"מוטי מלכא, מטעה, מרמה, פירק את האנדלוסית ולא ראוי לשום פרס"

בחודש שעבר נודע כי אגודת אמני ישראל תעניק פרס מפעל חיים למוטי מלכא מנהל המשכן לאומנות הבמה. גלבר פנתה לאמ״י בבקשה לבחון מחדש את ההחלטה ונימקה בפני חברי ועדת הפרס את הסיבות שלדעתה מלכא לא עומד בקרטריונים לקבל את הפרס. ״אין לו תרומה משמעותית לתרבות הבמה ביש

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

פרשת הענקת פרס מפעל חיים למוטי מלכא מנכ״ל המשכן לאומנויות לא יורדת מסדר היום ויש מי שחושב שלאיש הזה שיש אחריו קופת שרצים אחריו ודוחו"ת קשים מאוד של מבקר מדינה , החשב הכללי של האוצר וגם פרוטוקולים של בית המשפט שבלשון המעטה לא עושים הנחות מלכא ועל עלילותיו.

בחודש שעבר החליטה ועדת הפרס של אגודת אומני ישראל- אמ״י באופן מוזר מאוד להעניק למלכא פרס מפעל חיים על תרומתו בשדה התרבות. רבים שמחו ובירכו את מלכא על הכבוד לו זכה , בין המברכים היה גם ראש עיריית אשדוד ד״ר יחיאל לסרי, חברו הטוב של מלכא. היו גם מי שהרימו גבה בתימהון ושאלו על מה ולמה הוחלט להעניק למלכא פרס. גם חברת המועצה הלן גלבר פנתה, לאחר פרסום ההודעה על הזכייה היא פנתה במכתב לאמ״י בבקשה שיבחנו שוב את החלטתם להעניק למלכא פרס מפעל חיים.

בשבוע שעבר היא קיבלה תשובה למכתבה מטעם היועץ המשפטי של אמ״י עו״ד צ׳רלי בוזגלו. בתשובה מסביר עו״ד בוזגלו על פרס מפעל חיים של אמ״י ״ כבר 11 שנים שאמ״י בשיתוף עיריית פתח תקווה ( המספקת את את האכסניה בהיכל התרבות בעיר ) מעניקות את פרס מפעל חיים לאומנים. הפרס הינו תעודת כבוד הנושאת את הלוגו של אמ״י ואת הלוגו של עיריית פתח תקווה, ומכאן ניתן להבין כי הפרס הוא תעודת כבוד בלבד וללא מענק כספי״.

בהמשך נכתב כי הקרטריונים לקבלת הפרס הם: אמן, חבר אגודה ותרומה משמעותית לתרבות הבמה. כן נכתב כי יש 4 חברי וועדת הפרס מתחום המשחק יורם בוקר, מתחום השירה חנן יובל, מתחום המחול אורי וישינסקי ומתחום הקסמים אייל באעייר. והוועדה מתכנסת אחת לשנה ובוחרת את המועמדים לפרס. עו״ד בוזגלו מדגיש כי יש אפשרות להגשת מועמדות לפרס גם למי שאינו חבר אמ״י ״ ובלבד שתרומתו לתרבות הבנה בישראל הייתה רבה ובאופן משמעותי״ עו״ד בוזגלו מתייחס לבקשת גלבר לקבל את הפרוטוקולים של הוועדה כי הם אינם מתפרסמים בשל חופש הבעת הדעה של חברי הוועדה, לרבות שמירת פרטיות האומנים המועמדים.

גלבר לא הסתפקה בתגובה הכללית וכתבה לחברי וועדת הפרס ובו היא מפרטת את השגותיה באשר לבחירתו של מלכא. בין היתר היא מתייחסת לקריטריונים לקבלת הפרס וטוענת כי ״מוטי מלכא אינו עומד בקריטריונים אלו. הוא אינו חבר אגודה ואין לו תרומה משמעותית לתרבות הבמה בישראל״.
להיפך, אם היו חברי אמ"י קוראים את הדוחות הקשים של מבקר המדינה ושל פסיקות בית המשפט ושל החשב הכללי לאוצר היו מגיעים למסקנה שלא מגיע לו פרס ושום תרומה תרבותית. הפראס היחיד שמגיע לו הוא פרס על מפעל חיים בשחיתות.
חברת המועצה, הלן גלבר אף הגדילה ואומרת : ״הפוך והפוך בקורות החיים של מוטי מלכא ולא מצאתי כי הוא תרם תרומה משמעותית לתרבות הבמה בישראל. בדיוק הפוך״. לדבריה, בהמשך להשוואה לאנשים שקיבלו את הפרס הגם שאינם חברי אמ״י ביחס לדברים שנכתבו על מלכא ״ רק מחזקים את החשש למניעים הנסתרים שעמדו בעת ההחלטה על בחירתו של מוטי מלכא״.

8574224756795

גלבר ממשיכה וטוענת כי מלכא אינו מפיק ואינו אמרגן אלא מנהל מוסד ציבורי. "מדובר במנהל פסטיבלים, מנכ״ל המשכן/ מוסד ציבורי- מה שאומר שמדובר אך ורק בניהול וכל הפעולות/ הסיכונים נעשו מהקופה הציבורית ולא כגורם פרטי- מה שאומר שתפקידו הוא רק בקניית שרות של אנשי תרבות מקצועיים על חשבון כספי ציבור״. בהקשר הציבורי נזכיר כי למלכא תיאבון בלתי מוגבל להשתלט על פעולות תפקידים ומוסדות בעירייה. כך למשל הצליח לנכס לעצמו את האמפי פארק שנבנה על פי חזונו של ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי. על פי חזונו היה להביא את האמנים לכאן ולא לאפשר לתושבי אשדוד להרחיק עד קסריה. בשנתיים האחרונות מאז הוא ממונה על האמפי לא קרה כמעט כלום. למעט מספר אירועים בודד האמפי פארק נותר ריק ומיותם כל השנה ועל כך בתחקיר נפרד.

למלכא מגיע פרס על שחיתות
גלבר מצרפת למכתבה לחברי אמ"י כתבות העוסקות במלכא ואשר לכאורה מציגים תמונה לא מחמיאה לגבי מלכא וטוענת כי הן מההשוואה לאישים שזכו לפרס בעבר והן מהכתבות לגבי מלכא רק ממחישות לכאורה ״שאין בפעילות הניהול, ומעשיו החמורים כל הצדקה לבחירתו של מוטי מלכא כאדם שתרם משמעותית לתרבות הבמה בישראל״.

גלבר שואלת את חברי הוועדה האם כוונת הוועדה להעניק פרס למנהלי מוסדות ציבוריים? כי אם התשובה חיובית משמע שיש לאפשר לכל מנהלי המוסדות, מנהלי מתנסים לזכות בפרס וטוענת כי הוועדה לא נתנה לכאורה הזדמנות שווה לכל מנהלי המוסדות במדינה ובכך ״ פגעה בזכות השוויון. עצם העובדה כי פרוטוקולי הוועדה חסויים ואינם מאפשרים לציבור הרחב בכלל ולציבור האומנים בפרט לבחון את השיקולים שהוועדה שקלה בעת בחירת מועמדים לפרס פוגעת בזכות הציבור לדעת ובציבור האומנים בפרט״.
גלבר ממשיכה ואומרת כי זכותם של אומנים מוכשרים שעשו רבות למען תרבות הבמה לדעת מדוע אדם כמו מוטי מלכא זכאי לקבל פרס ולא על תרומתו המשמעותית לתרבות הבמה בישראל אלא על ניהול מוסד ציבורי ומכספי ללא סיכון״. גלבר טוענת כי מלכא פרק לכאורה את עמותה של התזמורת האנדלוסית שזכתה לפרס ישראל. כן היא טוענת מתשובת היועץ המשפטי של אמ״י עו״ד בוזגלו שעיריית פתח תקווה לוקחת חלק בבחירת הזוכה ולדבריה מדובר בטעם נפגם כשרשויות מקומיות לוקחות חלק בבחירה. ״ולו מהסיבה כי גורמים פוליטיים עלולים להשפיע על שיקול טהור ומקצועי. ידוע כי ראש העיר אשדוד מקורב לנבחרי הציבור בפתח תקווה. כמו גם , שני ראשי העיר נתמכו על ידי חבר הכנסת הרב אריה מכלוף דרעי שהצליח להכניס חברי מועצה הן באשדוד והן בפתח תקווה. עוד יודגש כי באשדוד יו״ר המשכן לאומנויות הבמה הינו אבי אמסלם נציג ש״ס באשדוד ומקורב לח״כ דרעי״.

גלבר אף ממשיכה וטוענת כי זה שלא מדובר בפרס כלכלי, ״אינה מורידה ואינה מעלה את החשש המתעורר בבחירת מועמד שככל שנהפוך כל אבן לא נמצא- את תרומתו לתרבות הבמה בישראל. נהפוך הוא הדברים מקבלים משנה תוקף, ואף מציג את הוועדה באור שלילי וזאת לאור הניסיונות החוזרים ונשנים שלו להבריח לכאורה נכסי ציבור לעמותה פרטית בבעלותו תוך הטעייה ומרמה ובכל יהנה מתקציבי ענק ממנהל התרבות תוך ניגוד עניינים מוחלט״.

גלבר שואלת האם בפני הוועדה עמדו דו"חות ביקורת של מנהל התרבות- החשב הכללי , כמו גם דוחות ביקורת קשים של משרד מבקר המדינה בטרם החליטו על בחירתו של מלכא? היא טוענת כי מלכא לא רק שלא קידם כביכול את קידום התרבות ״אלא חמור אף יותר דאג לפרק את עמותת האנדלוסית הישראלית הישראלית שזכתה בפרס, פגע בזכויות העובדים שנאלצו לאחר פירוק העמותה לחפש עמותה אחרת ובכך להמשיך ולהפיץ את התרבות האנדלוסית מכאן שמוטי מלכא ממש לא קידם א תרבות הבמה בישראל ובמקרה של התזמורת האנדלוסית הוא אף גרם לפירוקה״.

מלכא: "גלבר לא פטריוטית". גלבר: "מלכא לא ראוי לקבל פרס"

מנכ״ל המשכן לאומנויות הבמה מוטי מלכא, סירב להגיב. מלכא הגיב לכתבה בעיתון ״כאן דרום״ בנושא ובין היתר אמר על חברת המועצה הלן גלבר: "לצערי הרב, אני לא מופתע מהגברת הלן גלבר. לפי מה שאני שומע גאווה עירונית אין לה, ופטריוטיות אשדודית אין לה. אבל אני מאחל שהיא תגיע לימים אחרים ושמחים ושתוכל גם לראות בחיוך את הטוב שקורה בעיר אשדוד בכלל ובתחום התרבות בפרט".

חברת המועצה הלן גלבר התייחסה לדבריו של מלכא והגיבה : ״ שמוטי לא ילמדני מהי גאווה ופטריוטיות אשדודית. כדרכו של האיש כשלא מוצא את המילים כיצד להתגונן- בוחר להכפיש. בניגוד אליו אני עומדת לרשות הציבור, ללא שכר, בהתנדבות מלאה, 24 שעות ביממה. תלונתי היא לגופו של עניין ולא לגופו של מוטי מלכא שלדעתי אינו ראוי לקבלת הפרס. אמשיך בדרכי לפקח על ענייני הציבור, כפי שעשיתי עד כה ביתר שאת- זו שליחותי מאז ומתמיד״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן