תכירו את אמן הגרפיטי דודי שובל מאשדוד שמצא את עצמו בעולם ההיפ-הופ

אמן הגרפיטי דודי שובל מצא את עצמו בעולם ההיפ-הופ לגמרי במקרה. בתור נער צעיר שהעביר את הזמן בשרבוטים של הדמויות המצוירות האהובות עליו, המציאות שבה הוא מפיץ את בשורת תרבות הרחוב וחושף דורות של צעירים לעולם שנולד אי שם בארצות הברית של שנות השבעים הייתה רחוקה

דודי בפעולה. צילום: שי קאן
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

"אני זוכר שטיילתי בעיר והגעתי במקרה לחוף הקשתות ונתקל בחבורת צעירים רוקדים ברייקדאנס", מספר דודי בריאיון ל"אשדוד 10". "לא האמנתי שהריקודים שהייתי רגיל לראות רק בטלוויזיה עד היום הגיעו לישראל, ועוד לעיר שלי".

שובל הצעיר הבחין באחד הצעירים שישב בצד וצייר להנאתו – ומיד הפגין בפניו את תחביב האיור שלו. המפגש הראשון שלו עם צעירים שחיו ונשמו את תרבות ההיפ-הופ, המורכבת מאמנות הגרפיטי, דיג'ייז, רקדני ברייקדאנס, ביט בוקס וראפרים, הצית בו את התשוקה לפתח את מה שהיה עד כה נחלת זמנו הפנוי לדרך חיים.

"התחלתי הכי בקטן שיש, אפילו הייתי ממש גרוע", הוא מודה. "ציירתי אותיות, פרצופים, לא משהו רציני. הייתי גולש בפורומים ובאתרים שהוקדשו לתרבות ההיפ הופ בישראל ונשאבתי לזה".

 

 

חיידק הגרפיטי לא שחרר את שובל גם בשירותו כלוחם בחטיבת גבעתי. באחד הלילות, בכיר בעירייה זיהה אותו מרסס כתובת גרפיטי בשדרות הרצל והזמין לו משטרה. כשאנשי אכיפת החוק ניסו להבין מדוע הצעיר בחר להותיר את חותמו על רחובות העיר – שובל הסביר להם את המסר שעומד מאחורי שמו אמנותי ONE LOVE (אהבה אחת) – וכוונתו להפיץ מסרים של אחדות דרך חומות העיר.

במרחב יצירה אשדוד הפועל מטען החברה העירונית לתרבות ובעירייה הוקסמו מדבריו של שובל ולא עבר זמן רב עד שהחל לקבל הצעות עבודה וסיקור מכלי התקשורת המקומיים. אחת העבודות המקצועיות הראשונות שלו הייתה בהזמנת העירייה: קיר הגרפיטי המרשים בצומת הרחובות בני ברית ומנחם בגין – שמאז הספיק להימחק ולהתקשט שוב ושוב תחת ידיו של שובל.

הפניות לשובל לא הפסיקו להגיע. ההצעה הבאה כבר הגיעה מבעל מועדון לילה שביקש ממנו לקשט את אחד הקירות – ומהר מאוד שובל הפך לאחד השותפים במועדון ועיטר את כולו ביצירותיו.

שמו של שובל יצא למרחקים – והוא הוזמן לכל רחבי הארץ להעביר סדנאות גרפיטי לילדים ולנוער. "כשתפסו אותי מרסס עוד הייתי מצייר אותיות – והתחלתי לעבוד קשה ולהתאמן בכל יום מהבוקר עד הלילה", סיפר. בשנים לאחר מכן האמנות שלו עיטרה חללים של רשתות בפריסה ארצית – בהן רשת הבארים דרינקפוינט, מתחמי הטרמפולינות איי-ג'אמפ ורשת חדרי הכושר ספייס פיקס.

"ייצרתי לעצמי עבודה בלי סוף כדי להתמקצע. פה גן ילדים, שם קיר בשכונה שרציתי לייפות", מפרט שובל.

בינתיים שובל הספיק ללמוד תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון (HIT) – ולפני שלוש שנים, כשקיבל מטלה למתג פסטיבל היפ הופ, החליט שהמטלה יכולה לקבל חיים משל עצמה. במקביל, שובל ושותפיו לדרך התחילו לעבוד על פרויקטים עם מרחב יצירה אשדוד, מה שהוביל ליוזמה לקיים את פסטיבל ההיפ הופ הראשון ברובע ו', שגם נקרא על שמו – .VAV

השנה יתקיים הפסטיבל בפעם השלישית ברחבת שוק ו' (צמוד לבנקים), והוא יארח שורת כוכבים עולים, בהם גם ההרכב האשדודי מבוא הדודאים, אופק אדנק שכבש את "הכוכב הבא לאירוויזיון", יעל מאס, שרק וצוקוש, וכוכבי סדרת "ביטים" המשודרת בהוט: ג'הבי, אקו ועופרי קירל (אחיה הגדול של כוכב הילדים נועה קירל).

בפסטיבל, המיועד לכל הגילאים, יוכלו המשתתפים להשתתף בסדנת גרפיטי, סדנת היפ הופ וסדנת ברייקדאנס, ותחרויות ריקוד היפ הופ וברייקדאנס. לראשונה בישראל תיערך גם תחרות גרפיטי תחת חסות מותג ספריי הצבע מונטנה אותו שובל מייצג בישראל. השנה יתארחו גם שני אמני גרפיטי מפורסמים, ששמם טרם פורסם מפאת שמירה על פרטיותם.

בשנים האחרונות שובל זכה לשתף פעולה עם כוכבי רשת, בהם מישל טרוני (הישרדות), אלי אליהו, סהר קליזו, גל זהבי האשדודי והקומיקאי יונתן סבג, שפרסמו את שמו עוד יותר בקרב בני נוער.

מה החזון שלך לאשדוד? איך אפשר לפתח את תרבות ההיפ הופ בעיר?

"יש כל כך הרבה דרכים. בסופו של דבר זאת תרבות שאפשר להפיץ דרך פסטיבלים ומועדונים. הכל מתחיל בסופו של דבר אצל הנוער. אם זה חוגים של ברייקדאנס ודיג'יי. ההיפ הופ לא חייב להיות מקצוע – הוא קודם כל תחביב. היה לי חלום ליצור סדרה על ילדים שנחשפים למרכיבי תרבות ההיפ הופ, אבל כרגע אני מרגיש שאני צריך עוד זמן בשביל לפתח את זה".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

"יש לי מן חלום שכשאתעשר אוכל לרכוש אוטובוס מפואר שאיתו אטייל ואצייר בכל העולם".

פסטיבל ההיפ הופ, אותו שובל מוביל כמנהל האמנותי לצד ליאור הולידיי קוגן ואלעד איבוקז רובק ייערך באשדוד בשבוע הבא, ב-30-28 במאי בסימן קידום תרבות היפ הופ אותנטית שמעניקה מקום ליצירה, לאמנים ומנגישה ערכים של קהילה, אחדות ושוויון במרחב הציבורי. הפסטיבל מתקיים מטעם מרחב יצירה אשדוד בשיתוף מנהלת רובעים ו'-ח', מרכז קהילתי בית לברון והיחידה לשכונות ותיקות והון חברתי והסטודיואים למחול בעיר.

לפרטים: פייסבוק מרחב יצירה אשדוד

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן