ההרשעה של אלון חסן בפלילים: יפוטר מהנמל ויחזיר כמיליון שקלים

התקווה של אלון חסן לזיכוי בעליון בעבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת השחיתות הגדולה בנמל אשדוד, התנפצה. זיכוי כזה היה מחזיר אותו אחר כבוד לנמל אשדוד ואף להתמודד לראשות הוועד ולהחזיר עטרה ליושנה. אולם בית המשפט העליון חשב אחרת, והרשיע אותו בעבירות מרמה והפרת

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אלון חסן האיש הכל יכול בנמל אשדוד שעמד בראשות הוועד והיה האיש הכי חזק בנמל, שבהבל פיו השבית נמל ומנהלים בנמל ובמשרד התחבורה חששו ממהלכים שלו, הורשע בבית משפט העליון בעבירות של מירמה והפרת אמונים. בכך קיבל בית משפט העליון את ערעור המדינה על זיכויו של חסן בבית משפט המחוזי בבאר שבע שבפסק הדין אף מתח ביקורת נוקבת על הפרקליטות.

בפסק דין המשתרע על 95 עמודים, קיבלו השופטים באופן חלקי את ערעור הפרקליטות וחסן הורשע פה אחד על ידי שלושת שופטי העליון :יוסף אלרון, ניל הנדל וג'ורג' קרא, בעבירה של מרמה והפרת אמונים בידי עובד ציבור ובעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. שופטי העליון קבעו כי בכובעו כיו"ר ועד העובדים הוציא פרוטוקולים של דירקטוריון נמל אשדוד וד"וח ביקורת פנימי של הנמל ומסר אותם לחברת 'דנה', שבבעלותו וזאת תוך ששם את עצמו בניגוד עניינים מובהק בין האינטרס של הנמל לבין האינטרס של חברת דנה והאינטרס האישי שלו בתוצאות הליך משפטי שנקטה חברת דנה נגד הנמל.

באישום אחר, בדעת מיעוט של השופט אלרון, הוא ביקש להרשיע את חסן בעבירה של מרמה והפרת אמונים בידי עובד ציבור ובעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד וזאת בשל מעורבותו בפרשת "יצואני הגרוטאות". זאת, בשל השתתפותו בכובעו כיו"ר ועד העובדים בישיבה שנועדה למצוא פתרון לשביתת עובדי הנמל שנערכה בשנת 2011 ואשר במהלכה הופסקה העמסת הגרוטאות על אניות.
מתברר כי בישיבה זו נכח נציג של חברת 'דנה' ובין השופטים נפלה מחלוקת האם כבר באותו שלב היא הציעה את שירותיה בפיקוח על העמסת הגרוטאות, על מנת שניתן יהיה לחדש עבודה זו.

בית המשפט הותיר את זיכויו של חסן בחלק מהאישומים עליהם הוגש הערעור, אולם השופטים הדגישו כי על אף שהזיכוי נותר התמונה הכוללת מלמדת לא פעם כי חסן נהג בנמל אשדוד כבתוך שלו. בית המשפט העליון החזיר את התיק למחוזי למתן גזר הדין. הערעור נגד הזיכוי של קרוב משפחתו, דוד חסן לא התקבל על ידי בית המשפט.

כזכור, פרשת השחיתות בנמל פרצה בשנת 2015 ובחודש מרץ 2016 הגישה הפרקליטות כתב אישום כנגד חסן ואחרים, ביניהם מנכ״ל הנמל בעבר שוקי סגיס, בעלי חברת 'דנה לוגיסטיקה', האחים יניב ואורי בלטר ובן דודו של חסן. בין היתר הואשם חסן בעבירות חמורות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, הלבנת הון, עבירות מס ועוד. חלק מהנאשמים הגיעו להסדר טיעון וחלקם אף נשא עונש מאסר בפועל. חסן טען לאורך כל הדרך כי הוא חף מפשע .
ב- 29.3.18 זוכה חסן, בתום משפט ארוך ומלא עדים, מכל העבירות בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בפסק דין של השופט יואל עדן. ביחד עם חסן זוכו גם בן דודו דוד חסן ושוקי סגיס. השופט עדן זיכה את חסן מכל העבירות של כתב האישום כולל לקיחת שוחד, בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים ומתח ביקורת נוקבת על הפרקליטות לאחר שקבע בהכרעתו בין היתר כי ״ המאשימה לא עמדה בנטל המוטל עליה״.

864854734623

חסן שחגג את הזיכוי ביקש לחזור לעבודתו בנמל, ממנה הושעה מאז 2015 והגיש מספר פעמים בקשות לנמל ובקשות באמצעות בתי משפט, אולם בנמל לא סירבו לאפשר לו לחזור לעבודה וגם פנייתו של חסן בעתירה לבית המשפט להחזירו לעבודה לא התקבלה ובית המשפט הותיר את השעייתו מהנמל.
במקביל החליטה הפרקליטות לערער לבית המשפט העליון על הזיכויים מהאישומים של עבירות מרמה והפרת אמונים. כן ערערו על הזיכוי של דוד חסן שכאמור לגביו הזיכוי נותר בעינו. על הזיכוי שלו בעבירות החמורות אחרות הפרקליטות לא ערערה.

כעת עם הרשעתו בעליון של חסן בעבירות של מירמה והפרת אמונים מצבו הורע באשר לניסיון חזרתו לעבודה בנמל אשדוד. הרשעתו מעלה שאלה האם יוכל לחזור לנמל ועל פי הסכם קיבוצי הקיים בנמל אשדוד והתשובה היא כי על פי הסכם קיבוצי שנחתם ב 2002 חסן לא יוכל לחזור לעבודתו. על פי ההסכם עובד שהורשע בעבירה פלילית יפוטר מעבודתו באופן אוטומטי.

בנוסף, הוא עשוי להחזיר כספים, שקיבל בזמן ההשעיה יוחזרו. כמובן שזה יקרה רק לאחר, שפסק הדין יהפוך להיות חלוט ואז הוא מפוטר באופן אוטומטי. עורכי דינו בתקשורת ציינו כי ייתכן ויבקשו דיון נוסף בבית משפט העליון. בקשה שלא בטוח שתתקבל.

חסן שכאמור עלול גם להיפגע בכיס עשוי להידרש להשיב לנמל את השכר שקיבל בתקופת ההשעיה. מדובר באלפי שקלים. חסן הושעה בשנת 2015 לאחר שבקיץ 2014 נעצר בחשד לביצוע העבירות בהם נחשד. בתקופת ההשעיה מקבל העובד כ- 50% משכרו. חשבון פשוט מראה כי חסן עשוי להידרש להשיב לנמל כ- 750,000 שקלים.

עורכי הדין תמר פרוש ואיתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שייצגו את המדינה בהליך הערעור: "אנו מברכים על כך שבית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות בפרשות בהן הרשיע את אלון חסן בעבירות של הפרת אמונים. כפי שקבע בית המשפט. "כל פירוש אחר לדברים יש בו כדי לצמצם יתר על המידה את גדר העבירה ובכך לשלול מהחברה הישראלית מכשיר חשוב בשמירה על הערכים המונחים ביסוד השירות הציבורי.
כמו כן, חשוב לשוב ולהזכיר כי גם בפרשות בהן לא התקבל ערעור המדינה, מתח בית המשפט ביקורת על התנהלותו של אלון חסן ועל ניגוד העניינים בו פעל. כפי שציין בית המשפט- "אין בהכרעה נורמטיבית כזו כדי להקל ראש במעשיו מעין אלה של המשיב מן הבחינות הלא-פליליות״.
דיון טיעונים לעונש נקבע בתאריך 12/12/19 בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בפני כבוד השופט יואל עדן.

נמל אשדוד: "עובד שמורשע בפלילים – יפוטר"

מחברת נמל אשדוד נמסר:״ חברת נמל אשדוד תלמד את את פסק הדין ואת משמעויותיו. בהתאם לתקנון המשמעת של ההסכם הקיבוצי הרלבנטי, עובד שהושעה בגין חשד לביצוע עבירה פלילית ובית המשפט לאחר גמר כל הליכי הערעור לא החליט על זיכויו, ייחשב העובד כמפוטר באופן רטרואקטיבי ממועד השעייתו ויהיה חייב להחזיר לרשות את כל התשלומים שקיבל מהרשות בתקופת ההשעיה".

הפרקליטות: “בית המשפט הדגיש החשיבות של שמירה על טוהר המידות״

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: ״בית המשפט הדגיש, ביחס לפרשות בהן הרשיע את אלון חסן, את החשיבות של שמירה על טוהר המידות בקרב עובדי הציבור. כך כתב כב' השופט הנדל: "יש לתהות כיצד ניתן לסמוך על טוהר מידותיהם, יושרם והגינותם של עובדי הציבור, וכיצד יש לתת אמון בפועלם עת הם לא פוסלים עצמם מלקבל החלטה אשר קרוביהם הם המרוויחים העיקריים ממנה? ברי כי קבלת החלטה כזו על ידי עובד ציבור הינה בלתי הולמת וחסרה את ההגינות והיושרה שיש לצפות מעובדי הציבור לפעול על פיהן, עד כדי שדבק בה פגם מוסרי הפוגע בטוהר הפעולה השלטונית… עוד ניתן לקבוע כי החלטה כפי שקיבל המשיב פוגעת בתדמיתו של השירות הציבור ויש בה כדי לעורר בקרב הציבור את "אותו חשד ואותה לזות שפתיים" … שמא השירות הציבורי אינו פועל לטובתו של הציבור, ולטובתו בלבד".

עורכי הדין של חסן: "נבקש דיון נוסף בעליון"

עורכי הדין אשר אוחיון וחן הולנדר, שייצגו את חסן הגיבו לפסיקת העליון בתקשורת : ״ פסק הדין של בית המשפט העליון מלמד עד כמה קשה לאזרח בישראל לצאת זכאי מהאשמות במאות עבירות בשתי מערכות משפטיות מול הכוח של הפרקליטות. בסופו של יום אלון חסן הורשע בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים. בבוא היום נבקש דיון נוסף בהרכב מורחב״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן