המיליארדר הבכיין הורשע: מתן שוחד לשר בממשלת ישראל והלבנת הון

הטייקון המיליארדר האשדודי, אברהם נניקשווילי הורשע השבוע בעבירות חמורות בפרשת 'בן אליעזר' במתן שוחד והלבנת הון. לפני כשנה במהלך עדותו בבית המשפט הוא בכה בדמעות וטען: "לא נתתי שוחד לפואד, אלא עזרה לחבר שהיה כמו אבא ואח". דמעות של תנין היו אלו? או דמעות של ת

צילום: שלומי יוסף, סטודיו ״קמליה״
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

"כבוד השופט, גם אתה עלול יום אחד להזדקק לעזרה, אבל לא יוכלו לעזור לך מחשש ממה שיגידו״ במילים אלו ובדמעות, פנה איש העסקים מאשדוד, אברהם נניקשווילי לשופט בני שגיא, במהלך עדותו בפרשת השר פואד ז"ל. נניקשווילי הואשם שנתן שוחד לשר המנוח בנימין בן אליעזר. לשיטתו מדובר בעזרה לחבר ולא במתן שוחד. נניקשווילי עלה אל הדוכן בבית המשפט ביום ודחה את טענת השוחד בה הוא מואשם. עדותו הייתה נסערת ודומעת. "לא נתתי שוחד לפואד" הוא טען. "נתתי לו עזרה. פואד היה חבר שלי, והוא לא היה רק חבר. הוא היה כמו אבא בשבילי, כמו אח. מאשימים אותי שנתתי שוחד לעובד ציבור, אב ל פואד לא היה עובד ציבור בשבילי. הוא היה חבר במצוקה. תרמתי גם לאהוד אולמרט, כשלא היה חזק, ועזרתי במיליונים לעוד עשרות אנשים אחרים, גם במתנות וגם בהלוואות שלא חזרו".

הבכי וההצגה שעשה לא עשו הרבה רושם על השופט המוערך, בני שגיא שהרשיע אותו השבוע בפרשה החמורה בשוחד והלבנת הון. הוא הורשע בכך שהעניק הלוואה שלא הוחזרה לשר לשעבר פואד בן אליעזר, בתמורה לכך שהוא יגיש תצהיר שתומך בטענותיו במסגרת הליך מול רשויות המס
בית המשפט קבע השבוע כי נניקשווילי העניק הלוואה שלא הוחזרה לפואד, בתמורה לכך שהוא יגיש תצהיר שתומך בטענותיו במסגרת הליך שניהל מול רשויות המס. רוי מוצפי, שהואשם במתן שוחד לשר לשעבר והמועמד לנשיאות בנימין (פואד) בן-אליעזר ז"ל, שהלך לעולמו בזמן המשפט, זוכה מכל האישומים נגדו – כך קבע בום רביעי השבוע השופט בני שגיא מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפסק דין המסיים את הפרשה.

לפני חמש שנים, ובסמוך להצבעה על בחירת נשיא המדינה העשירי, התפוצצה הפרשה במסגרתה יוחס לבן-אליעזר ז"ל קבלת שוחד מאנשי העסקים מוצפי ונניקשוולי, מכריו משכבר הימים. לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה, נניקשווילי העניק לבן-אליעזר שוחד על-סך 400 אלף דולר בשנת 2011, בזמן שבן-אליעזר כיהן בתפקיד שר התשתיות. הכסף שהעביר נניקשווילי לבן-אליעזר המנוח, ושימש אותו לצורך רכישת דירת יוקרה ביפו, הוגדר כהלוואה שאף קיבלה ביטוי בהסכם בכתב, אך בן-אליעזר מעולם לא החזיר אותה.
פרקליטות מיסוי וכלכלה טענה כי התמורה שהעניק בן-אליעזר כחלק מעסקת השוחד לכאורה לנניקשווילי ניתנה בדמות הדלפות מישיבותיה הסודיות של מועצת הנפט, שהועברו מלשכתו של בן-אליעזר לאיש העסקים ג'קי בן-זקן, שותפו העסקי של נניקשווילי בחברת הנפט "שמן". בן-זקן, שהואשם גם הוא במסגרת הפרשה, הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של סיוע להפרת אמונים, ונידון לארבעה חודשי עבודות שירות.

איילת אזולאי, מי ששימשה כראש לשכתו של בן-אליעזר ונחשבה לאחד מהאנשים הקרובים ביותר לשר המנוח, הואשמה כי סייעה להעביר את המידע הסודי ממועצת הנפט לבן-זקן. היא הודתה כי השיגה את המידע הסודי ממועצת הנפט והעבירה אותו לבן-זקן תוך שימוש במעמדה כמקורבת לשר, ונידונה למאסר על-תנאי ועבודות לתועלת הציבור.

יצויין כי גם ג'קי בן זקן חברו הטוב של נניקשווילי בפרשה הגיע להסדר טיעון במסגרתו הודה והורשע בן-זקן בסיוע להפרת אמונים, בכך שבשנים 2010 ו-2011 ביקש וקיבל מידע מראשת הלשכה של שר התשתיות דאז בן-אליעזר, איילת אזולאי, בנוגע להחלטות מועצת הגז והנפט. זאת, לפי הנטען, כדי לקדם את ענייניה של חברת שמן שבה שלט בן-זקן עם נניקשווילי. בן-זקן הואשם בכך שבסיועם של בן-אליעזר ואזולאי הפעיל לחצים על אנשי מועצת הנפט וכן פנה לגופים פרטיים כדי לקדם את סיכויי חברת שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". העונש שנגזר על בן-זקן בפרשה זו הוא תשלום קנס של 65 אלף שקל ו-4 חודשי עבודות שירות.

מתוך גזר הדין: "הגנתם של מי שהואשמו במתן שוחד לשר המנוח נסובה בעיקר סביב הטענה כי הם מכירים את בן-אליעזר המנוח זמן רב, וכי מדובר בקשרים חבריים שנמשכו במשך שנים. מוצפי אף טען כי העובדה שלא הסתיר מעולם את העובדה שהעביר כסף לבן-אליעזר, מלמדת כי לא מדובר בעסקת שוחד; בעוד נניקשווילי בחר למסור רשימה מפורטת של אישי ציבור להם העניק לאורך השנים כספים, מבלי לדרוש את השבתם. בין הבכירים להן העניק נניקשווילי כספים צוין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שנעזר בנניקשווילי למימון הגנתו במשפטיו הפליליים; ג'קי בן-זקן; חבר הכנסת לשעבר אפרים גור, שקיבל מנניקשווילי לטענתו 700 אלף דולר; ועוד".

השר לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר, שהואשם כאמור בלקיחת שוחד מאנשי העסקים אברהם נניקשווילי ורוי מוצפי, התמודד עם משפט פלילי בערוב ימיו ובעודו גוסס. כמעט עד הרגע האחרון התנגדה הפרקליטות לבקשותיו החוזרות ונשנות לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו עקב מצבו הבריאותי המידרדר, גם נוכח חוות-דעת שהוכיחו כי פואד תלוי בן חיים למוות, וימיו ספורים. וכך, פואד, שהואשם בלקיחת שוחד מננקשווילי, מת ב-28 באוגוסט 2016, כשכתב האישום נגדו עדיין תלוי ועומד.

"נניקשווילי העביר לבן אליעזר 400 אלף דולר"

כזכור, בכתב האישום, שהוגש בדצמבר 2015 נגד נניקשווילי נטען כי בן אליעזר המנוח פנה לנניקשווילי וביקש ממנו 400,000 דולר. נטען כי נניקשווילי נענה לבקשתו, וכדי להסוות את העובדה שמדובר בשוחד, חתמו השניים כל הסכם הלוואה בקשר לרכישת מגרש בנס ציונה. בהסכם נכתב כי נניקשווילי יעמיד לבן אליעזר את ההלוואה, בכפוף לרישום הערת אזהרה לטובתו על המגרש. עוד נכתב בהסכם כי שיעור הריבית שתישא ההלוואה יהיה אפס. מועד פירעון ההלוואה נקבע לשישה חודשים מיום ההסכם או עד למכירתו של המגרש, לפי המוקדם. ההלוואה עברה באמצעות העברה בנקאית מחשבון בשווייץ על שמו של נניקשווילי לחשבונו של בן אליעזר בבנק ״דיסקונט״.

נניקשווילי מואשם כי בשנת 2011 נתן כביכול שוחד לשר פואד בתמורה לעזרת השר לקידום אינטרסים עסקיים של נניקשווילי. בתמורה לאותה "הלוואה" קידם, לכאורה, השר פואד שכיהן כשר האנרגיה את ענייני חברת 'שמן', שהייתה בשליטת ג'קי בן זקן ונניקשווילי. כמו כן נטען כי בן-אליעזר הפעיל, בין היתר, את קשריו כשר הממונה על מועצת הנפט, יחד עם ראשת לשכתו דאז, איילת אזולאי, לשיפור סיכוייה של חברת 'שמן', שבבעלות נניקשווילי ובן זקן, לעמוד בתנאים לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". עוד לפי הנטען, רישיון הקידוח ניתן לשמן לאחר לחצים שונים שהפעיל בן אליעזר, בסיוע אזולאי, ובאמצעותה, על חברי מועצת הנפט. לאחר פטירתו של השר בן אליעזר הוחלט בפרקליטות להמשיך את המשפט כנגד שאר הנאשמים בפרשה. נאשמים אחרים בתיק כמו איילת אזולאי שהייתה ראש לשכת השר פואד ונחשבה לאשת סודו וכן איש העסקים ג'קי בן זקן, חברו ושותפו של נניקשווילי והאיש אשר הפגיש בן פואד לנניקשווילי, הגיעו להסדר טיעון לפיו הודו והורשעו בהפרת אמונים, וסיוע להפרת אמונים על אזולאי ובן זקן ונגזר עליהם עונשים קלים. בן זקן אף הובא במדי אסיר מבית הכלא בדיון הקודם והעיד בתיק.

"אני לא אוליגרך עשיתי רק דברים טובים"
בעדותו הנרגשת של נניקשווילי על דוכן העדים הוא לא הכחיש את מתן ההלוואה לפואד וטען כי נתן את הכספים לבן אליעזר כחבר, וללא ציפייה לקבל תמורה כלשהי בגינם, ושהיה מוכן לתת לו את הכסף גם ללא החזר. נניקשווילי הנרגש פנה לשופט ואמר לו: "כבוד השופט, גם אתה עלול יום אחד חלילה להזדקק

לעזרה. אבל לא יוכלו לעזור מחשש של 'מה יגידו'. זה לא נשמע לך הזוי, כבוד השופט, שבשביל שישה וחצי (הכוונה ל-6.5% בעלות בקידוח) שהיו לי בקידוח מד אשדוד, אני אשחד חבר שלי? אני עובר שלוש שנים של תסכול ושל תהיות".
עדותו של נניקשווילי נפסקה בעקבות התרגשותו הרבה ולאחר שלגם מים, הוא המשיך ואמר: "אני היום לא עובד בגלל המשפט. מגיל 14 וחצי אני עובד, ולא עשיתי דברים רעים. זה מה שקורה לי בגיל 57, כשיש לי הכול, לא חסר לי כלום, ולא עשיתי שום דבר לא טוב. בכסף שאלוהים נתן לי, עשיתי דברים טובים. יש אלפי ילדים שעזרתי להרחיק אותם מלהיות פליליים, סייענו למועדון הכדורגל באשדוד, שמחייב אותם גם ללמוד. כן, עזרתי גם לפואד. חובה לעזור לחבר. למה זה מגיע לי?". נניקשווילי ציין כי הוא שואל את עצמו לא פעם אם הוא באמת טעה. "אני לא אוליגרך. עבדתי מגיל 14 וחצי בשטיפת מכוניות. לא לקחתי כלום מאף אחד".

97755757
בהמשך עדותו, הוא התייחס גם להחלטתו שלא להיוועץ בעורך דין בחקירתו במשטרה. "כשבאתי לחקירה לא ידעתי למה באתי. החוקרת אמרה לי 'אתה חשוד בדברים האלה והאלה'. אמרתי, שאני לא צריך עורך-דין ושאני אענה על כל שאלה. לא הרגשתי שאני צריך עורך דין. כששאלו אותי על כך, ישר אמרתי שנתתי הלוואה לפואד. אמרתי סכום אפילו יותר גדול (מ-400 אלף דולר), החמרתי עם עצמי. חשבתי שמקסימום יגידו לי 'תביא את הנייר' ונגמור את זה. לא חשבתי בחלומות שלי שנגיע עם זה לבית משפט".

כיצד הפך העולה מגאורגיה לאיש עסקים מצליח ועשיר? כל הדרך מסוכנות הביטוח באשדוד לעולם העסקים הבינלאומי, וכעת גם עם כתם גדול של הרשעה בפלילים באשמת שוחד והלבנת הון

אברהם נניקשווילי (57) עלה בילדותו מגיאורגיה, ולאחר כמה שנות מגורים באור יהודה עברה המשפחה לאשדוד. הוא היה תלמיד ישיבת פוניבז' בבני-ברק, ואחרי שירות צבאי בחיל המודיעין החל לעבוד בבנק ״דיסקונט״ ברובע ב' באשדוד. במסגרת העבודה בסניף, הוא ניהל את חשבון הבנק של אפרים גור, מי שהיה בעל סוכנות ביטוח באשדוד עד לכניסתו לפוליטיקה, בהתחלה באשדוד ואז כחבר כנסת. כשגור נבחר לתפקיד סגן ראש העיר, ונאלץ לעזוב את סוכנות הביטוח, הוא העביר אותה לנניקשווילי. שם נפגש עם נער צעיר בן 13 שאמו עבדה בחברה, ג'קי בן זקן,עד מהרה הפכו השניים לחברים טובים ולשותפים בעסקים.

ביולי 2005, רכשו נניקשווילי ובן זקן, 85% משלד בורסאי בבורסה לניירות ערך בתל אביב, תמורת חצי מיליון דולר, ושינו את שמו ל"מנופים פיננסיים". השניים החלו לעסוק באמצעות החברה החדשה בנדל"ן. השניים השקיעו בחברה כ-8 מיליון שקל. בפברואר 2007, הם רכשו את קניון ארנה בהרצליה, תמורת כ-540 מיליון שקל. בנוסף, השקיעו נניקשווילי ובן-זקן, בין היתר, בנדל"ן בארצות-הברית.

העסקים המשותפים היו גם באשדוד, כשהקימו את הקניון "סטאר סנטר". בנוסף, פנו לעסקי הגז ורכשו את השליטה בחברת שמן משאבי נפט וגז, הנסחרת בבורסה לניירות-ערך בתל-אביב. בסוף 2013, התגלה כי כשל הקידוח "ים 3" של החברה. בן זקן הפגיש וערך הכרות בין השר פואד ובין נניקשווילי. קשרים שהתהדקו עד מהרה והפו השבוע להרשעה חמורה בפלילים

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן