ashdod10 logo

לוחם סיירת מטכ"ל מאשדוד :""כך יריתי בראש הממשלה ביבי נתניהו"

הרבה כבוד הביא השבוע מרקו אשכנזי, סגן ראש העיר לשעבר ולוחם מהולל בסיירת מטכ"ל . זאת במסגרת סרט על המבצע שהדהים את העולם "מבצע סבנה" לשחרור חטופים במבצע מרהיב בו השתתף אשכנזי לצד אהוד ברק, וביבי נתניהו . במהלך הפריצה כדור שנפלט מאקדחו פצע קלות את ביבי נתניהו
רבקה יניב | שישי, 11 ספטמבר 2015 09:16

מרקו אשכנזי תושב אשדוד ותיק מאוד (73), הוא שועל קרבות ותיק. בעבר שימש סגן ראש העיר במשך 10 שנים ועשה את המפכה הגדולה בחברה למתנ"סים. כעבור שתי קדנציות הוא מאס בפוליטיקה ובאינטריגות ופרש לפנסיה. אשכנזי מככב בסרט הדוקו דרמה החדש  "סבנה"ששודר ב"קשת" בערוץ 2. הסרט עוסק  בחטיפת מטוס נוסעים של חברת התעופה הבלגית' סבנה' שהתרחשה ב-8 במאי 1972 שיצא בטיסה מבריסל ועם נחיתתו לנחיתת ביניים בווינה בדרכו לנמל התעופה בלוד, נחטף על ידי מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" והונחת בנמל התעופה בלוד. המטוס שוחרר מקץ יממה בפעולה נועזת של סיירת מטכ"ל, שאשכנזי, אז כבר לוחם סייירת במילואים, נמנה על לוחמיה. אשכנזי ניטרל את המטוס החטוף לאחר שנטרל את המחבלות וכדור טועה שמפלט פגע קל בנתניהו. לאשכנזי אגב יש שני צל"שים ועיטור מופת עבור מבצעים עלומים שטרם פורסמו וספק אם יפורסמו אי פעם.

בשיחה השבוע עם "השבוע באשדוד" אומר אשכנזי כי הסרט "סבנה" משקף נאמנה את מה שאירע. "אני לא ידעתי מה בדיוק  התרחש במטוס  והסרט נתן לי תמונה מלאה". אשכנזי שידוע כאיש נחבא אל הכלים באשר לנושאים אישיים ובוודאי באשר למעלליו בצבא, גם אם מותר לחשוף אותם, אומר  "היה צריך לעשות את הסרט הזה בשביל עם ישראל וגם כדי שיישאר לנכדים שלי תיעוד על הסבא שלהם. יש לי 2  נכדים שסיימו את השירות בצה"ל ו-2 שעדיין משרתים. כולם היו איתי בהקרנת הבכורה והתרגשו מאוד".

MARKO1

במטוס שיצא מבריסל לישראל היו  110 נוסעים, רובם ישראלים ואנשי צוות. ארבעה מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" עלו לטיסה עם דרכונים מזויפים, והשתלטו על המטוס באיומי אקדח. על פי הוראתם הטייס הנחית את המטוס בבן גוריון, שם החוטפים החזיקו את הנוסעים והצוות כבני ערובה במשך יממה שלמה. הם דרשו תמורת החטופים שחרור של 300 מחבלים מבתי הכלא בישראל.

שר הביטחון דאז משה דיין ושר התחבורה, שמעון פרס שקיבלו את הגיבוי המוחלט מראשת הממשלה, דאז, גולדה מאיר לקבל את כל ההחלטות לגבי הטיפול בחטיפה. לדיין ופרס לא היה ספק באשר לביצוע פעולה לשחרור החטופים ולרגע לא עלה בדעתם לשחרר מחבל אחד אפילו. השניים ניהלו את כל האירוע ממגדל הפיקוח של נמל התעופה. הם הזעיקו למקום את אהוד ברק מפקד סייירת מטכ"ל והטילו עליו את המשימה לשחרר החטופים. ברק החל ל"קושש" לוחמים ובתוך שעות הוא החל לתרגל אותם לקראת פריצה למטוס.

16 לוחמי סיירת מטכ"ל,בהם אשכנזי לבושים כטכנאי מטוסים, פרצו למטוס, השתלטו עליו ושחררו את בני הערובה. אשכנזי היה קצין במילואים, בן 30, נשוי ואב לשני ילדים קטנים. "הייתי אצל חברים כששוטרים מתחנת אשדוד דפקו בדלת והודיעו לי שמחפשים אותי מהיחידה ומבקשים שאתייצב מיד בשדה התעופה. אמרתי לחבר שיודיע לאשתי".

כשהלילה ירד, עלה חשש שהעניינים יסתבכו, והמחבלים יאלצו את הטייס לטוס למדינה ערבית. הוחלט לקרקע את המטוס. "ברק קרא לי לבוא איתו ועם טכנאי המטוסים. המנועים עוד פעלו כשנכנסנו מתחת למטוס. אנחנו מאומנים בהתגנבויות מהסוג הזה. עשינו את זה מאות פעמים. הטכנאי חיבל במערכת ההידראולית של הגלגל וחזרנו בחזרה להאנגר".

על החשש למות אמר אשכנזי לכתבת של MAKO :  "אתה צעיר מוות בכלל לא נמצא בשיקולים שלך. אתה חי בתחושה שאתה יכול הכל. מרגע שיש לך משפחה, לפני כל פעולה אתה שואל את עצמך מה יהיה איתם אם תיפצע או חלילה תיהרג. אבל זה יושב במאחורה של הראש. אין זמן לדאוג ואתה גם לא יכול לדאוג. אתה צריך להיות מרוכז כל כולך במשימה".

MARHO2

בשעה שלוש וחצי אחר הצהרים ניתן האות. הלוחמים התלבשו כטכנאי מטוסים ויצאו לדרך. "ירדנו מהקרונות. הקפטן ואיש הצלב האדום הונחו לבדוק אותנו ולראות שאין עלינו כלי נשק", משחזר אשכנזי. "אותי בדק הקברניט לוי. במהלך הבדיקה הגופנית, הוא נגע באקדח שלי וסימן למחבל שהסתכל עלינו מהקוקפיט שהכל בסדר. הוא הספיק ללחוש לי 'גוד לאק' לפני שהמחבל הורה לי להתקדם".

נתניהו, אשכנזי ולוחם נוסף, צור, עלו לסולם לכנף הקדמית. הם התעלמו מבני הערובה שדופקים על החלונות. אמינות היא שם המשחק. השלושה התמקמו מול החלון ועשו כאילו הם מחזקים ברגים, מחכים לשריקה של ברק כדי לפרוץ ביחד."אני הייתי הראשון בחוליה וזה שצריך לפתוח את החלון על מנת להיכנס", מספר אשכנזי. "אני מושך בידית והחלון לא נפתח. בזמן שאני מנסה לדחוף עוד פעם, עפים עלינו כדורים מהחוליה השנייה שפרצה את החלון שמולנו וניהלה קרב יריות עם המחבלים. אני מצליח לפתוח את החלון ואנחנו נכנסים. בין רגליי צונחת גופה של אשה עם כדור בראש. זו תמונה שלא תישכח ממני".

הרגע שהגיע אחר כך היה גורלי. "רצתי במעבר ואני מבחין במחבל מחרחר. אני מדלג מעליו ולוקח לו את האקדח מהיד. דפקתי לו כדור בראש והמשכתי לקוקפיט. בינתיים, ביבי עבר אותי, תפס את אחת המחבלות בידיים בעוד שהיא מנסה להשתחרר", מתאר אשכנזי את הרגע הקריטי, ששחזור שלו מופיע גם בסרט. "הוא שאל אותה היכן החומר נפץ. הגעתי לכיוונם בידיעה שצריך לנטרל אותה, כי תוך עשירית השנייה היא יכולה לפוצץ את המטוס. נתתי לה מכה חזקה עם האקדח ואז נפלט הכדור המפורסם. הוא חדר את החזה שלה וממנה המשיך לזרוע של ביבי. היא התמוטטה. בשלב הזה, כוחות קרקע נוספים נכנסו למטוס. הם פינו אותה ואת שאר הנוסעים. מחבלת נוספת נתפסה חיה. ביבי ירד למטה בכוחות עצמו. זהו, סרקנו את שטח המטוס והבנו שזה נגמר. המחיר של הרוגה אחת הוא מחיר נמוך מאוד יחסית לסוג כזה של פעולה".

לאחר המבצע הנועז החליף אשכנזי בגדים, נכנס למכונית ונסע הביתה. בצניעות ובשקט המאפיינים אותו. באשדוד התפשטה השמועה במהירות ותושבים הגיעו אליו הבייתה הרימו אותו על כפיים באוויר וצעק 'כל הכבוד' ו'גיבור'. אשכנזי  עלה לאשדוד בשנות החמישים כילד קטן מאלכסנדריה, עם הוריו וחמשת אחיו, ומאז גר בעיר כמעט כל חייו. זמן קצר לאחר העליה ארצה אחותו הבכורה נדרסה ומתה בתאונה, ומשפחת העולים הצעירה נשברה. "היא הייתה החלל הראשון של אשדוד, שהייתה אז עיר חדשה. זה מאוד השפיע על ההורים שלי ועל הבית", הוא אומר ומיד עושה תנועת ביטול עם היד של 'עזבי'. "החלטתי לעבור ללמוד בקיבוץ מעברות. חיי הקיבוץ, מאוד משכו אותי, אבל זו גם הייתה דרך להשתלב".

כששמע על סיירת מטכ"ל ועל מה שהם עושים שם החליט לזנוח את התוכניות להתגייס לשייטת. ארגנו לו את זה מהקיבוץ. סמל מהיחידה הגיע לקחת אותו  העלה אותו על ג'יפ צבאי מלא בציוד – ונסע אל מה שתברר כטירונות אולי המוזרה ביותר בתולדות צה"ל. "עצרנו בחורשה והסמל אמר לי 'תפרוק את הציוד. אני מסתכל ימינה ושמאלה ואין אף אחד. הסמל אומר לי 'יש לך פה בזוקה, מקלע FN, עוזי ומרגמה 52'. הצמידו לי שלושה סמלים שאימנו אותי בוקר, צהרים וערב. חודש ימים חייתי בחורשה לבד. אני עם עצמי, מול שמיים ואדמה. עברתי ניווטי לילה, כיבוש יעד מבוצר. בתעלה שהייתה שם למדתי לירות. הייתה פעם שהריצו אותי במסלול מכשולים עם חגור מלא אולי עשר פעמים. ממש טורטרתי. בסיבוב העשירי אמרתי לעצמי שאם עוד פעם המפקד אומר לי להקיף את המסלול, אני מתמוטט. זהו, אין לי יותר כוחות. למזלי, בסוף אותה הקפה, המפקד אמר לי שסיימנו להיום. חיכיתי שהוא יתרחק והתמוטטתי על האדמה. התעלפתי. כשהתעוררתי, המשכתי בהליכה איטית לאוהל. אכלתי באותה תקופה רק מנות קרב. זה שבועות עברו עליי בלי לדבר עם אף אחד, בלי להתחלק בחוויות ובלי לספר על הקשיים והכאב שאני עובר"

אשכנזי וברק הכירו עוד לפני סבנה, כשהשתתפו ביחד במבצעים אחרים. שש שנים קודם לסבנה, צוות מצומצם של חמישה חבר'ה, בתוכם ברק כמפקד החוליה ואשכנזי, הגיע לכביש איסמעיליה-קהיר לחטוף קצינים בכירים של הצבא המצרי כקלפי מיקוח.

כשהשתחרר מהצבא, התמנה אשכנזי למפקח משטרת המכס בנמל אשדוד ולאחר מכן, לממונה מחוזי לאכלוס במשרד השיכון. אשכנזי היה אחראי על מציאת פתרונות דיור ועל בנייה במחוז המרכז. כשנמאס לו מהתפקידים השגרתיים, הוא עבר עם משפחתו לפריז, לשמש כקצין בטחון בשגרירות ישראל בעיר. מהר מאוד הגיע האקשן שרצה. לשדה התעופה אורלי הוא חיכה לשר הרווחה שהגיע לביקור בפריז. "פתאום אני רואה את אחד מקציני המבצעים של אל על רץ עם כובע צהוב, שזה הסימן שמתרחש אירוע טרור בשדה התעופה. מיד יצאתי מהרכב ורצתי אחריו. שאלתי אותו מה קורה. הוא ענה לי שמתרחש אירוע בשער של אל על. "שלפתי את האקדח ויריתי 5-6 כדורים לכיוון המחבל. יחידת האבטחה של השדה התחילה לירות לכיווני. צעקתי אליהם בצרפתית 'תפסיקו לירות'. הסתכלתי לכיוון של הווילון. לא היה יותר רחש או תנועה. הבנתי שפגעתי בו. הלכתי מהר מהאזור לפני שייעצרו אותי. אני לא שייך בכלל לאירוע ואסור לי להחזיק שם נשק" שבוע לאחר מכן הגיע מברק מראש ביטחון אירופה, שביקש מאשכנזי לעבור להיות קב"ט אל על בפריז.