מה זה יועץ עסקי?

ברמת ההגדרה, יועץ עסקי הוא בעל מקצוע המספק שירותי ייעוץ בכל הקשור לתכנון פעילות עסקית, ליווי שלה וקביעת מדיניות. מדובר באדם המחזיק בהשכלה אקדמית נרחבת בתחומי המנהל, העסקים והכלכלה, ומעבר לכך ברשותו ניסיון רב כמנהל של עסקים בשטח וכיועץ לעסקים וחברות בשלבים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

יש לציין כי הנתונים האמורים לעיל הם האיכויות האידיאליות שיש לחפש אצל יועץ עסקי, אך לא כל העוסקים במלאכה מחזיקים באותה רמת השכלה ובאותו הניסיון. בנוסף, ישנם יועצים בעלי מומחיות מעמיקה יותר בנושאים ספציפיים כגון עסקים בינוניים וקטנים, עסקים משפחתיים, תעשייה, הייטק ועוד. לכן, בכל מקרה חשוב לבדוק אם ליועץ העסקי שאליו אתם פונים יש ניסיון וידע בתחום העיסוק שלכם וביעדים הרלוונטיים.

מה עושה יועץ עסקי?

באופן כללי, תפקידו של היועץ העסקי הוא ללוות את הלקוח להצלחה פיננסית, על ידי הגדלת הרווחיות ואף המחזור. היועץ עשוי לסייע לעסקים לצאת ממצב של תקיעות ואפילו משבר, ומבצע עימם תהליך ייעוץ לאורך תקופה מסוימת. בתהליך זו עובר היועץ העסקי עם הלקוח על כל ההיבטים השונים של העסק, כגון מודל התמחור, דוחות כלכליים, תוכנית עסקית, רווחיות של מוצרים ופרויקטים שונים, יעילות המחלקות והיחידות השונות בעסק, התקשרויות עסקיות וכדומה.

יחד עם זאת, הערך המוסף של היועץ העסקי ממשיך עוד הרבה הלאה, שכן הוא מביא הצעות ותובנות להתייעלות ושיפור בקשת רחבה של תחומים כגון שיפור יכולות ניהול, גיוס עובדים, אסטרטגיה, פיתוח עסקי, שיווק וכדומה. ביחד עם הלקוח, היועץ העסקי מביא זווית התבוננות חדשה על הפעילות העסקית, מנתח אותה לפי סולם רווחיות אמיתית, ובמידת הצורך עוברים לביצוע שינויים המביאים את העסק לצמיחה.

יש לציין כי שירותי היועץ העסקי עשויים להידרש במגוון מצבים ושלבים בחיי העסק. כך לדוגמא, יועץ עסקי הוא כתובת חיונית לכל מי שחושב להקים עסק חדש ומעוניין לבסס אותו בצורה נכונה, מקצועית ומציאותית. כמו כן, היועץ העסקי מסייע לעסקים הנדרשים לבניית תוכניות עסקיות, בין אם לגיוס משקיעים, לקבלת הלוואות, בעת שינויים מהותיים בהנהלה, בפעילות ובאופי העסק וכיוצא בזאת. מעבר לכך, יועץ עסקי מסייע לכל עסק באשר הוא להגדיל את הרווחיות ולעבוד נכון מבחינה פיננסית ועסקית.

כיצד נראה התהליך עם יועץ עסקי?

תהליך ייעוץ עסקי עשוי להשתנות בהתאם למאפייני העסק ולמטרות הייעוץ. מדובר בתהליך הנפרש על פני תקופה (לא ארוכה), אשר בה היועץ מגיע לעסק ולומד את הפעילות. בשלב הראשון מתמקדים בכל הקשור לפן הפיננסי של העסק, למשל תזרים המזומנים, רווח גולמי, תפעולי ונקי, תמחור, אובליגו, האם והיכן קיימת בעיית רווחיות, וכדומה. כמו כן נסקרים היבטים נוספים הקשורים להתנהלות כוח האדם, ההנהלה, קשרים עם ספקים, ערוצי שיווק ופרסום, הוצאות ייצור ותפעול, וכן הלאה.

לאחר מכן, השלב השני הוא בנייה של תוכנית עסקית אשר מגדירה את היעדים והמטרות של העסק, כתלות בנתונים שהתגלו בשלב המוקדם. מדובר בתוכנית שבונה היועץ העסקי ביחד עם בעל העסק, אשר מתקנת את הבעיות שהתגלו ומגדירה מחדש סוגיות כמו תמחור שירותים ומוצרים, שינויים בפעילות יחידות העסק, שינויי פרויקטים, הקטנת הוצאות, ועוד. בשלב זה נבנים גם כלים המאפשרים מעקב נכון אחרי ההכנסות וההוצאות של העסק, על מנת שיהיה לבעל העסק אומדן מדויק של מידת הרווחיות, וכדי שיאמץ הרגלים יותר נכונים בהתנהלותו הפיננסית.

בשלב הבא היועץ העסקי מתייחס אל נושא השיווק והפיתוח העסקי. ראשית, הוא בוחן את ערוצי השיווק והפרסום הנוכחיים והאם הם מביאים לתוצאות אופטימליות. שנית, הוא מייעץ ללקוח אודות ערוצי שיווק, בדגש על המדיה הדיגיטלית, שיכולים להיות משתלמים ואפקטיביים יותר בקידום מטרות העסק. כמו כן, במידת הצורך הוא מסייע בזיהוי הזדמנויות שונות לפיתוח עסקי, כמו שיתופי פעולה ונטוורקינג, ועוזר לעבור מחסומים שבהם בעל העסק נתקל.

מלבד זאת, יועץ עסקי מציע ארגז כלים עשיר לפיתוח כישורי הניהול של הלקוח, בין אם מדובר בניהול עובדים, ניהול זמן, האצלת סמכויות, חלוקת תפקידים נכונה וכיוצא בזאת. היועץ עומד לרשות בעל העסק לאורך תקופה ועוזר לו להתמודד עם שאלות והתלבטויות הקשורות לקבלת החלטות ולהתמודדות עם אתגרים. לכל אורך הדרך הוא מקפיד שהעסק ימשיך לצעוד בכיוון הנכון, תוך השוואה של הביצועים בפועל לתוכנית העבודה הנגזרת מהתוכנית העסקית, וימליץ על ביצוע שינויים במידת הצורך.

הכותב הינו כלכלן בכיר ויועץ עסקי, הבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" המתמחה בייעוץ עסקי.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן