מה זה בדיוק אוסמוזה הפוכה?

מי השתייה שלנו חייבים להיות בעלי ריכוז נמוך מאוד של חומרים מומסים שונים, ונטולי אורגניזמים מזיקים וחומרים מזהמים, אחרת הם יהוו סכנה בריאותית ויסבלו מטעמי וריחות לוואי. קיימות שיטות שונות לטיהור מים, ולכל אחת יתרונות וחסרונות ויכולת לטהר את המים מסוגים שונ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

היסטוריה על קצה המזלג

טיהור מים בשיטה זו, או לפחות על עקרונות הבסיס של שיטה זו, נצפה כבר בצרפת של אמצע המאה ה-18, אך יעבור זמן רב, ולמעשה עד לאמצע המאה ה-20, שהשיטה תתחיל לצבור עניין משמעותי. כיום היא כבר נפוצה מאוד בכל רחבי העולם, וקיימים עשרות אלפי מתקנים להתפלה בשיטה זו.

מה ניתן להרחיק באמצעות השיטה?

באמצעות אוסמוזה הפוכה ניתן להפריד מהמים מתכות כגון עופרת ואלומיניום, ובנוסף גם חול, חלודה, מינרלים שונים, חיידקים, בקטריות, מזיקים – ועוד. בעוד ששיטות שונות מסוגלות לטהר מחומרים שונים, שיטת האוסמוזה ההפוכה יעילה בטיהור ממגוון רחב מאוד של חומרים ומרכיבים.

תהליך טיהור המים

במרוצת התהליך, תמיסה של מים עוברת דרך ממברנה חדירה חלקית מתא אחד לתא שני. הממברנה איננה מאפשרת לחומרים ולמרכיבים הבלתי רצויים במים לעבור ביחד איתה. על תמיסת המים מופעלים שני כוחות – לחץ אוסמוטי ולחץ חיצוני שנובע מהפרש הלחצים. הלחץ החיצוני הוא לחץ מלאכותי, שמופעל על ידי המתקן, וכאשר הוא גובר על הלחץ האוסמוטי – מתרחשת אוסמוזה הפוכה. באופן זה, רק המים עצמם יכולים לעבור דרך הממברנה, והתוצאה – מים מטהורים וראויים לשימוש ולשתייה.

שימושים בתעשייה ובחקלאות

לאוסמוזה הפוכה מגוון שימושים בתעשיות השונות. בין השימושים הנפוצים כדאי לציין את הבאים:

· תעשיית המזון משתמשת באוסמוזה הפוכה לצורך ייצור יין, תרכיזים, סירופ מייפל – ועוד. הפופולאריות של השיטה בתעשיית המזון נעוצה בחסכוניות שלה וביכולת שלה להקל על טיפול במזון שמכיל חומרים הרגישים לחום.

· מתקני שטיפת מכוניות משתמשים באוסמוזה הפוכה, בשל העובדה שבעקבות טיהור המים, נותרים פחות מהם על הרכב, וכתוצאה מכך מתקן הייבוש עמל פחות.

· אוסמוזה הפוכה משמשת להתפלת מים שמשמשים לשימושים חקלאיים שונים, לרבות לצורך השקייה. בנוסף, בשיטת ההידרופוניקה לגידול צמחים גם עושים שימוש במים שטוהרו באמצעות השיטה לצורך יצירת תמיסת דישון.

שימוש במתקני מים ביתיים

מתקני מים ביתיים מטהרים את המים בתהליך הכולל מספר שלבים, ואוסמוזה הפוכה מהווה חלק אינטגרלי באחד מהם. בנוסף למסנן מכאני, מסנן פחם פעיל ומסנן פחם דחוס, קיים בכל מתקן גם מסנן אוסמוזה הפוכה. מתקנים אלו לא משתמשים במשאבת מים על מנת לייצר את הלחץ הדרוש לאוסמוזה הפוכה, אלא בכח הכבידה הטבעי, עובדה אשר מוסיפה לפופולאריות וליעילות שלהם. כדאי לציין שבשל העובדה שהאוסמוזה מסירה מהמים סוגים שונים של מינרלים, כדאי שמתקן המים הביתי יכלול גם מינרליזטור, שתפקידו להוסיף ולהחזיר למים מינרלים חשובים.

יתרונות נוספים של השיטה

· מים מותפלים ומטוהרים בשיטה זאת נחשבים לא רק לבריאים ונקיים, אלא כתוצאה מכך גם לבעלי טעם מצוין – ומתוק מהרגיל.

· חולים שמטופלים בכימותרפיה ובהקרנות ניחנים במערכת חיסונית מוחלשת, וכתוצאה מכך חשופים יותר לפגיעה כתוצאה משתיית מים שאינם נקיים ומטוהרים דים. מים שטוהרו בשיטת אוסמוזה הפוכה נחשבים לבטוחים עבורם, אך תמיד כדאי להיוועץ ברופא מומחה.

· שימוש במתקן מים שפועל בשיטה הוא חסכוני יותר מאשר רכישה של בקבוקי מים מינראליים.

· נמצא שמתקן שמשתמש בשיטה מספק מים טעימים מספיק בשביל שחלק מהאוכלוסייה יוותר על צריכה של משקאות ממותקים, ושגם ילדים מגיבים טוב יותר לטעם שלהם. זהו יתרון בריאותי ותזונתי חשוב.

· מים מטוהרים ונקיים משפרים גם את הטעמים של המאכלים שמכינים איתם, כמו מרקים, צירים, אורז, פתיתים, פסטה, תירס ושלל מנות, מאכלים ותבשילים נוספים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן