המהנדס הראשי של 'יובלים' חושף: "שיקרו וסילפו נגדי וניסו לחסל ולקבור אותי לאט ובשקט"

ואלרי סיינסקי, שימש כמהנדס הראשי של תאגיד המים 'יובלים' עד שפוטר, לאחר התעללות ארוכה, לדבריו, מצד הנהלת התאגיד. בראיון בלעדי הוא מתאר איך עבר התעללות בעבודה ועל כך שנאלץ לקבל טיפול רפואי. בראיון הוא חושף את מה שמתרחש מאחורי דלתות 'יובלים', שהפך לתאגיד הכי

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשבועות האחרונים בעקבות סדרת תחקירים של אשדוד10 על מה שמתרחש בתאגיד 'יובלים' על חשבונות המים ההזויים שנשלחים לתושבים, הטעויות, הגבייה המנופחת והשירות הלקוי, מעניין לשמוע היה את מי שהיה בלב העשייה בתאגיד, המהנדס הראשי שפוטר לאחר התעללות מצד הנהלת התאגיד. ואלרי סנייסקי, שפתח באחרונה עסק של אופנה. "אני לא יכול לגעת במקצוע אחרי מה שעברתי. אולי בעתיד. בינתיים אני בתחום האונה משהו שמרגיע לי את הפצעים שטרם הגלידו", הוא אומר בכאב.

בחודש מאי האחרון הוא פוטר מ'יובלים' לאחר שימוע שעבר ולאחר מסכת התעללויות, לטענתו, מצד הנהלת 'יובלים. "מדובר בטעויות וחוסר מקצועיות. דיברתי במקרה עם אחת מראשי המאבק נגד 'יובלים'. לצערי, מכלילים את כלל עובדי 'יובלים'. יש שם גם אנשים טובים. אני חייתי ועבדתי איתם. יש כאלה שנותנים את הנשמה והלב". לדבריו, אם הבעיה של התושב לא מגיעה לדלת של ראש העיר, או ליו"ר הדירקטוריון הנוכחי, גבי כנפו, לא יהיה קשה להעריך איך תיפתר הבעייה, או שלמעשה לא תיפתר בכלל.

סיפור הפיטורין שלו וההתעללות שעבר בחברה נחשפה בתחקיר באתר אשדוד10. נחשף המכתב ששלח ואלרי במרץ השנה, לראש העירייה, לסרי ובו פירוט מסכת ההתעללות שעבר, לדבריו. לראשונה הוא הסכים, לדבר על הכל בראיון ראשון ולספר מה קורה מאחורי דלתות הברזל של 'יובלים'.

הפצעים שטרם הגלידו והזעם האצור שיש בואלרי הם תולדה של מה שעבר בתאגיד, כששימש המהנדס הראשי. היה זה לפני כחצי שנה כשהחליט כי הוא אינו יכול יותר לשאת את מה שעבר והחליט לצאת למאבק נגד התאגיד ונגד המנכ"ל, שלמה אטיאס, שלדבריו התעמר בו וניסה בכך דרך לגרום לו לפיטוריו. ואלרי נכנס לתפקידו כמהנדס הראשי של 'יובלים' בפברואר 2014 לאחר שנבחר במכרז בו התמודדו 8 מועמדים ולאחר שהתחלפו בתאגיד, מאז הוקם לפני 7 שנים, 4 מהנדסים ראשיים. במכתבו לראש העירייה הוא סיפר על לחצים ומועקה שבה הוא שרוי, שנגרמו לו, לכאורה, ב'יובלים' וגרמו לביקוריו החוזרים והנשנים במוקדי רפואה דחופה והסתייעות בפסיכולוג תעסוקתי. במכתב, הוא ביקש את התערבותו של ראש העיר ופגישה עמו. "בתאגיד קיימת אווירה של פחד, התנכלות והתעמרות מצד המנכ"ל" כתב אז לארי לראש העירייה. "עימותים בלתי פוסקים עם עובדים, קבלנים, יועצים, וזאת תוך צעקות, איומים ואלימות מילולית של ממש". הוא טען כי מאז שנכנס לתפקידו, המנכ"ל ניסה בכל כוחו, באופן אישי ובצורה שיטתית להכשילו, לכאורה, בתפקידו תוך רמיסת כבודו ושמו המקצועי. לדבריו, הוא לא היחיד שחווה התעמרות ועובדים שהעזו להתנגד, להשמיע את קולם או להתלונן אולצו להתפטר. עוד טען כי ההתנהלות המדוברת בתאגיד ידועה לבכירים בעירייה כבר שנים מאחר והם מקבלים מכתבים, תלונות ודיווחים על המתרחש, אך הם בוחרים להתעלם ולא להתערב.

ד"ר אלי לחמני, חבר המועצה, שהיה למשך תקופה קצרה יו"ר הדירקטוריון של 'יובלים', שהתייחס לנושא לאחר התפוצצות הפרשה אמר כי "מהתלונה של ואלרי, עולה תמונה עגומה ביותר של מערכת יחסי עבודה עכורה מאוד גם ברמת ההנהלה הבכירה ביותר בחברה. הזלזול בעובדים שעולה מתוכן מכתבו ומתגובת הנהלת החברה שאינה מאמינה באישור רפואי כדין שהביא מהנדס ראשי ודורשת בדיקה של רופא מטעמה מעלה תחושה של התייחסות של החברה לעובדיה כעבדים ולא כעובדים. אציין כי במסגרת תפקידי היו תלונות בנושא מערכת יחסי העבודה בחברה גם כלפי ההנהלה הבכירה ביותר ואף קיימתי שיחות לא קלות על כך עם המנכ"ל .לצערי עקב תקופת כהונתי הקצרה לא הצלחתי להביא לשינוי שקיוויתי לחולל בנושא".

"ניסו לחסל אתי חשבונות"

בפועל, המהנדס פוטר, נחבר מהנדס חדש והחברה ממשיכה לתפקד למרות כל התלונות, המחאות, והצרות שהיא גורמת לתושבי העיר בשירות ובגבייה. "עשיתי את הפרסום בתקשורת כי ניסו לחסל איתי חשבונות לאט ובשקט ואמרתי שאני רוצה לפרסם את הדברים ברגע שהבנתי ששמים עלי פס בהנהלה של יובלים", טוען ואלרי. "באתי מהצבא ולעולם לא חוויתי כאלה דברים. בשירות הסדיר הייתי לוחם בגדוד 'שקד', כצלף. אלו דברים שהולכים איתי כל השנים לא להוריד את הראש ולספוג השפלות בשקט. מי שרוצה להסתדר איתך, לא ירמוס אותך".

כשואלרי חש מועקה ומצוקה נוכח מה שהוא חווה לדבריו מצד הנהלת התאגיד הוא התיישב וכתב את המכתב לראש העירייה. "כתבתי את המכתב בדצמבר 2015. הייתי בחופשת מחלה וכשאני חוזר מחופשת המחלה עד פברואר 2016 כל יום הוא פשוט מכה בי, מחפש אותי. באחד הדיונים האחרונים בחודש פברואר נאמרו כלפיי מילים קשות מצד אטיאס המנכ"ל 'אתה כישלון, אתה כלום', הוא אמר לי. ברגע שהוא מתחיל זה כמו קטר, לא בוחל במילים. אי אפשר לעצור אותו. אני מקפל את הדברים שלי והולך. מעשן עשר סיגריות בשעה ולא מצליח לנהוג, מפחד לעשות תאונה. למחרת בבוקר אני כבר בדרך למוקד רפואה דחופה בעקבות לחצים בחזה וקשיי נשימה"

למה הוא התנהג אליך כך? מה הסיבה?

"הייתי לו (לשלמה אטיאס) כעצם בגרון. ואני מבין ברגע שהחופשה תסתיים אני אפוטר על הרצפה. אקבל נוק-אוט. בסוף השבוע אני פונה לעו"ד שלי. היו לי כאבים חזקים בחזה שלא חלפו חודש. עשיתי בדיקות בתל השומר ונשארתי לאשפוז לילה למעקב. אני יושב בבית חודש ועוד חודש. כשבמרץ אני יוצא לעיתונות".

במהלך הניסיונות החוזרים ונשנים, לטענתו, של חברת 'יובלים' לזמן אותו לשימוע על מנת לפטרו, נפגעת אימו בתאונת דרכים. "הם מנסים לגרור אותי לשימוע כדי לפטר אותי ואני חולה בבית. במרץ אני מרגיש יותר טוב ונקבע שימוע. לצערי, יום לפני דורס את אמא שלי בת ה-70 רכב ליד הספרייה עירונית והיא במצב קשה מאוד. אני מחכה לידה בבית החולים כשהיא מתאוששת, והם כמובן ממשיכים עם המכתבים והטלפונים. אני מעביר להם את כל הסיכום מבית החולים "בלינסון" שכלל המון בעיות בגפיים והם ממשיכים לנסות כל שלושה ארבעה ימים לקבוע מועד לשימוע. בסופו של דבר נקבע מועד, השימוע היה למראית עין כמובן והם מפטרים אותי ב-15 למאי. הם גזרו את הדין שלי", אומר.

מה היו הסיבות לפיטורין על פי השימוע?

"הם הכינו לי 13 דפים של כתב שימוע. זה היה נראה יותר כמו כתב אישום פלילי. חוץ מלאנוס ולגנוב כנראה שעשיתי הכול. קראתי את כתב השימוע עשרים פעם עד שקלטתי את גודל השקר וסילוף העובדות. הם האשימו אותי בכל מה שאפשר והיו מאות דפים של נספחים. אני מתיישב על המחשב ואחרי שאני מתעשת, במשך 20 שעות ביום יושב מול המחשב ומכין תשובה לכתב השימוע הזדוני. הם היו כ"כ בטוחים בעצמם וכתבו שהם שוקלים לשלול ממני פיצוים והודעה מוקדמת בגלל הנזקים שהם אומרים שעשיתי- מדובר בסכום של כשמונים אלף שקלים. גם בן אדם שגונב לא תמיד בית משפט מאשר לקחת פיצוים, אז ברור שזה בלוף. בן אדם חלש יקבל התקף לב. התייחסתי (בכתב ההגנה) לכל מילה ושקר שהם כתבו. הם כמובן לא לקחו לי אגורה, כי הם הבינו שיש לי תשובה לכל דבר שלהם- אם הם יגעו לי בפיצוים הם הבינו שזאת תהיה תביעה מטורפת".

איך רק אתה מתוך עשרות עובדים התלוננת?

"כי לי יש אומץ. לא יכולתי גם לסבול. אני יודע שיש עוד אנשים שחוששים, אבל הם אנשים שפועלים מהראש ולא מהנפש, יש קשר שתיקה. אני ראיתי מוות בשירות עשרות פעמים. יש אווירה של פחד הוא היה עובד במסדרון וכולם נדבקו לכיסאות, אין לי אופי של אדם ששותק"

שלמה אטיאס היום יכול לומר למעשה שהוא לא עשה לך כלום?

"שיגיד אני יכול להביא אנשים שיעידו אחרת וראו את זה", מסכם ומשאיר דלת פתוחה למה שהולך להתרחש ככל הנראה בחודשים הקרובים. הרי ואלרי, לדבריו, לא אדם ששותק".

החיים החדשים של ואלרי

לאחר פיטוריו הוא פתח יחד עם רעייתו, טניה עסק בתחום האופנה."זה כיף ותרפיה לנפש. אני מרגיש, למרות שחלפו מספר חודשים מאז המקרה לא נרגעתי נפשית והצלקות טרם הגלידו. חיפשתי מקום עבודה והגעתי לכמה מקומות, אבל הרגשתי שלא התנקיתי. הטראומות והלחצים הנפשיים שעברתי ואחרי שהוציאו דיבתי היו קשים. זאת הסיבה שאני לא עובד במקצוע. הציעו לי להיות מנהל והרגשתי שאני עדיין לא שם. התעללו בי ושמו אותי במצור", הוא מספר בכאב.

העסק החדש, מדרשת האופנה "פאשן פלור" במרכז רובע הסיטי באשדוד, מלמדת בנות ובנים את סודות התפירה והאופנה לפי קורסים. מתפירה בסיסית ועד שמלת ערב. "היה לנו סניף בחולון, והחלטנו שאנחנו פותחים סניף חדש. הגיע הזמן להתרחב ועכשיו גם יש לי זמן. ההתעסקות באופנה הוא קצוב כשאני ארגיש שהפצעים יגלידו אחזור לתחום שלי בהנדסה", הוא אומר. "אם עוד שלוש שנים אני ארגיש מוכן לחזור אולי לא ייקחו אותי. עכשיו אני מנהל את הרשת הפרטית מבחינת לוגיסטיקה, כספים, פרסום ושיבוצים. זה כיף מאוד, אנחנו פתוחים בערך חודשים וכבר יש לנו 150 תלמידים".

P60909 141913

ואלרי נחשב למומחה בתחומו. ניסיונו המקצועי בתחום נצבר בעיקר בשורות צה"ל, במערך הבינוי של חיל האוויר, שם שירת 8 שנים כקצין ומהנדס והשתחרר בדרגת רס"ן. במהלך שירותו ביצע 3 תפקידים הנדסיים ופיקודיים במטה ובשדה. עבור 2 מתוכם זכה בתוכנית שירות בגין הצטיינות. "התפקיד האחרון אותו ביצעתי בהצטיינות במערך הבינוי היה כראש מדור מערכות ומתקני הביוב והמים בכל בסיסי החיל, תפקיד שיש לומר, הינו הרבה יותר מורכב מהתפקיד אותו מלאתי בתאגיד 'יובלים' "

ב- 3 השנים הראשונות לאחר פרישתו מצה"ל, וטרם עבודתו ב'יובלים', הועסק בחברה גדולה בתחום ניהול פרויקטים, בתפקיד מנהל מערכות אלקטרו-מכניות. זאת במסגרת פרויקט לאומי של הקמת מתחם תפעולי של הרכבת בבאר-שבע, בהיקף של 1.2 מיליארד שקל.

סדרת תחקירים באשדוד10 חושפת התנהלות בעייתית בתאגיד המים יובלים: תשלומים הזויים, מכתבים מטרידים ושירות לקוי

מערכת אשדוד10 עוקבת באחרונה אחר התלונות של תושבי העיר בנושא חברת "יובלים". המחאה עד לפני כחודש הייתה מחאה שקטה והתבטאה בעיקרה בתלונות ללא מעש. עכשיו התושבים החליטו לפתוח במאבק. כך למשל, ג'ורג' אלמקייס וטל שמעוני פנו אל המערכת בנושא מכתבים שקיבלו מתאגיד המים על כך שחרגו במאתיים אחוז. מכתבים דומים קיבלה כמעט כל העיר אשדוד. התלונות היו מקצה לקצה- על חיובים לא פרופוציונלים ולא הגיוניים, לעומת כמות הדיירים ודרישה לתשלום מיידי של 4,000 שקל של אילן קריאף תושב רובע י"א כאשר החברה חיברה את מד השעון של שכנו אליו.

אל מערכת ממשיכות לזרום כל שבוע עשרות פניות של תושבים שקיבלו חריגות הזויות בצריכות המים וחשבונות בלתי הגיוניים. רפורמת המים הקפיצה את חשבונות המים במאות אחוזים . קטי שלו, לדוגמא, תושבת אשדוד נמצאת בחוב של יותר מ-12 וחצי אלף שקלים היות והיא לא מוכנה לשלם מכיסה את החשבונות ההזויים שקיבלה מתאגיד המים. היא היחידה מבין הפונים שחוץ מתסכול וכעס רב, נקטה בצעד אקטיבי כנגד יובלים וסירבה לשלם את החשבון. שלו הקימה את קבוצת הפייסבוק "יובלים הביתה". כמו כן היא קוראת לשלוח אליה בקבוצה את חשבוניות המים על מנת שיחד התושבים יוכלו לנקוט באמצעים משפטיים ותקשורתיים נוספים כנגד התאגיד.

חשוב לציין, כי תושבים רבים רמזו ואף טענו כי הם חושדים שגביית המים נעשית בכוונת תחילה על מנת לגזול מהם את כספם. עדותו של ואלרי שופכת אור חדש על השיטה בחברת 'יובלים' –שהינה לא פחות מחוסר מקצועיות וזלזול שהוא לא פחות גרוע ובעקבותיו נדרשים התושבים לשלם חשבונות גבוהים מאוד.

יובלים: "הכפשות חסרות בסיס"

מדובר בהכפשות חסרות בסיס המהוות לשון הרע ודברי בלע ושקר כלפי התאגיד והנהלתו. מדובר בעובד אשר עבד כשנתיים בתאגיד, ואשר חרף הניסיונות של מנהלי התאגיד לשפר את ביצועיו ואת מקצועיותו כשל פעם אחר פעם בביצוע תפקידו, וגילה חוסר מקצועיות בולט ומוכח. למקרא פניית העיתון לתאגיד, עולה בבירור שהעובד הסתיר מהעיתון את המסמכים הרבים, המכתבים וההוכחות לכישלונותיו הרבים בביצוע עבודתו, אשר הוצגו לעובד בטרם הוחלט על פיטוריו. העובד פוטר רק לאחר שניתנה לו זכות טיעון מלאה ורק לאחר שהתקיימו לו שני שימועים,
לבקשתו, ולאחר שיוצג בשניהם ע"י בא כוחו , לבקשתו ורק לאחר שנשקלו מלוא טענותיו בנושא. יש להדגיש – שרק לאחר שנודע לעובד על הכוונה לסיים את העסקתו, החל "מגבש" טענות "התנכלות" פיקטיביות ומשוללות יסוד כמוזכר בפנייתכם, וזאת בניסיון למנוע את פיטוריו מחויבי המציאות.
החלטת התאגיד לסיים את העסקתו של העובד מתפרשת על פני לא פחות מ-18 עמודים והיא מנומקת מפורטת ומעמיקה, ולו היה העובד חושף בפני העיתון את התמונה כולה ולא את חלקה הערוך והמטעה, היה ניתן בנקל להיווכח, שההחלטה על פיטוריו כלל לא התקבלה ע"י המנכ"ל אלא על ידי ועדה בה לא נכח המנכ"ל אשר בראשה עמד יו"ר דירקטוריון החברה. לאור מחויבותו של התאגיד לתושבים לתפקוד תקין, ולאחר אין ספור הזדמנויות שניתנו לעובד
לשפר את תפקודו, לא נותרה בידי התאגיד הברירה, אלא להחליט על סיום עבודתו כמחויב. באשר לטענה הנוגעת לתקינות שעוני המים יובהר, כי שעוני המים תקינים ועובדים ללא פגם. התאגיד עובד עם מדי מים בעלי תקן מוסדר, אשר מוחלפים במועדים הקבועים בחוק , ועל פי תוכנית עבודה מובנית.
צר לתאגיד שעל גבי העיתון מבקש העובד להכפיש לא רק את ההנהלה אלא גם את כל ציבור העובדים. עובדי התאגיד הנם עובדים מקצועיים ביותר ראויים ובעלי מקצוע לעילא ולעילא. תאגיד "יובלים אשדוד" פועל באופן מקצועי ומשרת את תושבי העיר ברמה גבוהה. הניסיון החוזר והנשנה להטיל דופי בפעילות התאגיד מעיד על מטילי הדופי ולא על התאגיד. אנו נמשיך לשרת את תושבי העיר במקצועיות ונאמנות".

כ

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן