עלילה זדונית או מזימה פוליטית? אשדודי במרכז פרשת הבוטים המזויפים

"ידיעות אחרונות" חשף שבוע מערך ענק, חשאי ומתוחכם, לכאורה, של חשבונות מזויפים בטוויטר הפועל למען הליכוד. החשיפה מתבססת על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול" שחובר על ידי אנשי שמאל ומציג את השיטה: רשת של צייצנים בזהות בדויה, המסונכרנים זה עם זה. נחשף כי יש חשב

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בכתבה נרחבת ב'ידיעות אחרונות’ חושפים הכתבים רונן ברגמן וענבר טויזר את השיטה, כשהם מסתמכים על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", שחובר על ידי אנשי שמאל, בהם נועם רותם, איש שמאל. בכתבה נטען כי רשת צייצנים פועלת לכאורה בזהות בדויה, מסונכרנים זה עם זה, ואף מקבלים תהודה של גורמים בקמפיין הליכוד, כמו למשל, יאיר נתניה ודוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך. חשוב לציין כי ההאקרים, נעם רותם ויובל אדם, שהכינו את הדו"ח מדגישים כי לא נמצא קשר ישיר בין רשת הבוטים לראש הממשלה, למפלגת הליכוד או למשפחתו.

בתחקיר נחשפה רשת של חשבונות בזהויות בדויות בעלי מאפיינים דומים, המסונכרנים זה עם זה, מהדהדים את מסרי הליכוד ועוסקים לא פעם בהפצת תעמולה ארסית, שקרים ודיבה נגד אויבי נתניהו ונגד התקשורת. נטען בכתבה בידיעות כי פעילות הרשת, שלפי הערכות המומחים של "פרויקט הבוטים הגדול" גדלה פי ארבעה וחצי מסוף דצמבר 2018 וזכתה ללמעלה מ-2.5 מיליון חשיפות, "מעלה שורת חשדות לעבירות פליליות חמורות, לכאורה בהן עבירות על חוק דרכי תעמולה, מימון בחירות, התחזות, פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות, מס הכנסה ועוד. אין בדו"ח הוכחה לקשר ישיר בין הליכוד או מי מעובדיו לבין הקמפיין החשאי".

Screen Shot 2019 04 03 at 12.41.29 PM

הכתבה גרמה לסערה ציבורית ועלתה לראש הכותרות בשיח ברשתות ובתקשורת. למחרת, הכתבה החליטה טוויטר למחוק חשבונות של כ- 250 אנשים. ביניהם של יצחק חדאד מאשדוד. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים במהלכה השתתף אחד מאותם פרופילים מהכתבה. אדם המכונה קפטיין ג'ורג', שהזדהה בשמו ראש הממשלה נתניהו כינה את הכתבה " עלילת הבוטים" והליכוד אף פרסם " הבוטים נוהרים בהמוניהם לקלפיות". בנוסף עלו לשידורים ברשת ב' ובגלי צה"ל עוד צייצנים שהוגדרו כבוטים והתברר כאנשים אמתיים.

הקשר האשדודי לפרשת "הבוטים"

בכתבה בידיעות נטען כי החוקרים גילו כי חשבון טוויטר אחד המכונה 'בונד' נמצא במרכז הרשת וקשור לכל חבריה. תמונתו, כתובת המייל המשויכת אליו והתכנים האישיים המופיעים בו, הם כולם של יצחק חדאד מאשדוד. בשיחה שניהל עמו חוקר פרטי, (ראה מסגרת את השיחה) חדאד אמר כי הוא "פעיל סמוי", והסביר כי הוא "יוצר סרטונים וכל מיני דברים יפים שעולים". כשנשאל אם זה ממומן, חדאד ענה שכן. בעניין הסכומים המושקעים בהפעלת רשת מסוג זה אמר חדאד: "אני לא רוצה להגיד עשרות מיליונים, אבל משקיעים פה המון כסף". חדאד הודה גם כי הוא מחובר ל"אנשים בכירים מאוד".

בנוסף נטען כי חדאד רשום כמנוי על ערוץ 'יוטיוב' המגייס עובדים למערכת הבחירות בתמורה לתשלום גבוה. בחלק מהמודעות התשלום מוצע במזומן, מה שמעלה את האפשרות כי הוא שותף בגיוס והפעלה של מגיבים בתשלום ברשתות החברתיות. העבודה המוצעת בערוץ היוטיוב היא "להגיב בפייסבוק ובאינטרנט מסרים פוליטיים".

חדאד: "הם השתמשו בי בשביל לפגוע בראש הממשלה"

יצחק חדאד מאשדוד, חרדי תומך ש"ס, מצא את עצמו בבוקר יום ראשון בעין הסערה שלא מרצונו וטובתו. הוא מכחיש את המיוחס לו וטוען שהשתמשו בו כדי לפגוע בימין בכלל ובליכוד ובראש הממשלה בפרט. הוא איש צנוע, ממשפחה שורשית וחרדית, מצביע בכלל ש"ס וטוען כי עשו לו עוול. חדאד מספר את הצד שלו לעיתון "השבוע באשדוד".

ש. איך הגעת להתראיין אצל אותו חוקר?

"לא התראיינתי. התקשר אליי מישהו, הגעתי אליך דרך היוטיוב. אמר לי 'הבן שלך זמר אנחנו רוצים אותו לכנסים לטובת גוש הימין אם תוכל לעזור לנו בזה'. הייתה שיחה נעימה שאלתי 'איך הגעת אליי?' ומשם התגלגל כל העניין”.

ש. אז למה לא נתת לו את הטלפון של משה הבן שלך?

"משה לא מטפל בעניינים האלה. בסופו של דבר זה התחיל מקטע של משה. רוצים אותו כדי לעשות כנסים להשתמש בו כדי להקים כנס גדול לפני הבחירות. אמרתי לו 'בסדר סבבה'. זה נשמע לי קצת מוזר כל השיחה איתו. הייתי צריך לבדוק מי זה ומה זה. הייתה שיחה מן סוג של התלוצצות”.

ש. הוא משך אותך בלשון אתה אומר ?

"הוא לא יכול למשוך אותי בלשון. הוא דיבר מה שהוא רוצה ואני דיברתי מה שאני רוצה. אני טיפוס שלא שם על אף אחד. ברגע שבן אדם התחיל כבר לשגע זה היה ממש הטרדה כבר. אני אמרתי לו תשמע אם אתה כל כך רוצה לעזור, תפנה לאבי אמסלם, ממלא מקום ראש העיר, והוא הלך אליו לעירייה. אמרתי 'פה משהו מוזר'. אם הוא הלך אליו לעירייה. אבי אמר 'אם אתה מחפש סיוע בכל הקטע של הבחירות, תיגש לגוגל גוגל יעזור לך'. אמרתי לו תיגש למקומות הנכונים שיעזרו לך מה אני קשור?. אמרתי לו תעזוב אותי תעשה גוגל ותתקדם עם זה. בסוף הוא בא עם עוד איזה בחורה שניהם היו אצל אבי גם. אמרו לי שהיא באה מחוץ לארץ במיוחד ויש לה מישהו מאוד עשיר , שממש כל כולו רוצה להצלחת הימין, והוא מוכן להכל, תציע לנו מה לעשות ואיך לעשות. אמרתי להם 'יש אנשי פרסום תפנו אליהם'. אמרו לי 'לא רק אתה’.

ש. מה אמרו לך עוד?

"הם אמרו שהם מוכנים לתת הרבה כסף. אז הבחורה אמרה פתאום 'טוויטר'. אמרתי טוויטר או קיי טוויטר. הם ניסו להוציא ממני שאני מקים רשת , שיש לי טוויטר, שיש לי רשת ואני משפיע על מאות ואפילו אלפים, שאני מקבל מיליונים ושאני סמוי. אני חושב שמיום ליום הסיפור שלהם מתגלה כבדיה גדולה ונראה לי שהם ישתמשו בזה עד הבחירות כדי לתת את כל הכוח שלהם. אני יודע שהרבה אנשים סגרו להם את הרשתות אני לא קשור לזה בכלל”.

ש. זה לא חשבון שלך?

"לא. לא קשור אליי בכלל. כנראה שמישהו פתח רשת על השם שלי. זה לא בעיה לעשות את זה טהבנתי שזה אפשרי. הם הגיעו אליי. זה מצחיק שפתאום אדם מן השורה נהיה האקר. אנשים מתקשרים אליי כדי שאני יפרוץ להם את המחשבים. אני באמת לא מבין במחשבים, אין לי מחשב גם בבית".

ש. אתה לא קשור לליכוד?

"לא. אני קשור רק ליום אחד בארבע שנים שאני בא לקלפי. תמיד הצבעתי לש"ס בעיקר. אני לא קשור למפלגות אחרות, למרות שבתחושה שלי הפנימית שלי אני מעדיף את הימין ולא את השמאל. מה זה בוטים? אני בכלל לא יודע. הילדים שלי זה הבוטים שלי. אני הייתי המטרה שלהם והמטרה שלהם הייתה לפגוע בביבי נתניהו. לפגוע בימין".

ש. הכתבים בעצמם התקשרו אליך?

"התקשר אליי רונן ברגמן. לא עניתי לו. התקשרה עוד מישהו ודיברתי איתה מאוד בתקיפות. נהיה כבר מוגזם. מתקשרים כל דקה, מטרידים אותך. המטרה הייתה להוציא כתבה גדולה. אני מקווה שזה יעבור והכל יהיה בסדר. אז הכפישו סילפו שיקרו. בהמשך נגיש תביעה. אני לא מתכוון לוותר על הקטע הזה מכיוון שאת האינטרסים שלהם הם עשו בשביל הבחירות. הם השתמשו בי כדי לפגוע באחרים ואני לא צריך לתת לזה לעבור כאילו לא קרה כלום אבל אין לנו קשר לדברים האלו חד וחלק. עוד מעט יהיו בחירות זה יגמר”.

הליכוד: "אנחנו לא קשור לרשת בשום צורה"

מהליכוד נמסר בתגובה: "הליכוד לא קשור בשום צורה לרשת אליה התייחסתם. בכלל , הליכוד לא מפעיל שום רשת של בוטים, אוואטים, פרופילים מזויפים וכדומה. הליכוד היא כמעט המפלגה היחידה שלא משתמשת באמצעים כאלה. הפעילות הדיגיטלית של הליכוד חוקית לחלוטין ומדווחת כראוי בשקיפות מלאה למבקר המדינה ולגורמים המוסמכים. בניגוד לנטען, יונתן אוריך וטופז לוק לא מכירים את מר חדאד, הוא אינו מועסק על ידי הליכוד ואין להם או לליכוד קשר איתו. האהדה הגדולה ברשת לליכוד ולראש הממשלה נתניהו מתבססת אך ורק על ההישגים הגדולים של ראש הממשלה נתניהו למען אזרחי ולמען מדינת ישראל".

מטעמו של יאיר נתניהו נמסר: "יאיר נתניהו אינו נושא שום תפקיד בקמפיין הליכוד, אינו מכיר את אנשי הרשת ואינו מעורב" . מקורבים ליאיר נתניהו מסרו עוד כי "הליכוד היא המפלגה היחידה בארץ שלא מפעילה פרופילים מזויפים. יש המון פרופילים מוזרים שמקללים את יאיר ומהללים את גנץ – הם החשודים האמיתיים. בליכוד לא יפעילו בוטים מתוך ידיעה ש'ידיעות אחרונות' ושאר התקשורת המגויסת תגלה את זה תוך שנייה".

מאחד ממנהלי הרשתות החברתיות של הליכוד, טופז לוק, נמסר: "מדובר בשקר".

בשיחת טלפון אמש אמר יונתן אוריך לידיעות כי הוא מכיר את חדאד "רק מהפייסבוק" וכי אינו זוכר שאמר שהוא נמצא עימו בקשרים אחרים, חבריים או עסקיים. לדבריו אין בינו ובין חדאד דבר ומעולם לא פגש אותו."

עו"ד דוד אלבז אמר בתקשורת: "מרשי שולל מכל וכל את המיוחס לו. הטענות כלפי מרשי הם פרי הדמיון, הזויים לחלוטין ואין בהם שמץ של אמת. הנני להודיעכם כי פרסום כלשהו המייחס למרשי את הנטען על ידכם יגרום להגשת תביעה בסך מיליון דולר נגד המפרסמים בגין לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב".

 

מילון מונחים

פייק- הכוונה לפרופיל של משתמש אשר אינו מזדהה בשם שלו. לרוב אין לו תמונת פרופיל אמיתית. בדרך כלל מדובר במשתמש עם מטרה שלא ניתן לזהות אותו מחוץ לרשת.

ניק- הכוונה לקיצור של המונח באנגלית ניק ניים, זה כינוי שמשמש אנשים אותנטיים ברשתות החברתיות.

בוט- קיצור של "רובוט" . פרופיל המופעל באופן אוטומטי או חצי אוטומטי על ידי תוכנה למען מטרה מסחרית או פוליטית.

בובת גרב- חשבונות מזויפים רבים המופעלים על ידי אדם אחד.

מסגרת

"אני פעיל סמוי. אני מקושר לבכירים בכנסת"

בניגוד להכחשותיו של חדאד בשיחה עם החוקר שהקליט אותו הוא נשמע אחרת @ להלן השיחה המוקלטת של החוקר הפרטי עם חדאד

חוקר: אתה פוליטי פעיל?

חדאד: פעיל סמוי

חוקר: מה הכוונה פעיל סמוי?

חדאד: אתה לא תשמע עליי בשום מקום. אני מקושר מאוד עם הנציגים הכי בכירים שיכולים להיות גם בכנסת וגם בעיר שלי פה וגם במקומות שצריך אותם.

חוקר: מטעם מי?

חדאד: מטעם בעיקר יותר לכיוון ש"ס, אבל עדיין כל מה שקשור לחרדים וכל מה שקשור לימין אני נמצא שם. ש"ס, גימל, כן, וגם הליכוד, אנשים בכירים מאוד משם גם. יוצר כל מיני סרטונים יפים וכל מיני דברים יפים שעושים, מעלה אותם.

חוקר: מה כאילו, ממומן?

חדאד: מה? כן. מעלה אותם לטוויטר מעלה אותם לכל מיני מקומות…

חוקר: אבל טוויטר חזק היום?

חדאד: אני חושב שזה הכי חזק שיש היום, לדעתי זה מגיע לכל ה….

חוקר: פייסבוקים וכל הדברים האלה?

חדאד: גם, בוודאי, שמע היום המדיה, הרשת היום היא חזקה יותר מהכל. שמעל בכל…. משקיעים פה אני לא רוצה להגיד לך עשרות מיליונים, אבל משקיעים פה המון כסף, אין לזה גבול… אבל לפעמים משהו שעושים אותו נכון וזה תופס תאוצה, זה לוקח עלויות, אני לא אגיד לך זה, אין פה התנדבות, אבל הרשת עושה את העבודה שלה זה חבר מביא חבר וזה תופס תאוצה, אם זה משהו איכותי זה יתפוס תאוצה, בוודאי.

חוקר: יש המון פרופילים לנהל… זה לא….

חדאד: בוודאי, בוודאי, נו מה

חוקר: ויש לך מישהו שעושה את זה? אתה עושה את זה? מי עושה את זה?

חדאד: מה שתצטרך אנחנו נשלב ידיים, ונקדם אתכם לאן שאתם שואפים להגיע.

חוקר: אמרת לי שיש לך אנשים בליכוד שאתה מכיר אז השאלה מי יכול לעזור לי שם?

חדאד: אני יכול לתת לך כמה עורכי דין שמייצגים וקשורים לכל הסיפור הזה

חוקר: מה בליכוד?

חדאד: מי אני יכול? אתה לא מכיר שמות, אתה לא תדע מי הם, כי הם לא בפרונט".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן