אשת הברזל של נמל אשדוד: "אעשה הכל כדי שהנמל ימשיך להוביל בהשקעות, ביצועים ובשקיפות"

בראיון ראשון ל"אשדוד10" היא מספרת על השקיפות, הדלת הפתוחה והדיבור בגובה העיניים עם העובדים, שהיא מביאה איתה גם אל מול לקוחות הנמל. על היחסים עם המנכ"ל בלומנטל: "המנכ"ל אמור לבצע מדיניות של הדירקטוריון והוא בפיקוח תחתינו", הזעם על תחזוקת המנופים שהוזנחו במ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בראשית הראיון שאלתי את יו"ר חברת נמל אשדוד אורנה בכור-הוזמן את השאלה הראשונה בנוגע לתכנית הבנייה של פארק לכיש הסמוך לנמל אשדוד, התכנית שנתקעה בוועדה לתכנון ובנייה ארצית בשל התנגדות נמל אשדוד. בכור בהפתעה גמורה אמרה שהיא רוצה לפתוח במשהו אחר. "אני יושבת כאן באשדוד כבר שנתיים בתפקיד יו"ר חברת נמל אשדוד ואני רוצה לספר על עצמי, שתושבי אשדוד יידעו מי אני ומאיפה באתי, אחר כך תשאל מה שאתה רוצה. בכל זאת ראיון ראשון שלי לעיתון אשדודי".

אוקיי אז בבקשה, ספרי על עצמך

"אז אני שמחה על הזדמנות שניתנה לי אחרי קדנציה ארוכה בממשלה, בה מילאתי 4 תפקידים כמנכ"לית במשרדים בכירים מאוד. האחרון היה משרד הפנים ולפני כן הייתי מנכ"לית במשרד תשתיות, אנרגיה והמים. לפני כן, במשרד לשיתוף פעולה אזורי. המשרד הראשון שמינכ"לתי היה משרד לפיתוח נגב והגליל, ולפני כן הייתי ראש מטה במשרד האוצר ובמשרד החוץ. 22 שנה בשירות הציבורי, והיה לי את הכבוד והעונג לעבוד עם סילבן שלום שפתח לי בעצם את הדלת ומינה אותי להיות מנכ"לית ב- 4 משרדי ממשלה. את השנה האחרונה בתפקיד מנכ"ל משרד הפנים עבדתי עם השר אריה דרעי. לפני כשנתיים הגעתי לנמל אשדד. מי שמינה אותי היה ישראל כץ שר התחבורה באישור שר האוצר משה כחלון. הם ביקשו ממני לקחת על עצמי את התפקיד הזה, בתקופה מאוד מאוד מאתגרת. אני לא ידעתי כמה מאתגר. שמעתי רק שנבנה נמל חדש וצריך להכין את הנמל הקיים לתחרות, ואני אוהבת כנראה לקחת על עצמי אתגרים שהם אתגרים מאוד קשים ומאוד מורכבים והחלטתי שאני לוקחת את זה בשני ידיים ועם הרבה ניסיון של עבודת ממשלה של רגולציה וכל מה שצריך לעשות כאן זה להתוות מדיניות”.

אורנה האוזמן צילום דוברות

מה המדיניות?

"שר התחבורה החליט להקים 2 נמלים חדשים בישראל. אחד באשדוד ואחד בחיפה ואנחנו בעצם באים ואומרים שאם יש היום 4 נמלים: אשדוד, חיפה, אילת ומספנות ישראל בעתיד יהיו 6 נמלים. היום אנחנו הנמל המוביל ואני בהבנתי רוצה שנמשיך להיות נמל מוביל. זה לא פשוט. יש הרבה דברים שצריך לעשות אותם בעיקר בתשתיות. מה שאתה לא עושה בתשתיות היום לא יהיה מוכן בשנתיים ולא בשלוש שנים. אני מכירה את זה מתחום האנרגיה, ממשק הגז הטבעי. התעסקתי בזה המון. אני מכירה מצוין לעומק את כל נושא הפרויקטים שקשורים לתשתיות, ואני מכירה את זה שכולם רוצים תשתיות שיהיו, אבל ליד הבית שלהם לזה קוראים (ninbi) אני מחייכת כי זה מוביל אותי לשאלה הבאה שתשאל אותי אבל אני אגע בה בהמשך וזה השכונה העתידה".

אמרת שאת שנתיים בנמל וסימנת את החזון לעתיד. מה עשית בשנתיים האלה, ספרי כמה דברים בולטים

"מה שעשיתי בשנתיים האחרונות זה קודם כל בראש ובראשונה זה לאשר תקציבי השקעות. תקציב ענק ועצום של מיליארד וחצי שקל, שבתוכו העמקת רציף 21 והארכה שלו”.

מה זה אומר?

"זה אומר שבנמל החדש יהיה רציף של מים עמוקים שאניות גדולות שעתידות להגיע לכאן בעתיד במהלך שנים 2021-2022 אניות של 18 אלף מכולות ו-20 אלף מכולות יוכלו להיכנס לנמל ולפרוק. אנחנו בונים היום את התשתית, משקיעים המון המון כסף בכדי לקבל את האניות הגדולות".

תראי העמקת רציף 21 הוא חלק מהסכם שחתמתם עם העובדים לפני 3 שנים. זמן סביר לראות את הרציף לקראת סיום/..זה לא נעשה

"אני יכולה להגיד לך שאני נמצאת כאן שנתיים. שלוש וחצי שנים לפניי לא היה בכלל יו"ר לנמל ולא היה הרכב מלא בדירקטוריון ולא היה קוורום. הייתה חברה שהתנהלה ללא יו"ר. אני לא רוצה להגיד לך שאני מעבירה ביקורת כזו או אחרת, אבל לא הייתה מי שיפקח על התווית המדיניות ויישומה. מהכניסה שלי לתפקיד יש מדיניות סדורה, עם תכניות השקעה ברורות, שמתבצעות, ויש מעקב אחר כל פעולה ופעולה. בתקופתי יצא מכרז להעמקת הרציף בהשקעה של מיליארד וחצי שקלים".

מתי מתחילים לעבוד עליו? במקביל, לנמל החדש יש נמל מים עמוקים שיוכל לקלוט אניות גדולות. אתם תהיו מאחור. תפסידו כסף….

"אז בוא נעשה סדר. בלוחות הזמנים אנו נערכים שנהיה במקביל עם לוחות הזמנים של הנמל החדש שייפתח, ומי שמוציא את המכרזים זו חב' נמלי ישראל. אנחנו כבר חתמנו על ההסכם של העמקת רציף 21 והארכה שלו. מחכים לבחור את הזוכה. להערכתי הזוכה יעמוד בלוחות הזמנים, ויכול להיות שאפילו שזה יוקדם. לוחות הזמנים יהיו מקבילים לפתיחת הנמל החדש. אבל אני רוצה לדבר איתך אופרטיבית. בשנתיים האחרונות היינו עדים לכך שבריתות ישנות קרסו ונבנו בריתות חדשות של חברות ספנות ענק, שפוקדות אותנו. אפשר לראות את זה עם חברת יאן מינג, חברת וואן, וחברת אאפג לויד. זו הברית הגדולה שפוקדת אותנו כל מוצאי שבת ומגיעה לכאן עם אניה גדולה של 14 אלף מכולות. הידקתי את מערכת היחסים עם ההנהלה של יאן מינג, שרק לפני שבועיים נסעתי עם הנהלת הנמל לפגוש אותם בטייואן. אני חייבת להגיד בצניעות שזו פעם השלישית שאני פוגשת אותם בשנה האחרונה. באוגוסט האחרון היו בארץ וכבר קיבלתי מהם הודעה שהם מתכוונים להגיע באפריל הקרוב לנמל אשדוד. מעולם הם לא היו בישראל ומעולם לא היו באשדוד ועכשיו לפני שבועיים הייתי אצלם. נוצרה מערכת יחסים מאוד צמודה ומאוד הדוקה".

מה זה בא להגיד?

"שקודם כל אני הייתי גלויה, הייתי שקופה ובאתי ואמרתי שמדינת ישראל רוצה לשים את נמל אשדוד למכירה באיזשהו אופן. האם המשקיע אסטרטגי יהיה ב-100% ב-51% 30% תיכף נראה מה זה. אבל אני יכולה להגיד שהיו"ר שלהם אמר שזה מעניין אותו. אז כבר נוצרה מערכת יחסים שהיא מאוד אינטימית וצמודה. פיתחנו קשר עסקי. חברת יאן מינג רואה באנו כנמל הבית שלהם לשטעונים. הם רוצים להישאר כאן ורוצים לפתוח קו אזורי לכל המזרח התיכון, זה דבר שלא שמענו בעבר. אני כיו"ר מקדמת את הקשרים האישיים המסחריים עם חברות הספנות בשביל להשאיר אותם כלקוחות אסטרטגיים שלנו בשנת 20 21 כשתחל התחרות"

ובכל זאת זה עסקים. אם הם יגלו שאין אפשרות להיכנס עם אוניות ענק של 18-20 אלף מכולות הם יפנו לנמל החדש

"שאלתי אותם האם הם מתעדים לקנות את האניות הגדולות האלה שהעולם מדבר עליהם, ולאיזה אניות הם הולכים, אז אני שמחתי לשמוע שמגדילים את כמות האניות של 14 אלף מכולות, הם רוצים בעתיד להיכנס ל-18 אלף מכולות וזה משהו שאנחנו יכולים להתמודד. אני מאמינה שלוחות הזמנים שלנו יהיו מדויקים ונוכל לראות את האניות הגדולות אצלנו לאחר העמקת רציף 21. אמרת יפה, אמרת ביזנס ואני צריכה לעשות שהביזנס של הנמל יהיה אפקטיבי. בראש ובראשונה הבנתי שקודם כל אנחנו צריכים לתת שרות, שרות זה שם המפתח”.

IMG 0234

ומה עשית לשם כך?

"בשנה שעברה החלטתי שנמל אשדוד ייתן את השרות הטוב ביותר. ובשביל זה רתמתי את העובדים, יד ביד. כי בלי העובדים אי אפשר לקבל את השרות הטוב ביותר. כשאני אומרת את זה, זה שינוי DNA בתפיסה. החל מחברי הדירקטוריון, ההנהלה ועד לרצפת הייצור. אני חייבת להגיד שאני רואה בעובדים פרטנרים במהלך הזה, כי אם לא הייתי רואה בהם כשותפים שלי, לא הייתי יכולה לשנות את המודעות. העובדים חוששים לעתידם וזה בסדר. כל בוקר שבא עובד ורואה מעבר לשובר גלים את הנמל החדש הולך לנבנה, וחושש אני מבינה לליבו. יחד עם זאת הוא מבין שהוא צריך להתייעל, הוא צריך לתת את השרות הטוב ביותר, לעלות את התפוקות. אם אתה רוצה להיות תחרותי צריך להיות טובים ולנצח. ואני חייבת להגיד לך ששר התחבורה נתן לנו כלים לתחרות הוגנת".

בעניין השירות. הוועדים החזקים בנמל תמיד ירצו תוספות להתייעלות איך מתמודדים עם זה?

"זה לא מדויק, שעל כל שירות רוצים תוספת, בוא אני אביא לך דוגמא למשל בנמל יש אנשים ועובדים טובים שאכפת להם מהנמל, חלקם זה דור שני והם רואים את העתיד שלהם כאן. אם אנו רוצים להרחיב את תחומי הפעילות ולהסתכל לטובת החברה, קל לי שלא באתי מתחום הספנות, ואני מבינה מה אני צריכה לעשות, איך רוצים לפתח את זה. כל מה שצריך להסתכל גם על העניין העסקי ואת זה העובדים מבינים”.

איך מערכת היחסים שלך עם המנכ"ל, יצחק בלומנטל. האם הוא מבצע את המדיניות שלך לפי מה שאת רוצה, או שאת צריכה להתאמץ יותר ?

"קודם כל אני כיו"ר דירקטוריון אני לא עובדת לבד, אני עובדת עם חבריי לדירקטוריון, יש כאן דירקטוריון מצוין, מה שלא היה פה שנים. אני גאה שיש פה דירקטוריון מקצועי ומנוסה, חברים מיומנים כמעט בכל התחומים, כלכלה, כספים, ממשה ולוגיסטיקה, באמת אנשים מהשורה הראשונה. ביחד עם חבריי לדירקטוריון אנחנו קובעים את המדיניות, והמדיניות צריכה להתבצע. כולם בנמל יודעים שהדלת שלי תמיד פתוחה”.

״לא פגשתי מעולם את אלון חסן״

אלון חסן ראש הוועד הכל יכול לא נמצא בנמל. החיים יותר טובים בנמל או שיש צורך במנהיג עובדים שתוכלו לסגור אתו דילים….

"אני חייבת להגיד ביושר ובכנות שמעולם לא פגשתי את חסן. חוץ מלראות אותו בטלוויזיה. לא יודעת ואני לא רוצה לבוא ולהגיד לכאן או לכאן. אני יכולה לומר שהבנאדם זוכה זיכוי מוחלט, גם את זה צריך להגיד לזכותו. המדינה בחרה לערער. בגלל ההסכם הקיבוצי לא יכולנו להחזיר אותו לעבודה. אם לא היה ההסכם הקיבוצי הוא מן הסתם היה חוזר לעבודה. הזיכוי שלו נמצא בערעור בימים האלה בבית משפט עליון. לא יודעת, מה יהיו התוצאות אין לי מושג".

חסן צילום איליה מילניקוב

(צילום: איליה מליניקוב)

את חוששת שהוא יחזור?

"אני לא חוששת משום דבר. אם הוא יחזור ויחליטו להחזיר אותו, אמרתי הבנאדם זוכה בזיכוי מוחלט".

בכל זאת בתקופה שלא לא היה שקט…

"אני חושבת שאנחנו נמצאים בעידן אחר. גם אם יחזור נדע לעבוד ביחד. אני לא רואה שום בעיה עם זה".

ועכשיו לשאלה בנוגע לשכונה בפארק לכיש. אתם, הנמל, הגשתם עתירה לבית המשפט נגד בניית השכונה והתכנית נתקעה. זה קצת מעצבן את ראש העיר ואת תושבי אשדוד כי מתוכננות שם 3000 יחידות דיור..

"אני חושבת שלכולם ברור שאנחנו לא מתנגדים לשכונה. ההתנגדות שלנו בעתירה הייתה לכך שלא יגבילו לנו את תחומי הפעילות. אנו לא מתנגדים לשכונה עצמה, אנחנו רוצים לבוא ולסכם היום ככל שניתן כי השכונה שעדיין לא קמה לא תפגע בפעילות הנמל."

במה היא יכולה להיפגע?

"תראה, אנחנו מובילים לכאן חומרים מסוכנים ואנחנו לא רוצים שיגבילו אותנו. אגלה לך שהשבוע הייתה לנו פגישה, פרי יוזמה שלי עם מנהל רשות החברות הממשלתיות עו"ד יעקב קוינט שהוא גם היה היועץ המשפטי של מינהל קרקעי ישראל. פניתי אליו ביוזמתי בכדי שנכנס שולחן עגול בראשותו, כי הוא האחראי עלינו בחברות הממשלתיות וידעתי שהוא יידע להביא את הפתרון הנכון שייטיב עם הנמל. בפגישה נכחו מנכ"ל איכות הסביבה, ומנכ"ל רמ"י נציגים מהאוצר והוחלט כי יימצא מנגנון שיפוי על מנת לא לפגוע בפעילות השוטפת בנמל. אני מאמינה שבין אנשים אפשר לפתור הכל. דרכי היא לא דרך בתי משפט. עתרנו ועכשיו אנחנו מדברים".

זה גורם לסכסוך בינך והמנכ"ל לבין ראש עיריית אשדוד. יש איזשהו מתח ביניכם?

"אני הייתי ביחד עם המנכ"ל לפני שבועיים בפגישה, שהיה כאן השר כץ, שר התחבורה אצל ראש העיר יחיאל לסרי. אמרתי להם שאני לוקחת על עצמי לקדם את הפגישות על מנת להביא את הפתרון וכך עשיתי. אני לא רואה בזה שום סכסוך. יש לי באופן אישי יחסים טובים והיכרות רבת שנים עם יחיאל לסרי ראש העיר והערכה רבה אליו. עוד בהיותי מנכ"לית משרד הפנים ידעתי לעבוד עם ראש העיר לסרי כשאשדוד היא אחת מחמשת הערים המוביליות בישראל. היכרותי אתו היא עוד מהימים שהיה חבר כנסת ובמקרה היה לי משרד מול משרד שלו, וכנראה שבעולמות הציבוריים איך שהוא אתה באותם מעגלים וצריך לדעת לדבר ולכבד אחד עם השני".

בדרך ללשכה שלך עברתי דרך הטרמינל נוסעים שבו הושקעו מאות אלפי דולרים. עצוב היה לראות אותו עזוב ומוזנח, אחרי ימים טובים יותר של נוסעים ואניות תיור ובימים אלה של תחרות זה מקור הכנסה אדיר

"קודם כל זה נכון זה טרמינל מדהים שהשקיעו בו הרבה כסף. אני חייבת להגיד שנכנסתי והסתכלתי על ההכנסות בנושא אניות הנוסעים זה אחד מהסגמנטים הכי ריווחים שהיו כאן לנמל. מה שקרה זה לא שאנחנו מוותרים על זה. מה שקרה בעקבות מבצע 'צוק איתן' בצער אני אומרת את זה, הייתה כאן אניה שבזמן אמת הנוסעים חוו נפילת טילים. בעידן של היום ובעידן הרשתות החברתיות כל אדם הופך להיות עיתונאי ובזמן שנפל כאן רקטה ממש בתוך הנמל זה רץ ברשתות וזה גרם לירידה משמעותית של נוסעים”.

76239500 bd11 4f43 bc59 a86fc485a22f

כל ישראל נתונה תחת מטרות טילים חיפה אילת אשדוד. מה שונה חיפה מאשדוד?

"בשנה שעברה השתתפתי בוועידה שנתית במיאמי של תחום הקרוזים ונפגשתי אני עם ראשי החברות הגדולות ביותר עם 'קרבינל קרוז', 'רויאל קריביאן' לראות איך מחזירים את הקווים האלה, למדינת ישראל, לאשדוד. אנחנו השער לירושלים, הלוקשיין שלנו הוא מתאים מאוד למי שרוצה לבוא לירושלים ולבית לחם. אנחנו עדיין איתם במו"מ, בשביל לראות איך אנחנו מחזירים את האניות האלה. זה נכון זהו תחום מאוד רווחי לנו, וכמו שאמרת אנחנו מחפשים כל הזמן מקורות הכנסה, כתוצאה מהתחרות. אנחנו נרצה להרחיב את תחום הקרוזים. אני יכולה לגלות לך דבר נוסף שגם תחומים נוספים אנחנו מנסים לפתח ומנסים לשנות את כתבי ההסמכה”.

באיזה תחום?

"תחום הדלק. זה תחום שנרצה להיכנס אליו בעתיד. בתכנית להקים מסוף דלקים בתוך הנמל, שיוביל היישר לבית זיקוק אשדוד".

זה מתאים לך את באת מהתחום, הרי היית מנכ"לית משרד האנרגיה

"לאחרונה הזמנתי לדירקטוריון את ראש מינהל הדלק של משרד האנרגיה כדי לקבל ממנו הסברים איך עושים זאת".

לגבי המנופים שקרסו. למה אתם לא מצליחים לרכוש מנופים חדשים מה כל כך בעייתי בזה ולמה התחזוקה שלהם לקוייה?

"לאחרונה היו לנו לא מעט תקלות במנופים שלנו וזאת כתוצאה מכך שלא הייתה תחוקה מונעת, אלא רק תחזוקת שבר, שהביא את המנופים לשחיקה. בנושא הזה קבענו בדירקטוריון סטנדרטים לתחזוקת מנע ולא נחרוג מזה כל זאת על מנת לתת שירות ללקוחותינו עם הציוד המתאים ביותר".

למה לוקח הרבה זמן לרכוש ציוד כה חשוב?

"מרגע פרסום המכרז עד ההגעה של המנוף לוקח 3 שנים. בינתיים עשינו הגבהה של שני מנופים. אחד החל לעבוד לפני כמה שבועות השני יכנס לפעילות סביב יוני 2019 שזה יהיה מנוף שביעי. אם 7 המנופים יעבדו כמו שצריך אנחנו נהיה מרוצים".

״לא מחלקת ציונים למנכ״ל״

אורנה האוזמן והמנכל בלומנטל

אם תוסיפי את העמקת רציף 21 שטרם מוכן, תהיו בבעיה כשהנמל החדש ייפתח. תהיו בחיסרון מולם

"לא, אנחנו לא בבעיה, נהפוך הוא. רציף עמוק של מים עמוקים יהיה לנו, אני מבטיחה לך. יש לנו בעיות אחרות של ציוד. אני עובדת מאוד בשקיפות, והגישה שלי היא שכשיש בעיות לבוא ולהודיע ללקוחות שכרגע יש לנו בעיות עם המנופים וזה ייקח יותר זמן. תחליטו מה שתחליטו. לעבוד בשקיפות זו המטרה והמדיניות שלי. כשאתה עובד בחוסר שקיפות אז הלקוחות מדלגים עליך, לנמלים אחרים. הגישה שלי לשים את הדברים על השולחן ולעבוד בשקיפות. אני הודעתי ללקוחות שאנחנו מטפלים בזה”.

עד כמה אתם מרוצים או אל מהמנכ"ל לאור התקלות שהיו בנמל?

"אתה לא מצפה שאני אתן ציונים לאף אחד מההנהלה בעיתון. אני עובדת לפי תוצאות, לפי מדיניות שהדירקטוריון התווה”.

ואת מרוצה מהביצועים שלו כמנכ"ל….?

"זה נמדד בשטח. יש מדיניות והיא צריכה להתבצע ואם זה לא יתבצע, אנו נשקול מה עושים ונבדוק למה לא התבצעה המדיניות”.

את יו"ר דירקטוריון מאוד פעילה

"אני יו"ר פעיל בחצי משרה בהגדרה, ואני מבלה בפועל פה 85% מזמני. אני משקיעה פה המון. חשוב לי מאוד שהנמל יצליח. לנמל הזה יש פוטנציאל להצליח. אני יכולה להגיד לך שבמשמרת שלי אני יעשה הכל שאנחנו נצליח. נמשיך לתת פייט ואנחנו נותנים פייט. אני מבינה לליבם של העובדים, ובגלל זה הדלת שלי פתוחה. אני לא מנהלת איתם מו"מ ביום יום, למרות שעכשיו התבקשתי על ידי שר התחבורה וגם על ידי רשות החברות להיכנס לעומקו של של המשא ומתן".

את ממש חדורת מוטיבציה..

"אכן באתי חדורת מוטיבציה לתפקיד. באתי לשרות הציבורי באמת ממקום של שליחות. חשוב לי הנמל הזה, ובמשמרת שלי אעשה הכל כדי שהוא יצליח. עם המפתח שקיבלתי אני אדע לפרוץ קדימה. אני חושבת שאנחנו במקום טוב, כי אני רואה בעובדים שלנו שותפים ולא אויבים".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן