד אחריו הג'ילי גאומטרי C שפגשה 6,816 ישראלים. זו כניסה חדשה לטבלה, שעקפה שמות ותיקים כמו קיה ספורטז', טויטה ראב 4 ומאזדה CX5. בנוסף, לעשיריית רכבי הפנאי הקומפקטיים נכנסו ה-EHS של MG – מותג סיני בימינו – והאטו 3 של BYD. 

ומה על רכבי הפנאי הגדולים? 2,437 מסירות הציבו בראש הרשימה את הקיה סורנטו. אחריו הגיע הטויוטה לנד קרוזר עם 2,251 מסירות – נתון מפתיע בהתחשב במחירו. הפער בין שני אלה ובין האחרים הוא עצום: במקום השלישי ניצב הרנגלר הקשוח של ג'יפ עם 845 מסירות, והסאניונג רקסטון שבמקום הרביעי זכה רק ל-556 מכירות, אם כי מדובר בצמיחה גדולה עבורו, קפיצה של חמישה מקומות בטבלה. 

את שוק מכוניות המנהלים ממשיכה להוביל הטסלה מודל 3 האמריקאית עם 4,658 מסירות ואחריה יונדאי סונטה (1,929) וסקודה סופרב (1,328) – נתון שהשיגה בזכות מיתוג חזק והיותה חשמלית. דווקא מול חשמליות אחרות היא פחות זוהרת: ג'ילי עקפה אותה בכמעט אלפיים מסירות, MG משאירה לה אבק וגם BYD שרק השנה נחתה כאן כבר נושפת בעורפה.


לאן נעלמו האירופיות?

תהליך ייצור הרכבים נפגע במהלך השנה החולפת

כשבוחנים את צמרת הטבלה – עשרת המכוניות הכי נמכרות בארץ – אפשר למצוא שישה ששייכים לקונצרן יונדאי קיה, שלושה יפניים ואת ג'ילי הסינית. בצמרת לא נמצאה אף יצרנית אירופית אחת לרפואה. הסיבה היא שבשנה האחרונה השתולל ביבשת משבר פוליטי-מדיני שהחריף את בעיות שרשרת הייצור שפקדו את התעשייה כולה: מלחמת אוקראינה הובילה להתייקרות הדלק ולאי ודאות כלכלית. בשל כך, נדרשו היצרניות האירופיות להסתגל ולכוון לשווקים הרווחיים ביותר שלהן, שלא נמצאים פה במזרח התיכון. 

סיכום

נתוני מסירות הרכב של 2022 משאירים הרבה מקום למחשבה. ראשית יש לזכור כי טבלת המכירות לא מספקת תמונת מצב מלאה של מה שקורה בכבישי ישראל מאחר ואינה לוקחת בחשבון את שוק רכבי היד 2. שנית, המשבר בתעשיית הרכב לא ייפתר ביום אחד, אך השנה צפוי לחול שיפור מורגש. אחד הגורמים שמקשים על מענה לביקוש הוא הצורך בהתאמת פסי הייצור לטכנולוגיות רכב חשמלי; מדובר בתהליך שהחל בתעשייה לפני מספר שנים, ואמור להתייצב במהלך 2023. 

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש על ידי הלקוח. 

מספר רישיון 54414.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן