ההומלס המתגורר ב״שאנז אליזה״ של אשדוד

השבוע הוזעקתי לשד׳ הרצל, על ידי תושבת אשדוד, סוזי זאנה, כדי לנסות ולעזור לאנדריי מקסימיוק בן ה-55 הולמס המתוגרר על ספסל שהוצב בשדרה, שעל פי חזונו של לסרי תהיה ״השאנז אליזה״ של אשדוד. הזעקתי את סגן ראש העיר והממונה על הרוחה אבי אמסלם, שהגיע למקום ומבדיקה ט

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

השבוע הזעיקה אותי סוזי זאנה לשדרות הרצל, שם על ספסל שהוצב בשביל הולכי רגל, מתגורר לו כבר כמה ימים הומלס (חסר בית). כזכור, שדרות הרצל, על פי חזונו של ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי יהיה בעתיד "השאנז אליזה של אשדוד״.

בהגיעי לשם מצאתי בחור שוכב על ספסל, מתחת לעץ, על מדרכה מרוצפת בסמוך לכביש כביש חדש ומסוכן. מתחת לראשו לרגלי הספסל, ערימה של בקבוקי מים ושתייה קלה, מאחורי הקיר הנמוך ערימה של בקבוקי שתיה חריפים. קוראים לו אנדריי מקסימיוק בן 55.

לא ידעתי את מי להזעיק, התלבטתי אם להזעיק את ראש העירייה ד"ר לסרי או את הממונה על הרווחה ממלא מקומו אבי אמסלם. ההתלבטות היתה לא פשוטה, מצד אחד, רציתי להראות לד"ר לסרי, שאנדריי ההומלס מודה לך מאוד על שהשקעת עשרות ומאות מיליונים בתוכנית הכבישים, ואפילו ההומלס "מצא" שם את ביתו, מקום בשדרה, אוויר קריר זורם, מדרכה נקייה שקטה, עם תאורה מיוחדת. מצד שני בחלק מהמיליונים שהושקעו, היו יכולים להשקיע במציאת פתרון להומלס הזה ועוד כמה הומלסים שמספרם לא ידוע.

רציתי להראות לד"ר לסרי שאם החלום שלו ששדרות הרצל יהיה בעתיד "שאנז אליזה" של אשדוד, ייתכן כן בקצב הזה הוא יהפוך לשאנז אליזה לעניים. החלטתי לא לפנות אליו, ופניתי לממלא מקומו אבי אמסלם.

20190728 154445

15184652

לזכותו של אמסלם, הוא עזב את עיסוקיו הרבים והגיע תוך 10 דקות. הוא התיישב ליד ההומלס שדובר רוסית ומעט עברית, ובעזרת עוברת אורח דוברת רוסית שמע אמסלם את כל קורות חייו. אמסלם התקשר מייד לעובדת הסוציאלית, וביקש לדעת הכל על האיש, ועל השיקום.

תוך כדי שיחה אבי אמסלם נזכר שהאיש הזה היה בעבר אורח קבוע בבית התמחוי שלו הרבה זמן.

תיק הרווחה עליו ממונה אמסלם, תפור לפי מידותיו. לא במקרה רשימתו – רשימת ש"ס, היא הגדולה ביותר במועצת העירייה. במשך עשרות שנים טיפל אמסלם במאות ואלפי מקרה סעד בעיר, לא מטעם העירייה ולא בכספי העירייה, אלא מתרומות שגייס לטובת עניי העיר, כמו "הקרן החדשה לישראל" שמידי חג וחג זוכים אלפי אשדודיים בחבילות עשירות של מזון, ואפילו מלבוש.

אמסלם שמידותיו החברתיות תפורות על תיק הרווחה, אין בידו הכל כדי לפתור את צרכיו של אנדריי. לא צריך להיות ממלא מקום ראש העירייה כדי לעזור למוכי גורל.

הלב הרחב של סוזי

סוזי זאנה המתגוררת בבניין סמוך יצאה מביתה לשדרות הרצל, היא הופתעה לראות איש ישן על הספסל, ובצידו תיק צד, וערימה של בקבוקים מתחת לראשו. אחרי ההלם הראשוני, תחקרה אותו וגילתה שהאיש לא בא לפיו אוכל זמן רב, מאז דאגה לארוחות חמות אותן מכינה בעצמה.

כמה זמן אתם רואים את האיש הזה ההומלס?

"כשהחתן שלי בא במוצאי שבת אלינו הוא ראה אותו, ואז מיד סיפר לי. ירדתי, ראיתי את הבנאדם יושב עם עוד מישהו עם שתיה חריפה, ואז שאלתי אותו ׳מה הבעיה למה אתה פה׳? ׳אין לך בית?׳משפחה׳? הוא אמר לי שיש לו הורים בחוץ לארץ (הוא בן 55). הצעתי לו ׳אם אתה צריך משהו – תגיד לי׳. לא רציתי לדבר איתו הרבה, כי רציתי להתקשר לעירייה. כשעליתי לבית התקשרתי למוקד סיפרתי להם ושאלתי אותם מה עושים עם האיש ? אבל במוקד נאמר לי שאין הרבה מה לעשות. ״אשלח את הפיקוח״, הציעה.

ביום ראשון שוב ראיתי אותו על על הכביש. התקשרתי לעירייה לבדוק מה קורה עם ההולמס, והם אמרו לי שזה בטיפול המשטרה. חשוב לי לציין כי ממה שראיתי ההולמס הוא לא בן אדם אלים. הוא יושב בשקט. שאלתי בעירייה ׳מדוע זה קשור למשטרה, הוא צריך את מחלקת הרווחה בעירייה אז הנציגה השיבה לי שהמשטרה צריכה לחקור אותו. לא בדיוק הבנתי על מה לחקור אותו. הבנאדם לא עושה כלום. ואז שוחחתי עם מנחם (מנחם גלילי, העורך הראשי של ״השבוע באשדוד״) הוא הביא את סגן ראש העיר והממונה על הרווחה, אבי אמסלם. לאחר מכן שלחתי את הבן שלי לבדוק האם ההומלס עדיין נמצא, ואם לקחו אותו או לא. הבן אמר לי הוא לא נמצא. ביום שלישי האחרון, הילדה שלי ירדה למטה וביקשתי ממנה לבדוק אם הוא נמצא. היא חזרה אליי בתשובה חיובית. ביקשתי ממנה שתוריד עבורו ארוחת צהריים. בדיוק עברה אשה דוברת רוסית וביקשתי ממנה לתרגם את דבריו, כי הוא לא מדבר עברית. ביקשתי ממנה שתשאל אותו אם טיפלו בו מהעירייה, מהרווחה, והוא השיב לי שביטוח לאומי התקשרו אליו ולטנעתו הולכים להוריד לו את הקצבה, מאחר והוא עושה יותר מדי רעש. לטענתו הם הציעו כדאי לו לעוף משם, אמרתי לו אתה לא הולך לאף מקום, אתה בנאדם טוב, אתה לא עושה כלום, ולא עושה רעש, תישאר פה נביא לך אוכל ושתיה עד שידאגו לך. למחרת יצאתי הוא היה כאן. בנאדם לא יכול להיות זרוק ככה, בשיא הקיץ הוא לבוש בגדי חורף… כל הזמן שאני שותה מים אני חושבת עליו, כיצד הוא יכול לשרוד בתנאים הללו?ללא מים, ללא שירותים, בנאדם לא עושה נזק, אנשים גם לא מתעניינים. אם לא הייתי יורדת ועוברת במקרה, באז לצערי הוא עדיין היה ישן שם ואף אחד לא היה יודע על קיומו בכלל. ורק תחשבו שאני פגשתי אותו לראשונה לפני שבוע, והוא אומר לי שהוא כבר גר מזה כחודש ימים״.

עיריית אשדוד: ״הוא לא מעוניין לשתף פעולה״

אבי אמסלם, מ"מ ראש העיר, הממונה על הרווחה אמר בתגובה כי ״היות ואנו שומרים על חיסיון כל מטופל ומטופל וכממונה על הרווחה ובבדיקה אישית שעשיתי עם כל הגורמים המטפלים במקרים מסוג זה אצלנו ברווחה, מקסימוק אנדרי מטופל באופן אישי ומסור ע"י גורמי הרווחה אצלנו. לצערי הרב הוא לא מעוניין לשתף פעולה ולקבל סיוע ע"מ לצאת מהמצב בו הוא נמצא. באותו יום שפגשתי אותו הוא זומן שוב לעו"ס שמטפלת בו ולצערי הצטערתי לשמוע שהוא לא מעוניין לקבל סיוע וטיפול ע"מ לצאת מהמצב בו הוא נמצא״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן