ashdod10 logo

סערה ב'יובלים' תאגיד המים של אשדוד: ג'ובים למקורבים, ניפוח מנגנון,וציון נכשל בפיתוח תשתיות

  תאגיד המים "יובלים" מזמן הפך לאחד המוסדות השנואים באשדוד עבור האזרחים. זאת בעקבות תלונות קשות רבות של תושבים על ניתוקי מים תמוהים, תשלומים הזויים, וניפוח מנגנון וג'ובים של מקורבים בתאגיד. רשות המים פרסמה השבוע סקר שחשף עד כמה התאגיד באשדוד נכשל במדד הכי חשוב: פיתוח ותשתיות. הציון הכללי שקיבל "יובלים" הוא 'סביר' והוא נחשב לנמוך יחסית לעיר החמישית בגודלה בישראל. יו"ר החברה, עו"ד גבי כנפו והמנכ"ל שלומי אטיאס בתגובה למדדים העלובים טוענים כי התאגיד באשדוד הוא טוב לתושבים. חברי האופוזיציה, הלן גלבר, וד"ר אלי לחמני בטוחים בפתרון הטוב ביותר: "לסגור התאגיד, לבטל הג'ובים, ולהוזיל עבור תושבי העיר את מחירי המים"
רבקה יניב | חמישי, 20 אוגוסט 2015 14:46

תאגיד המים של אשדוד, 'יובלים', בראשותו של עו"ד גבי כנפו ותחת ניהולו הישיר של המנכ"ל שלומי אטיאס, קיבל ציון נכשל (למטה מ-65 אחוזים) בשני מדדים משמעותיים: פיתוח תשתיות וחובות בגין תשלום על מים. במדד של פיתוח תשתיות, שהיא אחת המשימות המרכזיות והמשמעותיות, שמוטלת על תאגיד מים באשר הוא, קיבלו רק 3 תאגידים את הציון "נכשל"- בהם כאמור 'יובלים', בעוד ש-44 תאגידים קיבלו במדד זה ציון "מצוין", שהוא מעל 95%. יצויין מייד כי אחת הסיבות המרכזיות להקמת תאגידי המים הוא פיתוח התשתיות של המים וביוב ברחבי העיר.

מתברר כי לא רק שחברת 'יובלים' נכשלה במדד "פיתוח תשתיות", אלא שחלה אצלו ירידה במדד זה. לבדיקה הנוכחית של רשות המים ביוני 2015 קדמה בדיקה שנערכה בינואר 2015 . בבדיקה זו העניקה רשות המים ל'יובלים', את הציון "נדרש שיפור משמעותי" למדד פיתוח תשתיות. למרות שלחברת 'יובלים', ניתנה חצי שנה להשתפר, התאגיד לא רק שלא השתפר אלא עוד חלה אצלו ירידה במדד המדובר. האם מישהו מהמנהלים או מהעירייה יורה על הסקת מסקנות סביב הנתונים הנמוכים הללו של תפקוד התאגיד, שמתעמר בתושבי העיר בכל הקשור לתשלומים, ניתוקים וחובות?
הנתונים העלובים והמדאיגים של תאגיד "יובלים" התפרסמו על ידי רשות המים בישראל שחשפה בקרב הציבור, השבוע, את דירוג תפקודם של 55 תאגידי המים הפועלים בישראל, בהם תאגיד המים העירוני "יובלים" באשדוד. התאגידים המדוברים פועלים ב- 155 רשויות מקומיות ומשרתים כ- 6.5 מיליון תושבים. תפקוד התאגידים נמדד ביוני 2015 על פי 9 מדדי התנהלות. מדובר במדדים מדידים ואובייקטיבים שמשקפים דברים שחשובים לרשות המים מבחינת בקרה. המדדים הראשיים כוללים: שירות לצרכן, עלויות תפעול וביטחון מים. המדדים הנוספים הם: פיתוח תשתיות, ניטור שפכי תעשייה, ממשק מול הריגולטור, פרסומים, פחת מים וחובות בגין תשלום על מים.
מאז הוקמה "יובלים", לפני 7 שנים, פורסמו ב"השבוע באשדוד" לא מעט סיפורים קשים על תושבים, שנאלצו לעבור מסלול ייסורים קשה על חובות שנטען נגדם כי הם חייבים ועל סכומים גבוהים, שהם נדרשו לשלם מבלי שצרכו את המים. כמו כן סיפורים על טעויות של חשבונות גבוהים שנשלחו לתושבים, ניתוקי מים למשפחות קשות יום ועוד. תאגיד "יובלים" הפך לסיוט עבור אזרחים בעיר שנאלצו וחלקם עדיין נאלצים להתמודד עם מערכת מסורבלת, לא ידידותית וכזו שרק ממוקדת מטרה אחת: להכניס ידה לכיס האזרח ולגבות תשלומים לעתים שלא בצדק.
המחאה הציבורית נגד התאגיד
כתוצאה מהתופעה הזו, שרווחת גם ברשויות מקומיות אחרות בהן הוקמו תאגידי מים החלה בארץ, כולל באשדוד, קמה מחאה גדולה נגד תאגידי המים בישראל תחת הכותרת "צאו לנו מהצנרת". במסגרת המחאה שהלכה ותפסה תאוצה, דורשים האזרחים לסגור את תאגידי המים. זאת על רקע מחירי המים הגבוהים שנגבים מצרכני המים, והיחס המחפיר לו הם זוכים מצד התאגידים. מסקר שנערך על ידי תנועת המחאה הציבורית המדוברת עלה כי תקציבי התאגידים שהוקמו על מנת לשרת את משק המים ולהוריד מחירים הופנו בעיקר לשכר ולג'ובים. נוכח הנתונים העלובים שמציגה "יובלים" יש טעם לסגור את התאגיד.
הקוראים לפירוק התאגידים טוענים, בין היתר, שהתאגידים ניפחו את המנגנונים, הוסיפו מיסוי ומעלים את המחירים מידי שנה בכדי להעלות את רווחיות התאגיד. עוד נטען כי התאגידים מהווים מקום לחלוקת ג'ובים למקורבים ושמדובר בכפילות מול העירייה בכוח אדם ומשרדים שעולים לציבור כסף מיותר. כאמור, גם הציבור באשדוד הצטרף לקריאה ודורש לבטל את "יובלים" ולהחזיר את הטיפול במים ובביוב לעיריית אשדוד ולחסוך כסף רב לציבור. מובילה את הקריאה תנועת "אשדודים" תחת הסלוגן "צאו לנו מהצנרת" שגם פתחה לצורך זה עמוד בפייסבוק.

ובחזרה לתאגיד המים העירוני "יובלים", שהחל לפעול ב-1.1.2008 והוא בבעלות עיריית אשדוד. מטרות התאגיד: אספקת מים לתושבי העיר, סילוק הביוב למכון טיהור השפכים, אחזקת מערכת המים והביוב של העיר, ביצוע שוטף של עבודות שיקום ושדרוג תשתיות המים והביוב, פיתוח תשתיות המים והביוב בשכונות חדשות ושיפור השירות לתושב בנושאי מים וביוב.
תעריפי המים נקבעים על ידי המדינה בלבד והיא מעדכנת אותם מעת לעת על פי סל תשומות שנקבע בוועדת הכספים. תעריפי המים אחידים בכל הארץ ואין ל"יובלים" הסמכות לשנותם. לעומת זאת תעריף אגרת הביוב הינו ספציפי לכל רשות מקומית. מעצם היותה של אשדוד העיר החמישית בגודלה היה מצופה ממנה שתאגיד המים שלה, "יובלים", שעתיר בכוח אדם, יזכה אותה בציון גבוה, אלא ש"יובלים" זכה כאמור רק בציון הבינוני "סביר".
בתגובתו לציון הבינוני שקיבל "יובלים" בבדיקות של רשות המים מטיל ממלא מקום ראש העיר ויו"ר "יובלים", עו"ד גבי כנפו באופן תמוה את האחריות לציון "נכשל" במדד של פיתוח תשתיות על חברת "מקורות". ״אני יכול לומר באחריות לתושבי העיר שתאגיד המים פועל עבור העיר ותושביה במסירות ובאחריות. היה ברור לתאגיד מראש, שמחלוקת כספית עם חברת ״מקורות״ וניהול מגעים מתמשכים לאישורי חפירה ישפיעו השנה לרעה על הציון הכולל של התאגיד. אבל, כל מי שיעיין בפרמטרים ספציפיים שבהם בא לידי ביטוי השירות לתושב, ייווכח שההישגים והשירות לתושבי אשדוד טובים מאוד. אני מגבה את הנהלת התאגיד בראשות המנכ״ל (שלומי אטיאס ר.י) להמשיך בביצוע ההשקעות המשמעותיות, שיבואו לידי ביטוי במדדים עתידיים״, אומר כנפו.

גבי כנפו

גלבר: "לסגור את תאגיד המים "יובלים"
גלבר מביעה תמיהה על תגובתו של כנפו, שדוחה על הסף את המדדים שנמדדו ואת הציון נכשל, שקיבל תאגיד המים "יובלים" בנושאים של גביית חובות ופיתוח תשתיות ומציע להתרכז 'במדדים העתידיים' . "אני מציעה למר גבי כנפו לקחת אחריות ולהפנים את התוצאות העגומות ולהתרכז במה שקורה כיום ובמה שנעשה עד כה בעבר ובהווה , ולא לחזות את מה שיקרה בעתיד כי ידוע למי ניתנה הנבואה ..."
גלבר טוענת כי "יש לבטל את תאגיד המים "יובלים" ויפה שעה אחת קודם ולהחזיר התאגיד לעירייה". לדברי גלבר, מטרותיו העיקריות של חוק תאגידי המים והביוב, שעל בסיסו הוקם "יובלים", הן הבטחת רמת שירות, איכות ואמינות נאותים לצרכנים, במחירים סבירים ובלא הפליה; הבטחת ייעוד ההכנסות ממתן שירותי מים וביוב להשקעות בתחום, וניהול עסקי, מקצועי ויעיל של משק המים והביוב העירוני. לדבריה, על פי החוק המדובר, התשלומים וההכנסות מהגבייה אמורים להיות מנותבים לטיפול בתשתיות שהוזנחו במשך השנים ועמדו בפני קריסת מערכות. "ומה קרה בפועל ?" שואלת גלבר . "הוקם תאגיד מים 'יובלים' שבעבר טופל על ידי מחלקת הגבייה של העירייה, נוספו משרדים חדשים , תקנים, התקבל כוח אדם נוסף , נפתחו לשכות , מונו עוזרים , נשכרו מזכירות , נבחר מנכ"ל ונרכשו רכבים. כך שהמנגנון התנפח וגדל דבר שיצר גידול משמעותי בהוצאות. מחירי המים עלו בצורה משמעותית. בנוסף לתשלום המים והביוב התושבים ובעלי העסקים נאלצו להוסיף למחירי המים % 18 מע"מ. נעשו חיובים מופרזים ולא הגיוניים של צריכה משותפת, תושבים טורטרו להגיע למשרדים שממוקמים מחוץ לבניין העירייה , ואם לא די בכך אנו מתבשרים כי בתחום גביית החובות ופיתוח התשתיות, שהינה המטרה העיקרית שלשמה הוקם תאגיד המים 'יובלים' , קיבל התאגיד את הציון נכשל"

 

הלן גלבר

בכוונתה של גלבר להעלות את הנושא לסדר יום מועצת העירייה ולדרוש לבטל את תאגיד המים "יובלים", להחזיר לעירייה את הטיפול בנושאים שהועברו ל"יובלים" ובכך להוזיל את תשלומי המים לתושבים, לבטל את תוספת המע"מ , לחסוך כספי ציבור וכפילות בתפקידים ולנתב את הכספים לטובת חידוש התשתיות, ובכלל זה ברובעים הוותיקים. "אני קוראת לראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי לבטל את תאגיד המים "יובלים" ויפה שעה אחת קודם", אומרת גלבר
נחרצות.

ד"ר לחמני: "בזכותי מדד השירות הוא טוב"

חבר המועצה ד"ר אלי לחמני ,שכיהן כיו"ר תאגיד "יובלים" מאפריל ועד דצמבר 2014 זוקף את הדירוג הגבוה ברמת השירות לזכותו. "מיום כניסתי לתפקיד, עקב מערכת יחסי אנוש לא טובה, הדגשתי את חשיבות הנושא. במטרה להרחיב את הקשב מול התושב, מונתה נציבת תלונות הציבור והייתה הנחיה מפורשת למתן מענה מנומק מהיר וענייני לתושב תוך פרק זמן סביר וזה הוטמע. עם זאת לדעתי יש עדיין מקום לשיפורים".
לעניין התשתיות והפיתוח, אומר ד"ר לחמני כי "בנושא זה החברה נכשלה כישלון חרוץ. הסיבות לכך הן: קצב איטי של יציאה למכרזים, סכסוכים עם יועצים, רמת הנהלה חסרה ובלתי מתפקדת, ריכוז יתר של המנכ"ל, ביצוע חלש מאוד של פרויקטים שגרם לנזקים של כספים רבים בגין אי ביצוע פרויקטים במועדם וחריגה מהנחיות. במהלך כהונתי פעלתי לשינוי בהתנהלות אך עקב התפטרותי הנושא נעצר".
על התנהלותה הבעייתית, לכאורה, של חברת "יובלים" כתב ד"ר לחמני לראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, לפני למעלה משנה במכתב התפטרותו מתפקידו כיו"ר התאגיד, כשסיעתו של צילקר פרשה בחזרה מהקואליציה לאופוזיציה. ד"ר לחמני, בעל ניסיון רב בניהול חברות, בין היתר בהיבטים המשפטיים והחשבונאיים מתוך מקצועו כרואה חשבון ועורך דין, התריע בפני לסרי שב"יובלים" מועסקים מקורבים בתפקידים מבלי שיש להם הכשרה בסיסית בתחום ; שהחברה בזבזנית בהוצאותיה; שהיא קפואה על שמריה; שהנהלתה מאפשרת במשך שנים, שלא לבצע אכיפת גביה כנגד מוסדות דת בסכומים של מיליוני ש"ח מתוך שיקולים שאינם ברורים; שעקב מחדלים היא משלמת ונושאת בהוצאות מיותרות לספקים ונותני שירותים וש"מערכת היחסים שלה פנימה קלוקלת וכלפי חוץ – מפגינה כוחניות, חוסר יחס לציבור וזלזול".
במכתב תשובה שכתב אז לסרי ללחמני הוא הגדיר את ביקורתו של לחמני כמאבק פוליטי והגדיר את "יובלים" כתאגיד "שנחשב ללא ספק כתאגיד מוביל בתחומו ומודל למקצועיות ויעילות בקרב תאגידי המים". הציון הבינוני "סביר" שהעניקה רשות המים ל"יובלים" כשנה אחר כך, ביוני 2015 , סותר בעליל את המחמאות שחילק אז לסרי ל"יובלים".
תגובת מנכ"ל "יובלים" שלומי אטיאס פרסם את עמדתו במאמר וכך כתב בין היתר: "לעיר אשדוד, יש תאגיד מים מוביל, שנחשב לאחד מהמתקדמים והמקצועיים מסוגו בישראל, ושזוכה להערכה גדולה מכלל גורמי הממשל, המקצוע והרגולציה. בזכות כוח האדם המעולה וההשקעה המרובה בתשתיות הגענו להישג מרשים שמאפשר לכולנו כתושבים בעיר ליהנות מאספקת מים ותפעול תשתיות ביוב ברמה לא פחות ממעולה... חשוב לציין שהפעילות של תאגיד המים "יובלים" באשדוד הינה מאתגרת בזכות העובדה שבמרחב העבודה שלנו יש רצועת ים ארוכה מצד אחד, ואת נחל "לכיש" שהוא נחל איתן שבו זורמים מים לכל אורך השנה מצד שני. זה מחייב מאתנו להשקיע הרבה מאוד בתשתיות כדי להימנע ממצב של פגיעה סביבתית במשאבי הטבע.
ואכן, אנו מתחזקים מערכת של 17 תחנות שאיבה לביוב. כל אחת היא מפעל של ממש שעומד בזכות עצמו. עם משאבות, מערכות בקרה וגרנטורים לאספקת חשמל. כל התחנות הללו מסייעות לנו בעצם לנקז את כל הביוב שזורם מדירות המגורים ואזורי המסחר בכל רחבי העיר אל המט"ש, מרכז טיהור שפכים שבו אנו מטפלים בביוב האשדודי".

המנכ"ל אטיאס: "ציון מכובד"
ביחס למדד השירות לצרכן אומר אטיאס: "לשמחתי הרבה זכינו לציון מכובד של 90% במדד זה בזכות ההשקעה הגדולה בשירות לתושבים. במרכזה עומד מרכז השירות החדשני שלנו בקניון "לב אשדוד" שזוכה לשבחים גדולים והיווה עם השקתו נקודת ציון בכל הקשור לסטנדרטים של שירות איכותי לתושבים". ביחס לעלויות התפעול אומר אטיאס: "אני יכול לומר לכם שדווקא כאן אם היינו מקבלים ציון גבוה מידי לא הייתי מרוצה. אני גאה בזה שיש לנו הרבה 'הוצאות' יזומות על מנת לשפר כל הזמן את רמת השירות שלנו. דוגמא קטנה לכך היא ההחלטה שקבלנו לשטוף מעת לעת את קווי הביוב הראשיים. הנוהל הרגיל לא מחייב אותנו לכך, אבל אנחנו מאמינים שפעילות כזו שומרת על התשתיות מתוחזקות ברמה גבוהה ומונעת בעתיד נזקים שעלולים לעלות מיליונים רבים על חשבון כספי הציבור".
לדברי אטיאס הסיבה ש"יובלים" לא זכה בציון גבוה יותר במדד ביטחון המים היא "בגלל שחדר הבקרה של התאגיד, שאליו מתנקז המידע ממערכות הבקרה והצילום שלנו לא היה בתוך מרחב מוגן כדי להבטיח את פעילותו במצב חירום. בעקבות כך עברנו למשרדים חדשים ושיכנו את חדר הבקרה במרחב מוגן כך שבבדיקה הבאה נוכל לראות את השינוי משתקף גם במדד שצוין".
את העובדה שבמדדים פיתוח תשתיות וחובות המים בהם קיבל "יובלים" ציון נכשל תולה אטיאס בהתמודדות מורכבת של התאגיד עם הנחת קו ביוב באזור התעשייה שהינו רווי בתשתיות לאומיות. "אנו מתמודדים עם קשיים רבים ובירוקרטיים ומקווים שעד לשנה הבאה נשלים את הנחת הקו ונשפר את הציון שלו זכינו במדד זה. לגבי נושא חובות המים, כאן אני גאה לספר לכם שהסיבה ל'חוב' כביכול של התאגיד היא בשל מחלוקת על דרישת תשלום מרשות המים. ידינו לא קלה על קופת התאגיד ובמידה וישנה דרישה כספית לא מוצדקת אנו לא מהססים להביא אותה לבירור גם במחיר של מצב שבו לכאורה יש חבות כספיים של התאגיד".

 

אטיאס

בהתייחסו למדדים: ניטור שפכי תעשייה, ממשק מול הרגולטור, פרסומים ופחת מים אומר אטיאס: "בסעיפים אלו זכינו לשמחתי לציונים מעולים. בתחום ניטור שפכי תעשייה אנו פועלים רבות על מנת למנוע מצב שבו מפעלים ישליכו אל קו הביוב רעלים או חומרים אסורים. בממשק מול הרגולציה אנו זוכים לצל"ש על שקיפות, דוחו"ת כספים מעולים וחוסן כלכלי. גם בנושא פחת המים הציון שקיבלנו מעיד על כך שכל תקלה ברחבי העיר מטופלת במהירות שיא ומונעת בזבוז מיותר של משאבי מים...'יובלים' הוא מהטובים בתחומו בארץ, אני גאה לעמוד בראשותו ולהוביל חבורה איכותית של מנהלים ועובדים שעושים לילות כימים, 24/7, כדי לספק שירות איכותי של אספקת מים וניקוז ביוב מהטובים והמתקדמים בישראל", מסכם אטיאס.