״הגיע הזמן שבראש לשכת עורכי הדין יעמוד אשדודי״

לאשדודים יש תכונות טובות ורעות, אבל יש להם תכונה אחת טוב שמייחדת את כולם: פטריוטיות מקומית. יש משהו בגנים של האשדודים שמבדיל אותם מאחרים, כמו למשל המפגשים החמים בחו"ל של אשדודים, בין אלפי התיירים. כמה פעמים גם הרגשנו גאווה שאשדודי הצליח? שהרי האשדודי. כזה

צילום: יח״צ, תמר מצרפי
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ציון, שירד בתחנת האוטובוס באשדוד בסוף שבוע אחד לפני 50 שנים כשהגיע לחופשת סוף שבוע מבית הספר בגבעת וושינגטון, לאחר שהורים עברו לגור באשדוד, וחיפש לראשונה את הבית ברחוב קיבוץ גלויות, פה אצלנו. ביום שלישי הקרוב, 80,000 עורכי דין יגיעו לקלפי לבחור את ראש לשכת עורכי הדין, עפ"י הערכות ציון ישב על הכסא. זמן טוב לשבת איתו לראיון.

כשציון מתיישב אצלי במשרד מרגישים שהוא מרגיש בבית באשדוד: "הקרבה בין האנשים, החיבור הזה, זה חלק ממני, תמיד תהיה לי פינה חמה לעיר הזאת, לאנשים שפה ולעורכי הדין."

אני מודה, בשנים האחרונות אני נפגש עם ציון לא מעט. לפני הפגישה הראשונה לפני מספר שנים, פגישה שנערכה במסעדת 'פסקדו' בחוף הים באשדוד. ציון נראה לי אז קצת קר אולי מעט מנוכר. התבדיתי. פגשתי איש חכם, חריף, שקול והכי חשוב צנוע. השיער הכסוף והחליפה המחויטת לא משכיחה לציון את רחוב קיבוץ גלויות באשדוד.

בשיחות שקיימתי לאחרונה עם עורכי דין מאשדוד, יש תמימות דעים, ״הגיע הזמן״, הם אומרים, ״שבראש לשכת עורכי הדין יעמוד אשדודי״. הגיע הזמן הם אומרים, שאשדוד תהיה פקטור חשוב במוסדות לשכת עורכי הדין, וציון האמיר, הם אומרים מתאים כמו כפפה ליד, מוכשר, מקושר ואשדודי משלנו.

הילדות בירושלים בשדרות ואשדוד

ציון נולד בשנת 1955 בירושלים, בבית החולים שערי צדק. "גדלתי והתחנכתי (עד גיל 13) בשדרות. בהמשך הדרך למדתי ארבע שנים בישיבה התיכונית "גבעת וושינגטון", בית ספר לחינוך דתי במסגרת פרויקט ניסיוני של קיבוץ קבוצת יבנה. "אלה היו ארבע שנים מדהימות, שעיצבו ותרמו רבות לאדם שאני כיום" הוא מספר. "במקביל ללימודיי בישיבה התיכונית, עזבה משפחתי את שדרות ועברה להתגורר באשדוד. עד היום אחיי מתגוררים באשדוד, ואני מקפיד לעיתים קרובות לבקר אותם. בחגים אני מגיע להתפלל בבית הכנסת "דוד בן מנחם", כך שיש לי פינה חמה בלב לעיר אשדוד ואני מאוד מחובר לתושביה ומעורב בחיי הקהילה".

852825938228

חוויה שזכורה לך מאשדוד?

"יש הרבה חוויות. אבל חוויה אחת חקוקה לי בזיכרון שבתקופת כהונתו של צבי צילקר כראש העיר, מידי שנה כמעט הוא היה מקיים אצלו מימונה ברחוב האלמוגים, והיו מגיעים רבדים של האוכלוסייה בעיר. פשוטי עם לצד מורמי עם, מרוקאים ואשכנזים, והמפגש הזה,תמיד חימם את הלב. באותם שנים השתדלתי להגיע כמעט באופן קבוע לחגיגת המימונה בביתו של צילקר. אני שמח, זה ראוי ומכובד שד"ר לסרי ואחרים בחרו לקרוא את קרית הסיטי בעיר על שמו, בהחלט מגיע לו".

ציון למה לי פוליטיקה עכשיו? מה אתה צריך את ההתמודדות על ראשות לשכת עורכי הדין?

"אני כבר שנים רבות עוסק בעריכת הדין, והלהט ואהבת המקצוע עדיין רעננים אצלי, בדיוק כפי שהיו בתיק הראשון שלקחתי על עצמי. אני גאה להיות חלק מציבור עורכי הדין בישראל, אך מזה זמן רב שאני מביט מהצד בנעשה בלשכה ורואה כיצד המקצוע שאני כל כך אוהב, נשחק ונרמס, ומעמדה של הלשכה מצוי בשפל חסר תקדים. החלטתי לקחת אחריות ולהתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, במטרה לשנות את התנהלות הלשכה, הקשר שלה עם ציבור עורכי הדין ובעיקר – להחזיר את הלשכה לערכית ואיכותית המייצגת בכבוד את כלל ציבור עורכי הדין, הצעירים והוותיקים, תוך שמירה על כבוד המקצוע. אני מאמין בכל ליבי כי זוהי העת להרים את הכפפה ולצאת לדרך חדשה, דרך ישרה ומכובדת"

המקצוע איבד מהיוקרה שלו

איך אתה רואה את לשכת עורכי הדין לאחר שתבחר לתפקיד?

"בשנים האחרונות המקצוע מצוי בהידרדרות מתמשכת וחמורה במעמדו, בזוהרו וביוקרתו. הנהגת הלשכה בשנים האחרונות פגעה אנושות במעמד עורכי הדין, במערכת המשפט ובאמון הציבור בה. לשכת עורכי הדין נקלעה למשבר נורמטיבי עמוק, במסגרתו השתלטה עליה חבורת עסקנים שעשו בלשכה כל העולה על רוחם. רק בחודש מאי האחרון, מכון סמית למחקר ערך סקר עומק, ולפי ממצאיו – 63% השיבו כי הם ״חושבים שהלשכה כיום היא גוף שמשרת קבוצת מקורבים״, ו- 79% השיבו שהם ״מאמינים שאחרי עידן אפי נוה חייבים לבצע בדיקה חיצונית של ניהול הלשכה בשנים האחרונות והשימוש הפסול בכספי ציבור״. נתונים אלו, מצביעים על כך שציבור עורכי הדין מאס בהנהגה הקודמת והזמנית וצמא להנהגה חדשה, ישרה ואיכותית שתנהג בניקיון כפיים ובשקיפות. כראש לשכת עורכי הדין אחולל מהפכה נורמטיבית בלשכה, אעבוד סביב השעון עבור ציבור עורכי הדין, ואחזיר ללשכה את המכובדות, היושרה ואמון הציבור שספגו פגיעה אנושה בקדנציה האחרונה. הלשכה בראשותי תורכב מאנשים איכותיים, ישרים ומוכשרים שינהגו בשקיפות מלאה באחריות לטובת ציבור עורכי הדין ולא למען מקבץ מקורבים".

מה המשימה הראשונה שבה תעסוק?

"אחת המשימות הראשונות שאדאג להשלים היא קביעת שכר טרחה מינימלי מחייב (ולא מקסימלי), אשר יבטיח את איכות הייצוג המשפטי וישים סוף לדחיקתם של עורכי דין רבים, ובייחוד הצעירים שבהם, להסכים לקבל תיקים תמורת שכר מבזה וייצוג ירוד. באזור המרכז פחות מרגישים את זה, אבל באשדוד ובערים נוספות חייב שיהיה שכר טרחה מינימלי, שיאפשר לעורכי הדין הטובים והמוכשרים שישנם העיר הנפלאה הזאת ובכלל באזור הדרום, להצליח ולהתפרנס בכבוד. אפעל לקידום הסוגיות המטרידות את ציבור עורכי הדין בדרום הארץ, שדומה כי נזנחו בשנים האחרונות על ידי הלשכה הקודמת, ובהן הקמת מבנה של הלשכה באשדוד, מבנה שראוי לעיר החמישית בגודלה בארץ, עיר שלכת עורכי הדין הזניחה והתעלמה ממנה בשנים האחרונות. מבנה ראוי ומכובד, בו בין היתר יוכלו עורכי הדין להשתתף בהשתלמויות של הלשכה במקום לנסוע לתל אביב. בעניין הזה אני לא אתפשר, יש לי "לוקל פטריוטיות" טבועה לעיר אשדוד, כך היה וכך ימשיך להיות".

למה בכלל צריך לשכה?

"ללשכה תפקידים רבים ומשמעותיים הקבועים בחוק, והיא זרוע חשובה מבין זרועות מערכת המשפט. לא צריך לבטל גוף חשוב שתחת מטרייתו אלפי עורכי דין רק בשל קומץ מקורבים שסרח ונהג בארגון ככל העולה על רוחו. כראש לשכה, חשוב לי לערוך רפורמות, שיגרמו לציבור עורכי הדין להרגיש שגוף איתן עומד מאחוריהם ודואג להם בעת הצורך. לפיכך, הבשורה החשובה ביותר שאני מביא עמי ללשכה תהיה העובדה שבאתי לעבוד, ושאביא איתי צוות מקצועי, שיעבוד בשביל מי שבחר בו".

מי ברשימה מי הצוות שאותו אתה מייעד?

"מסביבי יש אנשים ראויים וטובים. באזור הדרום יש רשימה מצוינת. עו"ד חן אביטל, בעליו שלמשרד עורכי דין מבאר שבע, שמכיר את הצרכים והליקויים ומוכן להתחיל לעבוד. יסייעו לו בדרום עו"ד יאיר לחן, ועורכת הדין דורית דגן ועוד עורכי דין נוספים שיחד בנו רשימה מצוינת שאני סומך עליה שתעשה דברים טובים עבור עורכי הדין האשדודים בפרט והדרומיים בכלל".

רוב עורכי הדין לא מעורבים בעשיית הלשכה וגם לא מצביעים. כיצד פעלת כדי לשנות זאת?

"בחודש מאי השנה, ערך מכון סמית למחקר סקר עומק ולפי ממצאיו עולה כי בעוד שאחוז ההצבעה בבחירות האחרונות ללשכה (לפני 4 שנים) עמד על 28% בלבד, 38% אחוז מהנשאלים ענו בסקר הנוכחי כי הם בטוחים שהם יגיעו להצביע השנה ו 37% נוספים אמרו שהם חושבים שהם יגיעו להצביע. תשובה זו, מתאימה לעובדה ש 79% השיבו בסקר כי הם חושבים ש״בעקבות המשבר האחרון, על עורכי הדין לקחת אחריות ולהצביע בבחירות״. עמדה זו משקפת את מיאוס מרבית עו״ד בהנהגת הלשכה היוצאת והזמנית, ובהבנה שחייבים רוח חדשה בלשכה עורכי הדין".

נדמה, כי הרצון במעורבות של עו״ד אינו מעניין את ההנהגה הנוכחית ואת ועדת הבחירות, שהחליטו לצמצם את מספר הקלפיות ב 20% לעומת הבחירות הקודמות, ובכך לפגוע בזכותם של עורכי הדין להצביע. רק בעקבות עשרות בקשות ודרישות שהגישה סיעתי – ״דרך חדשה בראשות ציון אמיר״, שינתה ועדת הבחירות את החלטתה, והסכימה להעמיד 150 קלפיות ב 93 מיקומים שונים ברחבי הארץ, לעומת כ 80 קלפיות ב 44 אתרי הצבעה בבחירות של 2015.

מהי עמדתך לגבי הצפת המקצוע/קביעת חסם כניסה למקצוע?

"עריכת דין היא מקצוע שעוסק בדיני נפשות, הקובע לא פעם גורלות, וזוהי חובתה של הלשכה לשמור על רמתו המקצועית הגבוהה. אני מאמין כי לכל אדם מגיעה הזדמנות הוגנת ללמוד משפטים, אך יחד עם זאת רק הטובים ביותר יכולים לשאת בעול הייצוג המשפטי. הלשכה בראשותי תציב רף מקצועי גבוה שיבוא לידי ביטוי בתנאי הקבלה ללימודי משפטים. הפתרון העקום של עריכת בחינות הסמכה לא הוגנות יוחלף בהעלאת רף הקבלה ללימודים. כך, נעלה את יוקרת המקצוע ונחסוך עוגמת נפש מיותרת מאלפי סטודנטים, שהשקיעו את מיטב כספם ומאמציהם רק כדי לגלות שנכשלו בבחינת ההסמכה. בנוסף, תפעל הלשכה להארכת תקופת ההתמחות ולהוספת מבחני הסמכה במספר רמות: מבחנים עיוניים ברמה גבוהה, מבחנים מעשיים שונים ועוד".

7537373357

מהי עמדתך לגבי נושא השקיפות?

"אין זה סוד כי בשנים האחרונות התנהלו הלשכה והנהלתה בחוסר שקיפות משווע. לשכת עורכי הדין בראשותי תחרוט על דגלה לפעול בשקיפות מלאה, ותשים סוף לקבלת ההחלטות במחשכים ובחדרי חדרים. הלשכה תפתח את דיוניה לציבור עורכי הדין ותשתף אותם בהחלטות המתקבלות. נבנה אפליקציה ייעודית לציבור עורכי הדין, שתבטיח נגישות למידע ושותפות של עורכי הדין בכל הנושאים שעל סדר היום תוך הגדלת יכולתם להשפיע".

מהי עמדתך בסוגיית גביית דמי החבר?

"אני סבור שצריך לערוך חלוקה דיפרנציאלית, עורכי הדין צעירים יהיו פטורים מתשלום דמי חבר בשלוש השנים הראשונות. הלשכה, שהינה גוף ציבורי המתקיים בעיקר מדמי חבר, צריכה למקד את המשאבים הפיננסים שלה בתכנים מקצועיים ואיכותיים במקום במופעי ראווה ומסיבות ענק. רק כך נוכל להשיב את אמון הציבור, המכובדות וגאוות היחידה".

מה בנוגע למאבק במסיגי גבול המקצוע?

"אאבק בצורה אפקטיבית וחסרת פשרות במסיגי גבול. מקצוע עריכת דין הוא לא "חלטורה", אלא היא עוסקת בדיני נפשות, וכפי שלא כל אדם יכול להיות רופא שמטפל בחולים או להטיס מטוס, כך גם יש להתייחס למקצוע עריכת הדין. יש לגלות אפס סובלנות כלפי מסיגי גבול, משום שאם נאפשר לכל אדם להעניק ייצוג משפטי, אנו למעשה נפגע בציבור רחב, שיקבל ייצוג לא מיומן ורשלני. יתרה מזאת, אני מתכוון להקפיד הקפדה יתרה על הכשרתם של עורכי הדין, מאחר ולמקצועיות של עורכי הדין חשיבות עליונה בדרך להשבת אמון הציבור בלשכה בכלל ובציבור עורכי הדין בפרט".

מה בנוגע לקידום וטיפול באוכלוסיות ספציפיות בקרב עורכי הדין?

"אני מתחייב לפעול באופן אישי למען עורכות ועורכי הדין הצעירים, ולחזק אותם הן בפן הכלכלי והן בפן המקצועי. בנוסף לפטור מדמי החבר, אני מתכוון להקים מערך מנטורים עבור עורכי דין צעירים, במסגרתו יוכלו להיוועץ עם עורכי דין וותיקים – ללא תשלום. אני מאמין במתן שוויון הזדמנויות לכל אדם באשר הוא, ואני מתכוון להוביל מהלכים לחיזוק והגדלת הייצוג של נשים ובני מיעוט בעמדות מפתח בלשכה. אני אפעל לעידוד משרדי עורכי הדין לנקוט בדרכים של שוויון, כך שנושא ייצוג שוויוני של נשים ובני מיעוטים ישולב בשיח ויקבל מעמד בכורה. כמו כן, אני מתכוון להקצות תקציבים לקידום נשים ובני מיעוטים בכל המישורים הרלוונטיים, כמו גם להגביר ולהרחיב את הפעילויות הייחודיות שהלשכה מעניקה למגזרים השונים".

מה עמדתך בנוגע לתקנות סד"א החדשות?

"אפעל לביטולן של תקנות סד"א במתכונת החדשה, ולהשבת התקנות הישנות. אני קורא לשר המשפטים החדש, גם הזמני שימונה, לפעול יחד איתנו לביטול התקנות שיש בהן פגמים מהותיים, והן יובילו לפגיעה קשה גם בציבור עורכי הדין אבל בעיקר בציבור הרחב שזקוק לייצוג, שכן בשל סדר הזמנים הדחוק, עורכי הדין לא יוכלו להתעמק בחומרי התיק, עד כדי הבאתם לרשלנות המקצועית. העברת התקנות במתכונתן הנוכחית היא דוגמא לכישלון הקולוסאלי של הנהגת הלשכה היוצאת, שנרדמה בשמירה על ציבור עורכי הדין".

יום אחרי הבחירות מה?

"סיפוק גדול, שהילד האשדודי והצנון שגדל ברחוב קיבוץ גלויות, יוביל את לשכת עורכי הדין למקום הראוי והמכובד בוא היא צריכה להיות”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן