הרופאה מאשדוד שתוביל את מאבק הרופאים: ד"ר ריי ביטון נבחרה ליו"ר ארגון המתמחים הארצי

לאחר שהצליחה כנגד כל הסיכויים לסיים בהצלחה לימודי רפואה והפכה לרופאה מתמחה בבית חולים ׳אסותא׳ באשדוד, נבחרה ד"ר ריי ביטון ליו"ר ארגון המתמחים. "נפעל בכל האמצעים כדי להבטיח תנאי העסקה הולמים למתמחים – החל בארוחות תורן, חדרי מנוחה ראויים, הקפדה על שינה יזומ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

לפני כשבועיים התקיימו בחירות לארגון הרופאים המתמחים מרשם. ד"ר ריי ביטון רופאה מתמחה בבית החולים אסותא באשדוד נבחרה ליו"ר החדש ותחליף בתפקיד את ד"ר אראל בוצ'ינסקי, ממייסדי הארגון, שפרש אחרי ארבע שנים בתפקיד. הסיפור האישי של ד"ר ביטון שהפכה להיות רופאה כנגד כל הסיכויים מעורר השראה רבה. הסיפור האישי שלה לווה בסיקור תקשורתי נרחב והפוסט שלה כשסיימה את לימודיה הפך ויראלי עם כ- 25,000 לייקים ושיתופים רבים.

ד"ר ביטון חלמה מילדות להיות רופאה אך במציאות הדרך אל התואר הייתה מלווה במאבק והיא לא נתנה לקשיים לעצור אותה מלממש את חלומה. היא בת 36 נשואה לעידו לוי שנמצא איתה מגיל 16 ואמא לשתי בנות קטנות. היא מתגוררת ביישוב באר גנים מדרום לאשדוד ובשלוש השנים האחרונות היא מתמחה בבית החולים ׳אסותא׳ אשדוד.

הוריה, שרה שנולדה בתימן ואביה יוסי ז"ל יליד מרוקו ממשפחות ברוכות ילדים גדלו במעברה בקריית מלאכי. שניהם אנשי חינוך. אביה החל ללמוד לימודים אקדמיים בגיל 40. היא בת הזקונים כל אחיה אנשים מצליחים והמוכרת בהם היא פרופסור יפעת ביטון. בהיותה כבת 3 עברה המשפחה לבית אל.
ד"ר ביטון מתארת את הקשיים שלה כבת למשפחה שומרת מסורת אך לא מספיק חזקה בדת לטעם הסביבה בה התגוררו. הדבר הפריע לה במהלך הלימודים כשהיא נשפטה לא אחת על פי אמות מידה של רמת הדתיות ולא תמיד התקבלה ללמודים. כך למשל לאולפנה אליה התקבלו רוב חברותיה. היא נחשבה "לעוף מוזר", ובמוסדות הלימוד בהם למדה לא האמינו ביכולתה. ד"ר ביטון מספרת כי נקודת מפנה בחייה הייתה כשהוחלט שהיא אינה עולה לכיתה י' ונשארת שנה נוספת בכיתה ט'. "הבנתי שאם אני לא אקדם את עצמי מהמקום הנמוך הזה ואתחיל לטפס למעלה, הדרך החוצה ממערכת החינוך קצרה" היא סיפרה בראיון לעיתון "דה מרקר".

היא אכן לקחה עצמה בידיים והשתפרה בציונים, אך במקום בו למדה ניתן היה להגיע לבגרות רגילה דבר שאינו מספיק להגיע ללימודי רפואה. בסיוע הוריה, שהאמינו ותמכו בה לאורך כל הדרך, היא בנתה תוכנית להגברת מקצועות ברמה של 5 יחידות והזמינה באופן פרטי בחינת בגרות 5 יחידות באנגלית. חוסר האמון בה וביכולותיה נמשך גם בשירות הצבאי שלה. בעוד היא חלמה על קורס חובשים ופארמדיקים ושירות משמעותי, הקבא שלה הייתה נמוכה ובמנילה שלה לפני הגיוס הוצעו לה תפקידים כמו פקידה או אפסנאית, אבל היא לא ויתרה והתעקשה על קורס חובשות. היא עברה אותו בהצלחה אך למרות זאת שובצה במרפאה נידחת. כל הקשיים האלו וחוסר האמון ביכולתה היו מרפים ידיי אנשים רבים, אך ד"ר ביטון לא וויתרה. היא קורצה מחומר אחר של התמדה ואמונה ביכולתה. בין היתר היא למדה מספר פעמים לפסיכומטרי לאחר שקיבלה במבחן הראשון 580, שלא מספיק להתקבל ללימודים נחשקים ויוקרתיים כמו רפואה היא שיפרה והגיעה ל- 652 נקודות. 8 נקודות פחות מהמינימום להתקבל למסלול רפואה 660. היא למדה לתואר ראשון ללימודי רפואת חירום באוניברסיטת באר שבע וסיימה בהצטיינות אך לא זומנה לראיון ללימודי רפואה בגלל הציון בפסיכומטרי למרות ההצטיינות ברפואת החירום ולמרות ההמלצה של מנהל יחידת הטראומה בבית חולים ׳קפלן׳, שם עבדה במהלך לימודיה כעוזרת רופא.

8483562462

משפחתה גייסה כסף למימון לימודי רפואה בהונגריה. בעלה שהיה בוגר תואר ראשון בביולוגיה הצטרף אליה כשהוא תומך בה לאורך הדרך והתקבל ללימודי רפואת שיניים. לאחר כשנתיים של לימודים היא חזרה לישראל לאחר שהתקבלה למסלול לימודי רפואה תלת שנתי בצפת. באותה תקופה גם התבשרה על מחלתו של אביה בסרטן. היא הספיקה להגיע ולהיות לצדו בבית חולים לפני מותו.

המסלול לימודים בצפת לא היה פשוט, בין היתר כי בקושי נפגשה עם בעלה שהמשיך ללמוד במרכז הארץ והתגורר באשדוד אצל אמא שלה. בהמשך הם עברו לגור בדירה שכורה בחיפה. בסיום לימודיה וקבלת ההסמכה היא הרגישה שהגשימה את חלומה בניגוד לכל הסיכויים והפוסט הוירטואלי שלה, גרם לרבים השראה רבה. היא ניהלה מאבק נוסף לאחר שנישאה וברבנות אמרה שאינה מעוניינת להפוך ללוי, שם משפחתו של בעלה אך גילתה כי לא נשארה ביטון כאשר ביקשה לצאת לירח דבש וכעבור כחודש כשבבית המרקחת לא קיבלו מרשם מאחר ושמה היה לוי ולא ביטון. היא תבעה בעזרת אחותה ד"ר יפעת ביטון ממרכז "תמורה" היא הגישה תביעה לבית המשפט וזכתה ובזכות מאבקה הוחלט כי שם משפחת האישה יישאר כמו שהיה ובמידה ואישה רוצה לשנות אותו לשם בעלה עליה לחתום על מסמך מיוחד. "זה הישג עצום מבחינתי ואני מאוד גאה עליו" אומרת ד"ר ביטון

הארגון שכעת היא עומדת בראשו נוסד ב- 2015 אך החל במהלך מאבק הרופאים המתמחים בשנת 2011. מאבק חשוב שבשיאו הגישו מאות מהמתמחים מכתבי התפטרות. המאבק הסתיים לאחר הסכם הרופאים. כיום כאלף מתמחים חברים בארגון מרשם מתוך כ- 7,000 רופאים מתמחים ד"ר ביטון לא מחכה למאה ימי חסד בתפקיד וכבר מפשילה שרוולים למאבק לשיפור המתמחים "נפעל בכל האמצעים כדי להבטיח תנאי העסקה הולמים למתמחים – החל בארוחות תורן, חדרי מנוחה ראויים, הקפדה על שינה יזומה, אי-חריגה משעות תורנות, הסעות, ובתקווה גם קיצור תורנויות". לדבריה היעד הראשון שעומד על הפרק הוא הסכם קיבוצי " והמטרה היא קודם כל להבין רפואה ציבורית טובה ולהשקיע ברופאים עצמם על מנת שהם ירצו לבוא ולתת את השירות הכי טוב מבחינת האזרחים והמטרה באמת לדאוג שהאזרחים יקבלו שרות רפואי טוב ולא יצטרכו לחכות הרבה מאוד זמן ושיהיו תמריצים לרופאים טובים מומחים שיגיעו מהמרכז לפריפריה".

לאחרונה בוטלה ההטבה שניתנה לרופאים שמגיעים לפריפריה מה דעתך על כך?

"נכון היו תמריצים שגרמו להרבה מאוד רופאים מהמרכז לעבור לפריפריה ברגע שביטלו את זה נפלו בין הכיסאות והיום אנו רואים את זה בבית חולים אסותא באשדוד וגם בבית החולים אחרים בדרום הארץ ויש פחות רופאים מומחים בתחומם . זה פוגע בראש ובראשונה באזרחים אשר נאלצים להגיע למרכז לרופאים מומחים או להמתין המון זמן לתורים והמטרה לצמצם את כל הדבר הזה. ובין השאר כשמגיעים מטופלים לבית חולים אסותא המטרה שהם יראו רופאים שהם רעננים כאלה שלא עברו 26 שעות ברצף שיכולים לתת את הטיפול הכי טוב שאפשר ויטיב גם עם החולים וגם עם הרופאים".

 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן