ניצחון הגולשים על השפכים: בית המשפט קבע כי ההיתרים להזרמת מי שפכים לנחל לכיש בטלים

בית הדין לענייני מים ביטל את ההיתר שנתן מנהל רשות המים להזרמת מי שפכים לנחל לכיש. לאחר שבחורף האחרון מי שפכים מתימורים וקריית גת לנחל לכיש וגרמו לזיהום. עיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה והעמותה לקידום גלישת גלים ערערו על ההיתר ובית המשפט קבע כי ההית

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ניצחון אדיר בבית המשפט בנוגע להזרמת מי השפכים שגרמו לזיהום נחל לכיש. בית המשפט בחיפה לענייני מים, הורה על ביטול ההיתרים של מנהל רשות המים להזרים מי שפכים לנחל לכיש ובכך קיבל את הערעורים שהגישו עיריית אשדוד ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד- יבנה, ואת הערעור שהגישו כ- 400 גולשי גלים באשדוד באמצעות עו"ד טדי מנשה בעצמו גולש. מדובר בהחלטה תקדימית חשובה, אשר תשפיע בעתיד על מצב איכות הסביבה ובפרט בנוגע לזיהום הנחלים בארץ.

כזכור, בחורף האחרון, מדצמבר 2018 ותחילת ינואר 2019 החלה הזרמת מי שפכים לנחל לכיש על ידי מאגרי תימורים בבאר טוביה וקריית גת. במשך כשלושה שבועות בין 22.12.18 ל-9.1.19 הוזרמו כ- של 175,000 קוב מי שפכים ברמה ירודה שזיהמו את בין היתר את נחל לכיש ואת הים. בעקבות הזיהום הודיע משרד הבריאות על סגירת חופים באשדוד. הדבר הביא למחאה גדולה באשדוד ולהפגנות נגד המועצה האזורית באר טוביה.

בתחילת השנה עתרה העירייה לבית המשפט להפסקת הזרמת מי השפכים, אולם המועצה האזורית באר טוביה ותאגיד המים של קריית גת ביקשו לאפשר להם להזרים עוד מי שפכים עודפים בנימוק שהמאגרים מלאים. ברשות המים אישרו להם הזרמה של כ-1.5 מיליון קוב, ולאחר הפניה של עיריית אשדוד, איגוד ערים והגולשים לבית הדין בחודש ינואר – הכמות המאושרת הופחתה במקצת. ב- 6.2.2019 הוציא מנהל רשות המים היתרים להמשיך הזרמת מי השפכים לנחל לכיש.

כאמור לבית המשפט לענייני מים הוגשו ערעור על ההחלטה של רשות המים ובקשה של ביטול ההיתרים.

51495300 374051713148742 7814938143215321088 n

עיריית אשדוד ואיגוד ערים באמצעות עו"ד אמיר ברק, טענו כי בשים האחרונות ביצעה העירייה עבודות נרחבות לצורך שיקום נחל לכיש והפכה את אפיק הנחל לפארק לבילוי עבור תושבי אשדוד והסביבה. וכי בעקבות ההשקעה של משאבים רבים דורג הנחל בשנת 2015 כאחד משלושת הנחלים הנקיים בישראל. עוד נטען כי בנחל קיימת כיום דגה מגוונת וסוגים רבים של עופות ולאחרונה ניתן אישור שייט בתוואי הנחל.

עוד נטען כי העירייה עושה מאמצים רבים ומשקיעה משאבים רבים לשמור על אפיק הנחל מזיהום על מנת להגן על בריאות הציבור והחיים בנחל ולאפשר למבקרים חוויה נעימה, ולצורך כך בין היתר הוקמה יחידת אכיפת סדר וניקיון ובנחל מבוצעים באופן קובע דיגומים לבדיקת זיהום והותקנה מערכת סנסורים, לצורך מעקב שוטף אחר מצב הנחל. כמו כן מוצא הנחל לים נמצא בסמוך לחלק מחופי העירייה.

בערעור נטען כי לא היה מקום להוציא את הצווים הן במישור המחוזי והן במישור המשפטי ונטען כי התוכנית על ידי רשות המים נערכה ללא שיתוף גורמים רלוונטים, בייחוד אלה שבוועדה המייעצת. בערעור נטען בין היתר כי "החשש מפגיעה סביבתית משמעותית, כתוצאה מהזרמת כמות אדירה של שפכים מזוהמים לתוך נחל שוקק חיים ולעבר חופי הים בהם נעשה שימוש גם בחודשים אלו, הינה ברורה. לו יכלו בעלי החיים ש 'פיהם מלא במים' (היו ככל הנראה משמיעים זעקה כואבת למול סילון המזהמים שמומטר עליהם ממעלה הנחל, “וכי "פגיעה סביבתית אינה דבר של מה בכך. נזקים אשר עלולים להיגרם כתוצאה מההזרמה, עלולים לתת את סימניהם הרעים, גם תקופה ממושכת לאחת שתסתיים ההזרמה ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים בנחל אינו מעשי תוך יממה, ולעיתים דורש תקופות ממושכות. מה גם, עצירת ההזרמה לתקופה קצרה לא תגרום נזק בלתי הפיך למאגרים, בעוד היכחדות דגה בנחל, למשל, עקב ההזרמה, עלולה להיות תוצאה בלתי הפיכה."

51612608 375648956322351 5412658566857228288 n

שופט בית המשפט לענייני מים, דניאל פיש, נציג יציבור שאול שטרייט וישראל מנטל שישבו בהרכב בית המשפט כאמור, קיבלו את הערעור שהוגש הן מטעם העירייה והן של העמותה לקידום גלישת הגלים והספורט הימי באשדוד באמצעות הגולשים עו"ד טדי מנשה, עדי קלנג, אבי אבן- דגן, זאב דוד ועוד מאות גולשים וקבע על ביטול הצווים להזרמת מי השפכים. בית המשפט אף מתח ביקורת על התנהלות מנהל רשות המים שפעל מבלי לקבל אישור מוועדת ההיתרים המתחייבת בכל מקרה של הזרמת קולחים לים. "הגעתי למסקנה שצווי ההרשאה שניתנו במקרה של מאגר תימורים ובמקרה של מי קרית גת בטלים כאשר היה בהם לבטל אחריות פלילית ואזרחית פוטנציאלית ללא הצדקה, כאשר היו אמצעים חלופיים פחות קיצוניים שיכלו להתמודד עם המצב ומאחר שלא התחשבו כלל בעמדת ועדת ההיתרים להזרמת פסולת ושפכים לים בהתאם לחוק למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים”, פסק השופט פיש. בנוסף לביטול ההיתרים חייב בית המשפט בתשלום הוצאות את רשות המים ומנהלה גיורא שחם, הוועדה המייעצת, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות.

עיריית אשדוד: "החלטה תקדימית"

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט קיבל היום החלטה תקדימית וביטל צווים שהוציא מנהל רשות המים, שהתירו לגרום זיהום משמעותי לנחל לכיש וחופי העיר אשדוד. מההחלטה עולה כי מנהל רשות המים לא יהיה רשאי בעתיד לאשר הזרמה שתזהם את מי הים, ללא בחינה ומעורבות של הוועדה האמונה על מניעת זיהום הים. הערר לבית הדין למים הוגש על ידי עיריית אשדוד ואיגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד שיוצגו באמצעות עו"ד אמיר ברק וכן 400 גולשים ושוחרי ים אשר יוצגו על ידי עו"ד טדי מנשה, בעצמו גולש".

עו"ד מנשה: ״זהו ניצחון אדיר שישפיע מבחינה ארצית"

עו"ד טדי מנשה, שהגיש ערעור בשם העמותה לקידום גלישת גלים בירך על ההחלטה. לדבריו מדובר "בניצחון אדיר לא רק בקשר לנחל לכיש ולאשדוד אלא מבחינה ארצית. זו החלטה תקדימית" עו"ד מנשה מציין את שיתוף הפעולה עם עיריית אשדוד שביחד ערערו לבית המשפט. עו"ד מנשה, בעצמו גולש פנה לבית המשפט וערער במסגרת מאבק ציבור הגולשים באשדוד. את הערעור הגיש ביחד עם עדי קלנג, אבנר אבן דנן, זאב דוד ועוד מאות גולשים ״על הזרמת מי השפכים, שאירעה בחורף האחרון ידענו בדיעבד. גולשים גלשו, הים הסריח. הרגישו לא טוב. החוף נסגר. הגשנו ערעור על ההחלטה ביחד עם בקשה לצו מניעה לעצור את ההיתר. בערעור הסתמכנו על חוק מדינה' חוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים התשמ"ח – 1988', החוק חוקק בעקבות אמנת ברצלונה לשמירת הים התיכון 1976, החוק מסדיר מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים. על פי החוק, חל איסור על הזרמת שפכים ועל הטלת פסולת לים, אלא אם התקבל היתר מאת הוועדה הבין-משרדית למתן היתרים להזרמה לים. ההיתר שנתן מנהל רשות המים לא היה בתיאום ובאישור הוועדה ולכן טענו שהוא לא חוקי. אני שמח שבית המשפט קיבל את הערעור שלנו ושל העירייה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן