אשדודי על מפת הברייקדאנס: מועמד לייצג את ישראל באולימפיאדת פריז 2024

זכרו את השם: פוטר הרקדן האשדודי ,יעקב קרבץ (׳פוטר׳) 27, התמודד באליפות עולם, בסין, מטעם ה WDSF (World Dance Sport’s Federation לתחרות עולמית, ראשונה מסוגה בתולדות ענף הברייקינג בעולם. קרבץ, רשם הישג מרשים: מקום 27 מתוך 200 רקדני ברייקינג בעולם. "השאיפה לי

צילום: ראיין דאמסקי
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בראיון בלעדי לאשדוד10 מספר לנו פוטר על היום המכונן (25.6.19) בו הוכר והוכרז רשמית, שריקוד הברייקינג, ישתתף בתחרויות באולימפיאדת 2024, בפריז. כל זאת מטעם הפדרציה WDSF שהפסטיבלים והאליפויות הגדולות בעולם, נתמכות על ידיו. ״זומנתי מטעם הפדרציה WDSF, המוכרת ע״י הוועד האולימפי. זהו גוף שמייצג סגנונות ריקוד שונים. שם התחרתי מול 200 רקדנים מ-66 מדינות ודורגתי במקום ה- 27, הוא אומר.

פוטר, המוגדר כ Bboy, בן יחיד להוריו, נולד בברית המועצות לשעבר, הגיע לארץ כתינוק, גדל והתחנך בעיר אשדוד, למד בבית הספר היסודי ״ רננים״, למד במקיף ה׳ שנה, והמשיך את לימודיו בחוות הנוער הציוני, שבירושלים. רוקד מגיל 12.

ברזומה העשיר שלו רשם לא מעט הצלחות כמו: השתתפות באליפויות ובפסטיבלים בעולם, קטף את המקום הראשון בתחרות sweet 16 בסרקמנטו, שבקליפורניה. זכה בחצי גמר בפסטיבל ה-street masters -בבולגריה. מכהן כשופט בפסטיבלים שונים כמו “mad jam” בפולין. מעביר סדנאות ריקוד לנוער. זכה בטופ 16 בברצלונה, ספרד. עוד חצי גמר בפסטיבל hip opsession נאנט, שבצרפת. כמו כן, משתתף בפסטיבל הברייקינג הגדול OUTBREAK בסלובקיה. בין 5-7 באוגוסט, יתחרה באליפות הארץ לברייקינג יחידים שתתקיים ברעננה.

״הריקוד הוא השפה הסודית של הנפש״ אמרה מרתה גרהם. תתייחס.

״ריקוד הוא הדבר הכי מהנה והכי משמעותי בחיי. התחלתי לרקוד בגיל 12. אחרי שצפיתי במקרבה בקליפ ריקוד שכבש והיפנט אותי, יותר מכל ספורט זה או אחר.במיוחד שהייתי תמיד מאוד ספורטיבי, שיחקתי כדורגל, סייף, האבקות אבל דוקא ריקוד הברייקינג כבש אותי במיוחד. אפשר לומר שהקליפ המסויים ההוא נתן לי סימן שזה מב שאני בעצם רוצה באמת״.

WhatsApp Image 2019 07 23 at 08.11.37

מה מייחד את הברייקינג מריקוד אחר?

״ הסגנון המיוחד, הברייקינג זו אקרובטיקה במלוא מובן המילה. הריקוד מאפשר לך להביע את עצמך, מבטא את הנשמה שלך בתור בן אדם. הרוח שלך נכנסת לתוך הריקוד. בברייקינג אין חוקים, אתה יכול להביע את עצמך לפי מראות עינייך. זה ספורט לכל דבר, מתאמנים שעות ארוכות, צריך להקפיד על תזונה נכונה, אימונים אורח חיים נכון וכו׳……

אתה אתלט או רקדן?

״ חשוב שהקוראים יבינו , שרקדן ברייקינג מקצועי, הוא ספורטאי לכל דבר, אקרובטיקה במיטבה אבל ההתאמה לקצב המוסיקה חשובה יותר מהכל. חייבים להתאמן בין 3-6 שעות ביום, על מנת להתחרות בחוץ לארץ ולזכות במקום הראשון, חייבים לשמור על אורח חיים בריא כמו כל אתלט ברמה אולימפית. אין הבדל. כל ההכנות האלו עושים את ההבדל בין רקדן או אתלט שמתכוננים לאולימפיאדה. וזה מה שהופך את הריקוד למקצוע של ממש״.

ריקוד הברייקינג ״ סובל ״ מסטיגמות של ריקוד רחוב, ובטח לא מתקשר לאולימפיאדה. סטיגמה שגויה?

״בהחלט שגויה. הריקד הזה פופולרי בקרב צעירים. נכון, הוא סבל , בעבר, מסטיגמות של משהו ״שנשכח״ בשנות השמונים. כאן אוליי המקום להבהיר שלא קוראים לריקוד ברייקדאנס אלא ברייקינג. בסוגריים. משהו שהוא לא מושך קהל מסויים. זה בסדר גמור. זה כמו לקבל ביקורת. אני מאמין שכל מי שטוען כך, לא באמת מבין את העומק שבריקוד. אני מזמין אותם לצפות בכמה קרבות ברייקינג, לבוא לתחרויות, הם אפילו עשויים להתאהב בזה. זה לא פחות מעניין מטניס או גודו. יש המון אוהדים של הריקוד״.

אמרת עומק?

״ כן. ריקוד הברייקינג מורכב מהמון פרמטרים, יסודות. השיפוט נעשה בעיקר מתוך 3 פרמטרים, יסודות עיקריים: גוף, מוח ונשמה. (body, mind and soul) גוף- זה העניין הטכני , הפיזי, הטכניקה של התנועה , הקושי האתגרים הנשימות וכו…מוח- זו היצירתיות, הטאקטיקה שאני משתמש בקרבות הברייקינג, איך אתה מסתכל על היריב, כיצד אתה מתכנן את התנועות וכו……נשמה- זו השמיעה המוסיקלית , האנרגיה שאני מעביר לצופים, הדרך שבה אני זז וכו.. מעבר לכך, בריקוד קיימים עוד הרבה אלמנטים שצריך לתת עליהם את הדעת, כמו, נקיון תנועתי, זרימה בקצב, מקוריות יצירתיות, טכניקה וקושי של התנועה, גמישות וכוח״.

שכנעת אותי.

״ כן. את תראי שבעוד זמן קצר, הרבה מאוד ישתכנעו שהריקוד הזה הוא מיוחד וייחודי מכל ענף ספורט מוכר אחר. כל דבר כזה, ממה שהזכרתי, גוף מוח ונשמה, מצריך ודורש ממך.״

פוטר, איפה אתה מתאמן?

אני , אישית, מתאמן איפה שאני מלמד, ביבנה ובגדרות. אני מגיע למתנ״ס שעות לפני שאני מתחיל לעבוד ומתאמן שם.אבל לחברים שלי, אין מקום קבוע באשדוד ואנחנו נוסעים לתל אביב , לדיזנגוף סנטר, שם נתנו לנו להתאמן חינם 3-4 פעמים בשבוע.חבל, זה בזבוז זמן, נסיעות וכו׳….אני לא בא בטענות, אני פשוט ממליץ שיתנו לנו (עיריית אשדוד) ״בית״ מקום להתאמן, להתפתחאשדוד זה הבית שלי, אז למה אני צריך לנסוע להתאמן בתל אביב״? אני מאמין שאם יהיה מקום לרקדנים להתאמן, זה ישרת את הדור הצעיר והחדש, אותנו, הספורטאים האולימפיים הבאים. אני רוצה להוסיף ולציין, שכמו שהאולימפיאדה מתככוננת להיות מודרנית וחדישה יותר, אורבנית יותר ומתאימה את עצמה לאנשים צעירים עם ענפי ספורט חדשים כמו , סקייטבורד גלישת גלים טיפוס ספורטיבי, שכבר משתתפים באולימפיאדה הקרובה ב 2020, טוקיו. אז, אם יהיה לנו מקום להתאמן, כאן באשדוד, זה יחסוך זמן ויקדם אותנו״.

בילדותך, איזה מקום הריקוד תפס אצלך?

״ זה באמת חשוב להעביר לקוראים הצעירים, במיוחד, בתור ילד שגדל בשכונה שהיו בה אחוזי פשיעה גבוהים , בעיקר אצל בני נוער, הריקוד עזר לי להתרחק מהמקומות החשוכים האלו, היה לי אתגר, היה לאן ללכת, איפה להתמקד. בקלות יכולתי להשאב לפשע אומ להדרדר למקומות לא טובים. הריקוד, בפירוש חיזק והחזיק אותי על הקרקע, ממוקד מטרה. חשוב שלילד -נער יהיו חוגים , תנועות נוער תחביבים, וזאת על מנת שיתעל את האנרגיות לשם ולא יתפתה ללכת לעשות שטויות״.

תגיד, פוטר,עם יד על הלב, ההורים לא רצו שתלך ללמוד ״מקצוע״?

״ וואוו. נגעת לי בנקודה רגישה. נכון. בהתחלה , לא תמיד תמכו ״ מה יש לך לקפוץ על האוזניים ולעמוד על הראש.״? אבל,ברגע שהם הבינו שזו דרך החיים שבחרתי ורק בזה אני רוצה לעסוק, הם הבינו כמה הריקוד ממלא אותי וזה מה שבחרתי לעצמי, אז הם התחילו לפרגן , להשקיע, לבוא להופעות. הם האוהדים הכי נאמנים שלי.

כמובן, שבמקביל, נרשמתי ללימודים ב״ווינגייט״ ולמדתי לקראת מאמן חדר כושר, שינוי התנהגותי, ועד…

אז יש לי עוד משהו…(צוחק)״.

אז מה השאיפות עכשיו?

״תראי, כרגע, השאיפה שלי זה להיות הכי טוב במה שאני עושה, שזה לרקוד ברייקינג. אני עדיין מרגיש שלא הגעתי לשיא שלי כרקדן. אני נהנה מהתהליך, כמובן שאשמח לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים. זה באמת חלום. שם אוכל לחשוף את הסגנון הייחודי שלי. מקום ראשון או עשירי? אני תמיד מכוון גבוה, אבל באמת שהמקום לא חשוב, כמו שאני בעצם מתייחס לריקוד כמו ספורט, כאומנת. זו בהחלט אומנות. ואומן שמביא את הייחודיות שלו, זו הגדולה, כאן יצירתיות״.

מאין השם פוטר?

(צוחק) ״זה באמת סיפור נחמד, כשהייתי בגיל 12-13, והלכתי לאימוני ברייקינג, לא ידעו איך קוראים לי. הייתי ילד חמוד כזה עם משקפיים, וטענו שאני דומה להארי פוטר (דמות מסדרת ספרי פנטזיה ד.ש.) אז כולם קראו לי פוטר…פוטר… זרמתי עם זה ככה קוראים לי עד היום. יעקב קרבץ ההורים וסבתא שלי קוראים לי… אולי גם במשרדים ממשלתיים…”.

אתה מכוון גבוה.

״המתכון להפוך לאלוף, מתחיל בראש ובראשונה בתשוקה לריקוד. ברגע שיש תשוקה, השמיים הם הגבול״ מסכם פוטר. אם נוסיף לזה כישרון, התמדה ונחישות, הרי לכם המתכון להצלחה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן