נבחר שוב לתפקיד: "עשינו המון ב 5 שנים ויש עוד הרבה מה לבצע ב 5 השנים הקרובות"

יצחק מויאל נבחר שוב לתפקיד יו"ר הסתדרות הבניין והתעשיות הנלוות ומסכם 5 שנים גדושות בפעילות עניפה בארץ ובעולם בתחום האיגוד המקצועי בענף הבניין בישראל . החל מהסכם קיבוצי היסטורי ענפי, העלאת שכר מינימום הסכמי שכר טובים במקומות עבודה, והכשרת צעירים לעבודה בענ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשבוע שעבר במהלך הוועידה ה14 של הסתדרות עובדי הבניין והעץ נבחר יו"ר הסתדרות יצחק מויאל לקדנציה נוספת של 5 שנים נוספות. לוועידה הגיע יו"ר ההסתדרות הכללית, ארנון בר דוד, יו"ר התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, מזכירי מרחבים בארץ וכן 36 נציגים של איגוד הבניין מרחבי העולם, שבאו לברך את מויאל שמשמש כחבר באיגוד האירופי והעולמי של ארגון עובדי הבניין.

במהלך הוועידה הצביעו החברים פה אחד לבחירתו מחדש של מויאל לתפקיד יו"ר הסתדרות הבניין. במהלך דבריו הוא בעיקר ביקש להודות לרעייתו, פני, שלה הקדיש חלק גדול מדבריו באשר לכוח שהיא נותנת לו לעסוק יומם וליל בתפקיד התובעני הזה. הוא גם הודה ליו"ר ההסתדרות בר דוד על הכלים שהוא מעניק לו בנודע למלחמה בתאונות באתרי הבנייה. תחום שהוא הציג כיעד להורדת מספר הנפגעים בשנים הקרובות.

ש. יצחק מויאל, יושב ראש הסתדרות עובדי הבניין אחד ההסכמים ההיסטוריים בענף הבניין נחתן בהולך?

"אכו וחשוב לי לציין כי כל ההחלטות שלי כיושב ראש האיגוד מושפעות מהחלטת הוועידה באשר לסוגיית השוויון וללא אפליה לכל המועסקים בענף. לדוגמה, הסכם העבודה הקיבוצי, הענפי, של ענף הבניין, שמסדיר ענייני עבודה, זכויות, שכר, טבלאות שכר, רווחה, פנסיה וכדומה, יחולו על כל מי שמועסק בענף ולא משנה אם הוא ערבי, הודי טורקי, סיני, יפני. ממש לא משנה. זהו הסכם היסטורי ממש ושוויוני לכל המועסקים".

ש. מה המשמעות בפועל?

"בפעם הראשונה העלנו את שכר המינימום בענף שהוא כיום הכי גבוה במשק. בענף הבניין הוא 5,600 שקלים. שכר המינימום במשק הכללי הוא 5,300 שקלים. כמו כן, יש לעובד בענף פנסיה מהיום הראשון שלו בעבודה. הדבר השלישי שנקבע בהסכם הוא ותק בענף ולא במקום העבודה. השכר מינימום שלהם כיום עומד על כ 10 אלף שקלים"

ש. יש התייחסות רצינית לנושא הבטיחות בהסכם?

"בהחלט. בהסכם הזה יש סעיף שבו המעסיקים והעובדים מחויבים לשפר את נושא הבטיחות. נושא שעליו התחייבנו בוועידה הקודמת בה קראנו לצדדים, שזה ממשלת ישראל, התאחדות בוני הארץ, וההסתדרות לשבת סביב שולחן עגול, לנסות למצוא פתרונות משותפים. בפועל עשינו את זה ויש לנו הצלחה. ייצרנו שיח בנושא הכאוב הזה, והכי חשוב, שהממשלה סוף סוף לקחה אחריות. גם קודם היו נפגעים והרוגים אולם תמיד המדינה ברחה מאחריות. העלנו את הנושא לתודעה הציבורית בכל העוצמה בסיוע יו"ר ההסתדרות הכללית, ארנון בר דוד".

ש. אלו פעולות בנושא בטיחות נעשו ב5 השנים?

"בשוטף אנחנו מכשירים עובדים בנושא בטיחות. 13 אלף עובדים מהוועידה הקודמת עד עכשיו הוכשרו בנושא בטיחות בגובה במימון שלנו, דרך הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין, וזה מעבר למה שעושים המעסיקים. משקיעים המון כסף לבטיחות. רכשנו ציוד לבטיחות, ביצענו הדרכות לבטיחות. אנחנו מוציאים ניידת לבטיחות למקומות עבודה. כל שבוע מסתובבת ניידת באתרי הבנייה כדי להסביר לעובדים בשטח את החשיבות לשמירה על בטיחות בעבודה. למרות זאת עדיין יש נפגעים, לצערי. ראינו שהממשלה לא מספקת פתרונות ולראשונה הכרזנו סכסוך עבודה, בנובמבר 2018, נגד המדינה לא על תנאי עבודה, לא על פנסיה, לא על שכר, אלא על בטיחות".

ש. נושא ההכשרות לעובדים והבאת צעירים לעבודה בענף. זה דבר גם כן שאתם עושים..

"אחד הדברים שבדקתי בהתאם חזון של הוועידה הקודמת הוא: למה אין דור צעיר בענף ולמה אין עתודה ניהולית?. הוותיקים יוצאים לפנסיה ואני רואה שבענף עדיין עובדים בגיל 65, 67, 70, ואני שמח על כך. אבל למה צעירים. אז הקמנו פרויקט של "בונים ישראליים". מציעים לצעירים לבוא וללמוד ומבטיחים להם עתודה ניהולית, מימון לימודים ומקום עבודה וזה עוד בטרם החלו ללמוד. זה אומר, שצעיר כזה מסיים לימודים וכבר יש מקום עבודה מובטח. בזמן הלמודים הוא גם מקבל דמי קיום. ועוד משהו חשוב: הכנסתי בהסכם סעיף שמי שמסיים את המסלול בסוף את הלימודים מקבל מענק 10 אלף שקלים, 50 אחוז על חשבון הקרן ו50 אחוז מממן המעסיק".

ש. מה בנוגע להסכמי עבודה במקומות העבודה?

"עשינו המון הסכמים. באבן וסיד, אקרשטיין, סולל בונה, נגב קרמיקה, שכמעט החברה נסגרה, בהסכם עם קבוצת שיכון ובינוי כל העובדים קיבלו בונוסים של 10 מיליון שקלים שחולקו לעובדים. עשינו הסכם קיבוצי מיוחד והיסטורי לעובדי הבינוי של משטרת ישראל, סייענו לעובדי פניציה זכוכית ירוחם, שם גם המפעל כמעט ונסגר, בפניציה ציפורי, הצלתי את המקום מסגירה ודאגתי שהממשלה תקח אחריות ותחבר את המפעל לגז. היה גם את ההסכם של מפעל רגבה, איטונג, אשקלית, נתיבי נוי מקבוצת אשטרום, טמבורד ויש רשימה ארוכה".

ש. ולמעט הפעילות הענפה שלך בישראל ברמה הבינלאומית מה בדיוק נעשה?

"נבחרתי להיות פעיל בארגון העולמי ה BWI, וגם באיגוד האירופי. בשניהם אני חבר כנציג הסתדרות הבניין בישראל. בישראל עובדים בבניין עובדים מהרבה מדינות בעולם והיה לי חשוב להביא את המודל הישראלי לאירופה ולמדינות בעולם. ההסכם שחתמנו כאן היה המודל שהצגתי בוועידות הללו והחברים שם היו בהפתעה. אין כזה הסכם באף מדינה בעולם בעיקר כשהם שמעו שבהסכם אין אפליה בין כל המועסקים ובמיוחד בקרב העובדים הפלשתינים".

ש. מה החזון שלך ל5 השנים הקרובות..

"אחד הדברים החשובים הוא לשפר את הסכם העבודה הקיבוצי, תנאי עבודה ושכר. היום השכר עומד על 5,600, ונרצה להעלות אותו. יש לי ישיבה מיד אחרי הוועידה בנובמבר עם נציגי עם התאחדות בוני הארץ, ונתחיל במו"מ. הקמנו צוותים למשא ומתן וכן לשפר את שכר העבודה של מנהלי עבודה, לשפר שכר מנופאים. הדבר השני הוא לצרף אלינו מתחום התעשייה עוד מקומות עבודה. כמובן שהפעילות כולה תתמקד בשמירת חיי אדם. אני הולך לעלות את הדבר הזה לסדר יום ואני לא אניח לזה עד שאנחנו נקטין באופן משמעותי את מספר הנפגעים וההרוגים בענף הבניין כמו שיש באירופה, כמו שיש במדינות המפותחות. הסטטיסטיקה היא שבארץ על כל 100 אלף עובדים, יש 12 עובדים הרוגים. באירופה ובארצות הברית על כל 100 אלף 2 עובדים הרוגים. זה לא מצב טוב. פשוט לא ייתכן. אי אפשר למנוע לגמרי, אבל אפשר להקטין משמעותית, כל הוועידה בסימן שמירה על החיי אדם".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן