המלחמה על החיידקים בנחל: עיריית אשדוד מאיימת לתבוע את ראש מועצת באר טוביה

עיריית אשדוד יצאה בקמפיין מאסיבי ואגרסיבי נגד מועצת באר טוביה והעומד בראשה המואשמים על יד העירייה כמי שגרמו וממשיכים לגרום לזיהום נחל לכיש ופגיעה בתושבי אשדוד. העירייה הפעילה לחץ גדול נגד מועצת באר טוביה, שכללו פרסומים ברשתות החברתיות ובתקשורת המקומית והא

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

דווקא לאחר שנים רבות של שקט וחדשות טובות מגזרת נחל לכיש, שידע זיהומים, הוא חזר לכותרות לפני כשבועיים כשהנחל הזרים לים מי שפכין שמקורן מתחום השיפוט של באר טוביה, מה שהוביל להימצאות חיידקים מסוכנים ולסגירת חופי הרחצה באשדוד והגדרתם כמסוכנים לציבור.

עיריית אשדוד הרימה את הכפפה והחלה במלחמה כמעט בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לעצור את התופעה. השיא: איום בתביעה כספית נזיקית אישית כנגד ראש מועצת באר טוביה קובי אביבי. זה עזר מאוד ומיד הורה אביבי להפסיק את ההזרמה של מי השופכין לאחר שבועיים של הזרמה ללא היתר כפי שטענה עיריית אשדוד.

נכון לאמצע השבוע הופסקה, כאמור, ההזרמה אולם הותירה את העירייה בהשגחה ובערנות גבוהה. זאת על רקע דבריו של ראש מועצת באר טוביה השבוע בראיון ל׳רדיו דרום׳, שם ציין שהוא אינו מתחייב שהצינור יישאר יבש וטובת תושבי מועצת באר טוביה קודמת לנחל לכיש: "אם עומדת בפניי החלטה האם לסכן חיי אדם או לסכן את חיי הנחל, אזי כולם היו מקבלים את אותה החלטה", אמר אביבי.

685486465756

אז על מה הרעש ומהיכן באים מי השופכין. מתברר כי מאגר תימורים הוא זה שקולט שפכים ממט"ש תימורים והוא מופעל על ידי ובאחריות המועצה האזורית באר טוביה ותאגיד המים "תמר". העירייה חשפה כי בין התאריכים 22.12.18-08.01.19, זרמו כמויות גדולות ביותר של מי קולחין ממאגר תימורים לנחל האלה המתנקז לנחל לכיש.

תחילתו של הסיפור בשבוע שעבר. בנחל התגלו חיידקים מסוכנים לבני אדם ובעקבותיה נאלצו לסגור את חופי הרחצה. העירייה הזדעקה ופנתה בדחיפות למועצת באר טוביה לעצור לאלתר את הזרמת השפכים הבלתי חוקית הפוגעת ומזהמת את נחל לכיש. העירייה בקמפיין מתוזמן וארוז היטב, צירפה סרטון שלווה בהודעות לכלי התקשורת.

מתברר כי הזרמת מי השופכין ממאגר תימורים הנמצא, כאמור, באחריות מועצת באר טוביה הוזרמו אל נחל אנפה המתחבר לנחל לכיש ומשם לחופי אשדוד. לאחר שבעירייה הבינו שמועצת באר טוביה לא עושה דבר שיגרו עורכי הדין של עיריית אשדוד מכתב מאיים לראש המועצה אביבי ובו הבהרה חד משמעית כי לכאורה מדובר בעבירה פלילית … " נציין כי קיימת אחריות אישית בפלילים, למנהלי גופים (רשויות וחברות) אשר אינם עושים את הנדרש לשם מניעת עבירות על פי החיקוקים דלעיל״. במילים פשוטות העירייה איימה לתבוע את אביבי. "הזרמת הקולחים גרמה וגורמת לזיהום חמור של נחל לכיש, לאחר שטוהר ושוקם על ידי עיריית אשדוד בהשקעה כספית אדירה" אומרים בעירייה. "ובנוסף גורם הדבר לזיהום של מי וחופי הים באשדוד. בפועל נכפה על תושבי העיר אשדוד לקלוט את שפכי מט"ש תימורים אשר "מושלכים" עליהם ממעלה הנחל. מיותר לציין כי הדבר גורם פגיעה סביבתית חמורה, מסכן את בריאות הציבור, הדגה בנחל, ויתר בעלי החיים בסביבתו".

בעירייה מסקרו כי על רקע הזרמת הקולחים, ובמסגרת בדיקות לאיכות מי הים, נמצאה ביום 01.01.19 חריגה משמעותית בערכי אנטרוקוק צואתי בחופים: מי עמי , לידו, אורנים וקשתות. בדיגום חוזר שבוצע ביום 3.1.19 נמצאה חריגה נוספת. כתוצאה מהזיהום שנגרם נאלצו עיריית אשדוד ומשרד הבריאות להודיע על סגירת חוף מי עמי, וניתנה אזהרה לציבור מפני רחצה בחוף ׳מי עמי׳ עד להודעה חדשה.

מהעירייה נמסר כי ההזרמה נעשית באופן יזום על ידי מפעילי המאגר. "כמו כן" אומרים בעירייה. "ולמיטב ידיעתנו, לא ניתן היתר הזרמה לנחל מהגורמים המוסמכים לכך. נציין כי קיימת אחריות אישית בפלילים, למנהלי גופים (רשויות וחברות) אשר אינם עושים את הנדרש לשם מניעת עבירות על פי החוק”.

הנחל המזוהם ביותר הפך לאחד הנקיים בישראל

עוצמת התגובה של העירייה כמגד מועצת באר טוביה וזיהום הנחל מקורה בטיפול ובמשאבים שמשקיעה העירייה בנחל. זיהום הנחל גם צרוב בזכרון של העירייה ותושבי העיר וזכורות התמונות של אלפי הדגים המתים. בעירייה החליטו כי הם לא עוברים לסדר יום ופתוחים במלחמה נגד מועצת באר טוביה.

כזכור, בשנת 2008 מיד עם כניסתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, הושקעו משאבים ותקציבים רבים, וכן הוקם פורום פעולה בהנחיתו ביחד עם הארגונים הירוקים במטרה לשקם את הנחל. בעירייה אמרו השבוע כי התלונות של ארגוני הסביבה הצטמצמו והם הפכו להיות שותפים לשיקום הנחל. תחילה הם התקשו להאמין שהיחס והגישה לנחל תשתנה, אך ככל שחלף הזמן הפכה אשדוד לדוגמא לרשות שמחליטה להפוך לראשות ירוקה ומטפלת באחד הנושאים אשר היוו דוגמא שלילית בקנה מידה ארצית.

לסרי: "נחל לכיש עבר מהפך היסטורי"

לפני כניסתו לתפקיד הכריז, כזכור ראש העיר אשדוד שנחל לכיש יהיה נחל נקי מזיהום ויהיה נחל ירוק, במובן הסביבתי. "הקצנו לכך משאבים כלכליים רבים והקמנו פורום מקצועי רחב במטרה לבנות תכנית סדורה לשיקום הנחל" אמר השבוע ראש העיר לסרי."ניתן לומר כעת שנחל לכיש עבר מהפך היסטורי ביחס אליו, מצד הנהגת העיר, ואחרי 7 שנים בהן התוכנית לשיקום הנחל פועלת, הצלחנו להביא להצלתו של המשאב הטבעי החשוב שנמצא בשטח השיפוט של העיר", ציין ראש העיר.

לסרי מזכיר כי דו"ח המשרד להגנת הסביבה שפורסם לפני כשנתיים דירג ע״פ כלל הפרמטרים את נחל לכיש לאחד משלושת הנחלים הנקיים בישראל, מתוך 17 נחלים.

בשנת 2009 הלכו בעירייה עוד צעד ובהנחית לסרי הוקמה ועדת היגוי בין משרדית בראשות מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי ונציגי משרד הבריאות, משרד להגנת הסביבה, רשות המים, רשות ניקוז שורק לכיש, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, רט"ג, קק"ל, עמותת צלול, חלה"ט, הפורום הציבורי לאיכה"ס באשדוד. הופעלו צוותים מקצועיים הפועלים על פי תוכנית עבודה רב שנתית.

"המטרות המרכזיות של התוכנית האסטרטגית" אומר בן עדי השבוע. "הן מניעת זיהום הנחל וחופי הים, שמירה על איכות המים בקטע הרטוב ברמה שתאפשר פעילות שיט ונופש.טיפול מידי באירועים ו/או בהתרעות על חשש לכניסת מזהמים לגוף המים. כבר בראשיתה של אותה תוכנית נקבע שעיריית אשדוד רואה בנחל לכיש נכס ומשאב טבע עירוני. העירייה השקיעה ומשקיעה משאבים רבים הן בשיקום הנחל והן בשמירה עליו, בחלק שנמצא בתחום שיפוט העיר אשדוד (מצומת עד הלום ועד לשפך הנחל לים)".

יש לציין כי התוכנית אושרה ותוקצבה כפרוגראמה לביצוע פעולות למניעת זיהום נחל לכיש וחופי הים בתחום אשדוד. "הצוותים שהוקמו" מציין עוד בן עדי. "כללו צוות תכנון הנדסה וטכנולוגיה,צוות תפעול ,צוות מנהלי ומשפטי,צוות חינוך והסברה ובאמצעות שלושה מהלכים נוספים וחדשים שהוקמו לראשונה בעקבות ההבנה ששיקום הנחל הוא לאורך זמן וכן תוכנית שימור מצב קיים ניתן מענה נוסף באמצעות בנית אמצעים הנדסיים וטכנולוגים לאיסוף מי נגר בנקזים ומניעת הזרמה ישירות לנחל. הסדרת אמצעי אצירה בחצרות מפעלים ובתי עסק. אמצעים לאגירת חירום והתראות פנימיות על תקלות וגלישות. תפיסת הזרמות בחודשי הקיץ בנקזים והחזרתם למערכת הביוב העירונית לטיפול וטיהור"

יודגש כי הסדרת מערכת הביוב העירונית באמצעות תאגיד המים יובלים, לשיפור ההיערכות לאירועים ותקלות במערכת הביוב העירוני. נמסר כי בקרוב יונח קו סניקה ראשי חדש עד למט"ש במקביל לקו הקיים. שדרוג תחנות השאיבה, משודרג מערך הדיווח והתראות בזמן אמת על הזרמות ביוב לנקזים. מבוצעים תחקירי אירועי ביוב העלולים לגרום נזק לנחל.

444

אשדוד, הייתה בין הערים הראשונות שהקימו את היחידה לאכיפה סביבתית שפועלת מסוף שנת 2010, גולת הכותרת בהקמתה הייתה שמירה על נחל לכיש וסביבתו ע"י פעולות פיקוח ואכיפה במטרה למנוע הזרמות שפכים, תשטיפים ונגר מזוהם מחצרות העסקים.

בעריית אשדוד עבדו בשקט רב בתחילה רבים צחקו ולא האמינו שניתן לשקם את הנחל שזכה לתואר הנחל המזוהם בישראל. השיא היה בשנת 2017 מקבלת עיריית אשדוד היתר שייט ממשרד הבריאות והישג הינו גדול ולש השוואה נחל הירקון שכולם צפו בראש עיריית תל אביב הוותיק קופץ למימיו אינו קיבל אישור לשייט ממשרד הבריאות. בעיריית אשדוד שמחו על ההישג והחלו גם לטפח את סביבת הנחל , עופות רבים חזרו לבקר והדגה הרבה המגוונת שישנה כיום בנחל מוכיחה יותר מכול את השיקום המוצלח והבלתי יאומן שהנחל עבר.

בחזרה למלחמה שפרצה בין אשדוד למועצת באר טוביה. לאחר הפסקת ההזרמה של מי שופכין לנחל והיה הרושם שהכל שב לקדמותו שוב הזרמת שפכים ושוב סגירה של ארבעת חופים מי עמי, לידו, אורנים וקשתות עקב תוצאות חריגות שהתקבלו המצביעות על זיהום מי הים וסכנה למתרחצים בעקבות הימצאות חיידקים מסוכנים לבני אדם.

הרשתות החברתיות ואתרי החדשות שוב יוצאים בכותרות על הפגיעה בנחל לכיש. האשדודים לא נותרים אדישים והעמותה לקידום גלישת הגלים והספורט הימי באשדוד מצטרפת ביתר שאת למאבק ומעלה ללא הפסקה פוסטים זועמים תחת הסיסמא "תנו לגלוש בשקט". הגולשים בפייסבוק ובחופי הרחצה זועמים: "הדבר מסכן אותנו כגולשים ומתרחצים ופוגע לנו בבריאות. כמובן שלמהלך כזה יש השלכה רבה על הסביבה ועל מספר רב של בעלי חיים שיפגעו. אסור לנו לשתוק לנוכח הדבר הזה ועוד במיוחד כי לאחר שיקום ארוך ויקר שנעשה בנחל לכיש ע"י עיריית אשדוד מצב הדגה התייצב הריחות נעלמו וסביבת הנחל פורחת אנחנו שוב חוזרים אחורה ופוגעים בכל היקר לנו בגלל כמה רשויות שלא מעניין אותם מי נמצא בהמשך הנחל ולאיזה נזק סביבתי עצום הם גורמים. לא ניתן שיפגעו לנו בסביבה ולא נאפשר את הפגיעה החמורה הזאת בבית. ביחד כולנו ובעזרתה של עיריית אשדוד נפעל בכל הכוח והקהילה שלנו הראתה פעמים רבות כמה כוחה חזק נעצור את הטירוף הזה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן