ניצחון נשיאותי על הנאצים: "דוגו" האשדודי אכל פלאפל עם נשיא המדינה

כמידי שנה ב-18 לינואר, יום הניצחון על הנאצים חוגג דוד לייטנר המכונה "דוגו", ניצול שואה את הניצחון באכילת פלאפל. במשך שנים הוא הצליח להדביק רבים: תלמידים, בני נוער בארץ ובחו"ל במסורת הזו. השנה הוא אכל ביחד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין פלאפל ירושלמי חם וטעים

מארק ניימן, לע"מ.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטרף השנה ל"מבצע דוגו" – המבצע לנקמה בנאצים של דוד לייטנר "דוגו" ממושב ניר גלים. מידי שנה ביום השחרור שלו מהמחנה ותחילת צעדת המוות, הוא נוהג לאכול מנת פלאפל כאות ניצחון על הנאצים. מה שהחל כ"נקמה" פרטית של דוגו ומשפחתו הפך בשנים האחרונות למסורת ורבים רבים נענו לבקשה של דוגו מעם ישראל להצטרף למסורת ולאכול פלאפל.

דוגו הגיע ביום חמישי שעבר אל בית הנשיא רובי ריבלין ואכל איתו פלאפל. הנשיא ריבלין כתב בחשבון הטוויטר שלו "הפלאפל הכי מרגש שאכלתי". אלפי אנשים בארץ ובחו"ל הצטרפו אף הם לנקמה הטעימה של דוגו. הסוכנות היהודית בבריטניה למשל חילקה לעובדיה מנות פלאפל כהזדהות עם דוגו. רבים מהם אף תיעדו עצמם אוכלים פלאפל.

GPOMN1 0584

2154185418418515

סיפורו של לייטנר מדהים. הוא נולד בשנת 1930 בהונגריה. במהלך מלחמת העולם השנייה נלקחה משפחתו למחנה אושוויץ-בירקנאו על ידי הנאצים. האם ושתי אחיותיו נעלמו מיד ואילו דוגו ואביו יצאו לעבודה. זכרונותיו של דוגו מאותם ימים אפלים ואכזריים מנוגדים לכדורי הפלאפל החמים והטעימים. "בקור מקפיא של 18 מעלות מתחת לאפס ואני בקושי לבוש. חצי מכנס, חולצה בלי כפתורים ונעליים קרועות. קופא מקור ללא אוכל, ללא הפסקות ושינה במשך שני לילות ברצף”, הוא משחזר.

מרגעים קשים אלה דוגו לא האמין שיזכה להינצל מכל הסבל ולזכות להגיע לארץ ישראל ולאכול פלאפל חם בשוק מחנה יהודה. את יום הסבל הקשה שלו אז הפך ליום חג, אליו הוא מזמין מידי שנה את משפחתו המורחבת ואת כל עם ישראל ומסביר את הקשר לאכילת פלאפל. "באמצע מצעד המוות נרדמתי ואני חולם על הבית, על אמא שנרצחה עם האחיות שלי והחברים שלי מהתלמוד תורה שגם נרצחו. אני נזכר שאמא שלי תמיד סיפרה לי על כמה שטוב בארץ ישראל, שמרוב שטוב שם הבולקע (לחמנייה ביידיש) גדלים על העצים בירושלים. ואני חולם שאני מתחנן לאמא שלי שתתן לי בולקע אחד, והיא אומרת לי דורל (הכינוי שנתנה לו) 'אני לא יכולה לתת לך בולקע רק כשנהיה בארץ ישראל, בירושלים תוכל לקבל', ואני ממשיך לבכות ואז אני מתעורר מהחלום וממשיך לצעוד כשכולי גוש קרח".

דוגו ניצל ממצעד המוות, ועלה לישראל. הוא כמובן הלך לירושלים לחפש את ה'בולקע' על העצים. "אני מגיע לשוק מחנה יהודה ואני שומע שם את הרשרוש של השמן הרותח ובתוכו אני מגיע ורואה את הכדורים האדומים ששוחים להם בשמן. הרגשתי באותו הרגע שאמא שלי אומרת לי 'דורל' מה שאמרתי לך על הבולקע שגדלים על העצים בירושלים- כאן זה נקרא פלאפל".

וכך משנת 1990 מלווה דוגו קבוצות לפולי ומספר להם את סיפור הפלאפל. וכל שנה דוגו הולך ב-18 בינואר לאכול פלאפל עם אשתו, נכדיו וניניו ואליו מצטרפים מאות אנשים. אשתקד היו אלו תלמידים ממקיף ג' באשדוד שהצטרפו אל דוגו למסורת אכילת הפלאפל, והשנה גם נשיא מדינת ישראל.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן