הקרב על השבת ועל הכסא: שתיקת החרדים והחילונים במועצת העיר

'אשדוד חופשית' ו'הפורום החילוני' מיפו באחרונה את העסקים והמקומות הציבוריים העירוניים הפתוחים בשבת והתוצאה מדהימה: מאות עסקים פתוחים בשבתות וחגים. ב׳ביג׳ (85), סיטי+מע"ר (30), ׳סטאר סנטר׳ (28), החופים-קשתות,׳לידו׳ (28 ביחד) ואזור התעשייה (20). ומה עושים הח

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

האם הקרב על השבת הצליח? תלוי את מי שואלים. נכון לעכשיו, כחודש אחרי כינון הקואליציה החדשה, פתוחים בשבת 229 עסקים ועוד 5 מקומות ציבוריים,כך עולה מנתונים שפורסמו על ידי "אשדוד חופשית" ו"הפורום החילוני" אשר מיפו את העסקים והמקומות הציבוריים באשדוד הפתוחים בשבת. המיפוי נעשה בשבת שלפני שבועיים על ידי חברים מ'אשדוד חופשית' ו'אשדוד הפורום החילוני', שבדקו כאמור מה פתוח ומה סגור. במשך חמש שעות הם סיירו כמעט בכל פינה בעיר. לפי ממצאי הבדיקה האזורים הבולטים בפתיחת העסקים הם: ׳ביג׳׳ (85), סיטי+מע"ר (30), ׳סטאר סנטר׳ (28), החופים-קשתות,׳לידו׳ (28 ביחד) ואזור התעשייה (20).

עוד עולה מהסקר כי מבחינת מבני הציבור העירוניים ששייכים לעיריית אשדוד ובאחריותם שפתוחים בשבת המצב בכי רע. רק 5 מבני ציבור פתוחים בשבת (מתנ"ס דיונה, מרכז הטניס ברובע יא', מוזיאון אשדוד, בית לברון ופארק אתגרים). רוב הרובעים סגורים בשבת ונראה כי אוכלוסיית אשדוד החילונית צורכת בעיקר מסחר בעיר ולא תרבות ו״לא דיברנו עוד על תחבורה ציבורית בשבת לאוכלוסיות המוחלשות”, כך לפי עורכי המיפוי.

לפי הנתונים הללו קובעים עורכי הסקר "מובן למה אוכלוסיית אשדוד החילונית מתלוננת על חוסר תרבות/חוסר אטראקציות בעיר. פשוט אין כזאת." באשדוד חופשית מבטיחים ביחד עם הפורום החילוני ליצור מפה אינטראקטיבית עם שמות העסקים הפועלים בשבת. והם מודיעים שיש לצפות להפתעות ויוזמות חדשות.

לאן נעלמו וינגרטן ואמסלם?

ואם חשבנו שחברי המועצה החרדים בקואליציה, 10 במספר (6 של ש"ס ו4 של אגודת ישראל) יקימו קול זעקה, יאיימו בפרישתם מהקואליציה, אז בוחריהם יכולים להיות בטוחים שהם טעו. אחרי הכל הם הובילו קול זעקה והפגנות רבות ואיומי פרישה בשל חנויות שהיו פתוחים בשבת ב׳ביג׳. הם אפילו איימו שלא להצביע עבור ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי.

62562965252

כנראה שכורסאות העור החמימות, הלשכות, השכר, הכבוד עושה את שלו. אפילו בפרשת העץ אשוח לצד חנוכייה במתחם ביג, לא הזיז לחרדים, לא של ש"ס ולא של אגודת ישראל. האם הכל משחק? האם הכל עניין של כבוד ג'ובים ותפקידים?. החררדים בעניין הזה מחרישים ומאפשרים חילול שבת גדול ובפהרסיה. חברי מועצת העיר מטעם "אגודת ישראל" , או בשמה המלא “יהדות התורה והשבת" שהמצע שלהם היה על שמירת השבת ואשר רק אשתקד הפעילו לחץ על ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי לאכוף את חוק העזר העירוני בדבר סגירת עסקים בשבת- שותקים. יצויין כי בעקבות אותה מחאת השבת שקמה, חזר בו ד"ר לסרי והפסיק את מתן הדו"חות, מה שעורר את חמתם של חברי אגודה שנמנעו ממש עד הדקה ה-91 להביע תמיכתם לבחירתו של לסרי לקדנציה נוספת. בסופו של דבר הם נכנסו לקואליציה כמו ילדים טובים, ועם הראש למטה. לסרי פשוט עשה להם טובה גדולה כי יכל להשאיר אותם בחוץ להתייבש או להתבייש.

62626285

האם הדבר קשור לכל שמתוך ארבעת חברי המועצה מטעם אגודת ישראל 3 חברים חדשים, כולל היו"ר הרב יחיאל וינגרטן שהוזעק לעמוד בראש הסיעה מבני ברק, ונחשב כשליח נאמן של האדמו"ר מגור. למעשה רק חבר המועצה כיהן במועצה בקדנציה הקודמת, אפרים וובר, מספר 2 באגודה, ששיך לחסידות בעלז"א. מי שעמד בראש אגודה באשדוד ושימש בקדנציה הקודמת כסגן ראש העירייה, הרב מרדכי ליברמן איבד את מקומו לאחר שסר חינו על רקע מאבק השבת. הוא לא הצליח להביא לסגירת עסקים וספק אם מחליפו בכלל יוכל לעשות משהו. מקורבים לאגודה מציינים כי השבת היא הדבר החשוב ביותר בעיני האדמו"ר מגור, וידוע שאם רצית לשמח אותו צריך לספר לו על שמירת השבת אבל מי שמספר לו על חילול השבת מעציב ומכעיס אותו. יצויין כי לפני הבחירות ולאחר 4 שנים בהן העלימו עין מפתיחת עסקים בשבת במקומות רחוקים מהציבור החרדי, כמו מתחם ה׳ביג׳ וה׳סטאר סנטר׳, החלו פתאום כתבות בעיתונים חרדיים ובאתרים נגד חילול השבת באשדוד. אל הרב ליברמן הופנו טענות על שאינו לוקח אחריות ומתפטר ונדבק לכיסא. ולבסוף הרב ליברמן כאמור איבד את מקומו. נראה מה וינגרטן מחליפו יהיה מסוגל לעשות.

החרדים שומרים על השבת?

מחליפו של ליברמן הרב יחיאל וינגרטן, שרבים היו משוכנעים כי לאחר הבחירות הוא לא יהסס לפרוש מהקואליציה על רקע חילול השבת מקבל הכל בהכנעה. במצע הסיעה לפני הבחירות נאמר במפורש "יהדות התורה והשבת" תציב בראש ובראשונה, לפני כל דרישה אחרת, את נושא השבת. השבת היא מעל הכל". על מנת למשוך קולות מהציבור החילוני מסורתי הם יצאו בקמפיין הקורא להם להצביע. באחד הכרזות שנתלו באשדוד נכתב "אשדודי אמיתי בוחר בדו קיום" ובשלט אחר נכתב " "אשדודי אמיתי בוחר במסורת", זאת על רקע כיפה עם מגן דוד. השלט עצמו, במבט חטוף, נראה כי הוא על רקע דגל ישראל.

אז מה קרה? מדוע הסיעה שחרטה על דיגלה את שמירת השבת כערך עליון מחרישה ועוברת לסדר היום, גם בפרשת עץ האשוח וגם לאור פתיחת עסקים בשבת? יש התולים את התשובה ברב וינגרטן, שהתגלה בכתבה שערך אתו עורך השבוע באשדוד ואתר אשדוד 10 כאדם חביב ונוח לבריות ואדם בעל הבנה. למרות חוסר ניסיונו בפוליטיקה הוא יודע לקרוא את המפה נכון ולאור תוצאות הבחירות בה אגודה שמרה על מספר חברי המועצה 4, אך מאחר ומספר חברי המועצה עלה מ- 27 ל-29 מדובר בירידה. כאמור היא נכנסה ראשונה לקואליציה וקיבלה את אותם דברים כמו בקדנציה הקודמת.

אבל הרב וינגרטן מודע היטב כי הסיעה החרדית הגדולה באשדוד היא ש"ס שהגדילה את כוחה ואומנם בהסכם הקואליציוני יש סעיף הקובע כי השבת תשמר אך הוא מבין כי יש גבול ליכולת הסיעות החרדיות לנוכח הרוב האשדודי שהצביע נגד סגירת אשדוד בשבת ובקואליציה הרחבה יש סיעות שבמצע הבחירות שלהן נאמר כי יישארו עסקים פתוחים בשבת על פי העיקרון של "חיה ותן לחיות".

אבל, הקואליציה יושבת על חבית של נפץ כי בקלות רבה ניתן יהיה להבעיר את השטח על רקע חילול שבת וחידוש המאבק על צביונה של אשדוד. ועל רקע הבחירות לכנסת ב- 9.4.19 ללא ספק תעלה סוגיה זו, ותציף את הרחוב הפוליטי.

גם בקרב ש"ס יש סוג של שתיקה נוכח חילולי השבת והגם שהם פה ושם הגיבו בסופו של דבר לא נעשה דבר. עץ האשוח לצד החנוכייה נותר בעינו כך גם העסקים הפתוחים בשבת ועולם כמנהגו נוהג. אבי אמסלם, יו"ר ש"ס באשדוד שנחשב לפחות קיצוני מחבריו באגודת ישראל הצליח לגבש סביבו גם חרדים ספרדים וגם מסורתיים שמרוצים שהשבת תהיה סגורה. השאלה עד לאן בוחריו ירצו לקבל את המדיניות הגמישה הזאת. בקרב החרדים הספרדים היותר מחמירים טוענים טענות קשות נגד אמסלם שלא מספיק דואג לענייני השבת ולא מציב כוח מול ראש העיר. "יש לנו 6 מנדטים" אומר אחד מפעילי ש"ס. "אני לא מבין למה הוא לא עושה מספיק בעניין".

0780568

גם כצנלסון "בוגד" בבוחריו

גם מהצד השני של המפה הפוליטית העניינים לא כל כך זוהרים. העובדה שהממונה על התיירות, שמעון סניה כצנלסון, המשמש גם כסגן ראש עיר בראשות ד"ר לסרי, עליו אמר שהוא נכנע לחרדים, מאשר סגירה בשבתות וחגים של בית קפה "קפה גן סיפור" שהוקם באחרונה בפארק ים אשדוד. עניין זה מעלה הרבה שאלות בקרב בוחריו.

כצנלסון, יש להזכיר, ניהל קו תעמולתי אנטי חרדי וטען כי לסרי נכנע לחרדים והוא סוגר את העיר בשבת. בראיון ל'אשדוד 10' ול״השבוע באשדוד״ הוא אמר במפורש לפני הבחירות כמובן, שפארק ים אשדוד יהיה פתוח בשבת על כל מתקניו, כך גם המתנ"סים והמוסדות העירוניים הכוללים את בית יד לבנים והמשכן לאמנויות הבמה. אז אמר והבטיח. מה נותר מזה? כלום. הוא בעצמו מאשר סגירת בית קפה בשבתות וחגים. בתגובה לכך הוא טען שהוא אינו יכול להשפיע על בעל עסק פרטי שקובע כי הוא רוצה לסגור בית קפה בשבת.

20180717 183846 copy

בעניין הטענה הקלושה הזאת נגיד למר כצנלסון כי הוא מקשקש. מדובר, יש להבין, במקום שהוא עירוני ובאחריות העירייה והיא זו שקובעת בתנאי המכרז: האם היא רוצה שהזכיין יפתח גם בשבת או לא. בעניין הזה יש לציין כי רשת "קפה גן סיפור" יש לה 6 סניפים בארץ וכולם פתוחים בשבתות למעט אשדוד וירושלים. מה שאומר שזה תלוי רק בעירייה או יותר מדוייק בכצנלסון שהוא הממונה ובסמכותו לקבוע: לפתוח בשבת או לסגור. את התשובות הוא יצטרך לתת לבוחריו, להם הבטיח שהעסקים והתרבות יהיו פתוחים בשבתות וחגים. נאה דורש, מר כצנלסון, נאה מקיים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן